ArtKit کیت هنری
در نقد سینما مطرح شد؛

تفاوت خون شد كیمیایی با قیصر

تفاوت خون شد كیمیایی با قیصر كیت هنری: آرش خوش خو در برنامه نقد سینما بیان كرد كه در فیلم خون شد نوعی تقلیل یافتن جایگاه زنان دیده می شود.


به گزارش كیت هنری به نقل از مهر، برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه كنندگی یوسف بچاری، شب گذشته دوشنبه ۲۱ بهمن، در نهمین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور منتقدان و كارشناسان مختلف روی آنتن شبكه پنج رفت. این ویژه برنامه با بررسی فیلم «خون شد» مسعود كیمیایی آغاز شد در این بخش امیر مافی و آرش خوش خو درباره فیلم گفتگو كردند. خوش خو درباره این فیلم اظهار داشت: جایگاه مسعود كیمیایی به واسطه فیلم های مهمی كه ساخته، جایگاه ویژه ای نزد من است. دل بستگی ای كه به «دندان مار»، «سرب»، «قیصر» و «رضا موتوری» و بعدتر «سلطان» دارم مصداقی برای جایگاه است. بهترین صحنه های سینمای ایران در فیلم های آقای كیمیایی است، كه می توانیم تك تك عقب برویم و همه آنها را مرور نماییم. البته در این میان «خون شد» را دوست نداشتم شاید این مشكل آقای كیمیایی نیست، من ارتباط برقرار نكردم چند نكته منفی دارد و یكی دو نكته مثبت. وی افزود: نكته مثبت و مهم فیلم بازی فوق العاده سعید آقاخانی است كه به نظرم حق او خورده شده برای اینكه بازیگر بسیار خوبی در كلام و بیان است، فیلم «خون شد» خیلی به وسترن ادای دین دارد، در صحنه ای كه شخصیت منفی داستان در حال هیزم خرد كردن است دقیقاً مثل فیلم های وسترن عمل كردند، اما از نكات منفی كار و نكته ای كه من را خیلی آزار می داد این بود كه تمام زنان فیلم تباه شده هستند، یا معتادند یا فلج جسمی، یا بدنام! و شدیداً ضعیف اند و منتظر یك مرد با چاقوی در دست هستند كه نجاتشان دهد. این دیدگاه خیلی قدیمی است، آقای كیمیایی یك زمانی جلوتر از همه بودند ولی الآن نمی دانم چه غیظی و چه خشمی در وجودشان وجود دارد، كه پرداخت ایشان این قدر قدیمی است. مافی نیز در ادامه این بحث بیان كرد: فیلم «خون شد» تداوم قیصر است و انگار می خواهیم «قیصر» را پنجاه سال بعد بسازیم. من این فیلم را بیشتر از فیلم های قبلی آقای كیمیایی دوست دارم به این علت كه تحت هر شرایطی باید خانه حفظ شود، و لو اینكه برای حفظ خانه، خون ریخته شود. باید مبارزه نماییم و ناموسمان را به خانه برگردانیم. هركسی كه اضافی و مشخص نیست برای چه به خانه آمده را باید دور كرد، این خط اصلی فیلم برایم باارزش است. آرش خوش خو در ادامه نقد فیلم « خون شد» اظهار داشت: این خط اصلی كه درباره «خانه» بیان كردی به خودی خود جذاب است ولی در كار درام و وقتی فیلم می شود، مجموعه ای از روابط و داستان ها شكل می گیرد كه زننده است. دفاع از خانه و ناموس باارزش است اما شكل پرداختش و این چاقوكشی های مداوم و بیهوده و برخی ناعادلانه و عجیب، از یك قهرمان كیمیایی بعید است. مفهوم خانه/ وطن در فیلم های كیمیایی همیشه خیلی مقدس بوده و در این فیلم به نظرم خشونت بی خود و زننده، یك نقطه ضعف فیلم است. نگاه آقای كیمیایی به زنان، از معنای ناموس عبور می كند و یك نوع تقلیل دادن جایگاه زنان شكل می گیرد. این نوع نگاه به نظرم بدنه نگاه در فیلم فارسی قدیم است و وقتی وارد فیلم های كیمیایی می شود زننده می شود و نباید با آن مفهوم ناموس پرستی و وطن پرستی تركیب شود، یادمان باشد كه زمانی كه «قیصر» ساخته شد اولاً به لحاظ دراماتیك فوق العاده فیلم قوی و قدرتمندی بود و به لحاظ ساختار خیلی فیلم قوی است، «قیصر» دعوت به خیزش می كند، اینكه خودتان شخصاً باید حق خودتان در آن جامعه جنگلی بگیرید. برای همین «قیصر» در آن زمان آن قدر آوانگارد و جلو بود، اما ۵۰ سال بعد چرا به اینجا رسیدند؟ در سال ۷۸ در فیلم «اعتراض» آقای ارجمند چاقوی خودش را می اندازد و این خیلی مفهوم خوبی بود اما پناه بردن باردیگر به چاقو زیاد برای من خوشایند نبود. در بخش بعدی برنامه فیلم «من می ترسم» بهنام بهزادی با حضور علی اكبر عبدالعلی زاده و امیر مافی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. عبدالعلی زاده در مورد «من می ترسم» اظهار داشت: «من می ترسم» به نظرم فیلم نامه به روز و به موقعی دارد، داستان فیلم داستان قدرت و هیولای درون است و به نظرم آقای بهزادی در این فیلم موفق بوده است. مافی نیز در ادامه بیان كرد: فیلم «من می ترسم» به موضوع خیلی مهم انسان شناختی می پردازد ما با یك شاعر روبرو می باشیم كه وقتی كه قدرت در اختیارش قرار می گیرد، تبدیل می شود به یك شخص ظالم. ازاین جهت فیلم «من می ترسم » نشان میدهد یك انسان در یك بزنگاه درجایی كه قدرت در دست دارد و ناظری نیست كه این قدرت را تحدید كند گرفتار فساد می شود. در بخش نقد دانشجویی این برنامه نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه های تهران به روال معمول برنامه به نقد و بررسی فیلم «مغز استخوان» پرداختند. در بخش سوم این برنامه تلویزیونی نیز فیلم «دشمنان» با حضور علی درخشنده كارگردان و بهروز بادروج فیلم بردار و سینوهه دانشمند بازیگر فیلم بررسی گردید. برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه كنندگی یوسف بچاری، در روزهای برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هر شب پس از اخبار سراسری روی آنتن شبكه پنج می رود و تكرار آن نیز ۱۳: ۳۰ روز بعد پخش می شود.


منبع:

1398/11/22
00:47:45
5.0 / 5
4114
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری