ArtKit کیت هنری

همكاری شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی برای ساماندهی آرامگاه فردوسی

همكاری شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی برای ساماندهی آرامگاه فردوسی كیت هنری: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: پروژه ی توسعه مجموعه ی فردوسی، بحث ساماندهی و همكاری شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی مشهد را به فال نیك می گیریم.


به گزارش كیت هنری به نقل از ایسنا- منطقه خراسان، محمدحسن طالبیان كه شنبه ۲۶ آبان در مراسم رونمایی از آغاز عملیات اجرایی جلوخان آرامگاه فردوسی سخن می گفت، اظهار نمود: برای این پروژه طرح های مختلفی در سال قبل عنوان شد كه بیشتر ساخت و ساز مد نظر آنها بود و عده ای فكر می كنند كه توسعه و اقتصاد فقط با استفاده از ساخت و ساز صورت می گیرد، در صورتیكه ارزش هایی در زیر این شهر نهفته است كه سال ها و نسل های مختلف می خواهد كه روی آن كار كنند.
وی با بیان این كه این آثار منابع آخر نیافتنی و برگشت ناپذیری هستند كه باید به آنها توجه نماییم، به همین خاطر طرح هایی كه عنوان شد، در شورای فنی سازمان رد می شد و طرحی كه امروز از پیشخوان شروع می شود، طرحی است كه همه روی آن اتفاق نظر دارند، افزود: موزه هایی كه می توان در این مكان تولید كرد، جلو مبحث پژوهش و كاوش را نمی گیرد، در واقع به تسهیل آن هم كمك می نماید و در آینده می تواند معرف جامع تری برای مجموعه فردوسی و شهر كهن توس باشد.
او افزود: بنابراین برای ساخت این جلوخان با كمك شهرداری و شهردار مشهد كه شخص فرهنگی هستند و شورای شهر كه توجه به موضوعات فرهنگی دارند، تشكر ویژه دارم؛ چون كه برای رخ داد، چنین اتفاقی همكاری و همت لازم را داشته اند.
وی با اشاره به این كه بعد از این پروژه در استان، پروژه ۴۲ هكتاری كه فاز صفر آن تكمیل شده، را در دست اجرا داریم و احتمال زیاد پس از این پروژه جلوخان به دنبال اجرای آن هستیم تا به توسعه منطقه هم كمك نماید، افزود: مردم این منطقه هم از این جریان بهره مند خواهند شد، و انجام این پروژه مبحث پرونده ی میراث جهانی شهر كهن توس وفردوسی را تسریع و تسهیل می كند و این كه آرامگاه فردوسی همیشه برای ما در اولویت است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی كشوربا بیان این كه این مجموعه در لیست موقت یونسكو قرار دارد و موانعی سر راه این مجموعه وجود دارد كه تا حل نشدن كامل آنها از لیست موقت خارج نشده و بعنوان یك اثر ملی ثبت نخواهد شد، اظهار نمود: موضوعاتی كه در رفع موانع مطرح هستند شامل سازماندهی كه مقرر است اتفاق بیافتد كه می تواند بسیار مهم باشد، برداشت از معادن و... كه در این منطقه وجود دارد باید بهتر كنترل شود، مجموعه ی برق فشار قوی كه سال ها در انتظار زیرزمینی شدن یا نصب آن در یك فاصله دورتر هستیم چون كه منظره ی آرامگاه را تحت تاثیر قرار داده است و در آخر ساماندهی نماهای روستاهایی كه مشرف به مجموعه هستند، است.
او با اشاره به این كه طرح هایی برای ارتقای موزه، ساختمان آرامگاه و باغ داخل در حال آماده شدن است كه انجام آنها توسط خود سازمان صورت خواهد گرفت، بیان كرد: روستای پاژ پس از آرامگاه فردوسی برای ما اهمیت ویژه ای دارد كه پس از مبحث آرامگاه فردوسی برای ما اهمیت دارد كه مطالعاتی در این زمینه در حال انجام می باشد و بعد تكمیل مطالعات كارهای اجرایی آن صورت خواهد گرفت و تكمیل آن نگاه برجسته ی جهانی را به دنبال خواهد داشت.
طالبیان تصریح كرد: ارگ كهن توس «برج بارو» به روش مرمت و بازسازی در حال آماده سازی است و مقرر است عظمت برج بارو نشان داده شود، به هر حال آثاری كه در منطقه وجود دارد مانند برج «اخنگان» و آثار دیگر مجموعه ای است كه می گردد در لیست جهانی مطرح شود.




1397/08/26
23:27:00
5.0 / 5
4646
تگهای خبر: آینده , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری