ArtKit کیت هنری
در مراسم رونمایی مستند رقم خورد؛

مناظره صریح برسر عملیات دماوند

مناظره صریح برسر عملیات دماوند مستند عملیات دماوند به کارگردانی احسان مشکور در حالی در زمینه هنری رونمایی گردید که مباحث مطرح شده در این مستند به محور مناظره ای صریح میان کارشناسان حاضر در برنامه بدل شد.



به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، شب گذشته شنبه ۲۵ تیر ماه مراسم رونمایی، نقد و بررسی مستند «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور و تهیه کنندگی محمد فریدونی و تولید مرکز مستند سفیر فیلم، در حوزه هنری برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم، مشکور کارگردان فیلم درباره ساخت آن اظهار داشت: در ابتدا به ما پیشنهاد داده بودند درباره همه جنگ های ایران مستند بسازیم. در نهایت جنگ ظفار انتخاب شد، متاسفانه برای ساخت این مستند با بی مهری ارتش مواجه شدیم بنابراین احتمال حضور نماینده ای از ارتش در مستند خیلی کم بود و حتی پس از ساخت گفته اند که از مستند حمایت نمی کنند و به شکلی مانع نمایش این فیلم از صدا و سیما خواهند شد.
وی افزود: تاکید می کنم این مستند تنها مستندی است که درباره جنگ ظفار ساخته شده است. برای ساخت این مستند با اطلاعات بسیاری روبرو بودیم اما در حوزه اسناد باز هم متاسفانه ارتش هیچ کمکی به ما نکرد. یادآوری می کنم در این جنگ ایرانی چریکی هم حضور داشته یعنی ایرانی در مقابل ایرانی قرار گرفته است.
صادق زیباکلام و محمدعلی بهمنی قاجار و مهدی دزفولی مدیر جلسه دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

زیباکلام: این مستند یک اثر حکومتی است
صادق زیباکلام درباره این مستند اظهار داشت: نمی دانم امشب اینجا چه کار می کنم. به من گفتند مستند درباره سوریه و کمی هم درباره جنگ ظفار است و ما هم آمدیم، از نظر من این مستند یک اثر حکومتی بوده و بیشتر می خواستند درباره آمریکا و انگلیس حرف بزنند.
وی افزود: شاید برای برخی این مستند نکات جالب داشته است. اما از نظر من یک تبلیغ حکومتی بود که بگوید ارتش ایران در دوره پهلوی نوکر آمریکا و انگلیس بوده، در چنین شرایطی کارگردان چه انتظاری دارد که ارتش با این مستند همراهی کند؟ در این مستند به این اشاره می کند که این جنگ به مردم ایران کاملاً بی ربط بوده، همانطور که مردم ایران نسبت به حضور منطقه ای ایران دخالتی ندارند.
زیباکلام افزود: در این مستند تنها می گوید که ارتش ایران مزدور بوده و شاه آن زمان هیچ نقش و قدرتی نداشته است. با این مستند برای چندمین بار به من ثابت شد که حوزه هنری کاملاً حکومتی است.
بهمنی قاجار: این یک قدم مثبت در تاریخ مستندسازی است
محمد علی بهمنی قاجار هم بیان نمود: در این مستند تصاویر نو و جدیدی عرضه شده که بسیار مهم می باشد، از سوی دیگر تلاش در حفظ بی طرفی در مستند را تاکید می کنم و هر جا مخالف بود بی طرف و موافق هم بود. البته مقداری نقد به آن وارد می شود که روایت سومی وجود ندارد تا هم جنگ سرد، منافع ملی ایران و تأثیر آمریکا را بررسی کند و بیشتر سیاه و سفید مطلق بود.
وی اضافه کرد: ایران در آن دوره برای تحقق سیاست های آمریکا تلاش می کرد و در کنار آن به منافع ملی ایران هم توجه می کرد. در بخشی از فیلم هم اقرارهایی درباره اسباب بازی و یا مستقل بودن ایران گفته شده که کافی نبوده و احتیاج به روایت سوم داشت. با آقای زیباکلام موافقم که نسبت به ارتش بی محبتی شده است.
بهمنی قاجار اظهار داشت: این در شرایطی است که باید اعتمادسازی لازم برای ارتش صورت می گرفت تا روایت ارتش را هم داشته باشد. اگر ارتش هم روایت خویش را می گفت این مستند شکل دیگری می گرفت اما در نهایت این مستند یک قدم مثبت در تاریخ مستندسازی ایران است، من به سخنان آقای زیباکلام نقد دارم و فکر می کنم این مستند یک تصویرسازی مستند از بخشی از تاریخ ایران است که سمت و سوی خویش را داشت.

زیباکلام درباره جنگ ظفار که سوژه اصلی این مستند است بیان نمود: درباره این جنگ اصلاً مطلبی در زمان شاه وجود نبود چون که حکومت هرچه را که می خواست در مطبوعات مطرح می شد، جنگ ظفار یک ماجرای مهم نبود اما ابزاری برای مخالفان رژیم شاه بود تا نشان دهند ارتش ایران ارتش مزدور است. بنابراین در حکومت شاه چندان به این مسئله پرداخته نشد.
وی افزود: ارتش ایران ۶۰۰ هزار نیرو داشت، اگر در این جنگ و به ادعای فیلم هزار نفر هم مرده باشند باز هم به نسبت عدد کل ارتش چندان عظیم نبود. در آن زمان یمن و حتی امروز بسیار عقب افتاده بوده و هست، یمن جنوبی یک رژیم چپ گرا داشت که تهدیدی برای عربستان سعودی و عمان و دیگر کشورهای منطقه بودند. در فیلم عقب ماندگی عمان و پادشاه آنرا به خوبی نشان داده است که دیر یا زود توسط چپگرا ها سقوط می کند و این احتمال برای شاه ایران بسیار مهم بود و در نهایت ارتش شاهنشاهی جلوی ارتش یمن جنوبی را گرفت و از سوی دیگر پادشاه جدید عمان با همکاری شاه جلوی رادیکالیزم در راه را گرفتند.
بهمنی قاجار هم توضیح داد: پیام اصلی فیلم این بود که ایران احتیاج به حضور در منطقه دارد چه جمهوری اسلامی چه پهلوی غرب گرا، فرض نماییم تمام سیاست پهلوی درباره غرب درست بوده اما این سیاست را چه کسی گفته و چه تصمیمی گرفته شده است، در تصمیم گیری حضور در جنگ ظفار مردم حضور ندارند. امروز هم حکومتی که نزدیک به حکومت علوی است و در معرض خطر قرار گیرد، ایران در آن منطقه حضور پیدا می کند.
وی افزود: در منطقه حلقه های گوناگونی وجود دارد که درهرجایی ضد ایران فعال می باشند که این مسئله از دهه ها قبل وجود داشته است.
بهمنی قاجار در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: در منطقه مسائلی روی میز است و جزو منافع ملی ما است و نمی توان از آن صرفنظر کرد.
زیباکلام درباره حضور منطقه ای ایران قبل و پس از انقلاب اظهار داشت: حضور ما در ظفار و پس از اینکه سلطان قابوس پسر روی کار می آید، ایران کمک های بسیاری به این حکومت می کند، از سوی دیگر برخلاف مجموعه کشورهای حاشیه خلیج فارس که به عربستان نزدیک هستند، عمان یا به واسطه دوری که از عربستان دارد، سبب تاثیرناپذیری عمان از عربستان شده و چندان تابع عربستان نبوده و به ایران نزدیک تر است. از سوی دیگر عمان نفت ندارد و کسی به آنها کاری ندارد و همه اینها سبب روابط خوب ایران و عمان شده است.
وی ضمن اشاره به حضور نظامی ایران در سوریه افزود: مگر چندسال است داعش آمده که می گویید به خاطر داعش است، مردم سوریه به کنار، به مردم خودتان چه پاسخی می دهید؟ معتقدم اگر ایران می خواهد حضور نظامی و سیاسی و …در کشورها داشته باشد مردم و مجلس باید تصمیم بگیرند.
بهمنی قاجار در پاسخ به زیباکلام توضیح داد: چرا باید بگوییم ایران و روسیه نقش منفی در سوریه داشته اند، آیا آمریکا و ترکیه در ایجاد چنین شرایطی اثرگذار نبوده است. ما در سیاست خارجی خود سنجیده عمل نمی نماییم.
زیباکلام: مستندهای ایران اینترنشنال و منوتو هم دروغ است
زیباکلام در قسمتی دیگر از صحبت های خود بیان نمود: بعنوان کسی که کار اصلی ام تاریخ تحول تاریخ معاصر ایران هست معتقدم آنقدر کار برای این یک صد سال وجود دارد که میتوان به آن توجه کرد، چه قبل و پس از انقلاب نگاه به یک صد سال قبل نگاه حکومتی بوده است، هر دو روایت های خویش را برای شما می گویند، ازاین رو هزاران حقیقت وجود دارد که باید روی آن کار کرد، مستندسازی نسبت به این حقایق جامعه معاصر ایران خیلی مهم است. البته برنامه های مستند منوتو و ایران اینترنشنال را نگاه می کنم که دروغ است، بخصوص منوتو که مستندهای دروغ می سازد از تاریخ ایران و میتوان این برنامه ها را آن روی سکه برنامه ۲۰: ۳۰ دانست.
بهمنی قاجار اظهار داشت: این نوع از مستندها بسیار مهم می باشد، البته محدودیت هایی هم وجود دارد که قابل درک است و امیدوارم شرایط بهتر شود و باید به سمت مستندهای مستقل تر بی طرف تر و علمی تر بروید. نقاط ضعف پهلوی آنقدر زیاد است که اگر مستندهای بی طرف ساخته شود آنها نمی توانند سربلند کنند.

1401/04/26
10:16:46
5.0 / 5
471
تگهای خبر: بازی , تصویر , فیلم , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری