ArtKit کیت هنری
سجاد پهلوان زاده با كیت هنری مطرح كرد؛

مرزهایی که جواد عزتی در مرد بازنده جابه جا کرد

مرزهایی که جواد عزتی در مرد بازنده جابه جا کرد کیت هنری: سجاد پهلوان زاده تدوینگر فیلم مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره تدوین این فیلم و تفاوت کار کردن با محمدحسین مهدویان و گروهش گفت.



سجاد پهلوان زاده تدوینگر فیلم «مرد بازنده» از آثار بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سختی کار تدوین این فیلم خصوصاً به سبب تعدد لوکیشن ها اظهار داشت: در کارهایی که لوکیشن های گوناگون دارد، نه فقط کار تدوین بلکه کار تمام گروه سازنده هم دشوار است، اما برای مخاطب جذابیتش بیشتر می شود. این که مخاطب در هر سکانس وارد صحنه جدیدی می شود، کار را برایش جذاب تر می کند، البته این تعدد لوکیشن باید به فراخور قصه باشد، برای اینکه در غیر این صورت کاری بیهوده است. قصه «مرد بازنده» ظرفیت لازم را به جهت اینکه هر سکانسش یک صحنه جدا و پرش های زیادی داشته باشد، داشت. طبیعتاً کار تدوین و انسجام بخشیدن به تصاویر هم سخت بود. ضمن این که پروانه ساخت هم به سبب تغییر دولت و تشکیل کارگروه های جدید دیر صادر شد و زمان کمی داشتیم.
پهلوان زاده افزود: «مرد بازنده» فیلمی بود که باید به سرعت درباره اش تصمیم می گرفتیم که چگونه مونتاژ شود، برای اینکه فیلم بلندی بود و اگر می خواستیم یک راف کات اولیه بزنیم تا یک مونتاژ اولیه داشته باشیم و ببینیم حال و هوای فیلم چگونه است، حدود ۱۸۰ دقیقه می شد. بنا بر این در همان دو سه سکانس اول که به دستم رسید با مشورت آقای مهدویان به این ریتم رسیدیم، فیلم به شدت قصه گو است، من تمام اهتمام ام را کردم که بازی ها درست و یکدست باشد و جواب تمام سوالات داده شود. در نهایت قضاوت با مخاطب است و امیدوار هستم از کلیت فیلم راضی باشد.
وی درباره خاصیت این فیلم که محمدحسین مهدویان گفته بود شاید این بهترین فیلمم باشد، اظهار داشت: فیلم به شدت در ژانر است. مهدویان خیلی سینما را کلاسیک و دانشگاهی بلد است و خیلی دلش می خواست یک فیلم در ژانر بسازد. «مرد بازنده» یک فیلم پلیسی معمایی است که درام معمایی دارد، نوآر است، لحنش صریح و ساده است، اما در عین حال پیچیدگی دارد و این کار همه عوامل را سخت می کند.
تدوینگر «مرد بازنده» افزود: بطورمثال آرش آقابیک که جلوه های ویژه میدانی فیلم را بر عهده داشت، می گفت کاش یک نفر بداند که کار من چقدر سخت بود. وی در بیشتر لحظات فیلم باران داده و زمین را خیس کرده است، بچه های گروه جلوه های ویژه اتوبان مدرس را خیس کردند. همه بچه هایی که در این فیلم کار کردند، به شدت سختی کشیدند، انرژی گذاشتند و فکر می کنم کاملاً می توان نتیجه آنرا روی پرده دید.
پهلوان زاده بیان کرد: من شخصاً فیلم را خیلی دوست دارم، پس از «ماجرای نیمروز» و «ایستاده در غبار» فیلمی نبود که این طور حالم را خوب کند، نه این که فیلم های دیگر مهدویان را دوست نداشته باشم، کلاً فیلم های مهدویان را دوست دارم و حتی دلم می خواست تدوینگرش نبودم و فیلم هایش را بعنوان مخاطب می دیدم، مثل سریال «آخرین روزهای زمستان» که برای نخستین بار با آن مواجه شدم و واقعاً لذت بردم، اما «مرد بازنده» برای عاشقان سینما فیلم جذابی است، این بازخوردها که می بینیم و می شنویم خیلی مسرت بخش است.
وی درباره کار گروهی که در فیلم های مهدویان وجود دارد، اظهار نمود: اگر با هم رفیق نبودیم و روز و شب هایمان با هم نبود، فیلم هایمان اینطور نبود و در نمی آمد. بطورمثال من یک زمانی یک کات می زنم که خیلی دوستش دارم و فکر می کنم درست است، اما مهدویان می آید و می گوید این خوب نیست، چون به او ایمان دارم، می گویم برویم آن نقطه خوبی که مد نظرت هست را پیدا نماییم، در صورتیکه شاید اگر کارگردان دیگری این حرف را بزند به آسانی نپذیرم و پافشاری کنم. این ها اگر در عالم رفاقت نباشد و در دور کار حرفه ای بیفتد، ساخت این فیلم سه ماه و مونتاژ آن هم سه ماهی طول می کشید. البته بگویم ما در عین این که رفیق هستیم اما در کارمان قواعد کار حرفه ای حرف اول را می زند.
تدوینگر «مصادره» درباره این که بنظر می رسد دوست دارد فقط با محمدحسین مهدویان کار کند، اظهار داشت: من خیلی آدم رفیق بازی هستم و در سینما هم دوستان زیادی دارم. همه فکر می کنند آدم کم کاری هستم اما این طور نیست. سال قبل ۱۱ ماه مشغول مونتاژ سریال «زخم کاری» بودم و هر پیشنهادی داشتم رد کردم، برای اینکه مسئله این است که اگر بطور کامل وقت نگذارم، ممکنست «زخم کاری» آنچه که دیدید، نشود. شاید در این بین متحمل ضرر مالی هم بشوم ولی آبرویم را بیش از هر چیز دوست دارم، ضمن این که کار کردن با محمدحسین مهدویان را هم دوست دارم.
وی درباره خاصیت خاص محمدحسین مهدویان اظهار داشت: ممکنست یک نفر را از دور ببینی و از او خوشت بیاید و وقتی به او نزدیک می شوی، بیشتر خوشت بیاید. مهدویان این است، اول از همه آدم خوبی است و انسانیت دارد. اگر این خصوصیات را نداشت و بهتر از این هم فیلم می ساخت، شاید این اندازه دوستش نداشتیم و به این اندازه برایش انرژی نمی گذاشتیم. من مطمئنم جواد عزتی همزمان با «مرد بازنده» پیشنهاد جذاب تر، آسان تر و با دستمزد بهتر داشته، اما همانطور که مهدویان در نشست مطبوعاتی فیلم هم گفت ما با هم کار می نماییم، چون در کنار هم با وجود سختی زیاد به همه مان خوش می گذرد.
تدوینگر «زخم کاری» درباره شاخصه بازی جواد عزتی در «مرد بازنده» و احتمال کسب سیمرغ عنوان کرد: برای اهدای سیمرغ هر دوره ۷-۸ نفر داور تصمیم می گیرند، اتفاقاً به نظر من جواد عزتی نه فقط امسال بلکه سالهای قبل هم می توانست سیمرغ بگیرد، اما مهم این است که آدم ها ماندگار شوند و جواد عزتی همچون افرادی است که ماندگار شده است.
وی اضافه کرد: من برای تدوین «ماجرای نیمروز» کاندیدا هم نشدم و خیلی برایم سخت بود، یک آدم ۳۰ ساله که ۵-۶ سال تلاش نموده تا بتواند فیلم مونتاژ کند و در ۳۰ سالگی با فیلم مهم «ماجرای نیمروز» به جشنواره فیلم فجر آمده است. وقتی فهرست کاندیداها آمد من چند بار فهرست را مرور کردم، باورم نمی شد کاندیدا نشوم چون بیشتر اساتید تدوین سینما، کارگردان های بنام و افراد متخصص می گفتند تدوین «ماجرای نیمروز» عالی است و به گوشم می رسید، اما حتی کاندیدا هم نشدم. از همان روز تصمیم گرفتم به جایزه فکر نکنم، اگر زمانی جایزه بگیرم بطور قطع خوشحال می شوم و اگر هم نگیرم از کارم لذت می برم. نه این که جایزه و سیمرغ برایم اهمیتی نداشته باشد، اما برای جایزه و با فکر جایزه کار نمی کنم و در انتخاب هایم به این فکر نمی کنم که کدام فیلم ممکنست منجر به جایزه گرفتنم شود. بر این اساس تصمیم می گیرم که کدام فیلم را بیشتر دوست دارم و آن کار را قبول می کنم. در زمان تدوین به این فکر نمی کنم که یک صحنه را طوری مونتاژ کنم که به چشم داورها بیاید. به این فکر می کنم به فیلم کمک کنم نه به خودم.
تدوینگر «ماجرای نیمروز» در ادامه بیان کرد: جواد عزتی برای «شنای پروانه»، «آتابای»، «ماجرای نیمروزها» می توانسته جایزه بگیرد، ولی آن فیلم ها یک فرقی با «مرد بازنده» دارد؛ عزتی در «مرد بازنده» مرزهای تهور و شجاعت را جابه جا کرده و نقش پیرمردی حدود ۲۰ سال از خودش بزرگ تر را بازی کرده، در صورتیکه قبلاً نقش پیرمردی را در کمدی بازی کرده است که همه مردم او را می شناسند، اما وی در تمام فریم ها فقط احمد خسروی است. او از بازی در این فیلم نترسید، در تمام سکانس ها و حتی در ایام فیلمبرداری به وضوح می دیدم که حتی نگاه هایش پیر شده بود. او حتی زمانی که با درد کلیه درگیر است حالش خوب است و می خندند اما در ایام فیلمبرداری «مرد بازنده» همیشه خموده و شکسته بود و خودش می گفت احساس می کنم خستگی این فیلم هیچ گاه از تنم بیرون نمی رود.
پهلوان زاده در آخر مطرح کرد: من فکر می کنم «مرد بازنده» از آن فیلم هایی است که هم در جشنواره و هم در زمان اکران مورد توجه قرار می گیرد و می تواند برای دانشجوهای سینما و جوان ترها یک رفرنس باشد؛ یک نمونه خوب در ژانر پلیسی و معمایی. «مرد بازنده» فیلمی است که پایش را روی خط قرمز گذاشته، فشار می دهد و مطمئنم در اکران موفق خواهد بود.


منبع:

1400/11/21
23:05:20
5.0 / 5
477
تگهای خبر: اكران , تخصص , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری