ArtKit کیت هنری
ادریس عبدی پور با مهر مطرح كرد؛

جشنواره ای كه با خرج مردم برگزار می شود، حال خوب جمعی در كوچه

جشنواره ای كه با خرج مردم برگزار می شود، حال خوب جمعی در كوچه كیت هنری: دبیر دومین فستیوال موسیقی كوچه با اشاره به انگیزه های برگزاری این رویداد خصوصی حوزه موسیقی، از جذابیت های یك ویژه برنامه موسیقایی در ایام اختتام سال سخن گفت.



ادریس عبدی پور دبیر دومین فستیوال موسیقی «كوچه» كه این روزها در شهر بوشهر با حضور برخی از گروه های فعال موسیقی نواحی ایران در حالی برگزاری است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انگیزه های برگزاری این رویداد توضیح داد: ایده فستیوال كوچه از جایی به ذهن ما رسید كه یك موسیقی بسیار زیبا از یكی از گروه های بندرعباس شنیدیم و از آنجائیكه ما همیشه در «كافه حاج رئیس» برنامه های فرهنگی هنری مثل موسیقی محلی، رونمایی كتاب، پخش فیلم برگزار می كردیم، تصمیم گرفتیم چند روز این گروه از بچه های بندر عباس را دعوت نماییم تا در بوشهر اجرا داشته باشند و به مردم نشان بدهیم كه ملودی ها از كجا به كجا سفر كرده اند.
عبدی پور افزود: در حین تصمیم گیری برای این برنامه و به پیشنهاد دوستان این برنامه گسترده تر شد و فكر كردیم كه چندین گروه موسیقی را از سراسر كشور دعوت نماییم تا در چارچوب یك فستیوال موسیقی در بوشهر برنامه اجرا كنند. جالب اینجاست با اینكه فستیوال كوچه برای اجرا هیچ گونه مهندسی خاصی نداشت، ولی استقبال مردم برای ما بسیار جالب بود.
«باهم بودن» محور اصلی جشنواره است
وی افزود: هدف ما ایجاد حال خوب برای مردم بود. در واقع می توان اظهار داشت كه این جشنواره رویكرد مردمی-تاریخی دارد و می توانیم ریشه های مشترك فرهنگی و موسیقایی خودمان را از این طریق پیدا نماییم. بدین معنا كه به عقب برگردیم و ببینیم كه این اشتراكات در كجای تاریخ گرفتار انشعاب شدند. ضمن اینكه در بیانیه نخستین فستیوال كوچه عنوان شده بود كه «باهم بودن» محور اصلی برگزاری جشنواره كوچه است و من فكر می كنم بیش از اندازه تصور این شعار محقق شده است.
عبدی پور اضافه كرد: خیلی از دوستان و هنرمندان از هر نقطه ایران كه فكر كنید تماس گرفتند تا هر كدام بدون هیچ حساب و كتاب خاصی گوشه ای از كار را بگیرند؛. این ها آدم هایی هستند كه زندگی شان بدون چرتكه است و من عاشق این جور آدم ها هستم. حتی كسانی تماس گرفتند كه ما می خواهیم از فلان شهر به بوشهر بیاییم و می پرسیدند كه اگر شما به چیزی نیاز دارید به ما بگویید كه برای شما انجام بدهیم. همه این ها در حالی است كه ما پرونده های جنایی داریم كه برای یك جای پارك، قتل رخ داده این نشان داده است كه ما همان قدر هم مستعد هستیم كه خوبی ها را با خوبی ها جواب بدهیم.

عبدی پور كه به همراهی برخی از هنرمندان مطرح بوشهری همچون احسان عبدی پور و محسن شریفیان در برگزاری این رویداد موسیقایی مشاركت دارد، بیان كرد: این نكته را باید بگویم كه زیرساخت برگزاری فستیوال موسیقی كوچه اگر روی فرهنگ یك شهر دیگر قرار می گرفت، ممكن بود به این شكل جواب ندهد اما فرهنگ بوشهر به زیبایی ساختار «كوچه فستیوال» را پذیرا شد. مردمی كه برای دیدن فستیوال كوچه دوم آمده اند به عشق دوستانی برگشتند كه آنها را در فستیوال اول پیدا كرده بودند؛ همان هایی كه به خوبی، پذیرای میهمانان نخستین فستیوال كوچه شدند.
فرض كنید یك ارگان دولتی ۴۰ میلیون به ما كمك می كرد، خب به همان اندازه هم از خلاقیت های ما برای جذاب تر كردن فستیوال كم می شود و آن وقت از شعار «با هم بودن» و «مردمی بودن» فاصله می گرفتیم وی ادامه داد: من همیشه به دوستانم در گروه تولید و عوامل اجرای فستیوال می گویم كه ما شاید به لحاظ مالی دستمان خالی باشد اما پس از این دوستانی خواهیم داشت كه از عالی قاپو و سی و سه پل با ارزش تر هستند. در واقع باید بوشهری باشید تا بتوانید از دل و جان مایه گذاشتن ها را با تمام وجودتان لمس كنید. می خواهم بگویم جغرافیایی كه این فستیوال در آن برگزار می گردد یعنی بوشهر، بیشتر از خود جشنواره و ایده آن در پیشبرد آن تأثیر داشته است.
هیچ تجارتی در این فستیوال وجود ندارد
دبیر فستیوال موسیقی كوچه در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: من تاكید می كنم كه هیچ تجارتی در این فستیوال وجود ندارد و این مسئله جز مرامنامه فستیوال است كه حتی یك ریال هم برای ما سر ریز نداشته باشد و تمام تلاشمان را می نماییم كه هزینه های برگزاری جشنواره را به نقطه سربه سر برسانیم. برای رسیدن به این هدف باید فستیوال را جذاب می كردیم.
وی اضافه كرد: اگر می خواستیم از ادارات و ارگان ها كمك بگیریم از جذابیت برنامه ها كاسته می شد. فرض كنید یك ارگان دولتی ۴۰ میلیون به ما كمك می كرد، خب به همان اندازه هم از خلاقیت های ما برای جذاب تر كردن فستیوال كم می شود و آن وقت از شعار «با هم بودن» و «مردمی بودن» فاصله می گرفتیم و اتفاقاً با همین رویكرد هم با استقبال بسیار عالی مردم روبرو شدیم می توانم بگویم كه تفاوت فستیوال كوچه با دیگر فستیوال ها مثل تفاوت هتل و اقامتگاه بوم گردی است. فستیوال كوچه شبیه اسم خودش است.

عبدی پور اشاره كرد: ما به گونه ای حركت كردیم كه هزینه ها كاملاً سر به سر شود. تمام كسانی كه در برگزاری فستیوال كوچه به ما كمك كردند با عشق و بدون هیچ چشم داشت مالی جلو آمدند. همانطور كه گفتم باید بوشهری و عاشق موسیقی و عاشق فرهنگ باشید تا این حركت را لمس كنید. بخشی بزرگی از این موفقیت و محقق شدن شعار مردمی بودن، به میهمان پذیر بودن بوشهری ها بر می گردد و اگر شما یك گروه سی تا چهل نفری را شخصی حساب كنید، می توانیم بگوییم كه هزینه های فستیوال كوچه شخصی بوده است.
وی درانتها اضافه كرد: نكته دیگری كه باید به آن اشاره كنم این است كه ما برنامه های حاشیه ای بسیار متنوع از بداهه نوازی در چندین كافه بوشهر هم داریم كه توسط گروه های شركت كننده در جشنواره اجرا می شود و بدین سبب اگر كسی حتی موفق به خرید بلیت جشنواره هم نشده باشد، می تواند از اجراهایی كه در حاشیه جشنواره و به صورت بلاعوض صورت گیرد لذت ببرد.

1397/12/25
12:18:03
5.0 / 5
4759
تگهای خبر: جشن , جشنواره , زیبایی , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری