گلایه های تند کارگردان آتش و باد از بنیاد مستضعفان
کیت هنری: کیت هنری: مجتبی راعی که میهمان حمیدرضا مدقق در شبکه خبر بود، انتقاد شدیدی از بنیاد مستضعفان کرد و اظهار داشت که شورای ده بیش از روابط عمومی بنیاد مستضعفان با ما همکاری کرد!
به گزارش کیت هنری به نقل از روابط عمومی «آتش و باد»، مجتبی راعی کارگردان این سریال که این شب ها از شبکه سه سیما پخش می شود، در گفتگو با حمیدرضا مدقق بیان کرد: کوشیدیم تاریخ را شرافتمندانه نشان دهیم یعنی تخیل نکردیم و گروه نویسندگان تحقیقات میدانی بسیاری انجام دادند. در مرحله تحقیق و پژوهش با آدم های مسن که در کودکی و نوجوانی زندگی عشایری را تجربه کرده اند صحبت و درباره ی رسم و رسوم از آنها پرس و جو کردیم.
وی اضافه کرد: من معتقدم ملتی که تاریخ را نشناسد باید باردیگر آنرا تجربه کند بدین سبب اگر کارهای تاریخی درست ساخته شوند، مردم تجربیات گذشته را می بینند و دیگر آنرا تکرار نمی کنند.
روایت روزگاری که خارجی ها مشروطیت را کنار زدند و نفت را رایگان بردند
این کارگردان در پاسخ به این که چطور شد پیشنهاد ساخت این فیلمنامه را پذیرفتید، بیان کرد: ابتدا نام فیلمنامه «جشن سربرون» بود که از دل یک سنت ایلی بیرون آمده بود. عشایر در گذشته وقتی بافت قالی تمام می شد آنرا از دار آزاد و سربرون می کردند یعنی اتمام آنرا کمال می دانستند. از طرفی در دوران مشروطیت مسئله نفت و مشروطه خواهی بصورت همزمان در کشور به جریان می افتد، بدین سبب نیروی خارجی در ایران یا باید اجازه می داد که مشروطیت به مفهوم کامل صورت بگیرد که در آن صورت باید نفت را از ایران خریداری می کرد یا این که مشروطیت را کنار می زد و نفت را رایگان می برد. آنها راه دوم را انتخاب کردند و این انتخاب روی زندگی مردم ایران تاثیر گذاشت. بدین سبب روایت این حوادث برایم جذاب بود.
راعی درباره ی نحوه انتخاب بازیگران اظهار داشت: خوشبختانه بازی بازیگران اصلی کدام باورپذیر است. با برخی از بازیگران همانند آقای پاک نیت در سریال های قبلی تجربه همکاری داشتیم. دلیل انتخاب باردیگر تعدادی از بازیگران این است که توانایی بالایی دارند و در صحنه کمک می کنند. همین طور اخلاق فردی آنها هم به شکلی نیست که بخواهند در کار موانع ایجاد کنند. خوشبختانه زبان همدیگر را متوجه می شویم.
وی درباب سختی کار گروه فیلمبرداری این سریال اظهار داشت: صحنه های سخت بسیاری داشتیم و در همه صحنه ها پس زمینه زندگی ایلی در جریان بود. مدیریت این صحنه ها وقت گیر است و از سویی کار اکثراً دوربین روی دست بود. خوشبختانه با تلاش گروه منسجم و کاربلد سختی ها را راحت پشت سر گذاشتیم. همین طور هیچ رنگی بدون اجازه وارد صحنه و لباس نمی شد و با دقت تمام پلان ها را مدیریت کردیم.
جمع آوری نوازنده ها از اقصی نقاط کشور
کارگردان سریال «آتش و باد» با اعلان اینکه فرید سعادتمند به عنوان آهنگساز، نوازنده ها را از گوشه و کنار ایران گردهم آورد، اشاره کرد: ممکنست نوازنده های تهران هم بتوانند برمبنای نت ها یک ملودی را بنوازند اما روح نواختن یک چوپان با کسی که فقط بر طبق نت ها می نوازد فرق دارد بنا بر این آقای سعادتمند در وهله اول تحقیقات بسیاری درباره ی موسیقی موقعیت جغرافیایی سریال انجام داد و سپس نوازنده ها را از اقصی نقاط کشور گردآوری کرد.
وی درباره ی شعر فردوسی در تیتراژ پایانی سریال مطرح کرد: عشایر، فردوسی زیاد می خوانند و آنهایی که سواد نداشتند هم اشعار او را حفظ می کردند. بنا بر این از شعر فردوسی استفاده شد.
روابط عمومی بنیاد مستضعفان برای بیابان از ما هزینه سنگینی می خواست!
راعی در پاسخ به این که چرا سکانس ها در فصل بهار تصویربرداری نشد توضیح داد: وقتی لوکیشن مورد نظر را در نزدیکی کن و بالای کوه ها پیدا کردیم، به ما گفتند که باید از روابط عمومی بنیاد مستضعفان اجازه بگیرید منتهی آقایی که مدیر روابط عمومی بنیاد بود پرداخت هزینه سنگین را شرط قرار داد. به او گفتیم که اگر بابت استفاده یک ساختمان در تهران هزینه می خواستید منطقی بود برای اینکه می گفتیم که ساخت و نگهداری ساختمان هزینه بردار است اما الان که می خواهیم از بیابان استفاده نمائیم چرا پول زیاد از ما می خواهید؟ از طرفی بنیاد مستضعفان برای ملت ایران است و ما هم این سریال را برای ملت می سازیم. ادامه دار شدن مذاکرات ما و فشار ایشان، فصل بهار را از ما گرفت و آن شخص لطمه بزرگی به تصویر سریال زد.
ضبط سکانس بهاری در زمستان
وی اضافه کرد: انتظار می رود کسی که مدیر روابط عمومی است، کمی سلول فرهنگی در مغزش داشته باشد و کمی هم فرهنگی فکر کند. طبیعتاً از مهندس راهسازی انتظار تفکر فرهنگی نداریم اما مدیر روابط عمومی باید سبقه فرهنگی داشته باشد. از طرفی سریال ما شب کاری زیاد داشت، اگر تصویربرداری در بهار انجام می شد، همگی لباس بهارانه می پوشیدیم.
راعی اشاره کرد: تاخیر در کار موجب شد که ما در فصل زمستان سکانس های بهاری ضبط نماییم. بازیگر مجبور بود که در سرما لباس فصل بهار به تن کند؛ چندین بار عوامل به شدت مریض شدند. برایمان عجیب بود که یک نفر با ملت و کشور خود این کار را بکند. البته تا حدودی طبیعی است که فرد بدون تخصص که مدیر روابط عمومی شده تصمیمات اقتصادی بگیرد.
کارگردان «آتش و باد» اضافه کرد: بنیاد مستضعفان در کنار بخش اقتصادی باید بخش فرهنگی هم داشته باشد. یک روز تهیه کننده «تونل» بنیاد بود و امروز به جهت اینکه از بیابان استفاده نمائیم باید پول سنگین به آنها بپردازیم!
شورای ده بیش از روابط عمومی بنیاد مستضعفان با ما همکاری کرد!
وی با اشاره به لوکیشن های دیگر سریال اضافه کرد: شورای ده در یک روستا به ما گفتند که می توانید از بیابان ده ما استفاده کنید فقط آنرا کثیف و خراب نکنید؛ یعنی شورای یک ده بیش از روابط عمومی بنیاد مستضفان با ما همکاری کردند!
راعی در پاسخ به این که اگر به عقب برگردید کدام بخش های سریال را تغییر می دهید، اظهار داشت: به نظرم ما به درون مایه اثر دست پیدا کرده و از کیفیت اجرا راضی هستیم. من هرکاری که میسازم بعد تک تک صحنه ها را می بی نم و می گویم می توانستم فلان کار را هم انجام دهم. بدین سبب تا حالا کار خوب نساخته ام!
مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی و رمضانی درحال پخش از شبکه سه سیما است.
حسین محجوب، محمود پاک نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب