ArtKit کیت هنری
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

درخواست صریح مجید مجیدی از علمای دینی

درخواست صریح مجید مجیدی از علمای دینی کیت هنری: مجید مجیدی کارگردان سینما بیان کرد که ما در طول این سال ها تولید اندیشه نکرده ایم در صورتیکه اندیشه در همه عرصه ها مهمست اما ما خالی از محتوا شده ایم.



به گزارش کیت هنری به نقل از مهر، مجید مجیدی کارگردان سینما ظهر امروز دوشنبه ۱۸ مردادماه در حاشیه برگزاری نشست سوگواره «تصویر دهم» در جمع خبرنگاران قرار گرفت و بیان کرد: علمای ما در طول این سال ها در زمینه مسایل فرهنگی حوزه علمیه یا مسایل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامده اند یا اگر آمده اند کارساز نبوده اند. راه بستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود.
وی اضافه کرد: بطورمثال در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچکس جرات اعتراض به این مساله را نداشت اما حضرت امام (ه) این مسیر را باز کرد بطوریکه حالا شطرنج تبدیل به یکی از ورزش های جدی ما شده در صورتیکه مسیر این عرصه به آسانی می توانست بسته شود. علمای ما باید کمی به روز به مسایل توجه نمایند، از دور فتوا دادن مسیری را باز نمی نماید. یکی از دلیلهای این قرائتی که امروز از اسلام می شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه هاست وقتی چنین کوتاهی صورت می گیرد، دیگرانی عرصه را در دست می گیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی می کنند. بطورمثال راه را برای آقای درویش بستند در صورتیکه ایشان حدود ۷ سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکنست در این راه آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود.
بستن راه فضیلتی نیست. فضیلت زمانی اتفاق می افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند در این صورت عرصه های مختلف فتح می شود آنگاه است که فیلمسازان می توانند در این عرصه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته می شود در حقیقت به گروه های دیگری در دنیا فرصت داده می شود که می خواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارائه دهند کارگردان «خورشید» توضیح داد: بستن راه فضیلتی نیست. فضیلت زمانی اتفاق می افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند در این صورت عرصه های مختلف فتح می شود آنگاه است که فیلمسازان می توانند در این عرصه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته می شود در حقیقت به گروه های دیگری در دنیا فرصت داده می شود که می خواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارائه دهند. همانطور که در طول این سال ها شاهد این وضعیت بودیم. ما در طول این سال ها خیلی غفلت کرده و نتوانسته ایم فرهنگسازی نماییم. اسلام هراسی که غرب در طول این سال ها دنبال کرده، موفق بوده است به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی می نماییم اسلام هراسی پیش می آید.
وی عنوان کرد: متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سال ها تولید اندیشه نکرده ایم، اندیشه در همه عرصه ها مهم می باشد، ما خالی از محتوا شده ایم و این برای همه عرصه های فرهنگی و هنری خیلی خطرناکست. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصه ای برای خودش راه باز کند.
مجیدی عنوان کرد: عرصه هنر عرصه ای نیست که برنامه ها در کوتاه مدت جواب بدهند. عرصه فرهنگ مانند نهالی است که کاشته می شود اما ده سال دیگر بار می دهد. برای مثال پس از جنگ جهانی ۵۰ سال طول کشید تا ژاپن در عرصه اقتصادی سر پا شود. آنها زمان زیادی را هم برای فرهنگ و هنر گذاشته اند تا کارهای این عرصه را جدی تر دنبال کنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار می آید چقدر در زمینه مسایل فرهنگی و هنری شناخت دارد. اما متاسفانه در همه دوره ها دیده ایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقه ای و جناحی دست به انتخاب زده می شود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمی گیرد. پس ما ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود. اما اصولاً برنامه ای وجود ندارد. بنا بر این به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمی برد.
این کارگردان درباره فیلم های «رستاخیز» و «محمد رسول الله» توضیح داد: فیلم «رستاخیز» و «محمد رسول الله» هم بطور قطع ایراداتی دارد ولی باید تلاش نماییم این موضوعات برطرف شود و نگاه دیگری داشته باشیم. باید بپذیریم در این موضوعات آزمون و خطا پیش می آید.
مجیدی درباره خراب شدن لوکیشن های فیلم «محمد رسول الله» بیان کرد: لوکیشن اصلی این فیلم همان دکورهای مکه و مدینه است که سریال «سلمان» هم در آنجا فیلمبرداری شد. در قسمتی از فیلمبرداری «محمد رسول الله» ما به کوه های عسلویه رفتیم در آنجا دکورهایی داشتیم که مسئولان منطقه آزادش از این دکورها خوششان آمده بود. آنها گفتند این دکورها را خراب نکنید تا ما از آن استفاده نمائیم در صورتیکه آن دکورها سازه مانایی نداشتند. ما آن دکور را خراب نکردیم ولی از نظر حرفه ای باید تخریب می کردیم. حتی اگر آن دکور به شکل طبیعی هم باقی می ماند رفته رفته بواسطه باد و باران خراب می شد ولی لوکیشن های اصلی به شکلی تولید شده اند که حداقل سی چهل سال باقی می مانند، انصافاً خیلی هم خوب نگهداری شده اند.
وی در آخر درباره این که چرا فیلم عاشورایی نمی سازد، اظهار داشت: ساخت کار عاشورایی آسان نیست، در بحث محتوایی ارائه چنین کاری دشوار است و باید توفیقش باشد.


منبع:

1400/05/18
23:55:40
5.0 / 5
275
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری