در نشست خبری فیلم عنوان شد؛
تهیه كننده یدو: بازگشت سرمایه همیشه اولویت نیست
کیت هنری: محمدرضا مصباح تهیه کننده فیلم یدو ضمن تشکر از بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری کودکان بابت پشتیبانی از تولید این فیلم، تصریح کرد اولویتش در فیلمسازی تنها بازگشت سرمایه نیست.
به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، نشست رسانه ای فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری عصر امروز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه، بعد از نمایش فیلم در جشنواره سی ونهم فیلم فجر، در برج میلاد تهران برگزار گردید.
مهدی جعفری کارگردان فیلم در ابتدای این نشست اظهار داشت: یک مرتبه با دوستم ابراهیم ایرج زاد کارگردان سینما، جایی بودیم که گفت قصه ای دارم و به نظرم آنرا بساز. قصه را خواندم. آنقدر جهان این داستان برایم جذاب بود و مصیبت هایی که در زمان جنگ بر سر مردم آمده بود در این قصه درخشان درآمده بود، پس از چند بار بازنویسی تصمیم به ساخت گرفتیم.
محمدرضا مصباح تهیه کننده این اثر ضمن گرامیداشت یاد مرحوم علی انصاریان، بیان نمود: از کادر درمان تشکر می کنم که جهادگرانه در مقابل این ویروس تلاش می کنند. «یدو» تلفیقی از ژانر دفاع مقدس با نگاهی به حوزه خانواده و توجهی به نوجوانان است. از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می کنم که افتخار داشتیم زیر پرچم آنها کار نماییم.
وی اضافه کرد: توجه به این گونه از فیلمها یک آرمان خواهی را می طلبد این دوستان کنار ما ایستادند. شرایط فیلمبرداری و ساخت، سخت بود. از بچه هایی که در سخت ترین شرایط پروژه را اداره کردند تشکر می کنم.
ستاره پسیانی بازیگر این فیلم هم اظهار نمود: من با آقای جعفری قبلاً کار کرده بودم و همدیگر را می شناختیم. اول که فیلمنامه را خواندم عاشقش شدم، چون فیلمنامه ای ظریف و انسانی بود. نقشی که به من پیشنهاد شده بود ده، دوازده سال از من بزرگ تر است و این کار کمی ریسکی بود. جلساتی داشتیم تا این نقش قابل باور باشد.
جعفری هم درباره انتخاب ستاره پسیانی برای نقش اصلی توضیح داد: من این نقش را با سه چهار بازیگر مطرح کردم. در قصه اصلی سن مادر کمی بالاتر بود اما با جهانی که در فیلمنامه خلق کردیم، سن مادر را کمی پایین آوردیم. با چند نفر از دوستانم تماس گرفتم که یا سرکار بودند یا به دلایلی پرهیز کردند به پروژه بیایند. ستاره پسیانی جزو نخستین ها در فهرست ما بود. این نگرانی را داشتیم که آیا او دوست دارد نقش کسی بالاتر از سن خویش را بازی کند یا نه. او ریسک و جسارت کرد البته برخی در رودربایستی گیر می کردند اما من دوست داشتم با قلبشان بیایند. ستاره پسیانی فیلم را دوست داشت، شرایط کار برای همه سخت بود ما فقط او را در ترکیب بازیگران فیلم داشتیم که کار را بلد بود و بقیه نابازیگر بودند. بارها باید با هم بالانس می شدند ولی همسان سازی شد. ستاره همکاری و کمک کرد بازی ها یکدست شود.
میلاد صویلاوی بازیگر نوجوان این فیلم اظهار داشت: به سینما آمدم تا راهم را پیدا کنم و راهی را که دوست داشتم پیدا کردم.
ریحانه آریامنش دیگر بازیگر نوجوان این فیلم اظهار داشت: از بچگی دوست داشتم بازیگر شوم و این فیلم سبب انگیزه برای من شد تا بازیگری را ادامه دهم. خانم پسیانی که در فیلم نقش مادر ما را بازی می کرد، ما را مثل بچه های خود می دانست.
عباس عباسی طراح چهره پردازی هم اظهار نمود: اول که فیلمنامه را خواندم چند گزینه را برای بازی در نقش اصلی داشتیم که در نهایت به خانم پسیانی رسیدیم. او همکاریهای زیادی کرد، صبر و حوصله او برایم ستودنی بود.
محمدمهدی آلبو علی دیگر بازیگر نوجوان این اثر اظهار داشت: فکر نمی کردم فیلم اینقدر قشنگ شده باشد. دقیقاً همان نقشی را به من دادند که بیرون از فیلم هم همان گونه هستم.
مصباح درباره شکست فیلمهای قبلی خود در مقام تهیه کننده توضیح داد: ما در فیلمسازی غیر از ملاک های مالی باید ملاک های آرمانی هم داشته باشیم همیشه بحث تجاری و برگشت سرمایه اولویت اول من نیست. جنبه های هنری و عقیدتی برایم مهم تر است ضمن اینکه هنوز فیلم هایم شکست نخورده و امیدوارم پس از کرونا سینماها باز شود و ببینیم فیلم هایمان چه روندی را طی می کنند من از کارهایم دفاع می کنم و همه آنها را دوست دارم.
مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری این اثر اظهار داشت: در مرحله ای که فیلمنامه به من پیشنهاد شد، دیدم ادای دینی به خانواده هایی بود که در حاشیه جنگ بودند، به نظرم آنها هم به قدر رزمندگان زحمت کشیدند، خودم را همیشه مدیون شهدا و خانواده آنها می دانم. آبادان، مردمش و حتی گرمایش برایم الهام بخش بود. آرزو می کنم این آخرین جشنواره با ماسک باشد.
آیدین ظریف طراح صحنه این اثر هم درباره حجم ساخت لوکیشن در فیلم مطرح کرد: تقریباً جای نساخته در فیلم نداشتیم و تقریباً همه را ساختیم چون چهل زمان از آن دوران می گذرد. البته جاهایی مناسب که تلاش کردیم آنها را با روتوشی به قصه برسانیم.
ستاره پسیانی درباره ایفای نقش های در رابطه با اقوام بومی بیان نمود: نقشم در فیلم «سرخپوست» با این فیلم با هم متفاوت می باشد و برای هر بازیگری چالشی است که نقش های متفاوتی را بازی کند.
میثم مولایی تدوینگر این فیلم هم اظهار داشت: از آقای جعفری ممنونم که پس از فیلم ۲۳ نفر باردیگر به من اعتماد کرد. ما خیلی پیشتر از فیلمبرداری کار را شروع کردیم و با هم تعامل داشتیم درباره مرحله به مرحله فیلم با هم صحبت می کردیم ضمن اینکه درباره طراحی کارگردانی هم صحبت می کردیم.
وی اضافه کرد: روزی که آقای جعفری گفت نقش را به خانم پسیانی سپرده خیلی مخالفت کردم ولی پس از چند جلسه خیالم راحت شد که همه چیز خوب است.
مهدی جعفری درباره موسیقی فیلم بیان نمود: انتخاب صبح افشار کمی برای کم ریسک بود. فیلم من درام بود و نقاط حسی غلیظ داشت. او هم نگران بود و می گفت من تا حالا این مدلی کار نکرده بودم. من نمی خواستم موسیقی پر سوزوگداز داشته باشیم. این موسیقی جسارتی می خواست که به نظرم در صبح بود و برای او آینده روشنی می بینم.
جعفری اظهار داشت: کارم را با بازیگری شروع کردم بعد بازیگری را کنار گذاشتم و از اینکه دنیای تئاتر را کنار گذاشتم پشیمان شدم بعد که از سینما فارغ التحصیل شدم فهمیدم نباید به این زودی فیلم ساز شوم با خودم عهد کردم عجله نکنم. بنابراین فیلمبردار شدم. ما در هر دو فیلم از بازیگردان استفاده کردیم، چون کنترل بازی ها و میزانسن ها راحت می شود کار با بازیگران نوجوان خیلی دشوار می باشد اما تلاش می نماییم تعامل نماییم. اگر این تعامل وجود نداشته باشد کار به نتیجه نمی رسد.
محمد برادران مسئول جلوه های ویژه بصری بیان نمود: بحث پس تولید این پروژه خیلی پیچیده بود، در این فیلم حجم زیادی انفجار، دود و تخریب داشتیم جدا از بحث فیلم جنگی، چون این اثر یک فیلم تاریخی محسوب می شد، تلاش می کردیم المان هایی را که در ارتباط با زمان حال است، حذف نماییم.
جعفری هم بیان نمود: در یک کار جنگی باید روی توانایی های خودت و همکارانت حساب کنی و خیلی نباید به پشتیبانی گروه های حمایتگر حساب کنی.
مصباح هم در بخش بعدی نشست اظهار داشت: همانطور که در فیلم نجابت به خرج دادیم، تلاش کردیم در تبلیغات هم نجیب باشیم سال جاری هم فیلم ما در آخرین روز اکران شد. ما در این شرایط مظلوم واقع شدیم و این همت شما اهالی رسانه را می طلبد که فیلم را به مخاطبان بیشتر معرفی کنید.
جعفری در انتها درباره همراهی نویسنده قصه مورداقتباس در فرایند نگارش فیلمنامه اظهار داشت: معمولاً در سینما رسم نیست اقتباسی که صورت می گیرد با نویسنده تعاملی باشد مگر اینکه دنیای سینما را بشناسد با نویسنده این اثر هم صحبت کردم ولی اقتباس خودم را از آن داستان کردم، پایه قصه را نگه داشتم و فیلم ساخته اگر فیلم مشکلی دارد بر گردن من است. در این چهل سال به قدری در حق مردم آبادان اجحاف شده که حالا حالاها می شود درباره آنها فیلم ساخت و اگر صد سال هم فیلم بسازیم حقشان ادا نمی گردد. مسؤلان هر دو مؤسسه یعنی بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشتاق بودند که این فیلم ساخته شود امیدوارم شرمنده آنها و مردم نشده باشم.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب