ArtKit کیت هنری

رونق احیاء بناهای تاریخی، مطالبه مسئولان و تلاش متولیان

رونق احیاء بناهای تاریخی، مطالبه مسئولان و تلاش متولیان كیت هنری: «احیاء بناهای تاریخی» عبارتی با پیشینه ای قدیمی و اصیل در بین اهالی میراث فرهنگی است كه تا همین چند مدت پیش، دایره آگاهی از آن فقط به همین حوزه، محدود می شد، اما امروزه با تلاش های انجام شده در این زمینه و در حوزه تسریع و تسهیل فرآیند باززنده سازی بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی و اطلاع رسانی شفاف و به موقع در این حوزه، می توان اظهار داشت كه این پدیده به مطالبه ای عمومی و جمعی در میان مردم تبدیل گشته است.



به گزارش كیت هنری به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از آثار تاریخی؛ پدیده ایی كه بااتكا به پویایی فرهنگ جوامع بومی و محلی كشور می تواند چرخ گردشگری و به تبع آن اقتصاد را با تاكید بر شاخصه های درون زای كشور به حركت آورد. در این بین آراء و نظرات راهبردی مسئولان كشور بر سرعت حركت این قطار افزوده است، این اتفاق را می توان در اظهار نظرهای متخصصان و مسئولان رسمی كشور هم به وضوح دید.

ابنیه تاریخی بزرگ ترین مزیت برای گردشگری كشور است

علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ «ابنیه ی تاریخی را بزرگترین مزیت برای گردشگری كشور» می داند و رسیدگی به ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی را جزو اولویت های اصلی سازمان سازمان میراث فرهنگی اعلام می كند و بر ضرورت توجه جدی بر این حوزه تاكید داشته است.

او با بیان این كه هرچه به مبحث میراث فرهنگی بپردازیم این مورد به توسعه گردشگری كمك می نماید، ادامه می دهد: «در حال حاضر كشورهایی با تاریخ و جغرافیای محدود، برای خودشان موضاعات مصنوعی را تولید می كنند، اما خوشبختانه كشورمان با ظرفیت های مختلف ابنیه تاریخی كه نشان دهنده تمدن كهن ماست، مورد اقبال گردشگران فرهنگی است. »

به اعتقاد وی «گردشگران فرهنگی كه عمده گردشگران ورودی ما هستند، درآمد خوبی برای كشور تولید می كنند»

حضورگردشگران در بناهای تاریخی احیاء شده، عاملی برای شناساندن چهره فرهنگی ایران

علی مطهری یكی از چهره های شاخص مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس خانه ملت هم حضور گردشگران در بناهای تاریخی احیاء شده را عاملی برای شناساندن چهره فرهنگی ایران می داند و می گوید «حضور گردشگران در بناهای تاریخی احیاء شده، می تواند عامل مهمی برای برای شناساندن چهره فرهنگی ایران باشد و رونق گردشگری و توجه به ابنیه تاریخی، آثار فرهنگی كارآمدی در مورد شناساندن چهره واقعی انقلاب اسلامی دارد»

وی معتقد است؛ «احیاء و مرمت ابنیه تاریخی با مشاركت بخش خصوصی به علت محدودیت هایی كه در زمینه تأمین بودجه برای این آثار وجود دارد، راهكاری اثربخش است كه هم اكنون در دولت دنبال می گردد. »

مشاركت بخش خصوصی اقدامی اثربخش در حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی

محمدباقر نوبخت، عضو هیئت امناء صندوق احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی هم بر این نكته تاكید دارد كه؛ «مشاركت بخش خصوصی در حفظ، نگهداری و بهره برداری بهینه از بناهای تاریخی اقدامی اثربخش است. »

سخنگوی دولت بر «اهمیت مردمی بودن اقتصاد و برخورداری از مشاركت مردم در امور كشور» تاكید می كند و می گوید: «بهره برداری از ابنیه و مواریث فرهنگی و تاریخی كشور اگر با مساعدت و مشاركت مردم همراه باشد، می تواند اقدامات درخورتوجهی را سامان بخشد كه نتایج آن در حوزه های مختلف قابل مشاهده می باشد. »

وی با ابراز امیدواری از این كه صندوق احیاء بناهای تاریخی بتواند با انجام وظایف قانونی خود پیوند دهنده مردم و مواریث تاریخی و فرهنگی كشور باشد و زمینه استفاده مردم از این ابنیه را فراهم كند، بیان می كند: «در راستای این اثربخشی بسترهای قانونی فراهم شده تا در قالب واگذاری های صندوق احیاء، مشاركت بخش خصوصی و حضور مردم در مرمت، احیاء و بهره برداری بهینه از بناهای تاریخی كشور، بیش از پیش محقق شود. «

تسری شیوه واگذاری های صندوق احیاء به سایر امور می تواند نتایج موفقی را رقم بزند

مسعود پزشكیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم بعنوان یكی از چهره های شاخص كه همیشه با اظهارنظرهای خود از فرآیند باززنده سازی بناهای تاریخی حمایت كرده است، در این زمینه با تاكید بر موثر و موفق بودن واگذاری امور به مردم می گوید: «اقدامات انجام شده، در حوزه احیاء بناهای تاریخی نشان دهنده این است كه اگر بقیه كارها را هم بتوانیم به این شیوه انجام دهیم موفق خواهیم بود. اگر دولت بخواهد صفر تا صد كارها را خود انجام دهد، چنین روشی به ضرر دولت می باشد، اما اگر بخواهیم در كشورمان رونق و شكوفایی تولید نماییم هیچ راهی جز سپردن كار به مردم را نداریم. »

او با اشاره به اهمیت نقش نظارتی نهادهای دولتی در واگذاری بناهای تاریخی، هم بیان می كند: همه ی تجربه ها در دنیا نشان داده كه كارآیی و بهره وری اقتصادی در بخش خصوصی اثربخشی بیشتری دارد، بنابراین هر چقدر كه بتوانیم آنچه كه در اختیار دولت قرار دارد و قابل واگذاری است را به مردم واگذار نماییم، اقدام ما موفق تر و موثرتر خواهد بود. »

وی معتقد است: «یك جامعه زنده و پویا هیچ گاه نسبت به گذشته خود بی تفاوت نیست و آن را تخریب نمی نماید. احیای گذشته نشان دهنده راه آینده و چگونگی عملكرد ما در آینده است. »




1396/10/19
23:40:07
5.0 / 5
4531
تگهای خبر: آینده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری