ArtKit کیت هنری
در جلسه نقد تیغ پنهان مطرح شد؛

فیلمسازی که تماشاگرپسند است

فیلمسازی که تماشاگرپسند است آزاده جعفری منتقد سینما در جلسه نقد و بررسی تیغ پنهان ساخته یوجی یامادا بیان کرد که این فیلمساز اساسا کارگردانی تماشاگرپسند است.



به گزارش کیت هنری به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پانصد و دومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان شامگاه ۲ خرداد ماه با اجرای کیوان کثیریان و حضور آزاده جعفری به نمایش فیلم سینمایی تیغ پنهان به کارگردانی یوجی یامادا از سینمای ژاپن اختصاص پیدا کرد.
بعد از نمایش این فیلم آزاده جعفری منتقد سینما به نقد این فیلم سینمایی پرداخت.
در ابتدای این نشست جعفری بیان نمود: یوجی یامادا به شکلی با فیلمسازان این دوره سینماتک متفاوت می باشد، او فیلمساز کهنسالی است در حالیکه بقیه فیلمسازان این دوره متولد دهه ۶۰ و ۷۰ هستند. باید عنوان کنم موج نوی ژاپن در اوایل دهه ۶۰ آغاز شد و دوره درخشانی بود، فیلمسازان موج نوی ژاپن شورشی، رادیکال و ساختار شکن بودند، آنها فیلمهای سیاسی می ساختند و قوانین اجتماعی و سیاسی ژاپن را زیر سوال می برند اما جالب است که بدانید یامادا در همین دوره آغاز به فیلمسازی کرد. او نخستین فیلمش را در حوزه درام و کمدی ساخت، یامادا به شکلی به موج ژاپن ربطی نداشت، فیلمساز آرامی بود و فیلم هایی در ژانرهای مختلف می ساخت. فیلمهای یامادا تماشاگر پسند بودند بنابراین نمی توانیم او را فیلمساز مولف بدانیم بلکه یوجی یامادا بیشتر یک فیلمساز مردم پسند بود. مجموعه «توراسانت» از ساخته های یاماداست و ژاپنی ها شخصیت توراسانن را خیلی دوست دارند چون با طبقه پایین و فرودست این کشور ارتباط برقرار می کرد. خیلی ها فکر می کنند همین مجموعه «توراسانت» نگذاشت یامادا روی سبک خاص خود تمرکز کند یعنی فیلم هایی بسازد که شخصی باشد و او را در جهان معرفی نماید اما همین مجموعه «توراسانت» توانست یکی از استودیوهای ژاپن را از ورشکستگی نجات بدهد.
جعفری بیان نمود: یامادا به روابط و عواطف انسانی اهمیت می داد چون در جامعه خشک ژاپن مهم این است که عواطف، هویت فردی و هویت انسانی حفظ شود. ما این درون مایه را در سه گانه یامادا می بینیم.
این منتقد توضیح داد: این نوع از سینما قدمت طولانی در ادبیات و سینمای ژاپن دارد، ژاپنی ها این ژانر را فیلمهای شمشیرزنی می نامند و بسیاری از فیلمسازان بزرگ در این حوزه فیلمهای مهمی ساختند. در توضیح سامورایی ها باید بگویم قبل از انقلاب میجی سامورایی ها قشر مهمی بودند بنابراین درون مایه آثار مختلف ژاپنی به منش سامورایی ها برمی گردد. یامادا به خیلی از این مفاهیم در فیلم هایش توجه دارد؛ «رونین» یا سامورایی ای که دیگر ارباب ندارد در بسیاری از فیلمهای ژاپنی دیده می شود، در واقع این سامورایی ها رها شده اند و پولی ندارند ولی به خاطر درجه اجتماعی که دارند نمی توانند بسیاری از کارها را به علل مختلف انجام بدهند. وقتی فیلمهای ژاپنی بخصوص فیلمهای تاریخی را تماشا می نماییم، قوانین و نظام طبقاتی را می بینیم که خیلی سفت و سخت و هولناک است، انقد دست و پای این سامورایی ها بسته است که فردیت و رهایی مفهوم ندارد، این سامورایی های بدون ارباب در راه فیلم مجبور می شوند به خاطر حفظ شرافت خود وارد یک مبارزه ناخواسته شوند مثلا در هر سه فیلم یامادا می بینیم که شخصیت های وی علاقه ای به مبارزه ندارند.
وی در بخش دیگر از صحبت هایش درباره کشته شدن یک سامورایی با اسلحه غربی اظهار داشت: برای سامورایی ها تحقیر آمیز بوده است که با تفنگ و اسلحه غربی بمیرند در فیلم یامادا هم چنین موضوعی را دیدیم که بزرگترین درون مایه فیلمهای سامورایی تضاد دو مفهوم است یکی به معنای عواطف و انتخاب های اخلاقی فردی و دیگری ایستادن در مقابل سیستم معیوب. این همیشه برای ژاپنی ها مسأله بوده است که یک فرد ژاپنی و البته قهرمان کجا باید طبق وظیفه خود پیش برود و کجا در مقابل آن بایستد.
این منتقد مطرح کرد: یامادا سه فیلم سامورایی ساخته که به سه گانه او شهرت دارد؛ هر سه فیلم او قهرمانان تنها و سرشت نیکی دارند که در یک جامعه طبقاتی اسیر شده و در مرحله ای باید تصمیم بگیرند که راه فردی خویش را انتخاب کنند یا در مقابل نظام طبقاتی بایستند. یامادا این قوانین سفت و سخت را به چالش می کشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره سبک کارگردانی فیلمسازان ژاپنی بیان نمود: خیلی از فیلمسازان ژاپنی رادیکال و برخی مهم هستند در واقع سبک شخصی خویش را دارند. یامادا در دوران موج نوی ژاپن خیلی آرام و سر به زیر به کار خود ادامه می داد. با این وجود سه گانه او نشان داد توانایی های زیادی دارد.
جعفری در انتها درباره موسیقی فیلم توضیح داد: موسیقی فیلم تلفیقی از موسیقی غربی و ژاپنی است. وقتی مبارزه آغاز می شود موسیقی هم می آید تا احساسات ما را تحریک کند و این به علت همراه کردن مخاطب است، به خاطر همین این فیلمها تماشاگران زیادی پیدا می کنند.


منبع:

1401/03/03
15:03:57
5.0 / 5
213
تگهای خبر: برند , سینما , فیلم , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری