انسانی که ۲۰۰ سال بعد تنها می شود تمرکز بازیگر بر حرکت فریم به فریم
به گزارش کیت هنری، کارگردان نمایش قانون گروتو ضمن اشاره به مبحث و خصوصیت های این نمایش از چالش های پرداختن به داستانی در آینده گفت.
تقی علی آبادی کارگردان نمایش «قانون گروتو» که این شب ها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی موضوع این نمایش توضیح داد: گروتو به معنای هیچی و پوچی است و «قانون گروتو» یک نمایش کمدی فانتزی موزیکال است که با تلفیقی سوررئالیسم ساخته شده است. این نمایش درباره ی یک هوش مصنوعی و روبات هایی است که طراحی شده اند غافل از آنکه جای انسان ها را می گیرند و ذره ذره آنها را بیکار می کنند. موزیکال بودن و طنز تلخ این نمایشنامه مرا به خود جذب کرد و به من برای کارگردانی، میزانسن و طراحی صحنه اختیارات خوبی می بخشید. این متن از ۲۰۰ سال آینده سخن می گوید و همین خاصیت بزرگترین چالش من در تولید این پروژه بود.
وی در ارتباط با تاثیر هوش مصنوعی بر هنر اظهار داشت: به هر صورت این اتفاقات روی داده و بیشتر هم خواهد شد. باید اهتمام نماییم وضعیت خودرا حفظ نماییم تا نقش انسان کمرنگ نباشد. هوش مصنوعی روی گرافیک، بازیگری، فیلمبرداری و حوزه های دیگر هنر دست گذاشته است اما امیدوارم که انسان ها بتوانند نقش خودرا حفظ کنند.
علی آبادی درباره ی نقش موسیقی در این نمایش بیان نمود: موسیقی های به کار گرفته شده در «قانون گروتو» برای همین کار و اثر ساخته شده و مخاطب هم از آنها استقبال کرده است. طراحی این موسیقی ها توسط علیرضا نظام دوست انجام شده است. البته موسیقی ها پلی بک است و فضای آن بسمت شاد بودن رفته تا مخاطب خستگی اش را به در کند.
کارگردان نمایش «قانون گروتو» و فیلم «سگ دست» در ارتباط با خاصیت های اجرائی این اثر بیان نمود: تلاش کردم تا بشکل مینی مال کار کنم اما صحنه ما در کمال مینی مال بودن کاملا پر است. بازیگر جای ثابتی ندارد و از شروع تا پایان در حالت قاب فریم به فریم در حرکت است. البته حرکت اضافه نداریم و تمرکز روی حرکت بدن به جنبه موزیکال نمایش کمک کرده است.
این کارگردان تئاتر که در این نمایش به ایفای نقش نیز پرداخته است، اضافه کرد: چون کار اول و دوم گروه نیست و تیم کارگردانی و بنیان اصلی نمایش همه یک تیم هستیم که تاکنون چندین پروژه را کار کرده ایم، اجازه ندادیم تا مشکلی پیش بیاید و زمانیکه من باید روی نقش تمرکز می کردم گروه کارگردانی به من کمک می کرد. این متن در اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط افسون شکاری نوشته شد و کار روی نمایش را از فروردین امسال شروع کردیم که البته با معضل جنگ به تعویق افتاد. حدود شش ماه تمرین کردیم و ۴۰ شب اجرا خواهیم داشت.
علی آبادی در انتها ضمن اشاره به چالش های اقتصادی این پروژه اظهار نمود: همه ما اهالی تئاتر با مشکلات اقتصادی روبه رو هستیم اما از آنجائیکه افسون شکاری هم تهیه کننده و هم نویسنده اثر بود اهتمام کرد تا این مشکلات اقتصادی به تیم لطمه نرساند و کار کاملا حرفه ای برگزار شد و به مشکلی بر نخوردیم.
نمایش «قانون گروتو» از ۷ تا ۲۲ مهر هرشب ساعت ۲۲ در سالن ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.
عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده: افسون شکاری، کارگردان: تقی علی آبادی، تهیه کننده: افسون شکاری، بازیگران: عباس علیرضا، فرزاد دشتی، سیاوش ابراهیمی، آرام محمدخانی، پارسا موسوی زاده، فائزه خزائی، شیما اسفندیاری و تقی علی آبادی.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: روایت تنهایی انسان در دویست سال بعد.
عکس ها از رضا جاویدی است.
به طور خلاصه، این نمایش در رابطه با ی یک هوش مصنوعی و ربات هایی است که طراحی شده اند غافل از آن که جای انسان ها را می گیرند و ذره ذره آنها را بیکار می کنند. بازیگر جای ثابتی ندارد و از شروع تا پایان در حالت قاب فریم به فریم در حرکت است.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب