كوشش برای یافتن خاص ترین خودنگاره ون گوگ
كیت هنری: گفته می شود خاص ترین خودنگاره «ونسان ون گوگ» ـ نقاش مشهور هلندی ـ در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم در آتش سوخته است؛ اما این احتمال نیز وجود دارد كه این اثر غارت شده و در آتش نسوخته باشد.
به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، در طول جنگ جهانی دوم تابلو نقاشی «هنرمند در جاده به سمت تاراسکون» (۱۸۸۸) اثر «ون گوک» ارزشمندترین اثر موزه «ماگدبورگ» در آلمان محض احتیاط در معدن نمک قرار داده شده بود. احتمال داده می شود آتشی که در آخرین روزهای بقای نازی ها در محل نگهداری این اثر به وقوع پیوست بعنوان روشی برای غارت گنجینه های هنر توسط غارتگران مورد استفاده قرار گرفته است.
این تابلو نقاشی، «ون گوگ» را که لوازم نقاشی اش را به همراه دارد در میانه یک جاده به تصویر کشیده است و از این جهت خاص ترین خودنگاره این هنرمند شناخته می شود که تمام ۳۶ خودنگاره به جا مانده از «ون گوگ» فقط سر یا سر و قسمتی از شانه هایش را به تصویر می کشند.
در سال ۱۹۱۲ تابلو نقاشی «هنرمند در جاده به سمت تاراسکون» توسط موزه کایزر فریدریش خریداری شد و به یکی از اولین آثاری از این هنرمند تبدیل شد که به نمایش عموم مردم گذاشته شدند و بعدها از موزه «ماگدبورگ» سردرآورد.
بیش از ۴۰۰ تابلو نقاشی متعلق به موزه «ماگدبورگ» مخفیانه به معدن نمکی در نزدیکی این موزه انتقال داده شدند. بعد از این تخلیه، بمبارانی سبب ویرانی قسمتی از این موزه در ژانویه سال ۱۹۴۵ شد.
تابلو نقاشی «هنرمند در جاده به سمت تاراسکون» یکی از ۴۰۰ تابلویی بود که در عمق ۴۶۰ متری معدنی قرار داده شد. اما در بالای همین مجموعه هنری یک کارخانه مخفی برای ساخت موتور جت های نیروی هوایی «هیتلر» مشغول فعالیت بود.
در ظهر ۱۲ آوریل ۱۹۴۵ نیروهای ایالات متحده به نزدیکی این معدن رسیدند. بعد از آن دو آتش سوزی در معدن نمک جایی که مجموعه هنری موزه «ماگدبورگ» نگهداری می شد، رخ داد: اولین بار ساعاتی بعد از رسیدن نیروهای نظامی ایالات متحده و دیگری در ۳۰ آوریل.
اسناد غیرمحرمانه ارتش ایالات متحده نشان میدهد آتش سوزی ها توسط افراد بی خانمانی که برای غارت آثار این موزه به معدن وارد شده بودند اتفاق افتاده است. هیچ شواهدی در خصوص عمدی یا غیرعمدی بودن آن نیز کشف نشده است.
«وان السنر» مدیر سابق موزه «ماگدبورگ» اما معتقد می باشد آتش سوزی ها عمدی بوده اند و بعنوان روشی برای غارت آثار به کار رفته اند و این احتمال وجود دارد که خیلی از تابلوها غارت شده باشند. هویت غارتگران احتمالی نیز مشخص نیست؛ آنها می توانستند صاحب منصبان نازی، شهروندان آلمانی، کارگران هلندی و لهستانی و یا سربازان ایالات متحده باشند.
شواهد امیدوارکننده ای وجود دارد که بعضی از مجموعه آثار هنری این موزه نجات پیدا کرده باشند.
دو تابلو نقاشی که در آن معدن نمک قرار داده شده بودند به همراه چند طراحی، مجسمه، کتاب لطمه دیده پس از جنگ کشف شدند.
«السنر» که دهه ها به دنبال تابلوهای نقاشی مفقود موزه «ماگدبورگ» بوده هنوز امیدش را از دست نداده و می گوید: «هنوز احتمال دارد بعضی از این تابلوها نجات پیدا کرده باشند. از آنجائیکه خودنگاره «ون گوگ» مهم ترین اثر این مجموعه بود، مطمئنا یک هدف جذاب برای غارتگران بوده است.»
«ونسان ون گوگ» ـ نقاش نامدار هلندی ـ حالا بعنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته می شود. وی در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد.
او فعالیت هنری خودرا بعنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی شروع کرد. بعضی از مشهورترین کارهای وی در سه سال پایانی عمرش خلق شدند.
منبع: artkit.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب