ArtKit کیت هنری
آهنگساز سریال با كیت هنری مطرح كرد؛

زیرخاکی یک پروژه عادی نبود

زیرخاکی یک پروژه عادی نبود به گزارش کیت هنری آرش بادپا درباره مراحل تولید موسیقی سریال نوروزی زیرخاکی و شرط ماندگاری موسیقی فیلم و سریال صحبت کرد.



آرش بادپا که از فصل اول سریال «زیرخاکی» ساخت موسیقی این مجموعه تلویزیونی را برعهده داشته است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این یک پروژه عادی نبوده و نیست، اظهار نمود: از فصل اول تلاش کردیم به یک تم موسیقایی برسیم که هم دربردارنده فضای کمدی سریال باشد، هم ایرانی بودن آنرا انتقال دهد و هم رنگ و بوی دهه ۵۰ که در سریال هم روایت می شود را به همراه داشته باشد. بنابراین من موسیقی آثار دهه ۵۰ را به کرات گوش دادم اما نکته ای که وجود دارد این است که موسیقی فیلم از اوایل انقلاب جدی شد.
وی افزود: در سالهای قبل از انقلاب، از موسیقی های انتخابی و یا قطعات کلاسیک جهان برای فیلمها استفاده می کردند که رنگ و لعاب موسیقی ایرانی در آنها دیده نمی شد، از طرفی این موسیقی ها بیشتر در فضای غیر طنز بود و نهایتا با استفاده از شعر، موسیقی را به سمت کمدی می بردند. بنابراین عملاً دستمان برای بهره گیری از آثار گذشته خالی بود و در نهایت خودم به این موسیقی رسیدم.

وی افزود: موسیقی سریال «زیر خاکی» در عین دارا بودن فضای کمدی، ماهیت ایرانی خویش را دارد. بخصوص در موسیقی نسخه تیتراژ فصل ۱، فضای دهه پنجاه که در داستان سریال هم وجود داشت، به خوبی روایت می شود. خوشبختانه از همان ابتدا بازخوردهای خوبی نسبت به کارم از جانب موزیسین ها، همکاران و البته مردم دریافت کردم که بسیار خوشحال کننده است. البته فرصت ما برای تولید فصل سوم خیلی کم بود، آقای سامان هم حساسیت بسیار زیاد در کار دارد و تا وقتی که به نسخه دلخواه خود چه در موسیقی، چه در تدوین و… نرسد، اعمال اصلاحیه ها را انجام می داد.
این آهنگساز با اشاره به اینکه ایجاد فضای طنز در موسیقی خیلی سخت است، اظهار داشت: در واقع ساخت موسیقی برای یک اثر طنز که وزین است، لغزش و هجو ندارد و مفاهیم را به خوبی به بیننده القا می کند، بسیار دشوار است و شوخی بردار نیست. متاسفانه نمونه های موسیقی طنز خوب خیلی کم است و آنطور که باید به آن نپرداخته اند. شاید عده ای گمان کنند موسیقی طنز راحتتر از موسیقی اثر درام است، در صورتیکه اصلاً این طور نیست. از طرفی تعریف جغرافیا در موسیقی که باید نشان دهد برای ایران است، ساخت آنرا سخت تر می کند.
بادپا در انتها تاکید کرد: شرط ماندگاری موسیقی یک فیلم در ذهن مخاطب، در وهله اول ماندگاری خود آن فیلم است. یعنی فیلم باید قابل دیدن باشد تا موسیقی آن هم شنیده شود. اگر یک سریال به خوبی ساخته شده باشد، آهنگساز هم می تواند از این فرصت استفاده نماید و قطعه ای بسازد که به ماندگاری بیشتر آن فیلم یا سریال هم کمک نماید.

1401/01/21
13:25:40
5.0 / 5
177
تگهای خبر: سریال , فیلم , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری