ArtKit کیت هنری
در اولین جلسه تدبر در قرآن مطرح شد:

از ائمه نقل شده كه افضل آیات قرآن آیه بسم الله الرحمن الرحیم است

از ائمه نقل شده كه افضل آیات قرآن آیه بسم الله الرحمن الرحیم است كیت هنری: خیلی از آیات قرآن به این اشاره دارند كه خدا خدایی است كه مهمترین وصف او رحمت است، تمام هستی غرق رحمت خداوند است؛ خداوند اگر مهربان و رئوف است برای كل موجودات است، هم انسان ها هم حیوانات هم نباتات، رحمت خداوند بر تمام هستی غالب است.


به گزارش كیت هنری به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان نخستین نشست از سلسله جلسات "تدبر در قرآن" با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در مهدیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار گردید.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در این جلسه با اشاره به اینكه آنچه در قرآن بابت ماه رمضان آمده است نكات متعددی است، اضافه كرد: نكته مهم آن بحث نزول قرآن است. تنها ماهی كه در قرآن ذكر شده است ماه رمضان است و شرافت اصلی ماه رمضان نزول قرآن است.
وی اضافه كرد: روزه هم برای آن است كه ما را برای بهره برداری بیشتر از قرآن آماده سازد. تقوا كه تولید شود انسان می تواند از قرآن بهره بسیار برد و انس بیشتری با آن بگیرد.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینكه سوره حمد خلاصه قرآن است و در سوره حمد مهم ترین آیه، همان، بسم الله الرحمن الرحیم است، اظهار داشت: هیچ آیه ای بیشتر از آن در قرآن تكرار نشده است، ۱۱۴ بار عین آیه تكرار شده است و نه به صورت عادی بلكه در آغاز سوره ها. از ائمه صراحتاً نقل شده كه افضل آیات قرآن آیه بسم الله الرحمن الرحیم است؛ بسم الله اسم اعظم است و یا به اسم اعظم نزدیك است و هر كاری كه بدون آن شروع شود ابتر است یعنی به نتیجه نمی رسد.
ایشان در ادامه اظهار داشت: روایتی است كه می گویند بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه سوره حمد است و سوره حمد خلاصه قرآن است؛ در این آیه دو وصف خداوند آمده است. خداوند دو رحمت دارد، رحمن و رحیم. رحمن به مفهوم رحمت عام خداوند است. بدون اینكه كسی بخواهد به همه عنایت كرده است.
محمدیان با اشاره به اینكه رحیم به مفهوم رحمت خاص خداوند است و مخصوص همه نیست و مجاهدت و مراحلی لازم دارد، اظهار داشت: از ارتباط رحمن و رحیم می توان نتیجه گرفت كه كل آیات قرآن در چند فصل خلاصه می گردد.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینكه در فصل اول خدا دارای رحمت است، ادامه داد: خیلی از آیات قرآن به این اشاره دارند كه خدا خدایی است كه مهم ترین وصف او رحمت است. تمام هستی غرق رحمت خداوند است. خداوند اگر مهربان و رئوف است برای كل موجودات است؛ هم انسان ها هم حیوانات هم نباتات، رحمت خداوند بر تمام هستی غالب است.
وی درباره فصل دوم كه در مورد خلقت انسان و هستی هم براثر رحمت خداوند است، اظهار داشت: می توان گفت، دلیل آفرینش انسان چیزی جز رحمت و لطف خداوند نیست. عبودیت راه رسیدن به رحمت الهی است و خداوند نیازی به عبودیت ما ندارد.
او درباره فصل سوم هم این گونه توضیح داد: حكومت خداوند بر این عالم یك حكومت مهربانانه و رحیمانه است و تمام نعمت های خویش را بی جهت ارزانی داشته است.
حجت الاسلام محمدیان درباره فصل چهارم با اشاره به اینكه رحمت الهی نهایت ندارد، افزود: رحمت الهی مانند اوصاف دیگر خداوند بی انتهاست. از ائمه روایت داریم كه رحمت خداوند ۱۰۰ قسم است و این عالم مادی ما یك قسم بیشتر نیست و ۹۹ قسم دیگر در آخرت است.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینكه رحمان رحمت عام خداوند است، اظهار داشت: رحمت عام در اختیار همه است. مگر ما خواستیم كه به دنیا بیاییم؟ و فی الواقع اصل آفرینش ما رحمتی بود كه ما نخواسته بودیم. اگر همه انسان ها جمع شوند و بخواهند نعمت ها را فهرست كنند، نمی توانند همه را حساب كنند، زیرا ما خیلی از نعمت ها را نمی توانیم بفهمیم كه چرا به ما داده شده است.
وی درباره رحیم هم اینگونه بیان كرد: رحیم رحمتی است كه انسان باید برای آن همت كند. در این قسمت بحث اختیار پیش می آید. در رحمت عام خداوند نیازی به اختیار نیست. خداوند همین گونه اعطا می كند. ولی رحمت خاص نیاز به تلاش و مجاهدت دارد.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مورد فصل پنجم با اشاره به اینكه رحمت های عام كه در اختیار شماست، اظهار داشت: وسیله ای است كه شما به رحمت های خاص خداوند برسید و خداوند دستورهایی داده است كه از این رحمت عام به سمت رحمت خاص حركت نماییم.



1397/02/30
22:33:48
5.0 / 5
4585
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری