در گفت وگو با كیت هنری مطرح شد؛
نیمکت یک تجربه واقعی است
به گزارش کیت هنری، بهروز شمشیری کارگردان فیلم کوتاه نیمکت ضمن اشاره به چالش های تولید این فیلم کوتاه از واقعی بودن داستان فیلم و کوشش برای زنده کردن حال و هوای دهه ۶۰ گفت.
بهروز شمشیری کارگردان فیلم کوتاه «نیمکت» در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با شکل گیری ایده و تولید این فیلم کوتاه، اظهار داشت: ایده این فیلم بر مبنای یک تجربه واقعی است که در دهه ۶۰ برای من اتفاق افتاده بود و با مقداری تغییر تبدیل به فیلمنامه «نیمکت» شد. همیشه در ذهنم به تفاوت بچه های دهه ۶۰ با بچه های امروز توجه داشتم و تلاش کردم در حد توان خودم فضای آن دهه را ماندگارتر کنم.
وی اضافه کرد: اصل ماجرایی که برای من اتفاق افتاده بود در فیلم آمده است. در واقع من یک گل را برای آقای معلم برده بودم که گل به همان شکل در فیلم وجود دارد اما وقتی از مدرسه بیرون می آمدم دیدم گل های من در سطل آشغال است. این اتفاق یک تجربه باورنکردنی برای من بود چون که از نظر من آن گل ها خیلی با ارزش بودند و ما فقط همان گل ها را در خانه داشتیم ولی انگار از دید معلم آن گل ها پرارزش نبود.
شمشیری افزود: برای آن که داستان کشکمش داشته باشد بخش های گم شدن وسایل همکلاسی یا دیدن گل توسط معلم را به قصه اضافه کردم اما در حقیقت من همان گل ها را به همان شکل بعنوان هدیه برای معلمم بردم و پس از مدرسه آنها را در سطل زباله پیدا کردم و گل ها را به خانه برگرداندم.
این کارگردان ضمن اشاره به این که کوشیده است تا فضا دقیقا شبیه دهه ۶۰ باشد، اظهار داشت: آن زمان وسایل ارتباطی مثل موبایل و تبلت وجود نداشت و پیدا کردن فضایی که حس و حال و فضای قدیم را داشته باشد برای من سخت بود. چندین مدرسه در روستاهای مختلف را بررسی کردم. حتی پیدا کردن نیمکت های قدیمی خیلی سخت بود و بعضاً خود مدرسه هم همکاری نمی کرد ازاین رو فضای مدرسه را تغییر دادیم و نیمکت ها را متناسب با آن فضا تأمین کردیم. همینطور تابلوهای آن دوره را مورد استفاده قرار دادیم و تخته سیاه آوردیم تا فیلم همان حس و حال قدیم را داشته باشد.
وی ضمن اشاره به دیگر چالش ها تولید «نیمکت»، اظهار داشت: بر سر اصلاح رنگ نظر من با نظر تدوین گر متفاوت بود. تدوین گر علاقه مند بود از رنگ شاد استفاده نماید و با فضای امروزی اصلاح رنگ انجام دهد اما من معتقد بودم که این تدوین متناسب با حال و هوای اثر نیست و دست بردن در تاریخ هم چالش برانگیز است. تصویربردار فیلم اهل هنر است و کارگردانی می داند ازاین رو قاب بندی های متناسب با قصه انجام داد و از فیلمنامه تا صحنه و تولید اثر به من خیلی کمک کرد.
شمشیری خاطرنشان کرد: فیلمبرداری سخت بود چون که تمام فیلمبرداری ها روی دست انجام می شد و از لنزهای تله که فوکوس آنها دشوار می باشد، بهره برده بودیم. فوکوس وایرلس نداشتیم و فوکوس به صورت دستی تنظیم می شد. همینطور بازیگر اصلی ما کودک بود و برخی صحنه ها را هم پیوسته می گرفتیم که این مسئله برای بچه ها سخت بود بشکلی که حتی بعضی پلان ها را در ۳۰ برداشت گرفتیم. در کنار این موارد، بچه های ۷ تا ۹ ساله سر صحنه بودند که گرسنه یا دلتنگ خانواده می شدند و اگر بچه ای روز بعد سر صحنه نمی آمد حتما به مشکل می خوردیم از همین رو به بچه ها توجه جدی داشتیم.
این فیلمساز در انتها ضمن اشاره به اینکه طراحی صحنه و لباس را خودش انجام می دهد، اظهار داشت: نوشتن فیلمنامه «نیمکت» ۶ ماه زمان برد و بعد از آن پیش تولید شامل، طراحی صحنه، لباس و… ادامه داشت تا به تولید اثر رسیدیم که حدوداً ۸ ماه زمان برد.
عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: بهروز شمشیری، تهیه کننده: بهروز شمشیری، انجمن سینما جوانان دفتر تبریز، دستیار کارگردان و برنامه ریز: مریم فرهادی، بازیگران: اتابک وحدانی، مرضیه قاسمی، مدیر فیلمبرداری: مهدی میمندی، صدابردار: حسن سلمانی، تدوین و صداگذاری و اصلاح رنگ: نادر فرجی، گریم: لیلا سیاهی، طراح صحنه و لباس: بهروز شمشیری، آهنگساز: حافظ شهریاری، مدیر تولید و عکاس: امیرحسین فرهادی، پوستر: زهرا ترکمنلو، سایر بازیگران: رسول آهنی، بابک وحدانی، فرشته مرادی، آرین حسینی، آدرین احمدپور، امیرمهدی عباسیان، علی بوذری، فاطمه بوذری، امین نجف قلی زاده، پویا رضا پور، محمد عبدالهی، امیرعلی حسن پور، امیرحسین حسن پور، نهال شیرینی، نازلی بساوت، ریحانه رهبر، ستایش آقاعلی پور، یاسمین صافی، محیا انتظار اصل، ریحانه دین محمدی، اسرا باغبان، سادنا قلی پور اصل، اسرا موسوی، نگین اشکانی.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب