چطور به یک اثر هنری نگاه کنیم؟
به گزارش کیت هنری، «مبانی تاریخ هنر» کتابی فقط نظری نیست. این یک راهنمای عملی است که با ارایه دستورالعمل های قدم به قدم، هنرجو را از خواننده منفعل به تحلیلگرِ فعال مبدل می کند.
به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، علی حسنلو، منتقد هنری در نگاهی بر «مبانی تاریخ هنر» اثر آن دی آلو و مایکل کوترن نوشته است: تاریخ هنر، رشته ای است که نه فقط به مطالعه زیبایی شناسانه آثار، بلکه به درک عمیق تر از بستر فرهنگی، اجتماعی و تاریخی که آن آثار در آن خلق شده اند، می پردازد. این حوزه، پلی میان گذشته و حال می سازد و به ما کمک می نماید تا زبان بصری تمدن ها را رمزگشایی نماییم. طی دهه های گذشته، در ایران، تاریخ هنر بیشتر بر معرفی های جامع تاریخی، سبک شناسی و تاریخ نگارانه (مانند «تاریخ هنر غرب» یا کتب مرجع) متمرکز بوده است. باآنکه این آثار، پایه دانش تاریخی را فراهم آورده اند، اما دانشجویان و علاقمندان همواره نیاز مبرمی به راهنمایی جامع و روشمند داشته اند که مسیر پیچیده «تحلیل هنری» و چگونگی برخورد فعال با اثر را بطور بنیادی آموزش دهد.
کتاب «مبانی تاریخ هنر» دقیقاً با همین هدف و بعنوان یک ابزار آموزشی بنیادی و روش محور به میدان آمده است و انتشار آنرا میتوان یک گام جدی به جلو در حوزه ترجمه متون آکادمیک تاریخ هنر درنظر گرفت. این اثر ارزشمند، با همکاری آن دی آلو و مایکل کوترن نگاشته شده است و توسط سهند سلطان دوست از جانب نشر مرکز انتشار یافته است. این کتاب، نه صرفا یک تاریخچه دیگر، بلکه یک متدولوژی کامل برای درک عمیق «چرا» و «چگونه» خلق یک اثر هنری است.
آن دی آلوا، دانشیار تاریخ هنر و مطالعات زنان در دانشگاه کنتیکت و نویسنده آثاری چون «هنرهای جزایر اقیانوس آرام» است. تخصص او در حوزه گستره جهانی هنر، دیدگاهی چندفرهنگی و وسیع به مبانی کتاب بخشیده است. مایکل کوترن، استاد بازنشسته علوم انسانی در کالج سوارثمور و یکی از نویسندگان کتاب های درسی پُرفروش هنری نظیر «تاریخ هنر» است. تخصص وی در تاریخ هنر غرب و تجربه طولانی اش در تدریس، به ساختار روشمند و مرحله به مرحله کتاب کمک شایانی کرده است. این دو، قبل از این هم در نگارش کتاب هایی چون «روش ها و نظریه های تاریخ هنر» با یکدیگر همکاری کرده اند که نشان دهنده تسلط کاملشان بر ابزارها و رویکرد های آکادمیک این رشته است.
«مبانی تاریخ هنر» بطور موفقیت آمیزی سنگ بنای روش شناسی تاریخ هنر را برای هنرجویان و علاقمندان به هنر ترسیم می کند. هسته اصلی این کتاب بر معرفی و تبیین دو روش پایه ای جهت بررسی آثار هنری متمرکز است:
تحلیل صوری: این تکنیک به بررسی عناصر صرفا بصری اثر هنری می پردازد؛ عناصری چون خط، فرم، رنگ، بافت، فضا، ترکیب بندی و تکنیک. هدف این تحلیل، درک چگونگی تشکیل اثر و تاثیری است که این عناصر بر بیننده می گذارند. کتاب به شکل مرحله به مرحله به هنرجویان و علاقمندان می آموزد که چه طور یک تحلیل رسمی منسجم را برای نوشتن مقاله یا آمادگی برای امتحانات به کار ببرند.
تحلیل بافتاری: این تکنیک از اثر هنری فراتر رفته و به بررسی محیط پیرامون خلق آن می پردازد. در این تحلیل، عواملی چون بستر تاریخی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و ایدئولوژیک حیات هنرمند و سفارش دهنده مورد کاوش قرار می گیرد. این بخش به دانشجو می آموزد که اثر هنری، سندی است که شرایط زمانه خویش را بازتاب می دهد و درک معنای آن بدون درک زمینه اش ناقص خواهد بود.
عرضه این دو روش به روشی موازی، هنرجویان را قادر می سازد تا تحلیل هایی جامع و کامل عرضه کنند که نه فقط «چه» و «چگونه» اثر، بلکه «چرا» و «برای چه کسی» خلق شده است را هم دربربگیرد.
ویرایش جدید کتاب، که در ترجمه فارسی هم لحاظ شده است، صرفا بازبینی نیست، بلکه گسترش قابل توجهی در مطالب اصلی رشته به عمل آورده است:
شمایل نگاری و شمایل شناسی: در این بخش، کوترن بحث را عمیق تر کرده و هنرجویان را با ابزارهای موردنیاز برای درک معنای نمادین و استعاری تصاویر و همینطور درک تفسیرهای فرهنگی و تاریخی عمیق تر از آن نمادها آشنا می سازد. درواقع، این بخش به دانشجو می آموزد که از آن چه می بیند (تحلیل رسمی) به آن چه به آن ارجاع می دهد (شمایل نگاری) و درنهایت به معنای عمیق تر آن ارجاع در بستر فرهنگی (شمایل شناسی) برسد.
بازار، موزه و تاثیر بر هنر: این افزوده، بُعدی معاصر و عملی به تحلیل می بخشد. بحث درمورد نقش بازار هنر (اقتصاد، قیمت گذاری و مُد) و همینطور نقش موزه ها (نگهداری، نمایش و روایتگری) در تعریف و شکل گیری به درک ما از هنر، برای دانشجویان امروزی خیلی مهم است. این بخش نشان میدهد که آثار هنری صرفا اشیای تاریخی نیستند، بلکه کانون مبادلات قدرت، سرمایه و داستانهای فرهنگی در دنیای امروز هم محسوب می شوند.
تاکید بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی: ویرایش جدید با افزودن تصاویر تازه و مطالعات موردی بیشتر، بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی آفرینش و تحلیل هنر تاکید کرده است. این رویکرد، درسی ضروری برای تاریخ هنر قرن بیست ویکم است که دیگر نمی تواند خویش را محدود به داستانهای غالباً اروپامحور کند.
«مبانی تاریخ هنر» اثر مایکل کوترن و آن دی آلوا، کتابی صرفا نظری نیست. این یک راهنمای عملی است که با عرضه دستورالعمل های قدم به قدم، هنرجو را از خواننده منفعل به تحلیلگرِ فعال مبدل می کند. لحن قابل دسترس و روان کتاب، آنرا به گزینه ای عالی برای کسانی مبدل می کند که جدیدالورود دنیای تاریخ هنر شده اند، اما با این حال، عمق محتوای آن برای هنرجویان پیشرفته هم مفید خواهد بود. در مجموع، این کتاب ابزاری ضروری برای هر هنرجو و علاقه مندِ به تاریخ هنر است که می خواهد فراتر از حفظ کردن نام ها و تاریخ ها برود و روشِ فکرکردن به هنر را بیاموزد.
خلاصه اینکه این اثر ارزشمند، با همکاری آن دی آلو و مایکل کوترن نگاشته شده است و توسط سهند سلطان دوست از طرف نشر مرکز انتشار یافته است. تخصص وی در تاریخ هنر غرب و تجربه طولانی اش در تدریس، به ساختار روشمند و مرحله به مرحله کتاب کمک شایانی کرده است. تأکید بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی: ویرایش جدید با افزودن تصاویر تازه و مطالعات موردی بیشتر، بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی آفرینش و تحلیل هنر تأکید کرده است.
منبع: artkit.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب