ArtKit کیت هنری
نمایشگاه قلم های لاجورد گشایش یافت

ملتی كه دست در رنگ دارد، نمی تواند دست در جنگ داشته باشد

ملتی كه دست در رنگ دارد، نمی تواند دست در جنگ داشته باشد كیت هنری: نمایشگاه آثار نقاشی، خطاطی، نگارگری و تذهیبِ هنرمندان افغانستانی ساكن ایران با عنوان «قلم های لاجورد»، در گالری آرشیو ملی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران افتتاح شد.


به گزارش كیت هنری به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، در آغاز این برنامه، اشرف بروجردی ـ رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران ـ با بیان اینكه «قلم های لاجورد»، تلاشی برای رابطه فرهنگی میان دو ملت ایران و افغانستان است، اظهار نمود: این نمایشگاه، محصول كار آنانی است كه روح لطیف خودرا به ودیعه نهاده اند. چونكه از هنر هر ملت، آنچه حرف اول را می زند، هنر نقاشی است و حتی در كتیبه ها و سنگ نبشته ها، نقش است كه مانده و بیان كننده دوران زیسته مردم در آن روزگار است.
او به آیه قرآن كه می فرماید «سوگند به قلم و آنچه می نگارند»، اشاره نمود و اظهار داشت: از این رو، هرچه از قلم تراوش می كند، می تواند موثر باشد چونكه ترسیم گر لحظاتی از خاصیت های آن دوران است و می توان سرنوشت ملت ها را با قلم رقم زد و به مردم یادآوری كرد.
بروجردی سپس درباره افغان های مهاجر اظهار داشت: ملت افغانستان روزهای سختی را سپری كردند و شاید ما میزبانان خوبی نبودیم. البته ما هم شرایط دشواری را پشت سر گذاشتیم؛ جنگ را و الان تحریم را و در این میان، البته بزرگی آنها می تواند بر تك تك ما اثرگذار باشد و تعامل شان با مردن ایران می تواند برای همه درس آموز باشد. چونكه به تعبیر قرآن، مهاجرت گاهی ضروری می باشد كه می فرماید: «قَالُوا فِیمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا»، یعنی: می‏ گویند در چه حال بودید پاسخ می‏ دهند ما در زمین از مستضعفان بودیم می‏ گویند مگر زمین خدا وسیع نبود تا در آن مهاجرت كنید. از این جهت، مهاجرت این فرصت را می آفریند كه خلاقیت ها و توانایی ها و استعدادها را در معرض دید و شنید عموم قرار داد و باید از نعمت ها بهره برد.
او افزود: ما با دوستان افغان، در كنار یكدیگر، زندگی كردیم و اهداف بشری را پیش بردیم. برای آنان هم این فرصت به وجود آمد كه با وجود همه كاستی ها، استعدادهایشان بروز یابد. امروز، هنر نقاشی و خطاطی توانسته برای نسل فردا ذخیره ای احداث كند كه تصویرگر حقایق است كه با بیان نمی توان به تصویر كشید. اگر سختی گذشته مانع از آن شده تا از ظرفیت وجودی شان بهره ببرند اما حالا به منصه ظهور رسیده است.
رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران افزود: بشریت امروز باید یاد بگیرد برای حفظ كرامت و نقطه اوج تعالی خودش و سرمایه ای كه آیندگان از آن بهره ببرند، باید در حوزه علم و دانش و هنر ظهور و بروز یابد. در این اثنا، باید قدردان كسانی باشیم كه هنرشان را در اختیار ما قرار می دهند. ملت ها فارغ از سیاست ها، می توانند باهم باشند و برای نجات بشر تلاش كنند و گام بردارند تا احساس نشاط و شادابی را در جامعه تسری بخشند و تجربه آرامشِ در كنار هم بودن را فراهم آورند. باید همه هم دل و هم فكر و هم آوا باشیم تا بتوانیم تصاویری خلق نماییم كه درس آموز باشد.

همكاری ایران و افغانستان می تواند محور همگرایی در منطقه باشد
سخنران بعد، نصیر احمد نور ـ سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ـ بود.
او با ذكر این نكته كه نسل جوان افغانستان، هرجا كه هست، از ناحیه مهارت ها و استعدادها زبانزد خاص و عام است، اظهار داشت: در پارسال تحصیلی، جوانان افغان در كشورهای مختلف ازجمله ایران، روسیه، تركیه، استرالیا و كشورهای اسكاندیناوی، در كنكورهای كارشناسی ارشد و دكتری، حائز رتبه های نخست شده اند.
او اضافه كرد: امروز به حكم مهاجرت الزامی و الهی، شهروندان ما در ۷۰ كشور جهان پراكنده هستند و ما شاهد نسل های دوم و سوم مهاجران هستیم. آنها از دانش و اخلاق شان در راه تعالی سود می جویند و عضو شوراهای محلی و ملی و حتی كابینه برخی كشورها شده اند و از این فرصت در گوشه و كنار جهان بهره برده اند. در ایران اما، به حكم همزبانی و ریشه های مشترك، این فرصت خیلی مساعد است. نسل جوان افغانستان، باید یك فرصت تلقی شود كه شاید دیگر تكرار نشود. هرقدر آنها در ایران متخصص تر شوند، جایگاه خودرا در افغانستان بازمی یابند و میان اقران خود، احساس سربلندی می كنند. در این میان، آنها برای تعالی دو كشور خواهند كوشید و در امتداد منافع ملی دو كشور حركت خواهند كرد.

اشتراكات فرهنگی كشورهای منطقه موجب همبستگی است
سپس احمد جلالی فراهانی ـ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسكو ـ برای حاضران سخن اظهار داشت: من بنا به مسئولیتم در یونسكو و ازقضا سابقه طولانی در این سمت، تاریخچه ای از همكاری كشورها در میراث مشترك جهانی را در خاطر دارم. نمونه ای از آن، به سال ۲۰۰۵ برمی گردد كه بنا بر پیشنهاد ایران، افغانستان، تاجیكستان و تركیه مصوب شد، سال ۲۰۰۷، در هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی، به نام او نامگذاری شود.
او افزود: در آن زمان، من و سفیر وقت تركیه و افغانستان صحبت كردیم و بنا شد مدال جهانی مولانا تاسیس شود. بااینكه همیشه كسانی هستند كه نقاط مشترك را رها كنند و در قید اختلافات بمانند اما در مجمع عمومی یونسكو به تصویب رسید و در سند آن قید شد: «مولانا جلال الدین بلخی رومی یكی از بزرگترین شاعران، فیلسوفان و بشردوستان را كه متعلق به كل بشریت است، با این وجود مردم افغانستان، ایران و تركیه او را شاعری از آن خود می دانند. » و البته چه خوب كه نه فقط ما، كه همه جهان او را از آن خود می دانند و این نقطه قوت است چونكه همین مولانا كافی است تا كل منطقه را پیوند دهد.
این چهره فرهنگی بیان كرد: همه آثار ادبیات كلاسیك، با نام خدا آغاز میگردد اما مولانا، آغازگرش با نِی است و بر شنیدن تاكید می كنند. گفت وگو نماییم و همدیگر را بشنویم كه اگر چنین شود، بخشی از مشكلات جهان حل خواهد شد.

خطاطی و خوشنویسی خاص دو تمدن ایران و چین است
حجت الله ایوبی ـ دبیركل كمیسیون ملی یونسكو ایران ـ نیز با یادی از دوران مسئولیتش در سازمان فرهنگی اكو و برگزاری نمایشگاهی از هنر افغانستان در اصفهان اظهار داشت: آنجا دیدم كه هنرمندان افغان چه ماهرانه دست در رنگ دارند و چه آثاری خلق كردند و چهره دیگری از افغانستان كه جنگ بر آنها تحمیل شد را نشان دادند چون ملتی كه دست در رنگ دارد، نمی تواند دست در جنگ داشته باشد.
او افزود: همه كشورها، هنر شعر و موسیقی و نقاشی و مجسمه سازی را دارند اما هنر خطاطی و خوشنویسی خاص دو تمدن ایران و چین است و شناسنامه ما است. عرفان، از اركان فرهنگ این سرزمین است و هرچه داشتند برای هنر خط ریختند چنانكه در همه حراجی های دنیا، بعید است یك یا چند اثر خوشنویسیِ ایرانی پیدا نكنید. امیدوارم خوشی و شادی به سرزمینی ما و افغانستان كه در بلندترین شب سال هم خوش بودند و به جشن می نشستند و یلدا برگزار می كنند برگردد و هنرمندان در این خوشی و شادی، نقش اصلی را ایفا كنند.
این نمایشگاه كه هدف از برگزاری آن گسترش تبادلات فرهنگی میان دو كشور دوست و همسایه؛ ایران و افغانستان عنوان شده است، تا چهارشنبه ۵ دی در گالری ساختمان آرشیو ملی ایران میزبان علاقه مندان خواهد بود.



1397/10/01
23:49:20
5.0 / 5
4358
تگهای خبر: برند , تصویر , جشن , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری