در ستایش زنی به نام میهن
کیت هنری: در مراسمی آمیخته با خاطره و احترام، از آثار مکتوب و نقاشی های میهن بهرامی رونمایی شد؛ زنی که بگفته همراهانش، مرز میان نقد و خلق را درنوردید و میراثی از دانایی، ظرافت و تعهد به هنر بر جای گذاشت.
به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از آثار مکتوب و گشایش نمایشگاه نقاشی زنده یاد میهن بهرامی روز پنجشنبه (۸ آبان ۱۴۰۴) با همت محمد متوسلانی و تعدادی از هنرمندان و نویسندگان، در خانه هنرمندان برگزار شد.
محمد متوسلانی کارگردان قدیمی سینما و همسر این نویسنده، منتقد و هنرمند فقید در شروع مراسم اظهار داشت: «برای گردآوری کارهای همسرم گرفتار مشکل بودیم چون کارهای مختلفی داشت و من مدت ها جست وجو کردم تا بتوانم کارهای مختلف و پراکنده ایشان را جمع آوری کنم.»
او با اشاره به جای خالی تعدادی از نتایج این نویسنده اظهار داشت: «متاسفانه نقدهای ادبی ایشان بیشتر در رادیو اجرا شد به همین خاطر چندان در دسترس نیستند و حتی نوار قصه های شب و نمایشنامه ها را در رادیو نتوانستم پیدا کنم.»
محمد متوسلانی با اشاره به جمع آوری این مجموعه کتاب اظهار داشت: «باتوجه به تمام این فراز و نشیب ها مجموعه آثار را جمع آوری کردیم و دخترم تمام کارهای ویراستاری این آثار را انجام داد و خواهرزاده همسرم نیز همراهی بسیاری انجام دادند.»
ظرافت داستان های وی مانند مینیاتور است
فرخنده آقایی، داستان نویس نیز روی صحنه حاضر شد و اظهار داشت: «یکی از شانس های بزرگ ما آشنایی با میهن بهرامی در سال ۱۳۸۰ یود که من مرید دانایی و دانش ایشان بودم. ظرافت داستان های خانم بهرامی مانند مینیاتور است و این خصوصیت را در تمام آثارشان دارند.»
او افزود: «نوشتن کتاب «ما سه نفر» به همت و همراهی خانم بهرامی انجام شد و دومین کاری که پا نگرفت نوشتن کتاب نقدهای ادبی روی چهره های ادبی بود که متاسفانه به سبب کسالت های ایشان نتوانستیم آن اثر را کامل نماییم.»
جای خالی نقد تئاتر
ایرج راد نیز با حضور روی صحنه اظهار داشت: «کتاب ایشان به این جهت که درباره ی تئاتر نوشته شده است اهمیت دارد. من به تازگی داشتم به این فکر می کردم که ما درباره ی آثار تئاتری که در سالیان دور روی صحنه رفته است اطلاعاتی نداریم و نمی دانیم با چه کیفیتی روی صحنه رفته و چه نقاط ضعف و قدرتی داشته است.»
این کارگردان و نویسنده تئاتر بیان کرد: «تئاتر نصر که قرار بود تبدیل به موزه تئاتر شود خراب شد و این امر به وقوع نپیوست اما نتیجه زحماتی را که امثال خانم بهرامی کشیدند، امروز می توانیم در صحنه تئاتر و ارتقاء کیفیت آثار ببینیم.»
راد افزود: «شاید چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ کار نمایشی هر شب روی صحنه است و کسی از آنها خبر ندارد و در این اثنا جای نقدنویس در عرصه تئاتر خیلی خالی است.»
جای نقد سینمایی هم خالی است
تهمینه میلانی، کارگردان سینما و از سخنرانان دیگر این مراسم در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «من این افتخار را داشتم که دوستی طولانی یا میهن بهرامی داشته باشم. من با آقای راد موافقم، نه تنها جای نقد تئاتر خالی است بلکه جای نقد سینمایی را هم خالی داریم؛ منتقدان درجه یکی مانند میهن بهرامی.»
بدون محمد متوسلانی نمی توان درباره ی میهن بهرامی سخن گفت
جواد طوسی، منتقد سینما با صحبت درباره ی میهن بهرامی اظهار داشت: «صحبت از خانم میهن بهرامی بدون پرداختن به محمد متوسلانی نمی تواند حق مطلب را ادا کند. نخستین آشنایی من با محمد متوسلانی در سن هشت سالگی و بواسطه علاقه پدرهایمان یه سینما رقم خورد.»
طوسی توضیح داد: «زمان آقای پزشک در موزه سینما یک تاریخ شفاهی با محمد متوسلانی داشتیم و این زوج خیلی درخشان مفهوم خانواده را به تصویر کشیدند.»
این منتقد با اشاره به داستان های میهن بهرامی اظهار داشت: «خانم بهرامی داستان های درجه یکی داشتند و برای نقد در مورد افراد و آثار نگاه چندجانبه داشتند و بنابراین نقد ماندگار می شد.»
او افزود: «خانم بهرامی از یک طبقه متمول و اشرافی بودند، دوستی خانم بهرامی با آقای متوسلانی جالب بود و از سویی هم هر دو تلاش کردند که بدون بالا و پایین اضافه نمایی از روشنفکری را به نمایش بگذارند و از سویی هم پز سطح سواد و روشنفکریشان را ندادند و البته مورد کم لطفی هم قرار گرفتند.»
نام او همواره به من سفارش می شد
مصطفی مختاباد، نویسنده با اشاره به علاقه دیرینه اش به محمد متوسلانی اظهار داشت: «پدر من رادیویی بودند و هر شب قصه های شب را گوش می دادم و یواشکی فیلمهای سینمایی را می دیدم و از فیلمهای مورد علاقه من آثاری بود که آقای متوسلانی در آن حضور داشتند یا می ساختند.»
او افزود: «از طرفی هم آشنایی نزدیک من با خانم بهرامی به سال ۱۳۷۴ باز می گردد. من قرار بود تحریریه داشته باشم و همه همواره یک نام را به من سفارش می کردند و او نام میهن بهرامی بود.»
میهن بهرامی تنها یک نام نیست
بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس و مدرس دانشگاه اظهار داشت: «خانم بهرامی تنها یک نام نیست، ایشان هنرمندی چندوجهی هستند. ایشان از سال ۱۳۲۷ که داستان نویسی و نقدنویسی را آغاز کردند، بالاتر از ۱۷ قصه و ۴ مجموعه داستان داشتند و برای تمام این آثار اسامی خاص و پیشگامی را انتخاب می کردند.»
او افزود: «زمانی که به مجموعه نقدهای ایشان نگاه می کنم می دانم که بالاتر از ۵۰ نقد تئاتر و ۲۰۰ نقد سینمایی داشتند که با نثر منحصر به فردی که داشتند، واقعاً اعجاب انگیز بودند.»
رضا چوبین هنرمند و داماد این خانواده نیز در انتها اظهار داشت: «خانم بهرامی در مقابل جامعه، خانواده، قلم و هنرش خیلی مسئول بود و اگر نگاه تیزبینانه ای نسبت به موضوعات داشت به سبب مسئولیت پذیری ایشان بود.»
در پایان، مراسم گشایش نمایشگاه آثار نقاشی میهن بهرامی با نام «یاد میهن» در گالری میرمیران خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
دوست داران برای حضور در این نمایشگاه و تماشای آثار می توانند از جمعه ۹ آبان ۱۴۰۴ تا جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ (به جز روز شنبه که خانه هنرمندان ایران تعطیل است) به گالری استاد میرمیران مراجعه نمایند.
من بتازگی داشتم به این فکر می کردم که ما در رابطه با ی آثار تئاتری که در سالیان دور روی صحنه رفته است اطلاعاتی نداریم و نمی دانیم با چه کیفیتی روی صحنه رفته و چه نقاط ضعف و قدرتی داشته است. او اضافه کرد: خانم بهرامی از یک طبقه متمول و اشرافی بودند، دوستی خانم بهرامی با آقای متوسلانی جالب بود و از طرفی هم هر دو تلاش کردند که بدون بالا و پایین اضافه نمایی از روشنفکری را به نمایش بگذارند و از طرفی هم پز سطح سواد و روشنفکریشان را ندادند و البته مورد کم لطفی هم قرار گرفتند. دوست داران برای حضور در این نمایشگاه و تماشای آثار می توانند از جمعه ۹ آبان ۱۴۰۴ تا جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ (به جز روز شنبه که خانه هنرمندان ایران تعطیل است) به گالری استاد میرمیران مراجعه کنند.
منبع: artkit.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب