سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛
ساز سه تار نوازان در تالار رودكی كوك شد، سفارش های مهم داوران
به گزارش كیت هنری بخش نوازندگی سه تار سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز سه شنبه بیست و نهم مرداد در تالار رودكی تهران با حضور هنرمندان شركت كننده برگزار گردید.
به گزارش كیت هنری به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نوزدهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تاریخ بیست و نهم مرداد در تالار رودكی به ساز سه تار اختصاص داشت. در این روز نوازندگان ساز سه تار در سه رده سنی الف، ب و ج آثار خویش را در مقابل هیات داوران این بخش متشكل از داریوش پیرنیاكان، مسعود شعاری، حسین علیزاده و بهروز همتی عرضه دادند. بخش نخست نوزدهمین روز از جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت كه این رده سنی به ۲ گروه الف ۱ و الف ۲ تقسیم شدند. در ابتدا علی چراغی از رده سنی الف ۱ به روی صحنه آمد و قطعات خویش را اجرا كرد. بعد از او، محمدرضا امینیان جزی، آندیا افشاری پور، نازنین جوادنوری، ماهان فولادی، آرین عزیزخانی و پرند فرخی از این رده سنی به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خویش را اجرا كردند.
بعد از استراحتی كوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. حافظ كریمی، امیرمحمد شفقی، محمداحسان بشری، امیر ستاری، امید جوراب بافان، علی كیانی، نصرت اله اكبری، علی دهقانی و نیما شهبازی نفراتی بودند كه از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به سه تار نوازی پرداختند. بخش دوم روز نوزدهم جشنواره، به نوازندگان رده سنی ب و ج اختصاص داشت و در ابتدا مهرك ملك پور از رده سنی ب روی صحنه حاضر شد و قطعات خویش را اجرا كرد. بعد از او، كیمیا ذاكریان، محمدمهدی ملایری، آریان محمدپور، عرفان شهریار بهرامی و عارف زارعی از این رده سنی به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خویش را اجرا كردند. ذرده سنی ج هم تنها ۲ شركت كننده داشت و آمنه رجبی و بهرنگ كاكی صحنه نفراتی بودند كه مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به سه تار نوازی پرداختند. این در شرایطی است كه محمد كرمی از بوشهر و نیما ابراهیمی از تهران غایبان روز نوزدهم جشنواره موسیقی جوان بودند. بخش پایانی روز نوزدهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و هیأت داوران اجراها را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، داریوش پیرنیاكان، حسین علیزاده، مسعود شعاری و بهروز همتی (اعضای هیأت داوران) در این جلسه حضور داشتند.
هنرآموزان سلیقه شخصی خویش را اعمال نكنند در ابتدای این نشست داریوش پیرنیاكان عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه تار در مورد اجراهای امروز اظهار داشت: امروز اجراهای خوبی را در تمام رده های سنی شاهد بودیم اما لازم است كه چند نكته را یادآوری كنم. نخستین نكته ای كه می خواهم عرض كنم در مورد انگشت گذاری صحیح در اجرای قطعات و همینطور قرار گرفتن دست ها روی ساز است. اغلب نوازندگان دست هایشان را اشتباه روی ساز قرار دادند و این مورد سبب می شود كه كیفیت اجراها افت كند. این مورد را هنرآموزان در نظر بگیرند كه بچه ها وقت شان هدر نرود و بسیاری از مواقع است كه یك نوازنده استعداد دارد اما تكنیك قرار گرفتن دست روی ساز و یا انگشت گذاری را ندارد. همینطور زمانی كه ردیف را اجرا می كند، آنها را سر جای خودش اجرا نمی نماید. وی افزود: نكته دیگر در مورد آداب نشستن روی صحنه و گرفتن ساز است. عده ای از نوازندگان در اجراهای امروز در شرایط بدی نشسته بودند و قطعات خودشان را اجرا كردند و این مورد سبب می شود كه در طول زمان گرفتار آرتروز و فشارهایی به ستون فقرات شان بیاید.
داریوش پیرنیاكان در انتها خاطرنشان كرد: نكته مهم دیگری كه وجود دارد این است كه هنرآموزان حتما باید در تدریس ردیف سلیقه شخصی خودشان را اعمال نكنند و ردیف به هر صورتی كه هست، همان را به نوازندگان آموزش دهند. در غیر این صورت این مورد سبب می شود كه ما خلاقیت و نوآوری را از جوانان و نوجوانان بگیریم، باید اجازه دهیم خودشان این ردیف ها را هضم كنند. همینطور عده ای از نوازندگان قطعات را بسیار تند اجرا كردند و چندین مرتبه هم اعضای هیأت داوران تذكراتی را به نوازندگان دادند. هر قطعه ای یك زمان بندی و تمپویی دارد و زمانی كه قطعات را تند می نوازید، همه چیز به هم می ریزد. توصیه حسین علیزاده به شركت كنندگان سپس حسین علیزاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه تار در مورد اجراهای روز هشتم اظهار داشت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و باید به شما و استادان محترم تان تبریك گفت. شما با اجرای خوب تان سطح كیفی جشنواره را بالاتر بردید و از همه مهم تر جرأت كردید كه در این جشنواره شركت كنید و این مورد بسیار مهم می باشد. علیزاده در انتها اضافه كرد: نكته مهمی كه وجود دارد این است كه شما زمانی كه روی صحنه می روید و اجرایی را انجام می دهید، آن اجرا را ضبط و یا فیلمبرداری كنید و بعد از آن اجرای خودتان را مشاهده كنید. این مورد سبب می شود كه نقاط ضعف خودتان را بهتر متوجه شوید. نكته ای كه بسیار در ساز سه تار به چشم می خورد، صدا دهندگی ساز و كوك است. اغلب نوازندگانی كه امروز اجرا كردند، مشكل كوك نبودن ساز داشتند و امیدوارم كه با تلاش و تمرین این نقص را برطرف كنید و سال های آینده اجراهای بهتری داشته باشید.
ضرورت اجرای نوازندگان در جمع دوستانه در بخش دیگری از این نشست مسعود شعاری دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز اظهار داشت: در مبحث اجرا ۲ بخش مهم وجود دارد. یكی از این بخش ها مطلبی است كه شما عرضه می كنید و بخش دیگر هم این است كه به چه صورت مطلب را عرضه می كنید. حقیقت این است كه در كشورمان نوازندگان و خوانندگان زمان زیادی بابت تمرین برای اجرا ندارند و همانطوری كه آقای علیزاده فرمودند، باید فیلم های اجراهای خودتان را مشاهده كنید و همینطور در جمع دوستانه هم اجرا كنید. این مورد سبب می شود كه تسلط بیشتری در اجرا داشته باشید. در انتها این نشست هم بهروز همتی عضو دیگر هیأت داوران دقایقی به صحبت پرداخت و اظهار داشت: امروز اجراهای خوبی را شاهد بودیم و حضور ما بعنوان داور در این جشنواره یك افتخار است و بنده از سوی اعضای محترم هیأت داوران به شما نوازندگان جوان و اساتید محترمتان خسته نباشید می گویم.
وی ادامه داد: نكته ای كه باید عرض كنم این است كه تلاش كنید پیش از اینكه قطعاتی را اجرا كنید، نمونه های اجرا شده آن قطعات توسط استادان بزرگ و برجسته را جمع آوری و گوش كنید. همینطور تلاش كنید تا جایی كه امكان دارد ردیف های موسیقی را به صورت شنیداری بنوازید به علت اینكه زمانی كه آنها را از روی نت می نوازید، در هنگام اجرا تفاوت هایی پیدا می كند و اگر این ردیف ها به صورت شنیداری اجرا شود، نتیجه بهتری بدست می آید. بهروز همتی در انتها خاطرنشان كرد: متأسفانه در سال های گذشته مشاهده كردیم كه برخی از نوازندگانی در این جشنواره مقامی كسب نمی كنند، نا امید می شوند و گاها نوازندگی را كنار می گذارند و حتی برخی از نوازندگانی كه مقامی كسب می كنند هم گرفتار غرور می شوند و همین مبحث سبب می شود كه سازشان افت كند. امیدوارم كه همیشه با همین اشتیاق و شور و شوق در جشنواره موسیقی جوان شركت كنید.
سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشاركت استادان موسیقی كشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همكاری بنیاد رودكی از تاریخ ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تالار رودكی در حال برگزاری است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب