بازخوردهای متفاوت به هچل هفت اینروزها همه می خواهند استندآپ کنند!
کیت هنری: مجید افشاری کمدین که با آیتم هچل هفت در برنامه سینمایی هفت حضور دارد، درباره ی روند تشکیل این آیتم، بازخوردهای هنرمندان، چالش های موجود و وضعیت استندآپ کمدی در ایران توضیح داد.
به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، مجید افشاری کمدین که با آیتم «هچل هفت» در برنامه سینمایی «هفت» حضور دارد، درباره ی روند تشکیل این آیتم بیان کرد: روند تولید آیتم «هچل هفت» به این صورت است که ما اخبار اولیه را از تیم اتاق فکر برنامه و دوستانی که با آیتم درگیر هستند، دریافت می نماییم و بعد انتخاب سوژه ها آغاز می شود. سپس از بین اخبار و اطلاعاتی که بیشتر جای شوخی دارند و ما اجازه پرداختن به آنها را در قاب تلویزیون داریم، به چند مورد می رسیم. وی اضافه کرد: بعد از این مواردی که عرض کردم به همراه نویسنده های برنامه متن را می نویسیم و قبل از رفتن مقابل دوربین موضوعات را با ناظر پخش هم چک می نماییم. بعد از آن به ضبط، تدوین و خروجی غائی می رسیم. در نهایت هم بخشهایی از آیتم توسط شبکه حذف شده و بقیه آن پخش می شود.
بازخوردهای متفاوت و عجیب نسبت به «هچل هفت»
این کمدین درباره ی بازخوردهایی که از این آیتم داشته است، مطرح کرد: بازخوردهای مختلفی داشتیم که اغلب آنها بازخوردهای مثبتی بودند. در مدتی که من «هچل هفت» را اجرا می کنم از بازیگران پیام های مختلفی دریافت کردم که اغلب آنها محبت آمیز بوده است. بطورمثال چند سال قبل یک دفعه با خانم شیلا خداداد شوخی کردیم و بعد پیام دادند و از من تشکر کردند. یا آقای هادی حجازی فر به من گفتند که آیتم طنز را دوست دارند و در جشنواره فجر از من خواستند که حتماً با ایشان شوخی کنم. ما حتی با خود آقای افخمی هم شوخی می نماییم و جالب اینجاست که هر وقت من را می بینند می گویند خیلی بامزه است و کلی می خندند. وی افزود: از جانب دیگر نمونه هایی هم داشتیم که به کسی بر بخورد و کار بالا بگیرد. مثلاً تهیه کننده ای من را تهدید کرد که نمی گذارد در سینما کار کنم یا فردی ما را تهدید به داخل گونی بردن، کرد. به نظرم قسمتی از این بازخوردها اجتناب ناپذیر است و به جنبه آدم ها برمی گردد اما هر وقت کسی ناراحت شد و ما متوجه شدیم، حتماً با آن فرد صحبت کردیم و مساله حل و فصل شد. اغلب پس از یک صحبت کوتاه خودشان ایده می دهند که دفعه بعد به این شکل با من شوخی کن و خداراشکر در نهایت همه چیز گل و بلبل می شود.
افشاری درباره ی بزرگ ترین الگوی خود در زمینه طنز و اجرا اظهار داشت: از بچگی کارهای مهران مدیری و رضا عطاران را خیلی دوست داشتم. همین طور در سالهای قبل مجری به اسم سید محمد حسینی داشتیم که حالا مهاجرت کرده و کم کارتر شده است. او هم آدم عجیبی بود که هم استندآپ می کرد، هم می خواند، هم شومنی می کرد و در همه این ها هم عالی بود. البته در دوره اول مسابقه استندآپ «خندوانه»، استندآپ های امیرمهدی ژوله را هم خیلی دوست داشتم و به نظرم استانداردترین حالت را داشت. پس از او مهران غفوریان و علی مشهدی هم اجراهای خوبی داشتند اما امیرمهدی ژوله الگوی بهتری دراین خصوص بود. در مورد استندآپ کمدین های خارجی هم باید به جورج کارلین و لویی سی کی اشاره کنم. مجید افشاری در جواب این پرسش که طنز خوب در قالب رسانه ملی باید چه خاصیت هایی داشته باشد، توضیح داد: وقتی آثار محبوب ترین کمدین های کشورمان را بررسی نماییم، به یک نتیجه واحد می رسیم. بطور مثال کارهای مهران مدیری و سروش صحت یک وجه مشترک دارند؛ با این وجود که طنز موقعیت دارند و شما به آنها می خندید، در لایه های زیرین شان هم حرف های مهمی دارند. آنها معضلات اجتماعی را به تصویر می کشند و حرف دل مردم را می زنند. من آنها را تحسین می کنم و به نظرم طنز خوب، طنزی است که حتماً نقد اجتماعی در آن وجود داشته باشد. من در تمام کارهای خودم هم (به خصوص در استندآپ ها) به همین شکل عمل می کنم و همیشه به علت این کار با ابراز لطف مردم رو به رو شدم. البته گام برداشتن در این راه خیلی مشکل است چونکه اعمال سلیقه های شخصی مانع بزرگی در این راه است. عده ای مدام می گویند فلان چیز در شأن رسانه ملی نیست یا خط قرمز است و نباید به آن پرداخت اما یک نکته کلیدی را درنظر نمی گیرند و آن شعور مخاطب است. به نظرم بهترین ناظر خود مردم هستند و اگر چیزی مناسب نباشد، خودشان آنرا پس می زنند و درحقیقت استانداردها را هم خود مردم تعیین می کنند. پس بهتر است بجای اعمال سلیقه شخصی به سلیقه مردم احترام بگذاریم. وی درباره ی بزرگ ترین چالش های تولید محتوای طنز با ریتم سریع و فشرده یک برنامه زنده مانند «هفت» بیان کرد: بزرگترین چالش تولید، بحث ممیزی است. بارها پیش آمده که ما اخباری داریم که می خواهیم به آنها بپردازیم ولی به ما می گویند که این موارد امکان پخش ندارد. یکی دیگر از مشکلات ما زمان فشرده ای است که در اختیار داریم. مثلاً در روزهایی که جشنواره فجر برگزار می شود، هم تعداد خبر در روز کم است و هم زمان کافی در اختیار نداریم و نمی توانیم متن را سر فرصت بپرورانیم. البته خداراشکر همیشه خروجی کار خوب شده اما این محدودیت زمانی کمی اذیت کننده است.
در فضای مجازی از امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی کم کارتر بودم
این مجری و بازیگر در جواب این پرسش که با عنایت به خوب دیده شدن شرکت کننده های دیگر استندآپ کمدی «خندوانه» یعنی ابوطالب حسینی و امیرحسین قیاسی در فضاهای مجازی و شبکه نمایش خانگی، آیا به این فکر کرده که در این فضاها فعالیت خودرا ادامه دهد، اظهار داشت: من به علت حضورم در سریال تلویزیونی «لمندگان» طی ۷-۸ ماه گذشته نسبت به تعدادی از بچه های دیگر کم کارتر بودم اما حال مشغول برنامه ریزی برای تولید یک برنامه جذاب هستیم. مدتی قبل در تلاش بودیم تا برای تلویزیون همشهری در فضای نمایش خانگی کاری تولید نماییم که پس از تولید یک قسمت بنا بر دلایلی تعطیل شد. آن برنامه در فضای طنز سیاسی و چیزی مانند «گل آقا» بود. هم اکنون هم یکی دو پیشنهاد برای تولید برنامه در فضای مجازی را رد کردم و قصد دارم قدری دست به عصا راه بروم تا بتوانم با یک کار خوب در فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی حاضر شوم.
مجید افشاری که تجربه بازیگری هم داشته درباره ی این نکته که آیا بازیگری هم جزو اولویت ها و انتخاب های وی بشمار می رود یا خیر، اظهار داشت: سریال «لمندگان» تجربه خیلی خوبی برایم به همراه داشت. پیش از آن هم در یک سریال نمایش خانگی و یک فیلم سینمایی کار کرده بودم ولی این نقش خیلی پررنگ تر بود. در «لمندگان» چون ایفاگر نقش اصلی بودم، حدودا در همه سکانس ها حضور داشتم و پنج ماه بطور مداوم درگیر آن پروژه شدم. به نظرم تجربه ای بود که باید انجام می دادم تا دیگر هیچگاه این تجربه را تکرار نکنم. بازیگری کاری فرسایشی، زمان بر و خسته کننده است و برای خود من اجرا و استندآپ جذاب تر است. شاید زمانی نقشی کوتاه در فیلم نامه هایی که خودم می نویسم یا دوستان پیشنهاد می دهند، بازی کنم ولی دیگر بعید می دانم که بازیگری را جدی دنبال کنم.
این روزها همه می خواهند استندآپ کمدین شوند
این هنرمند درباره ی وضعیت فعلی استندآپ کمدی در ایران مطرح کرد: به نظرم از استندآپ کمدی وضعیت خوبی برخوردارست و بچه های خیلی با استعدادی هر روز به این عرصه اضافه می شوند. خود من وقتی کارهای نسل جدید استندآپ کمدی را می بینم بسیار لذت برده و می خندم اما یک خطر هم وجود دارد. در دوره ای داخل کشور همه می خواستند خواننده شوند و راه موفقیت را در این می دیدند. حالا استندآپ کمدی به چنین وضعیتی گرفتار شده است و برخی افراد که خیلی خوب هم نیستند با اعتماد به نفس کاذب فکر می کنند، می توانند استندآپ کنند. به نظرم در طولانی مدت هم خودشان ضربه می خورند هم اسم استندآپ کمدی را بدنام می کنند. البته که از جانب دیگر افرادی را می بینیم که واقعاً با استعداد هستند اما در این سال ها تلویزیون کمتر توانسته از آنها استفاده نماید. مجید افشاری در انتها اظهار داشت: مدتی است که تلویزیون از استندآپ های خوبی که در سالهای گذشته شاهدش بودیم، فاصله گرفته و از استندآپ کمدین های درجه یکی که در این عرصه فعال می باشند، دور شده است. دلیلش هم اینست که دست و بال همه ما به صورتی بسته شده یعنی فضا به شکلی شده که حتی استندآپ هایی که در آن سال ها در «خندوانه» انجام می دادیم، قابل پخش نیست. امیدوار هستم شرایط به شکلی شود که همه بتوانند با دست بازتر استندآپ کنند، مردم را بخندانند و حرف دل مردم را هم بزنند.مجید افشاری کمدین که با آیتم هچل هفت در برنامه سینمایی هفت حضور دارد، درباره ی ی روند تشکیل این آیتم بیان کرد: روند تولید آیتم هچل هفت به این صورت است که ما اخبار اولیه را از تیم اتاق فکر برنامه و دوستانی که با آیتم درگیر هستند، دریافت می نماییم و بعد انتخاب سوژه ها شروع می شود. این کمدین درباره ی ی بازخوردهایی که از این آیتم داشته است، مطرح کرد: بازخوردهای مختلفی داشتیم که اغلب آنها بازخوردهای مثبتی بودند. من در تمام کارهای خودم هم (به خصوص در استندآپ ها) به همین شکل عمل می کنم و همیشه به دلیل این کار با ابراز لطف مردم رو به رو شدم.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب