ArtKit کیت هنری

تشكیل بازار فیلم منطقه ای از رویا تا واقعیت

تشكیل بازار فیلم منطقه ای از رویا تا واقعیت به گزارش كیت هنری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: تشكیل بازار فیلم منطقه ای، مهم ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید است.


به گزارش كیت هنری به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش در پنل تولید مشترك چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه اظهار داشت: توسعه یافتگی سینما در جهان امروز، ناگزیر از گسترش ارتباطات بین فرهنگ های جهان و تعاملات و تبادلات با سایر مناطق و كشورها است. در این راستا، سینما در جایگاه فرهنگ، اهمیت خطیری یافته و در دهه های اخیر، روابط بین الملل در حوزه فرهنگ همچون مسائل مهـم دولت ها و سازمان های فرهنگی منطقه ای و جهانی شده است.
او اظهار داشت: تحولات فن آورانه، سپهر جدیدی در زندگی مردم جهان گشوده است و فیلم ابزاری مهم برای انتقال پیامهای فرهنگی و روایت ها در نظر گرفته شده و نقش اجتماعی مهمی در حوزه های هنری ایفا می كند.
تابش گفت: امسال و به دنبال بازدید فواد جلال دبیر جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه اقلیم كردستان عراق از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های كودكان و نوجوانان ایران، بحث های كاربردی و مفیدی راجع به توسعه همكاریهای آینده بین سینمای ایران و اقلیم كردستان عراق در تمام زمینه ها عنوان شد كه یكی از مهم ترین مباحث، تولید مشترك فیلم بود. مهم ترین مسئله برای حصول توافق در این زمینه، توجه به دغدغه های بومی، ملی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی طرفین است. این دو سرزمین، برخاسته از تمدن های كهن، دارای ریشه ها و وجوهات مشترك زیادی هستند كه می توان با اتكای به آنها، ممیزه های اصیلی را بعنوان ایده های زیربنایی برای خلق محصولات تصویری و سینمایی شناسایی كرد و برای این منظور مورد استفاده قرار داد.
او گفت: چنین ایده هایی زمینه استواری را برای تولیدات و همكاریهای مشترك فراهم نموده و امكان نزدیكی هرچه بیشتر ایران و اقلیم كردستان عراق را هموار می كند.
با زبان دیپلماسی سینمایی به خلق گفتمان جدید بپردازیم
تابش در ادامه سخنان خود به ضرورت توجه به چند نكته جهت تسریع در برقراری این رابطه اشاره نمود و اظهار داشت: ما می دانیم كه جشن باستانی ایرانی ها یعنی نوروز، جشن اصلی اقلیم كردستان عراق است و عاشورا، آئین محترمی برای پاسداشت ارزش های انسانی در تقویم شماست. ما می دانیم ریشه زبانی مشترك داریم و بخش مهمی از مردمان این منطقه با ادبیات ایرانی مأنوس بوده و درباره ادیبان و شاعران ما پژوهش های بسیاری انجام داده اند و شاعران كرد به زبان فارسی شعر می سرایند. از آن سو، همانطور كه می دانید كردهای ایران از باسابقه ترین و كهن ترین اقوام سرزمین ما به شمار می آیند. قومی فرهنگی كه در تاریخ پر فراز و نشیب كشور ما همواره نقش مهمی را ایفا كرده است. هموطنان كرد نه تنها در استان های كردستان، كرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام؛ بلكه در سایر استان های كشور از استان خراسان گرفته تا آذربایجان و از مازندران تا بندرعباس حضور دارند.
او افزود: با نگاهی تاریخی می توان گفت، مردمان این منطقه از دیرباز در پاسداشت آداب و رسوم خود، خط مشی مشتركی داشته و امروز بیشتر از گذشته به یكدیگر نزدیك شده و مرز میان خودرا بسیار كمرنگ كرده اند. انسان دوستی، میهمان نوازی و وفای به عهد، فارغ از هر مرز جغرافیایی، از خاصیت های همیشگی كردهاست.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از این پنل گفت: اگر قبول نماییم كه سینما، زبانی وابسته به مردم شناسی است و یكی از وظایف آن، آشنا كردن مردم نقاط مختلف دنیا با ظرفیت های پیدا و پنهان منطقه های گوناگون به شمار می آید، چه بهتر كه ما از این رسانه قدرتمند استفاده نمائیم و با تاكید بر اشتراكات فرهنگی خود با زبان دیپلماسی سینمایی در چارچوب فیلم های كوتاه، داستانی، مستند، انیمیشن، وب سری و... به خلق گفتمان جدید سینمایی بپردازیم. گسترش همكاریهای ایران و اقلیم كردستان عراق، زمینه ارائه تصویر دقیق تری از فرهنگ و میراث و فكر آنها را به مردم دنیا فراهم نموده و استفاده از ظرفیت های خلاقانه آنها در كنار هم، سبب هم افزایی خواهد شد.
تابش در ادامه اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی از بدو تاسیس، مسئولیت معرفی سینمای ایران در عرصه بین الملل را برعهده داشت. به این علت است كه نام سینمای ایران در عرصه بین الملل با نام و نشان و برند بنیاد سینمایی فارابی (FCF) پیوند خورده است. امروز نیز در جشنواره ها و بازارهای مهم جهان، در زیر چتر سینمای ایران كه توسط این بنیاد برپا می شود، فعالان بین المللی به معرفی آثار و محصولات خود و تبادلات سینمایی می پردازند.
او اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی در سال های اخیر تلاش نموده است كه زمینه ساز و هموار كننده حضور بخش خصوصی سینمای ایران در عرصه بین الملل باشد. در عرصه تولید مشترك فیلم، در دوره جدید، تمركز بر روی این امر مهم به شكل راهبردی نهاده شد. چونكه تولید مشترك را شاه بیت و كلید اصلی ورود به بازارهای منطقه ای و بین المللی می دانیم. سینمای ایران به سبب وجه بین المللی كسب شده، مسئولیت همراهی و همكاری بیشتری با همسایگان خود دارد. چه از لحاظ محتوایی به سبب اشتراكات فرهنگی و تاریخی و مذهبی، و چه از لحاظ تجهیزات فنی و دانش سینمایی به سبب گسترش صنعت تصویر در ایران، امكان گسترش همكاریهای مشترك با همسایگان بیشتر از پیش برقرار است.
همكاری بنیاد سینمایی فارابی با كشورهای همسایه
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از سخنان خود در پنل تولید مشترك چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه گفت: بنیاد سینمایی با اتكا بر این نظر، همكاریهای خودرا با كشورهای همسایه درباب تولید مشترك با شتابی بیشتر پیش گرفته است كه به چند نمونه آن اشاره می كنم:
- تركیه: مشاركت در تولید فیلم درخت گردو ساخته فیصل سویسال (با همكاری كشورهای آلمان، بلغارستان). كه تمامی بخش پساتولید در ایران محقق شد و همكاری گسترده سینمای ایران با تركیه، با ساخت سه فیلم سینمایی به جلو رفت كه این روند ادامه دارد.
- ارمنستان: امضای تفاهم نامه همكاریهای سینمایی. همكاری در بخش پنل تولید مشترك جشنواره زردآلوی طلایی. تولید مشترك فیلم «یه وا» ساخته آناهید آباد.
- آذربایجان: تفاهم نامه سینمایی در دست اقدام. تولید مشترك در فیلم «قلعه عشق» به تهیه كنندگی امیر شهاب رضویان در سال قبل.
- عراق: امضای تفاهم نامه همكاریهای سینمایی. اكران فیلم های ایرانی در عراق. همكاریهای بین جشنواره ای، پشتیبانی از تولید مشترك./ اقلیم كردستان عراق: تفاهم نامه با جشنواره سلیمانیه. پخش و توزیع فیلم، و گفت و گو و بحث در باب تولید مشترك دو فیلم سینمایی.
- پاكستان: تفاهم نامه فرهنگی و سینمایی در دست اقدام. مذاكرات برای تولید مشترك، پیگیری اكران فیلم های سینمای ایران در پاكستان
- هند: قرارداد فروش فیلم های ایرانی در پلتفورم های اینترنتی، تولید مشترك دو پروژه «دختر شیطان» و «سلام بمبئی» توسط بخش خصوصی ایران و هند طی سه سال قبل.
- در مورد همكاریهای سینمایی ایران با كشورهای؛ عمان، قطر، قزاقستان، افغانستان، روسیه، كره جنوبی، چین، صربستان، فنلاند، فرانسه، چك، آلمان، آمریكا و... یا تفاهم نامه امضا شده (مثل صربستان و روسیه و كره...) و یا در دست اقدام است (نظیر: چین و فنلاند و عمان و...)
تشكیل بازار فیلم منطقه ای، بزرگترین و مهم ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید
تابش در ادامه سخنان خود اظهار داشت: حالا وقت آن است تا جامه عمل بر گفته های پیشین بپوشانیم و با اجرایی كردن تفاهم های صورت گرفته، زمینه تولید مشترك فیلم را برای فیلمسازان این منطقه در همكاری با شركت های سینمایی و سینماگران صاحب سبك و نوگرای ایرانی و سایر كشورهای علاقمند، بیشتر از گذشته مهیا سازیم. اگر میزان تولید فیلم های مشترك گسترش یابد و برای آن ساز و كاری دائمی تعریف نماییم، آن وقت جشنواره های منطقه ای و بین المللی فیلم، می توانند محملی برای رونمایی از دستاوردهای مشترك باشند و نیز، مقدمه ای برای تشكیل بازار مشترك منطقه ای كه علاوه بر بهره وری فرهنگی، بازده تجاری-اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.
او افزود: تشكیل بازار فیلم منطقه ای، بزرگترین و مهم ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید است و تابحال توانسته ایم گام های بسیار مهمی در تحقق این امر برداریم. ما باید امروز با استفاده از تكنولوژی های جدید و تكیه بر استاندارد جهانی، سطح تولیدات مشترك در صنعت تصویر را افزایش داده و برای عرضه منطقه ای و جهانی آن تلاش نماییم. سینمای ایران با سابقه ای ۱۲۰ ساله، قدیمی ترین سینمای منطقه بوده و امروزه در جهان بعنوان «سینمای انسانی» شناخته می شود، و می تواند نمایانگر و شاخص كرامت فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی باشد.
تابش اظهار داشت: این سینما به لحاظ نرم افزاری (افكار، ایده ها و سرمایه انسانی) بسیار توانا بوده و پتانسیل همكاریهای بین المللی در حوزه آموزش و تربیت حرفه ای نیروهای تخصصی مورد نیاز در حوزه فیلم و سینما را علاوه بر تولید مشترك داراست. همچنین، سینمای ایران با ارائه كاربردی تجربه های خود می تواند زمینه تسریع بازسازی و پیشرفت سینمای عراق و اقلیم كردستان عراق را فراهم آورد تا بتواند تصویری منحصربفرد از خودرا بعنوان سینمایی صاحب سبك به مخاطب جهانی عرضه كند؛ نه این كه با دنباله روی از سینمای مسلط، در جریان جهانیِ موجود محو شود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در انتهای این پنل، گفت: امید این است با همیاری مدیریت فرهنگی و سینمایی اقلیم كردستان عراق و مدیران جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه تا دو سال آینده بتوانیم شاهد تولید و عرضه محصولات تصویری در چارچوب های مختلف و به شكل مشترك باشیم.
گفتنی است پنل تولید مشترك در چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «سلیمانیه» با مشاركت «پافلینا زیپكوا» رئیس سازمان فیلم چك اسلوواكی و معاون EUFCN، «كارلوتاگیریو پرناوس» رئیس سازمان فیلم كاتالونیا از كشور اسپانیا، «اینگ لیم» رئیس سازمان فیلم The Hague از كشور هلند، «دانر عمر فارس» مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه و تهیه كننده سینما و «شوكت امین كوركی» كارگردان سینما و مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم دهوك، روز جمعه ۱۲ مهر ماه (۴ اكتبر ۲۰۱۹) در سالن اصلی هتل گراند میلینیوم در شهر سلیمانیه عراق انجام شد.
در این جلسه تخصصی، مهدی شوشتری سركنسول ایران در سلیمانیه، فؤاد جلال دبیر جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه، محمد مهدی عسگرپور نایب رییس فیاپف (فدراسیون جهانی انجمن های تهیه كنندگان فیلم) در قاره آسیا، پوران درخشنده داور بخش رقابتی اصلی «سینمای جهان» (بین الملل) چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه، ممد اكتاش تهیه كننده باسابقه بین المللی، شعله شریعتی فیلمنامه نویس ایرانی، مهرداد اسكویی بخش رقابتی مستند «سینمای جهان» و «سینمای كُردی» جشنواره فیلم سلیمانیه، سید مالك هاشمی رایزن فرهنگی ایران در سلیمانیه، سینماگران اقلیم كردستان، مهمانان خارجی جشنواره، تهیه كنندگان سینمایی و... جشنواره حضور داشتند.





منبع:

1398/07/13
22:11:46
5.0 / 5
4406
تگهای خبر: آموزش , آینده , اكران , انیمیشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری