در گفت وگو با كیت هنری مطرح شد؛
ویلای موروثی به مخاطب باج نمی دهد
کیت هنری: کارگردان فیلم داستانی ویلای موروثی از چالش های نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلندش گفت و تصریح کرد در این کمدی بدنبال لودگی نبوده و به هر قیمتی از مخاطبان خنده طلب نکرده است.
نیما هاشمی کارگردان فیلم داستانی «ویلای موروثی» درباره ی ساخت نخستین فیلم بلند خود به خبرنگار مهر اظهار داشت: سال ها در تئاتر به فعالیت پرداختم و به عنوان بازیگر و کارگردان در کارهایی حضور داشتم اما متاسفانه وضعیت مالی در تئاتر هیچ گاه خوب نبوده است. به عنوان مثال شخصا هنوز نتوانستم نصف مبالغی را که بوسیله بلیت فروشی نمایش ها کسب کرده ام از سالن هایی که در آنها اجرا رفته ام، بگیرم. البته حتی اگر آن طلب ها هم پرداخت گردد، باز ضرر کرده ایم. بدین سبب با عنایت به این وضعیت، نتوانستم در تئاتر راه خودرا ادامه دهم و دوام پیدا کنم. برای اینکه به هر حال عوامل کار نیز نیازهای مالی دارند که با وضعیت فعلی نمی توان آنرا برطرف کرد. در نتیجه تصمیم گرفتم که زودتر به سمت آرزوی دوران جوانی ام که فیلمسازی است بروم. بدین سان نخستین اقدامات لازم برای تولید فیلم را شروع کردم. به هر حال تولید فیلم، حداقل خروجی ماندگارتری دارد. برای اینکه سال ها می تواند توسط مردم دیده شود و لبخندی روی لب هایشان بیاورد. وی درباره ی فرآیند تولید فیلم «ویلای موروثی» توضیح داد: قصدم این بود که با عنایت به شرایط جامعه، فیلمی کمدی را آماده نمایش کنم. بدین سان به همراه مشاوران، فیلمنامه های بسیاری را خواندیم ولی بیشتر آثار، سمت و سوی لودگی داشتند یا به اتفاقاتی می پرداخت که در جامعه ما رخ نمی دهند. در حقیقت خاستگاه این آثار این بود که با حرکات مثبت هجده و طنز کلامی نامطلوب خنده بر لب های مردم بیاورند. اما شخصا فکر می کنم این که بخواهیم به هرقیمتی خنده را گدایی نماییم، اتفاق مثبتی نیست. ما در برخورد با متن «ویلای موروثی» اتفاقی را دیدیم که دیگر آثار، از آن بی بهره بودند. داستان «ویلای موروثی» درباره ی خانواده ای فقیر بود که ویلایی به آنها ارث می رسد. آنها با اجاره دادن ویلا، به نان و نوایی می رسند اما در آخر متوجه ثروت اصلی خود می شوند. ثروتی که بیشتر ما آنرا داریم ولی از آن غافل ماندیم. این کارگردان افزود: همه بازیگران در این فیلم بصورت رئال بازی کرده و به هیچ وجه به سمت لوده بازی نرفتند تا به زور خنده بیاورند. این کار در اصل یک کار اجتماعی و طنز موقعیت است. حتی در بخشهایی از فیلم امکان دارد، دل مخاطب برای افراد حاضر در فیلم بسوزد. هاشمی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ی چالش هایی که در ساخت فیلم با آن روبه رو اظهار داشت: بزرگ ترین چالش ما در این فیلم، به مسئله تهیه کنندگی مربوط می شد. به هر حال در کارگردانی با وجود آقای کریم رجبی که مشاور ما بودند، مشکلی نداشتیم اما در قسمت تهیه کنندگی ماجرا دشوار بود. چون تهیه کننده اول و سرمایه گذار ۱۰۰ درصد کار خودم بودم. به عنوان مثال برآوردی که قبل از شروع کار داشتیم یک سوم هزینه های نهایی کار بود. در حقیقت برآورد ما برای قبل از عید بود و برخی از قراردادها را هم قبل از عید بستم ولی پس از عید، همه چیز سه برابر شد چون قیمت تجهیزات بالا رفت و بدنبال آن قیمت تعدادی از بازیگران ما دو برابر شد. علاوه بر این، پروسه دریافت مجوز تهیه کنندگی برای کار بسیار دشوار بود. وی درباره ی همکاری با بازیگران پیشکسوت در این فیلم توضیح داد: حضور پیشکسوتان عزیز برکت کار ما بود و است. به هر حال در محبوبیت این عزیزان هیچ شکی نیست اما علاوه بر این، حضورشان موجب دلگرمی همه عوامل همچون خودم بود. اگر در برآورد اینطور پیش بینی کرده بودیم که کار را در تعداد روز مشخصی جمع می نماییم، با حضور این عزیزان بسیار زودتر به نتیجه رسیدیم. برای اینکه این بازیگران به سبب تجربه ای که داشتند تک برداشت و بدون تپق بودند و همین سرعت کار ما را ۱۰ برابر افزایش می داد. جدا از این موارد، مردم با هنرمندانی چون مریم امیرجلالی، خشایار راد و... خاطره داشته و به آنها علاقمند هستند. همین موضوع نیز به بیشتر دیده شدن کار کمک می نماید. این کارگردان در ادامه درباره ی تجربه بازیگری در فیلمی که خود کارگردانی آنرا برعهده دارد نیز بیان کرد: تجربه دشوار و عجیبی بود. البته در گذشته بازیگر تئاتر بودم و وقتی کارگردانی در تئاتر را تجربه کردم، بازیگری را کنار گذاشتم. در حقیقت همان جا هم نمی توانستم بازیگری و کارگردانی را انجام دهم اما علاقمند بودم که در نخستین تجربه فیلم بلندم، این چالش را انجام دهم. فکر می کنم نیاز بود که من هم به عنوان بازیگر در کار حضور داشته باشم و به این صورت این اعتماد را از مردم بگیرم. «ویلای موروثی» ماجرای خانواده باغبانی به نام اردشیرخان دوگوشمال را به تصویر می کشد که در پی اتفاقاتی، ویلایی به عنوان ارثیه به او می رسد. در خلاصه داستان این اثر که فیلمنامه آن توسط افشین عطری نوشته شده، آمده است: اردشیرخان دوگوشمال در پی اتفاقات تلخ و شیرین که سرنوشت خانواده اش را تحت شعاع قرار داده، باید برای ویلای موروثی تصمیماتی اساسی بگیرد. مریم امیرجلالی، خشایار راد، سیروس همتی، آتش تقی پور، فرحناز منافی ظاهر، نیما هاشمی، یلدا علوی، هستی ساعی مقدم، علیرضا نجفی، پویا جعفری همچون بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند. رها هاشمی، داوود معصومی، یحیی ناصری زاده، فرشته بابایی، نسا یادگاری، فاطمه مراقی، ساناز لطفی، الهام کنشلو، زهرا کریمی، محبوبه محمد زاده، الهام محمدی، لیلا گروسی، وحید حسنی، محمد کمالی، طاها شجاع، عرشیا نیک روش، نگار آذرمی، حنانه کرمی، آرتین عباس زاده، کوثر شکری، طاهره تاج بخشیان، سارینا خیمه کبود، محمدرضا نظری، محمد رضا معین زاده، حدیث تلخابی، مرضیه اسماعیلی، مرجان خسروی، مبینا شجاعی، زهرا احمدوند، حمید رجبی، حمیدرضا فرخ، محمد طاها مددی دیگر بازیگران فیلم «ویلای موروثی» را می سازند. از دیگر عوامل این فیلم می توان به مجری طرح: سهراب هدایتی، مشاور کارگردان: کریم رجبی و فرشاد خدایی، مدیر فیلمبرداری: حمید شکوهی، طراح صحنه و لباس: فرشاد خدایی، تدوین و اصلاح رنگ و نور: فرشاد خدایی، مدیرتولید: بهزاد هاشمی، مدیر برنامه ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: پوریا میرزایی، مدیرصدابرداری: داود قلی پور، بازیگردان: افشین عطری، طراح گریم: مهرنوش صحابی، دستیار اول کارگردان: افشین عطری، دستیاردوم کارگردان: رضا مرادی، دستیار سوم کارگردان: پویا جعفری، منشی صحنه: شعله یخچالی، دستیار اول فیلمبردار: افشین خسرو آبادی، دستیاران صحنه و لباس: الهه نادری، علی نجفی، ریحانه مصطفی نژاد، یلدا علوی، مدیر تدارکات: جلال شعبانی نادر، عکاس: امیرعلی سید جلالی، مائده مُقِیسه، روابط عمومی: الهام محمدی، مشاور رسانه: حامد قریب اشاره نمود.
منبع: artkit.ir
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب