ArtKit کیت هنری
هوشنگ مرادی كرمانی:

قصه های مجید از من مشهورتر است

قصه های مجید از من مشهورتر است كیت هنری: هوشنگ مرادی كرمانی در آیین رونمایی از كتاب صوتی «قصه های مجید» اظهار داشت: بعضی از شخصیت های آثار نویسنده ها شهرت شان از نویسنده شان بیشتر است و «قصه های مجید» هم چنین خصوصیت ای دارد.


به گزارش كیت هنری به نقل از ایسنا بر مبنای خبر رسیده، مراسم بزرگداشت هوشنگ مرادی كرمانی همراه با آیین رونمایی از كتاب صوتی «قصه های مجید» این نویسنده با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر جمعه (۱۶ شهریور) در محل خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در مراسم بزرگداشت هوشنگ مرادی كرمانی اظهار داشت: هوشنگ مرادی كرمانی نویسنده دوست داشتنی و نام آوری است. بارها از وی در همین خانه هنرمندان ایران تجلیل شده است و همه ما از او خاطره های گوناگون و متنوعی داریم.
او اضافه كرد: «قصه های مجید» پیونددهنده چند نسل به یكدیگر است. مرادی كرمانی این قصه ها را برای رادیو نوشت و بعد آنها را تلخیص كرد و در كتابی منتشر نمود و كیومرث پوراحمد هم مجید را اصفهانی كرد و در سال ۱۳۶۹ با استفاده از تلویزیون آن را به خانه ها برد.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان این مطلب كه «قصه های مجید» هنوز كه هنوز است بر دل می نشیند اظهار داشت: این قصه ها چه برای كسانی كه اهل كتاب هستند و چه كسانی كه با تبلت خو گرفته اند، جذاب است. شاید دلیل بر دل نشستن این قصه ها این باشد كه مجید «قصه های مجید» همان هوشوی «شما كه غریبه نیستید» و همان هوشنگ مرادی كرمانی خودمان است.


او اضافه كرد: هوشنگ مرادی كرمانی مردی آرام و آیینه صفت با شیطنت خاص است؛ شیطنتی كه هنوز كه هنوز است همراه اوست. اگر این شخصیت نبود شاید مجید و هوشو و دیگر شخصیت هایی كه با آن ها خندیدیم و گریستیم نبودند.
به گفته رجبی معمار، مرادی كرمانی در پس داستان های شیرینش فرهنگ بومی ایران را به تصویر می كشد و حتی صادر می كند، و بیشتر كتاب های وی به زبان های مختلف ترجمه و در سایر كشورها انتشار یافته است.
او در انتها صحبت های خود اظهار داشت: در دورانی كه همه عجله دارند و به شكلی وقت ندارند، كتاب های گویا نعمت بزرگی هستند، چون در همه حال می توان آنها را شنید و لذت برد. خوشحالم كه به همت نوین كتاب گویا «قصه های مجید» هم به جمع این كتاب ها پیوسته. باشد كه شنیده شود و مثل دو فرم قبلی اش بسیار پرطرفدار شود.
هوشنگ مرادی كرمانی هم در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: زمانی كه «قصه های مجید» از تلویزیون پخش گردید، كرمانی ها از من دلخور شدند چون «قصه های مجید» را اثر ملی خود می دانستند و با ساخت مجموعه داستانی «قصه های مجید» توسط كیومرث پوراحمد این قصه ها رنگ و بوی اصفهانی به خود گرفته بودند. كرمانی ها به من می گفتند چقدر گرفتی تا این قصه ها را به اصفهانی های زرنگ بفروشی.


خالق «خمره» افزود: من هم در جواب آن ها می گفتم اصفهانی ها آن قدر زرنگ هستند كه پول نمی دهند «قصه های مجید» را بخرند. تلویزیون این مجموعه را تولید كرده است. البته باید به این نكته اشاره كنم كه «قصه های مجید» برای همه مردم ایران است، درست است كه نویسنده آن كرمانی است. مجید یك شخصیت ایرانی است كه می تواند لباس هر قومی را بپوشد. این كتاب به زبان های مختلفی انتشار یافته است و چندی قبل هم به زبان كردی ترجمه و منتشر گردید و روی جلد این كتاب عكس مجید با لباس كردی انتشار یافته است.
او اضافه كرد: «قصه های مجید» هم خواندنی و هم شنیدنی است. از سال ۱۳۵۳ تا سال ۱۳۵۷ این قصه ها از رادیو پنجشنبه ها پخش می شد و در آن زمان خیلی از دانش آموزان پنجشنبه بامداد ها بهانه تراشی می كردند تا مدرسه نروند و این قصه ها را بشنوند. برخی هم یواشكی با خود رادیو به مدرسه می بردند.
مرادی كرمانی با بیان این مطلب كه ۵۰ سال از نویسندگی اش می گذرد، اظهار داشت: نخستین داستان من در سال ۱۳۴۷ در مجله خوشه منتشر گردید و از آن تاریخ تابحال ۵۰ سال می گذرد و تابحال من ۱۶ كتاب نوشته ام. پس از كتاب «قصه های مجید» من ۱۶ كتاب دیگر نوشته ام اما هیچ یك از این كتاب ها به شهرت «قصه های مجید» نرسیدند.
او اضافه كرد: بعضی از شخصیت های آثار نویسنده ها شهرت شان از نویسنده شان بیشتر است و «قصه های مجید» هم چنین خصوصیت ای دارد. من سال ها مبارزه كردم تا بگویم كه من كتاب های دیگری هم دارم اما دیدم تلاش هایم بی نتیجه است. با این همه «قصه های مجید» هم راه طولانی دارد تا ماندگار شود.


در ادامه این مراسم مهدی پاكدل گوینده كتاب صوتی «قصه های مجید» اظهار داشت: من با خواندن «قصه های مجید» به آرزویم رسیدم. با «قصه های مجید» من خواندن را در هفت سالگی یاد گرفتم. «قصه های مجید» را در مدرسه ما ساختند. من خیلی دوست داشتم كه نقش مجید را بازی كنم، هر كاری كردم اما نشد و این حسرت با من ماند هرچند كه مهدی باقربیگی بهتر از من این نقش را بازی كرد.
او اضافه كرد: اصلا عشق به «قصه های مجید» سبب شد كه من بعدها بازیگر شوم. ضبط كتاب گویا «قصه های مجید» از افتخارات من است. ضبط این كتاب سه ماه با یك تیم حرفه ای طول كشید. حضورم در این پروژه برایم دلچسب و شیرین بود و به آن افتخار می كنم.
مهدی زارع آهنگساز این كتاب هم در سخنان كوتاهی درباره شیوه آهنگسازی اثر گفت و فاطمه محمدی مدیرمسئول انتشارت نوین كتاب گویا درباره دشواری های انتشار كتاب های صوتی صحبت كرد.
در بخش پایانی مراسم هم از این كتاب صوتی رونمایی گردید و هوشنگ مرادی كرمانی شمع تولد ۷۴ سالگی خویش را فوت كرد.









1397/06/17
18:53:02
5.0 / 5
5067
تگهای خبر: بازیگر , تصویر , جشن , رادیو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری