ArtKit کیت هنری

اخطار یک هنرمند در رابطه با برخی برخوردهای افراطی با جوانان

اخطار یک هنرمند در رابطه با برخی برخوردهای افراطی با جوانان به گزارش کیت هنری، حمیدرضا نعیمی تصریح کرد: همان اندازه که برای فرهنگ عزاداری سرمایه گذاری می نماییم، باید برای فرهنگ شادی هم هزینه نماییم. در غیر این صورت چرا باید توقع رفتاری معقول از جوانان کشورمان داشته باشیم.


این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در گفت وگویی با ایسنا تصریح کرد: بعضی رفتارها در برابر جوانان، با پیشینه فرهنگی کشور ما هماهنگ نیست و ما را گرفتار صدمه می کند.
نعیمی در این گفتگو که همزمان با اجرای نمایش میدانی «جهان بانو» انجام شد، تحلیل خویش را در رابطه با نمایش های میدانی ارائه کرد و نسبت به نتایج برخی برخوردهای اشتباه فرهنگی اخطار داد.
وی در آغاز در رابطه با اجرای نمایش های میدانی توضیح داد: اجرای نمایش های میدانی باآنکه در کشور ما و در شکل نوین آن، گونه ای نسبتاً جدید است، اما در دنیا سابقه ای طولانی دارد و الان هم در خیلی از کشورهای دنیا به بهانه های مختلف برگزار می گردد. این گونه نمایش ها معمولا در فضاهای خارج از شهر و در لوکیشن های طبیعی همچون دشت ها، تپه ها یا ساحل دریاها بشکلی باشکوه عرضه می شود.
نعیمی افزود: در کشور ما شاید نزدیک ترین تجربه به نمایش میدانی که اتفاقاً از قدمت زیادی هم برخوردار است، «تعزیه» باشد؛ نمایشی که در محوطه های وسیع و میادین اصلی شهرها و روستاها اجرا می شود.
او اجرای نمایش های میدانی را یکی از طریق های ارتقای فرهنگی و شاد کردن مردم دانست و اضافه کرد: نمایش های میدانی می توانند بعنوان یکی از اشکال فرهنگی در جهت شاد کردن جامعه و بخصوص جوانان موثر باشند. اصولا نمایش های میدانی، داستان پیچیده ای ندارند و بلکه از فرم هایی ساده برخوردار می باشند و عموماً با استفاده از جلوه های ویژه یا امکانات محیطی پیام را به مخاطب منتقل می کنند. بنابراین، انتقال پیام در آنها با سرعت و عمق بیشتری صورت می گیرد؛ بخصوص اینکه در همه جای دنیا، این آثار معمولا در مناسبت های خاص ملی و مذهبی اجرا می شوند. البته در بعضی آثار جنبه سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت مخاطبان بر بحث انتقال پیام غلبه پیدا می کند.
محدودیت های افراطی، جوانان را عاصی می کند
این مدرس تئاتر با ابراز تاسف از اِعمال برخی محدودیت های سختگیرانه در ارتباط با جوانان افزود: ایجاد محدودیت های افراطی، جوانان را عاصی می کند که نتیجه اش می شود جوانان خشمگین در کف خیابان ها، در صورتی که در شرایط طبیعی، یک جوان باید ۵ روز در هفته کار کند و دو روز هم فرصت تفریح و تمدد اعصاب داشته باشد بدون این که کسی برای او محدودیتی افراطی ایجاد نماید ولی متاسفانه گاهی محدودیت ها به شکل افراطی رخ می دهد، مثل این که دختران و بانوان جامعه ما اجازه ورود به ورزشگاه ها را هم ندارند.


او ضمن اشاره به هزینه بالای اجرای نمایش های میدانی افزود: در کشور ما نمایش های میدانی در سالهای اخیر با حمایت برخی نهادهای حاکمیتی مثل سازمان اوج و حوزه هنری اجرا شده است، چون که هزینه اجرای این نمایش ها به نسبت آثار داخل سالن بسیار بالاست. بعید است که تهیه کنندگان بخش خصوصی وارد این فضا بشوند چونکه متاسفانه در کشور ما ثباتی برای سرمایه گذاری در زمینه فرهنگ وجود ندارد. به این معنا که هیچ تضمینی وجود ندارد که اجرای یک اثر هنری که با مجوز وزارت ارشاد روی صحنه است، گرفتار مشکل نشود. چه بسیار نمایش هایی که با وجود داشتن مجوز هم گرفتار مشکل شده اند. ازاین رو کدام سرمایه گذار خصوصی جرات کار کردن در این عرصه را پیدا می کند.
نمایش های میدانی، گرفتار محدودیت موضوعی هستند
این بازیگر ضمن اشاره به محدودیت موضوعی نمایش های میدانی افزود: ایرادی ندارد که سازمان هایی مانند اوج یا حوزه هنری از اجرای نمایش میدانی حمایت کنند اما مساله اینجاست که این حمایت ها صرفا به اجرای آثار مناسبتی و مذهبی محدود شده است. به عبارت دیگر، اغلب این نمایش ها موضوع هایی مذهبی یا در رابطه با جنگ تحمیلی دارند. با اینکه پرداختن به این موضوعات درجای خودش لازم است اما اینکه محتوای همه نمایش های میدانی به این موضوع ها محدود شود، منطقی نیست چونکه ظرفیت محتوایی نمایش های میدانی بسیار بالاست.
نعیمی یادآوری کرد: در گنجینه ادبیات و وقایع تاریخی کشورمان متون بسیار جذابی داریم که کاملاً قابلیت اجرا در نمایش های میدانی را دارند. نمونه بارز این آثار هم داستان های شاهنامه فردوسی است که متاسفانه کاملاً مغفول مانده است. مگر میتوان وقایع تاریخی همچون حمله مغول ها به ایران یا حمله افغان ها در دوران صفویه و مقاومتی که مردم کشورمان در مقابل این حوادث داشتند را نادیده گرفت؟ ما مشاهیر فرهنگی زیادی چه در قبل از ورود اسلام و چه در تاریخ بعد از اسلام داریم که می تواند هسته دراماتیک نمایشنامه های میدانی قرار بگیرد و اتفاقا این نمایش هاست که می تواند عموم مردم را جذب نماید.
نباید صرفا به چند اسم خاص و تکراری بسنده کرد
این کارگردان اضافه کرد: به نظر من متأسفانه یک نوع یک سویه نگری محتوایی در اجرای این نمایش های میدانی صورت گرفته که حتما مدیران سازمان اوج باید برای حل آن تمهیدی بیندیشند و دایره متون و نویسندگان و کارگردانان را بازتر کنند. نباید صرفا به چند اسم خاص و تکراری بسنده کرد بلکه لازم است از ایده های هنرمندان خلاق و جوان با سلیقه های مختلف بهره ببریم. هم اکنون بیشتر هنرمندان راستین و متخصص ما با خون دل کار می کنند و به نظر می آید هدف از اجرای نمایش های میدانی با موضوعات مذهبی یا جنگی، بیشتر کسب درآمد باشد. ایرادی هم ندارد که برخی از هنرمندان از این راه درآمدی به دست آورند ولی چه خوب است که حامیان مالی این آثار، هم نگاه خویش را به موضوعات گسترش دهند و هم به هنرمندان متخصصی که می توانند سازنده این آثار باشند. فراموش نکنیم با این مرزبندی ها به کجا رسیدیم؟ چقدر توانستیم جوانان مان را به انچه مد نظر داشتیم، جذب نماییم. در صورتی که اگر کشوری خواستار بقاست، باید به ارزش های فرهنگی، قومی و ملی خود توجه کند. مانند چین یا ژاپن که با وجود همه پیشرفت های تکنولوژیک، همچنان به ارزش های ملی و فرهنگی خود وفادار هستند.


نعیمی ضمن اشاره به مجانی بودن اجرای نمایش های میدانی هم اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی، من این مورد را یک ایراد می دانم. اگر نمایش میدانی را جزیی از خانواده تئاتر می دانیم، باید بگویم که نمی توان با مفت عرضه کردن هنر تئاتر به آن کمک کرد. شاید این تصمیم (رایگان بودن نمایش) بر مبنای شعار «تئاتر برای همه» باشد که من آنرا یک شعار غلط و پوچ می دانم.
وی ادامه داد: تئاتر برای همه یعنی چه؟ در هیچ جای دنیا حتی کشورهایی که در فرهنگ و هنر صاحب نام هستند، همه مردم به تئاتر یا سالن اپرا نمی روند. آن بخش از هنرهای نمایشی که عمومی و متعلق به همه به حساب می آید تلویزیون است. یعنی همه افراد از هر قشر و طبقه ای می توانند در خانه بنشینند و به سادگی با سریال های تلویزیونی که عموماً مجانی هستند سرگرم شوند.
افزایش مخاطبان کمّی دردی از تئاتر دوا نمی کند
نعیمی افزود: وقتی چیزی را مفت به دست بیاوریم، مفت هم از دست می دهیم. در این مورد هم مجانی بودن در بلندمدت ارزش این فعالیت فرهنگی را پایین می آورد. متولیان اجرای این نمایش ها باید نگاهشان را به این مورد تغییر بدهند. بله، میتوان تخفیف هایی را در فروش بلیت نمایش های میدانی درنظر گرفت یا شرایطی فراهم نمود که مخاطبان راحتتر به محل اجرا بیایند، اما من با این مورد که هیچ مبلغی بعنوان هزینه بلیت دریافت نشود مخالفم. ما نباید به این فکر باشیم که همه مردم را پای اجراهای تئاتر بیاوریم چونکه بیشتر از آن که بحران مخاطب داشته باشیم، بحران مدیریت فرهنگی و هنری داریم. ازاین رو افزایش مخاطبان کمّی با این شیوه ها دردی از تئاتر دوا نمی کند.
او با ابراز تاسف از وضعیت فرهنگی کشور اخطار داد: چرا هنرمندی را که با مجوز وزارت ارشاد اثری را روی صحنه برده، بازخواست می کنیم؟ فرزندان این کشور را به کدام اردوی فرهنگی هنری برده ایم که با فعالیتهای هنری آشنا شوند؟ گاهی هم که آنان را به اردویی برده ایم، آنچنان وسیله رفت و آمدشان فرسوده بوده که فاجعه انسانی به بار آورده است. در صورتی که در همین کشورهای همسایه خودمان، گروههای هنری در آرامش و امنیت خاطر بیشتری کار می کنند و مسائلی مانند بازنگری هم ندارند. این گونه رفتارهای محدودکننده، در کشوری با سابقه فرهنگی ما جای تاسف دارد و همین رویه نادرست است که امروز چنین شرایطی را نظاره می نماییم.
نمایش «جهان بانو» تازه ترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج در زمینه نمایش میدانی است که به همت موسسه سیمای ققنوس در بوستان ولایت درحال اجراست. این نمایش روایتی از زندگی زنان تاریخ است و هر روز ساعت ۱۸ در بوستان ولایت تهران اجرا می شود. عوامل نمایش میدانی «جهان بانو» عبارتند از: تهیه کننده: علی اسماعیلی، کارگردان: حسن بزرا، مجری طرح: امیر حسین طهرانی، طراح نور: عباس رحمانی پور، طراح صحنه و دکور: مرتضی پورحیدری، مدیر تولید: داود طامهری، طراح صدا: عرفان حسن زاده، طراح جلوه های ویژه میدانی: یاسر یارمحمدی، مجری صدا: علی بیرنگ، مدیر تدارکات: تورج سلیمانی و طراح گریم: هاشم جوری.

نمایش جهان بانو

1401/09/07
14:09:26
5.0 / 5
331
تگهای خبر: بازی , بازیگر , تئاتر , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری