ArtKit کیت هنری
در نشست جشنواره پیانو كلارا مطرح شد

نمی خواهیم پیانو کلارا دولتی شود

نمی خواهیم پیانو کلارا دولتی شود به گزارش کیت هنری، در نشست خبری «دهمین جشنواره رقابتی پیانو کلارا» به اضافه شدن بخش ایرانی به جشنواره، پشتیبانی از نوازندگان جوان شهرستانی و فراهم شدن فرصت اجرای برگزیدگان در تالار وحدت اشاره شد؛ همینطور اعلام گردید سال جاری داوران ایرانی در کنار داوران بین المللی حضور خواهند داشت.


به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، نشست خبری «دهمین جشنواره رقابتی پیانو کلارا» با حضور حمیدرضا نوربخش، کلارا بوکوچاوا و نصیر حیدریان امروز سه شنبه ۲۰ آبان در خانه موسیقی ایران برگزار شد.

خانه موسیقی نهادی مستقل است


حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در نشست خبری جشنواره موسیقی «پیانو کلارا» ضمن اشاره به استقبال گسترده خانواده ها و علاقمندان از این رویداد اظهار داشت: خانواده ها با علاقه و اشتیاق دوست دارند که فرزندانشان زیر نظر استادان این مجموعه فعالیت کنند. خوشبختانه فستیوال هر سال با استقبال خوبی مواجه بوده و امسال هم با تقاضای خیلی زیادی روبه رو شده ایم.
او اضافه کرد: باتوجه به حضور ۲۵ داور در این نوبت و با اجازه استاد نصیر حیدریان مهلت ارسال آثار و ثبت نام تا دهم آذرماه تمدید می شود تا بتوانیم پذیرای تمامی علاقمندان باشیم. فستیوال از ۲۵ تا ۲۷ دیماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
نوربخش در قسمت دیگری از سخنانش از اضافه شدن بخش موسیقی ایرانی به جشنواره اطلاع داد و اظهار داشت: اضافه شدن این بخش از برنامه های مهمی بود که درنظر داشتیم و خوشبختانه امسال محقق شد. داوران ویژه ای هم در این عرصه اضافه خواهند شد تا آثار مربوط به موسیقی ایرانی را داوری کنند. امیدواریم امسال شاهد دوره ای پربار و معرفی استعدادهای درخشان جدیدی در زمینه موسیقی کشور باشیم.
او اضافه کرد: از دید من بالاترین افتخار برای یک استعداد جوان اینست که بتواند در کشور خود به شکل رسمی معرفی شود. این تجربه ای پرارزش و با این وجود افتخاری بزرگ است. ما هم کوشیده ایم برگزیدگان فستیوال را در برنامه های مختلف معرفی کنیم؛ همچون جشن سالانه، نشست های ماهانه یا برنامه هایی که در طول سال انجام می شود. مهم ترین وظیفه ما اینست که این استعدادها دیده شوند و بتوانند با مخاطب ارتباط بگیرند.
وی در ادامه با تاکید بر دولتی نبودن فستیوال اظهار داشت: ما خودمان علاقمند نیستیم این برنامه رنگ و بوی دولتی پیدا کند. خانه موسیقی نهادی مستقل است و خواست برگزارکنندگان هم اینست که این استقلال حفظ شود.
مدیرعامل خانه موسیقی در توضیح بخش موسیقی ایرانی هم اظهار داشت: در حوزه میانه نوازی و نوازندگی ایرانی، سابقه طولانی داریم. از زمان استاد مرتضی محجوبی، پیانونوازی ایرانی بشکل خاصی مطرح شد؛ به شکلی که پیانو با کوک ربع پرده تنظیم می شد تا بتوان قطعات ایرانی را اجرا کرد. آقای محجوبی از چهره های شاخص این شیوه بودند که حالا سابقه ای حدود شصت ساله دارد.
او اضافه کرد: در کنار آن، بزرگانی مانند استاد معروفی را هم داشتیم که گرچه با کوک ربع پرده نمی نواختند، اما قطعات ایرانی پرارزش و ماندگاری خلق کردند. در حقیقت، وقتی از موسیقی ایرانی صحبت می نماییم، این مفهوم هم شامل اجرای مستقیم در دستگاه های ایرانی است و هم شامل آثاری که بر پایه مشترکات موسیقی ایرانی و کلاسیک ایجاد می شود.
نوربخش در رابطه با نحوه شرکت در قسمت ایرانی توضیح داد: فراخوان این بخش بزودی منتشر می شود. در فراخوان مشخص خواهد شد که شرکت کنندگان باید یک یا دو قطعه عرضه کنند و داوران با مشورت دراین خصوص تصمیم گیری خواهند کرد.
او در آخر ضمن اشاره به برنامه های جنبی فستیوال اظهار داشت: ورکشاپ ها و کلاس های آموزشی در طول سال در خانه موسیقی برگزار می گردد و این نوبت ها متناسب با خلأهای آموزشی طراحی شده اند. همین طور اگر در شهرهای مختلف استعدادهای خاصی وجود داشته باشند، تلاش می نماییم شرایط حضور آنها را هم فراهم نماییم. حتی در مواردی مانند شیراز، تجربه های موفقی دراین خصوص داشته ایم. به نظرم اگر جایی استعداد ویژه ای باشد، باید در برنامه های آتی حتما دیده شود.

استعداد نوازندگان جوان بی نظیر است


بعد از او، کلارا بوکوچاوا، مدیر هنری «دهمین جشنواره رقابتی پیانو کلارا»، در سخنان خود بر اهمیت توجه به استعدادهای شهرستان ها تاکید کرد و اظهار داشت: از دید من خیلی مهمست که تمرکزمان فقط روی تهران نباشد. من با بچه های زیادی از شهرهای مختلف کار کرده ام و واقعا باید بگویم استعداد این بچه ها بی نظیر است. گاهی دلم می سوزد وقتی می بینم چقدر توانایی دارند اما فرصت کافی برای دیده شدن پیدا نمی کنند. باید این بچه ها را تشویق و حمایت نماییم.
او اضافه کرد: امسال بخش ایرانی به فستیوال اضافه شده که تصمیم خیلی خوبی بود. داوران جدیدی هم در این بخش حضور خواهند داشت؛ داورانی که از میان معلمان برجسته پیانو ایرانی انتخاب شده اند. به نظرم این تجربه جدیدی است و امسال احیانا قطعات ایرانی بیشتری در فستیوال اجرا خواهد شد.
بوکوچاوا در رابطه با روند انتخاب قطعاتی که مقرر است شرکت کنندگان بنوازند توضیح داد: در فستیوال بین المللی به طور معمول از شرکت کنندگان خواسته می شود که قطعاتی از دوره های مختلف موسیقی اجرا کنند؛ بطورمثال یک قطعه از دوره کلاسیک و یک قطعه از فرم سنتی یا از دوره رمانتیک و قرن بیستم. این روشی است که در خیلی از مسابقات بین المللی دنیا هم رعایت می شود و ما هم تلاش کرده ایم همین استاندارد را حفظ نماییم.
او در قسمت دیگری از صحبت هایش به برنامه های حمایتی فستیوال اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مهم ترین اهداف ما اینست که شرکت کنندگان فقط در زمان مسابقه دیده نشوند. ما برای برگزیدگان، اجراها و کنسرت هایی در طول سال تدارک می بینیم. همین هفته قبل از شیراز برگشتیم؛ جایی که کنسرتی با حضور برگزیدگان سال قبل برگزار کردیم. همه آن بچه ها در این برنامه شرکت داشتند و اجراهای خیلی خوبی ارایه دادند.
مدیر هنری فستیوال با تقدیر از معلمان موسیقی که در این روند مشارکت دارند، اظهار داشت: بسیاری از معلم های ما نه فقط در تهران، بلکه در شهرهای دیگر هم فعال اند. برخی از آنها شاگردان خویش را از گروه های مختلف آموزش داده اند و هنوز با علاقه و اشتیاق همان رابطه معلم و شاگردی را حفظ نموده اند. حتی وقتی برخی از شاگردانشان در خارج از کشور زندگی می کنند، باز هم ارتباط شان را با جدیت ادامه می دهند. این حس مسئولیت پذیری و عشق به آموزش واقعا تحسین برانگیز است.
بوکوچاوا در آخر اظهار داشت: همین گروه از معلمان و هنرمندان هستند که با وجود تمام سختی ها، تلاش می کنند استعدادهای جدید را معرفی کنند. بعنوان مثال، همین سفر اخیر به شیراز واقعا کار دشواری بود؛ ولی آنها با تمام سختی ها همراه شدند، گروهی از هنرجویان را بردند، کنسرت برگزار کردند و با موفقیت برگشتند. این روحیه همکاری و عشق به موسیقی است که فستیوال ما را زنده نگه می دارد.

این فستیوال ها نشان دهنده سطح هنری جامعه است


نصیر حیدریان، رهبر ارکستر و داور جشنواره موسیقی «پیانو کلارا»، در نشست خبری این رویداد ضمن اشاره به جایگاه ویژه این فستیوال در بین رویدادهای موسیقی کشور اظهار داشت: این فستیوال در طول ۱۰ سال قبل یکی از بهترین اتفاقاتی بوده که در زمینه موسیقی ایران روی داده است. چنین فستیوال هایی، بخصوص وقتی باکیفیت بالا برگزار شوند، نشان دهنده سطح فرهنگی و هنری جامعه اند.
او اضافه کرد: این فستیوال فقط یک مسابقه نیست که فقط چند نفر جایزه بگیرند، بلکه فرصتی است برای یادگیری، آشنایی و تبادل تجربه. فرض کنید شرکت کننده ای از مشهد یا شیراز به تهران می آید؛ وی در کنار رقابت، آثار هم نسلان و همکارانش را می بیند، با فضای جدیدی از موسیقی روبه رو می شود و تجربه ای تازه کسب می کند. همین تبادل، به نظرم از خود جایزه ارزشمندتر است.
حیدریان ضمن اشاره به نقش رسانه ها در ترویج چنین رویدادهایی اظهار داشت: رسانه ها دراین میان نقش خیلی مهمی دارند؛ شاید حتی مهم تر از ما برگزارکنندگان و داوران. چون این شما هستید که می توانید این اتفاق خوب را به گوش جامعه برسانید و بخصوص در حوزه جوانان، آنرا گسترش دهید. موسیقی کلاسیک یک علم است و باید در ایران هم گسترش پیدا کند تا نسل جوان بتواند از آن بهره ببرد.
او اضافه کرد: من همیشه گفته ام که در زندگی خوش شانس بودم که دو کشور را از نزدیک تجربه کردم؛ یکی ایران و دیگری اتریش. ۹۰ درصد آهنگسازان بزرگ دنیا در اتریش به دنیا آمده اند. از نظر من، بعد از اتریش، ایران یکی از موسیقی دوست ترین ملت های دنیاست. عشق به موسیقی در رگ مردم ایران جریان دارد. ما فقط باید بتوانیم با چنین فستیوال هایی این علاقه را با آموزش و کیفیت همراه نماییم.
این رهبر ارکستر در رابطه با برنامه های حمایتی فستیوال هم اظهار داشت: قول می دهم که امسال نفرات اول تا سوم فستیوال حتما کنسرت خواهند داشت. این کنسرت ها در تالار وحدت یا تالار تهران برگزار می گردد تا این نوازندگان بتوانند در سطح وسیع تری شناخته شوند و تجربه اجرا روی صحنه حرفه ای را به دست آورند.
حیدریان در رابطه با معیارهای داوری هم توضیح داد: نخستین اصل در نوازندگی، تکنیک است. بدون تکنیک، حتی اگر کسی قلب و احساس فوق العاده ای داشته باشد، نمی تواند خلاقیت واقعی اش را نشان دهد. اما فقط تکنیک کافی نیست؛ شناخت سبک ها هم بسیار اهمیت دارد. وقتی نوازنده ای قطعه ای از باخ اجرا می کند، باید با سبک باروک آشنا باشد و قوانین آنرا رعایت کند. همانطور که معماری باروک یا رمانتیک هر کدام سبک خاص خویش را دارند، موسیقی هم چنین است. نوازنده باید بداند وقتی اثری از شوپن یا بتهوون اجرا می کند، تفاوت در سبک و بیان چیست و چه طور می تواند تفسیر شخصی خودش را در قالب آن سبک عرضه نماید.
او در رابطه با هدف اصلی فستیوال اظهار داشت: مهم ترین هدف این فستیوال، معرفی چهره های جوان و ناشناخته است تا بدانیم در گوشه و کنار ایران چه نوازندگان مستعدی درحال رشد هستند. این فستیوال قرار نیست برای آنها کار فراهم آورد، بلکه نقش آن معرفی است، همانطور که در اروپا، بعد از معرفی یک نوازنده، شرکت ها هستند که کنسرت و برنامه های بعدی را برایشان تدارک می بینند.
در پایان، حیدریان اظهار داشت: در اروپا همه رهبران ارکستر و نوازندگان حرفه ای توسط شرکت ها به ارکسترها معرفی می گردند. امیدوار هستم در ایران هم چنین سازوکاری شکل بگیرد و در آینده، اگر امکانش باشد، برگزیدگان فستیوال با ارکستر سمفونیک تهران همکاری کنند تا بیشتر از پیش شناخته شوند.
بطور خلاصه، در واقع، وقتی از موسیقی ایرانی صحبت می نماییم، این مفهوم هم شامل اجرای مستقیم در دستگاههای ایرانی است و هم شامل آثاری که بر پایه مشترکات موسیقی ایرانی و کلاسیک ایجاد می شود. بوکوچاوا در ارتباط با روند انتخاب قطعاتی که مقرر می باشد شرکت کنندگان بنوازند توضیح داد: در فستیوال بین المللی بطور معمول از شرکت کنندگان خواسته می شود که قطعاتی از دوره های مختلف موسیقی اجرا کنند؛ بطورمثال یک قطعه از دوره کلاسیک و یک قطعه از فرم سنتی یا از دوره رمانتیک و قرن بیستم. ۹۰ درصد آهنگسازان بزرگ دنیا در اتریش به دنیا آمده اند.

1404/08/21
09:45:58
5.0 / 5
10
تگهای خبر: آموزش , آینده , پیانو , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری ؛ کیت هنری، با ارائه انواع کیت های هنری، شما را در خلق آثار هنری زیبا و لذت بخش یاری می کند.