ArtKit کیت هنری

فرمانروای آب و بازنمایی یک نبرد موشکی به قهرمان نیاز داریم

فرمانروای آب و بازنمایی یک نبرد موشکی به قهرمان نیاز داریم کیت هنری: به گزارش کیت هنری، مجید اسماعیلی کارگردان فرمانروای آب ضمن اشاره به پیشبینی نبرد میان حق و باطل در این اثر اظهار داشت که در سینما احتیاج به قهرمانانی تکرارپذیر داریم.



به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، پویانمایی سه بعدی «فرمانروای آب» که بتازگی اکران خویش را در سینماهای سراسر کشور شروع کرده است، در ژانر رئال و با نگاهی ماجراجویانه و هیجان انگیز، مطالبی همچون مدیریت جهانی امام زمان (عج)، اقتدار علمی و دفاعی ایران، دشمن شناسی، اسلام حقیقی، وحدت امت اسلامی و رجعت را روایت می کند.
داستان این انیمیشن درباره ی گروگان گیری یک تیم کارشناسی سازمان ملل در نزدیکی شهر سامرا است؛ رخدادی که با مجموعه ای از عملیات های تروریستی دیگر، زمینه ساز شروع جنگی تازه در غرب آسیا می شود. در این بین، گروهی از نخبگان ایرانی به رهبری فرید، با پیگیری سرنخ ها، منشأ تحرکات اخیر را در یکی از پایگاه های نظامی آمریکا و اسرائیل کشف می کنند و ماجرا به شروع نبردی موشکی بین ایران و دشمنان ختم می شود.
انیمیشن سینمایی «فرمانروای آب» به نویسندگی و کارگردانی مجید اسماعیلی، تهیه کنندگی مجتبی امینی و با مجری گری حسین سلطانی ساخته شده است. به بهانه اکران این انیمیشن گفتگویی با مجید اسماعیلی کارگردان «فرمانروای آب» داشتیم و او ضمن اشاره به روند تولید اثر درباره ی مسئله قهرمان در سینما صحبت کرد.
گفتگو با مجید اسماعیلی را در ادامه می خوانید:


*موضوع انیمیشن «فرمانروای آب» با اتفاقات و جریانات اخیر کشور و جنگ ۱۲ روزه همزمان شد. ابتدا توضیح دهید ایده این انیمیشن چگونه برای شما شکل گرفت و چه شد که تصمیم گرفتید به موضوع نبرد موشکی ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی بپردازید؟


اتفاقی که در فیلم ما شکل می گیرد، در واقع یکی از کارکردهایی است که از سینمای پیشرو می شود انتظار داشت. یعنی وظیفه سینما اینست که علاوه بر لطمه شناسی مشکلات، در حد توان خودش برای رفع مشکلات راهکاری ارائه نماید. درحقیقت سومین کارکرد سینما اینست که در جهت پیش بینی اتفاقاتی که ممکنست در آینده برای کشور رخ دهد، تلاش کند. فیلم «فرمانروای آب» دقیقاً بر مبنای همین نگاه ساخته شده است. وقتی از منظر تمدنی به تمدن ایران و تمدن های دیگری که بشکل تهاجمی یا تعاملی با ایران در ارتباط هستند، نگاه می نماییم، متوجه می شویم که بی شک مردم این کشور با روحیه ظلم ستیزی، ایستادگی و مقاومتی که ریشه در تاریخ چند هزار ساله آنها دارد، در مقابل تمدن های مهاجمی که قصد سلطه بر اندیشه، اقتصاد و سیاست این کشور را دارند، مقاومت خواهند کرد. این یک امر کاملا طبیعی است که مابین حق و باطل درگیری و تنش به وجود می آید و به جنگ منتهی می شود. درنتیجه ما بر این باور بودیم که اگر مردم این کشور با همان روحیه چند هزار ساله خود با کشورهای متخاصم مواجه شوند، این رویارویی اجتناب ناپذیر است.

وقتی از منظر تمدنی به تمدن ایران و تمدن های دیگری که بشکل تهاجمی یا تعاملی با ایران در ارتباط هستند، نگاه می نماییم، متوجه می شویم بی شک مردم این کشور با روحیه ظلم ستیزی، ایستادگی و مقاومتی که ریشه در تاریخ چند هزار ساله آنها دارد، در مقابل تمدن های مهاجم مقاومت می کنند

*نگارش فیلم نامه را چه زمانی شروع کردید؟


نگارش فیلم نامه در سال ۱۳۹۱ شروع شد و تا انتهای سال ۱۳۹۲ به پایان رسید. تولید این کار نیز از سال ۱۳۹۱ همزمان با نگارش فیلم نامه آغاز شد و همینطور بخش های فنی مانند موشن کپچر در استودیو حدود سال ۱۳۹۲ انجام شد. بازیگران مانند پوریا پورسرخ، میرطاهر مظلومی، امیر کربلایی زاده و خیلی از دوستانم در این پروژه زحمت کشیدند. آنها لباس های مخصوصی پوشیدند و حرکات و نقش آفرینی های این انیمیشن را انجام دادند. درحقیقت آن چه که شما مشاهده می کنید حاصل زحمات این عزیزان است.

*مجموعه ها و ارگان های نظامی نیز در تولید اثر مشارکت داشتند؟


درباره تجهیزات و امکاناتی که در فیلم هست، باید بگویم که در آن زمان بیشتر جنبه تخیلی داشت. بطورمثال شهر موشکی که ما به آن فکر کرده بودیم، امروز با حقیقت منطبق شده است اما تأکید می کنم که خیلی از این عناصر در آن زمان تخیل گروه کاری بود که در حال حاضر با حقیقت تطابق پیدا کرده است. البته اصل پروژه ای که در این فیلم درباره ی آن صحبت می نماییم، درباره ی کارهای بسیار مشابهی در زمینه نظامی است که در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی نیز صورت گرفت اما این که بگوییم مجموعه های نظامی در تولید این اثر مشارکت فنی داشتند، خیر. «فرمانروای آب» محصول یک مجموعه رسانه ای است، هرچند پس از اتمام کار، دوستان ما در نهادهای مختلف از دیدن این انیمیشن استقبال کردند.

*با توجه به موضوع حساس اثر، از ابتدا مخاطب هدف انیمیشن «فرمانروای آب» را چه گروه سنی انتخاب کردید؟


تولید انیمیشن «فرمانروای آب» از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ طول کشید. ما برای جذب مخاطب بیشتر و به جهت اینکه بتوانیم مخاطبان را درگیر این مورد نماییم، قالب انیمیشن را برای داستانمان انتخاب کردیم. به این علت معمولا کودکان و نوجوانان، بخصوص نوجوانان بالای ۹ سال، از این اثر به سبب ذات انیمیشن بودنش استقبال می کنند. در سالن های سینما نیز شاهد استقبال خوب کودکان بودیم که با شور و هیجان خاصی با اتفاقات فیلم همراهی می کردند. فضای این انیمیشن کاملا پرتحرک است و از نظر زیبایی های بصری سرشار از جذابیت هایی است که می تواند مخاطب کودک و نوجوان را به خود جذب نماید.

*درباره تکنیک ساخت این انیمیشن و چالش های تولید آن توضیح دهید.


از نظر تکنیکی، ساخت انیمیشن رئال (با نسبت یک به یک با ابعاد واقعی بدن انسان) بسیار دشوار بود. درحقیقت اگر قصد ساخت انیمیشن کارتونی را داشتیم، خیلی از مشکلات اصلاً به وجود نمی آمد. نرم افزار اصلی ساخت این انیمیشن مایا بود اما از مجموعه ای از نرم افزارهای دیگر برای بخش های مختلف مانند جلوه های ویژه بصری استفاده شد. نکته جالب توجه این که با وجود گذشت ۷-۸ سال از زمان تولید این فیلم، جلوه های بصری آن هنوز در انیمیشن ایران کم نظیر است برای اینکه تیم بسیار مجربی که بیشتر از ۱۰ سال با ما همراه بودند روی این پروژه کار کردند تا «فرمانروای آب» به پایان برسد. ما به همراه این تیم پیشتر انیمیشن «سامرا» را نیز ساخته بودیم.


*با توجه به حجم تولیدات موجود برای نوجوانان در فضای مجازی و سینما و سخت گیری این گروه سنی چطور میتوان آنها را به تماشای آثاری مانند «فرمانروای آب» تشویق کرد؟ آیا فکر نمی کنید برخی خانواده ها ممکنست به سبب سنگین بودن موضوع علاقه ای به نمایش این اثر برای فرزندانشان نداشته باشند؟


در دنیای فیلم و سینما، نخستین نکته ای که باید به آن توجه کرد، ایجاد جذابیت های بصری موردنیاز برای جذب مخاطب است. درحقیقت هر مفهوم یا محتوای دیگری که قصد انتقال آنرا داریم، در مرحله بعدی قرار می گیرد و اصل جذب مخاطب است. «فرمانروای» آب یکی از پرتحرک ترین آثار انیمیشنی است که در سالهای اخیر ساخته شده است. این انیمیشن پر از صحنه های پرهیجان و لحظات حادثه ای است، بطوریکه اگر بیننده حتی برای یک دقیقه از فیلم غافل شود، از جریان اصلی داستان عقب می افتد یعنی اتفاقات و جریانات با ریتم تندی در فیلم روایت می شوند. این خاصیت و فضای دراماتیزه شده برای نسل جدید بسیار جذاب است و موضوع این انیمیشن برای مخاطب بسیار مهم و غیرقابل پیش بینی می شود. البته خود فرم انیمیشن نیز بخشی از جذابیت کار را تامین می کند، اما بخش اصلی مربوط به موقعیت های بصری خیره کننده ای است که در اثر وجود دارد.
اگر ما بخواهیم مفاهیم سخت و پیچیده مان را به نسل جدید منتقل نماییم، باید از شخصیت های قهرمانی استفاده نمائیم که به عنوان واسطه بین ما و نسل جدید عمل کنند

*مساله فقدان قهرمان در سینما موضوعی است که بخصوص در چندسال اخیر بسیار مورد نقد قرار گرفته است. به نظر شما چه طور باید قهرمان هایی برای کودکان و نوجوانان ساخت که هم الهام بخش و هم قابل باور باشد؟ بخصوص در مطالبی مانند مواجهه با صهیونیسم که همواره در فرهنگ ما وجود داشته است.


فقدان قهرمان های الگویی در سینمای ایران یک بحران جدی است. ما بشدت نیازمند شخصیت هایی هستیم که هم واقعی باشند و هم قابلیت تکرارپذیری داشته باشند؛ قهرمان هایی که نسل جوان بتواند خویش را شبیه آنها کند. این نکته ای است که باید به آن توجه ویژه شود. اگر ما بخواهیم مفاهیم سخت و پیچیده مان را به نسل جدید منتقل نماییم، باید از شخصیت های قهرمانی استفاده نمائیم که به عنوان واسطه بین ما و نسل جدید عمل کنند و این مفاهیم مورد توجه در وجود این قهرمانان تجلی پیدا کند و از راه هویت یک قهرمان به نسل جدید منتقل شوند. در «فرمانروای آب» سعی شده است قهرمانی خلق شود که از جنس خود مردم است، با تمام ضعف ها و کاستی هایش. این قهرمان با غلبه بر مشکلات و نقاط ضعف خود به موقعیت برتر می رسد. ما معتقدیم چنین قهرمان هایی می توانند برای نسل جوان الهام بخش باشند.


منبع:

1404/05/20
10:08:51
5.0 / 5
7
تگهای خبر: آینده , اكران , انیمیشن , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری ؛ کیت هنری، با ارائه انواع کیت های هنری، شما را در خلق آثار هنری زیبا و لذت بخش یاری می کند.