ArtKit کیت هنری

به بهانه پخش فیلم ازدواج چند بازیگر عروسی گرفتن به حساب بقیه!

به بهانه پخش فیلم ازدواج چند بازیگر عروسی گرفتن به حساب بقیه! کیت هنری: پخش فیلم ازدواج چند سلبریتی اینروزها وایرال شده است اما کاش آنها کمی روی داشته های خود حساب باز می کردند؛ نه این که برای به دست آوردن دل یک عده و سوزاندن دل عده ای دیگر عروسی می گرفتند.


به گزارش کیت هنری به نقل از آگاه، اگر اهل فضای مجازی باشید احتمالاً می دانید که ترند هفته پیش، فیلم و تصاویر عروسی کامران تفتی بود که دست به دست می چرخید و هرکسی از ظن خود در رابطه با آن سخن می گفت. یادم است که قبلاها وقتی چنین فیلم هایی منتشر می شد در کنار آن عبارت «لو رفته» هم می آمد و این عبارت آن فیلم و عکس ها را دیدنی یا به اصطلاح حساس تر می کرد اما هم اکنون ماجرا فرق کرده و احتیاجی به لو دادن نیست؛ عروس و داماد به دست خودشان همه چیز مراسمشان را لو می دهند چون بدهکار برگزارکنندگان عروسی هستند! از گذشته همیشه داستان زندگی سلبریتی ها برای مردم معمولی اهمیت داشته از آن بیشتر برای پاپاراتزی ها که برای روزنامه و مجله های زرد کار می کنند اما هم اکنون چندسالی ست بواسطه شبکه های مجازی و گوشی موبایل دیگر احتیاجی به پاپاراتزی نیست. هرکسی می تواند هرآنچه از یک سلبریتی دیده ثبت و ضبط کند و در کمتر از چند ثانیه هم خودش معروف شود هم عکس و فیلمش مورد استقبال قرار بگیرد.

دوره لو رفتن فیلم و عکس عروسی به سررسید

از قدیم همیشه ماجرای زندگی سلبریتی ها شامل ورزشکار، بازیگر یا هر شخص دیگری که برای مردم شناخته شده است برای عموم مردم جالب بوده حالا می خواهد این ماجرا ازدواج باشد یا جدایی و فرزندآوری. اما چیزی که در این چند سال گذشته خیلی در ایران باب شده نمایش فیلم و عکس از مراسم عروسی سلبریتی هاست که ابتدا در صفحات شخصی خود زوجین و سپس در سایت و پیج هایی که دنبال اینجور خبر هستند پخش و منتشر می شود به عبارتی همان چیزی که طرف تا چند سال پیش تلاش می کرد در هفت تا پستو بپوشاند اینروزها فراوان و بی پروا درحال پخش شدن است و فارغ از علل شخصی که این افراد دارند چند دلیل واضح برای این کار وجود دارد؛ اول این که فضایی در بین خود سلبریتی ها شکل گرفته که به زبان ساده همان چشم و هم چشمی است. اگر فلانی عروسی اش را در ترکیه گرفت من در گرجستان می گیرم اگر فلانی ۵ میلیارد خرج عروسی اش شد من ۱۰ میلیارد خرج می کنم و متاسفانه این فضا ته ندارد و تا بی نهایت می تواند ادامه پیدا کند. مورد دیگر این است که عروس و داماد مجبورند همه چیز خویش را در فضای مجازی پخش کنند چون به برگزارکنندگان آن مراسم بدهکارند. کافیست پس از تماشای فیلم و عکس ها نگاهی به اسامی که منشن شده اند بکنید و ببینید که عروس و داماد چقدر خودشان را برای برگزاری یک عروسی بدهکار برندها کردند؛ بماند که در بیشتر مواقع علاوه بر این که برگزاری برایشان رایگان افتاده یک پولی هم بابت این که از خدمات فلان آرایشگاه یا سالن بهره برده اند، گرفتند. طوری که آدم با خودش می گوید که آقای داماد کاش دیگه پول کت و شلوارت رو خودت می دادی!

خشم، حسرت و ناامیدی ثمره عروسی های میلیاردی

امکان دارد خیلی ها بگویند که چنین چیزی در همه دنیا رایج است چرا به سلبریتی های وطنی گیر می دهید. جواب واضح است: اگر یک سلبریتی به معنای واقعی این کار را کند کمی قابل درک است اما این که اشخاصی اینکار را می کنند که نهایت یک یا دو فیلم و سریال بازی کرده اند قابل درک نیست و با هیچ منطق دیگری جز منطق پول و سرمایه نمی خواند. از این موضوعات که بگذریم می رسیم به مبحث دیگری که یک پله عقب تر از این داستان است. مبحث این است که عروس و داماد عزیز وقتی درحال انتشار چنین تصاویر رنگ و لعاب داری هستند به وضعیت فعلی جامعه و شکاف طبقاتی که هرروز بیشتر می شود، فکر نمی کنند؟ به این که چند نفر با دیدن این فیلم و عکس ها سرخورده و افسرده می شوند؟ چند نفر از نداری خود خشمگین می شوند و خشم شان را در جای نامربوط دیگری خالی می کنند؟ مگر یکی از اصول انسانیت رواداری و همدلی نیست؟ چه طور می شود که وقتی پای بریز و بپاش مفت وسط می آید این چیزها فراموش می شود؟ اینها تنها چند نمونه از توییت ها و کامنت هایی است که بازدیدکنندگان این فیلم و عکس ها کامنت کردند؛ «واقعا خوش به حالشون: )))) این آدما رو می بینم بیشتر به این نتیجه می رسم ما رعیتا باید از چرخه طبیعت حذف شیم.»، «آقا ما یه دونه از این عروسیا رفتیم، تا ۳ سال اعتماد به نفس خودمونو از دست داده بودیم، الانم به زور قرص و شیشه سرپام.»، «یکی از بزرگترین ناراحتیام اینه که هیچوقت نمی تونم اینطوری باشم.»

جامعه شناسی سلبریتی

این کامنت ها و تصورات در حالی نوشته می شود که از نظر جامعه شناسی سلبریتی بودن در جامعه معاصر لزوما به این معنا نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد [آن جامعه] از استعداد، مهارت، ذکاوت یا سایر موهبت ها برخوردارست بلکه به این معنا است که یک نفر بشکل موفقیت آمیزتری بسته بندی شده، تبلیغ شده و توده تشنه را جذب خود کرده است. یکی از دیدگاه هایی که در علم جامعه شناسی در مورد سلبریتی وجود دارد دیدگاه «سلبریتی به مثابه کالا» است. شِنِید اوکانر ستاره موسیقی راک در مصاحبه با گاردین اظهار داشته بود: «همین که من نفر اول شدم همه چیز افتضاح شد. من از یک فرد به یک محصول تبدیل گشته ام- َترَق!» این دقیقاً همان اتفاقی است که امروز برای سلبریتی ها و شبه سلبریتی ها درحال رخ دادن است. آنها بواسطه معروف شدنشان مورد توجه برندها قرار می گیرند و سپس توسط آنها مصرف می شوند. الیس کشمور جامعه شناس بریتانیایی معتقد است: سلبریتی ها، علاوه بر محصول پر زرق وبرق فرهنگ مصرفی بودن، بزرگ ترین تقویت کننده های آنند. در نگاه او سلبریتی ها هم می فروشند و هم به فروش می رسند. ادگار مورن جامعه شناس هم، همین نکته را بازگویی می کند و می گوید: سلبریتی ها هم اشیا و هم حامل های مصرف اند، بوسیله تأیید محصول؛ مشوق و اعتباردهنده به فرهنگ مصرف اند حتی وقتی [خودشان] بوسیله آن محصول عرضه یا دیده می شوند.

قهوه بدون کافئین

عباس خورشیدنام استادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، در مورد فراگیر شدن موضوع هایی مثل عروسی بازیگران می گوید: اخبار در ارتباط با سلبریتی ها همواره مورد توجه افکار عمومی قرار دارد و موضع گیری ها، سبک زندگی و اظهارنظرهایشان حساسیت همگان را برمی انگیزد. اهمیت یافتن سلبریتی ها را باید در متن و زمینه تغییراتی که در سالیان اخیر تجربه کرده ایم درک کرد. آنتونی گیدنز خصوصیت بارز مدرنیته متاخر را فراگیر شدن بازاندیشی می داند. اما فراگیر شدن بازاندیشی نتایج ناخواسته ای هم به دنبال دارد. وی اظهار داشت: یکی از پدیده هایی که بازاندیشی مداوم و فراگیر را در چند دهه اخیر ممکن کرده فضای مجازی است. ژیژک خصوصیت مهم فرهنگ پست مدرن را ظهور کالاها، اشیا و پدیده هایی می داند که از خصوصیت های زیانبارشان تهی شده اند. حقیقت مجازی هم این روند را تعمیم می دهد. حقیقت مجازی از حقیقت جوهرزدایی می کند و آنرا از هسته سخت و مقاومش تهی می کند؛ درست مثل قهوه بدون کافئین که بو و طعم قهوه واقعی را دارد بدون این که قهوه واقعی باشد. در فضای مجازی هم ما حقیقت را تجربه می نماییم، بدون این که حقیقت را تجربه کرده باشیم. این مجازی شدن در نهایت «واقعیت واقعی» را به یک موجودیت مجازی استحاله می کند.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه اظهار داشت: یکی از تکیه گاه های کاربری که در فضای مجازی غوطه ور شده، رصد کردن اتفاقات هیجان انگیز و جذاب است. اگر فضای مجازی قاعده و معیاری برای ترجیح یک پنجره نسبت به پنجره دیگری که باز یا بسته می شود نداشته باشد، رصد کردن اتفاقات جذاب و تماشایی و ابراز واکنش هیجانی/خشونت آمیز می تواند ضمانتی برای واقعی بودن این فضا باشد. احتیاجی به توضیح نیست که تجربه تمام کاربران فضای مجازی به آن چه گفته شد قابل تقلیل نیست و هرچه کاربران تعهد بیشتری به رعایت قواعد و اصول عرصه عمومی و حیات مدنی در فضای مجازی داشته باشند کمتر گرفتار چنین وسوسه هایی می شوند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی حواشی زندگی در ارتباط با سلبریتی ها می تواند دستمایه مناسبی برای رونق بخشیدن به تجربه زندگی در فضای مجازی باشد. سلبریتی ها الگوهای جذاب جوامع مصرفی هستند. اشخاصی که محبوبیت و ثروت و رفاه و زیبایی ایده ال را برای لذت بردن از زندگی به دست آورده اند و به همین علت می توانند مبحث همذات پنداری طرفداران خود شوند. خورشیدنام در توضیح صدمه زایی اخبار زرد برای مخاطبان اظهار داشت: رسانه ای شدن اخباری مانند ازدواج محمدرضا گلزار، رادان و امثال اینها را باید هم یک صدمه اجتماعی بدانیم و هم امر معمولی و طبیعی. این اتفاق یکی از همان رویدادهای تماشایی است که می تواند به مدت چند روز اشتیاق کاربران فضای مجازی به امر واقعی را سیراب کند. گویی خبری انتشار یافته که واقعی تر از سایر اخبار است. این الگو را مدت هاست که تجربه می نماییم. هر از چند گاه یک خبر در فضای مجازی وایرال می شود، دست به دست می چرخد و گفتگوهای فراوانی با حاشیه های فراوان در موردش شکل می گیرد و بعد از چند روز به فراموشی سپرده می شود تا یک خبر یا اتفاق تماشایی دیگر جای آنرا بگیرد. اهمیت این اخبار باهم برابر نیست. تعدادی از این اخبار وایرال شده پیش پاافتاده اند و برخی بسیار مهم و حیاتی. اما بنظر می رسد در خیلی از موارد نوع مواجهه با آنها به همین صورت است و عموما بعد از چند روز به فراموشی سپرده می شوند. چنین روالی می تواند رابطه افراد را با محیط پیرامون مخدوش کند و محرک بودن اخبار را به معیار نهائی انتخابش از جانب کاربر تبدیل کند. با این که عکس و فیلمهای عروسی کامران تفتی و متین ستوده هم به زودی وارد چرخه فراموشی می شود و یکسری فیلم و عکس جدید خوراک مصرف کنندگان فضای مجازی می شود اما باید خدا خدا کرد که سلبریتی های بعدی که قصد عروسی کردن دارند کمی هم روی داشته های خود حساب کنند و برای دل خودشان عروسی کنند نه برای به دست آوردن دل یک عده و در مقابل سوزاندن دل عده ای دیگر.


منبع:

1404/07/06
08:56:22
5.0 / 5
40
تگهای خبر: بازی , بازیگر , برند , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری ؛ کیت هنری، با ارائه انواع کیت های هنری، شما را در خلق آثار هنری زیبا و لذت بخش یاری می کند.