ArtKit کیت هنری
آن چه در دومین روز جشنواره نواحی گذشت؛

طرح چند نکته مهم پژوهشی درباره ی موسیقی

طرح چند نکته مهم پژوهشی درباره ی موسیقی کیت هنری: دومین روز از مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی انجام شد که بخش اجرائی این رویداد همچنان با استقبال خوب مخاطبان در جریان است.



به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، مرحله دوم از برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه روز یکشنبه هفدهم دی با برگزاری یک نشست پژوهشی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای چند کنسرت در تالار رودکی تهران به کار خود ادامه داد.
بخش اول دومین روز از مرحله ملی شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران اختصاص به برگزاری یک نشست پژوهشی با حضور محمدرضا آزاده فر با مبحث «رویکردهای نوین اتنوموزیکولوژی ایران» در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت که این نشست هم با عنایت به طرح مباحث مهم مطرح شده و همینطور حضور پرتعداد دانشجویان توانست بعنوان یکی از بخش های جالب توجه روز دوم جشنواره مورد توجه قرار بگیرد.
آزاده فر در شروع این نشست پژوهشی با بیان توضیحاتی در حوزه مباحث تئوریک اتنوموزیکولوژی در دنیا، نقطه نظرات خویش را در چارچوب چند بخش به مخاطبان در نشست ارائه کرد.
از اتنوموزیکولوژی و نگاههای نوینش در دنیا چه می دانیم؟
کم فروغ شدن مطالعات اتنوموزیکولوژی متاثر از جریان انقلاب فرهنگی و تعطیلی رشته موسیقی در ایران، نگاههای نوین در تالیفات اتنوموزیکولوژی در ایران با تاکید بر آثار مرحوم محمدتقی مسعودیه و محسن حجاریان، نگاههای نوین در منابع اتنوموزیکولوژی در ایران که پیش از این در کتابی به همین نام پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود، همچون مواردی بود که این مدرس دانشگاه با ارائه تصویری درس گفتارهای این مبحث به آن اشاره نمود.
وی با اشاره کتابی که آنرا در حوزه اتنوموزیکولوژی تالیف کرده، توضیح داد: کتاب «اتنوموزیکولوژی؛ نگاههای مطالعاتی» به دنبال به دست دادن مدلی عملیاتی برای پژوهش های آکادمیک اتنوموزیکولوژی است. در این مدل پژوهشی با محوریت نگاههای مطالعاتی مباحثی چون «موسیقی و زندگی اجتماعی»، «موسیقی و هویت»، «موسیقی و باورهای اجتماعی»، «موسیقی جادو و درمان»، «موسیقی و جنسیت»، «موسیقی و سیاست»، «موسیقی و مهاجرت»، «موسیقی و زبان»، «ساز شناسی و آوانگاری و تحلیل و بررسی ساختاری» سعی شده به نگاههای نوین پژوهشی در حوزه اتنوموزیکولوژی در چارچوب این ۱۱ مدل بپردازد.

آزاده فر در قسمت دیگری از صحبت های ضمن تشریح و توضیح در رابطه با این ۱۱ مدل پژوهشی و نحوه پرسش های پیشنهادی در کتاب، بخشی از سخنانش را به برهه تاریخی کم فروغ شدن مطالعات اتنوموزیکولوژی با شروع انقلاب فرهنگی و تعطیلی رشته موسیقی در ایران اختصاص داد و اظهار داشت: از اوایل دهه ۹۰ پذیرش دانشجو در دانشگاه ها در رشته اتنوموزیکولوژی شروع شد. انتشار کتاب زنده یاد محمدتقی مسعودیه هم در این راه بسیار راه گشا بود و با شروع فعالیت نویسندگانی مانند محسن حجاریان، جریان نوین مطالعات اتنوموزیکولوژی در زمینه نشر کتاب ایران ظهور یافت. این جریان با انتشار کتاب «اتنوموزیکولوژی نگاههای مطالعاتی» توسط نشر نی در سال ۱۴۰۱ تداوم یافت. بخش دوم این نشست پژوهشی به پرسش و پاسخ دانشجویان حاضر در سالن اختصاص داشت و محمدرضا آزاده فر هم نقطه نظرات خویش را در پاسخ به پرسش ها بیان نمود. مخاطبانی که ایستاده اجراهای روز دوم را دیدند
اما بخش اجرایی دومین روز از برگزاری مرحله دوم شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در حالی به میزبانی تالار رودکی تهران برگزار شد، که حضور پرتعداد مخاطبان و دانشجویان علاقه مند موسیقی اقوام ایران برای تماشای برنامه ها حتی به صورت ایستاده از نکات قابل توجهی بود که میتوان به آن اشاره نمود. فرآیندی که اگر در چارچوب یک رابطه تنگاتنگ آموزشی میان مدیریت دولتی و بخش دانشگاهی و دانشجویی تقویت شود می تواند دربرگیرنده اتفاقات خوشایند برای ارتقا سطح حضور مخاطبان در رویدادهای در رابطه با موسیقی نواحی باشد.
فرآیندی که طی ۲ روزگذشته از برگزاری مرحله دوم جشنواره موسیقی نواحی ایران که به میزبانی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی در جریان است نشان داد با اندکی برنامه ریزی و استقامت روابط آموزشی و پژوهشی میان حوزه های مختلف مدیریتی و دانشگاهی میتوان به ترغیب و تشویق مخاطبان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی کارهای جدیدی انجام داد.
پیش از آغاز اجراهای شب دوم این جشنواره محمد علی مرآتی دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که به رسم هر شب توضیحاتی را در رابطه با رپرتوار اجرایی گروههای شرکت در جشنواره به مخاطبان ارائه می دهد، اظهار داشت: امشب و در روز دوم جشنواره ابتدا شاهد اجرای یک گروه موسیقی از شمال بوشهر (منطقه شبان کاره) با هنرمندی پولاد قهرمانان نوازنده نی انبان و مصطفی خرم دل نوازنده ضرب هستیم.
پس از صحبت های مرآتی این ۲ هنرمند روی صحنه حاضر شدند و قطعاتی با عنوان «حاجیونی»، «دَوّاری» و «آوازهای محلی_ سازی» را برای مخاطبان اجرا کردند.

اجرای دیگر شب دوم به یک گروه موسیقی از مازندان اختصاص داشت که با هنرمندی و سرپرستی سعدی صادقی و با همراهی پویا محسنی، رضا رحمانی، سپهر علیزاده و سیدمحمدباقر اسدی که از اعضای این گروه موسیقی از شهر آمل مازندران بودند، به صحنه رفت. این در شرایطی است که «میشه حال»، «کتولی»، «نازنین یار»، «آواز بَمِرده مال» و «وطن» از قطعات اجرایی این بخش بودند.
آرزوی یک مدیر دانشگاهی برای موسیقی نواحی
خضرایی رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران هم که بعنوان یکی از میهمانان ویژه در این برنامه حضور پیدا کرده بود، در سخنانی ضمن اشاره به جایگاه موسیقی فولکلوریک در ۴۰ سال قبل و تلاشهای صورت گرفته توسط هنرمندان در این حوزه اظهار نمود: امیدواریم بتوانیم با کمک همکاران، هنرمندان و پژوهشگران این موسیقی چه در قسمت دانشگاهی و غیر دانشگاهی، تلاش ها را همسو و متمرکز نماییم تا در دانشکده ها بیشتر از پیش شاهد تمرکز و تحقیقات موسیقی فولکور ایران باشیم.
اجرای موسیقی لری بخش دیگری از برنامه های روز دوم جشنواره با هنرمندی محمد باجلاوند (نوازنده کمانچه) و علی باجلاوند (نوازنده ضرب) با اجرای بداهه نوازی بر مبنای مقام های موسیقی لری بود که این اجراهای هم توانست رضایت مخاطبان را فراهم سازد.

در بخش دیگری از اجراهای شب دوم جشنواره موسیقی نواحی ایران نوبت موسیقی عاشیقی بود که با هنرمندی آیت قنبری از عاشیق های شناخته شده منطقه آذربایجان در ۴ بخش به صحنه رفت؛ دیوان عثمانی، مصری کوراغلو، مارش آذربایجان و جنگی کوراوغلو بخش های مختلف اجرای عاشیق قنبری بودند.
پس از موسیقی عاشیقی نوبت اجرایی با گروه نوازی هنرمندان ترکمن بود که به سرپرستی ابراهیم جرجانی و با همراهی میثم شاعری، حاجی محمد ایری و حمید بک زاده روی صحنه رفت.
در این بخش ابتدا تکنوازی نی زبانک و زنبورک به اجرا در آمد. بخش دوم تکنوازی کمانچه و بخش سوم هم شامل اجرای موسیقی با کلام با اجرای قطعات «زیبا گُزل» و «تَشنید» بود. ضمن این که در انتها هم تک نوازی دوتار با آهنگ «دوست محمد» به اجرا درآمد.
مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دیماه به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد رودکی درحال برگزاری است و ۱۹ دی هم تالار رودکی میزبان آیین اختتامیه این رویداد ملی است.


منبع:

1402/10/18
11:32:50
5.0 / 5
265
تگهای خبر: آموزش , اختتامیه , تصویر , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری