ArtKit کیت هنری

مهم ترین معضل اساسی در حوزه كتاب به روایت یك مدیر

مهم ترین معضل اساسی در حوزه كتاب به روایت یك مدیر كیت هنری: مدیر دفتر توسعه كتاب و كتابخوانی اظهار داشت: مهم ترین معضل اساسی در حوزه كتاب پایین بودن سرانه مطالعه است. نشان دادن فقر اقتصادی بعنوان پایین بودن سرانه و عدم استقبال، آدرس غلطی است كه بعنوان عامل اصلی معضل حوزه كتاب بدان اشاره می كنند، چون كه خیلی از ناشران معتقدند در این شرایط بد اقتصادی نه تنها میزان فروش كتاب توسط ناشران كمتر نمی گردد بلكه بسیار هم بالا است و علت اصلی این مشكل در جای دیگری است و باید برطرف شود.


به گزارش كیت هنری به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد مرادی نیا در سومین نشست شورای اجرایی بیست و ششمین دوره هفته كتاب مطرح كرد: متاسفانه به نیاز و مبحث مورد علاقه مخاطب در كشور ما توجه نشده است ولی در خیلی از كشورها پیش از تولید كتاب ابتدا نیازسنجی می گردد و بعد بر مبنای ذائقه مخاطب محصول عرضه می گردد. در ایران به صورت جدی نیاز و علاقه مخاطب مد نظر نیست و موضوعات مورد نیاز بررسی نمی گردد یعنی نیاز و ذائقه مخاطب در تولید كتاب كاملاً بی اثر است.

این مدیر با تاكید بر لزوم پشتیبانی از نویسندگان ایرانی اظهار داشت: ما باید به نویسندگان بزرگمان افتخار كرده و به آنها توجه نماییم. البته آقای حسینی پور اقدامات را در این باره انجام داده اند كه خیلی خوب بوده ولی كافی نیست.

او افزود: در حوزه كتاب به ناشر بسیار بها داده می شود كه اگر نصف این توجه ها به سایر عوامل تولید كتاب شود، وضعیت بسیار مناسب تری داشتیم. باید به نویسندگان كتاب هم بها داده شود و البته نه به صورت شخصی بلكه به صورت سیستماتیك باید این اتفاق بیفتد.
مدیر دفتر توسعه كتاب و كتابخوانی با تاكید بر پیگیری مبحث قاچاق كتاب اظهار داشت: نویسندگان و ناشران بر این مورد بسیار تاكید می كنند و نگران این مورد هستند. قاچاق كتاب در دو مورد صورت می گیرد. یكی كتاب های پرفروش نویسندگان و دیگری كتاب هایی است كه از ریشه و بن بی مجوز هستند.

او افزود: البته در این راستا كارگروهی برای مبارزه با قاچاق كتاب تشكیل شد كه شش عملیات بزرگ را انجام داد و در این راه انبارهایی از صدها جلد عناوین مختلف كتاب كشف شد كه به نوبه خود ضربه بزرگی به بدنه نشر كشور وارد می كرد.

در ادامه این نشست علاوه بر اعلام برنامه ها بعضی از سازمان ها و نهادها نظرات و برنامه هایی را در مورد بحث قاچاق كتاب، حقوق نشر، و بحث بازنگری آئین نامه هفته كتاب و برگزاری دبیرخانه ثابت هفته كتاب اعلام نمودند.

در سومین نشست شورای اجرایی بیست و ششمین دوره هفته كتاب كه با حضور دبیر هفته كتاب برگزار گردید محمدجواد دژم؛ نماینده سازمان زندان ها و اقدامات تربیتی، سید عباس حسینی نیك؛ نماینده انجمن ناشران دانشگاهی، ایرج استاد علینقی، ؛ رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، سكینه خاتون مهدیانپور؛ مشاور معاونت توسعه نهاد كتابخانه های عمومی كشور، سودابه امینی، ؛ نماینده كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، پروانه تقی پور؛ نماینده وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی، طیبه شهمیرزادی؛ نماینده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی، جواد زاهدی؛ نماینده ستاد عالی كانون های فرهنگی، هنری مساجد كشور، عبدالرضا گرشاسبی؛ نماینده دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی، هستی حسینی؛ نماینده انجمن صنفی مترجمان، زهرا مظفر؛ نماینده وزارت آموزش و پرورش، مهناز مقدسی؛ انجمن صنفی ویراستاران، محمدرضا موسوی؛ نماینده سازمان تامین اجتماعی، ایمان كرد؛ نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، منصور شادكام؛ قائم مقام انجمن نابینایان، ناصر جداری؛ نماینده انجمن فرهنگی ناشران كودك و نوجوان، محمد مهدی بیگلری؛ نماینده جمعیت هلال احمر، فریبا سلیمانی؛ نماینده خانه هنرمندان ایران حضور داشتند.
بیست و ششمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشاركت بیشتر از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر كشور برگزار می گردد.



1397/08/21
18:59:29
5.0 / 5
4359
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , سازمان , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری