ArtKit کیت هنری
نقد مجری های مناظره در گفت وگو با عبدالرضا امیراحمدی

از شلوار مرتضی حیدری تا ساعت دكتر پورحسین!

از شلوار مرتضی حیدری تا ساعت دكتر پورحسین! کیت هنری: عبدالرضا امیراحمدی خاصیت های ظاهری و رفتاری زیادی را برای مجری مناظره ها لازم و بایسته می داند و در این میان از منفعل بودن مجری نخستین دوره از مناظره ها و نحوه پوشش مجری دو دوره قبل، بعنوان نکات مورد انتقاد نام می برد. این مجری همین طور می گوید اگر برنامه سیاسی اجرا نماید برنامه اش جزو پر طرفدارترین ها می شود.


امیراحمدی درباره خاصیت های یک مجری مناسب و شایسته برای مناظره های انتخاباتی به ایسنا اظهار داشت: مجری اول از همه باید ظاهر خوب و آراسته ای داشته باشد و در نحوه پوشش و گریم خود دقت کند. یکی از گله ها به آقای مرتضی حیدری در دوره قبل این بود که پاچه های شلوارشان خیلی کوتاه بود و وقتی در تلویزیون می ایستادند، تعدادی از اصطلاحاتی برای ایشان استفاده می کردند که در شأن ایشان نبود.
او حفظ و رعایت اخلاق حرفه ای و رسانه ای را خاصیت دوم برای مجری برنامه های مناظره برشمرد و دراین زمینه هم توضیح داد: مجری نباید سبب تحقیر یا تبعیض در بین کاندیداها شود. هوش هیجانی بالا و مطلوبی داشته باشد. از دانش و شَم سیاسی برخوردار باشد. باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد تا بتواند سوالات را درست مطرح کند. باید به رگ خواب و خاصیت های شخصیتی کاندیداها اشراف داشته باشد و اهتمام نکند روی نقطه ضعف کاندیدایی دست بگذارد و سبب عصبانیت او شود برای اینکه ممکنست کاندیدای مورد نظر از چشم مخاطب بیفتد. باید به کارنامه و عملکرد سیاسی و مواضع سیاسی کاندیداها اشراف و آگاهی داشته باشد. به واژگان و کلمات سیاسی در سپهر سیاست احاطه و اشراف نسبی داشته باشد. زیرکی و هوشمندی خاصی برای مدیریت مطلوب برنامه داشته باشد تا اجازه سوءاستفاده به هیچ کاندیدایی را ندهد.
امیراحمدی با اعلان اینکه مجری مناظره ها باید کنشگری منصف و بی طرف باشد که منفعل هم نیست، در ادامه اشاره کرد: می گفتند آقای دکتر پورحسین (مجری نخستین دوره مناظره های انتخاباتی در سال ۸۸) خیلی منفعل بودند و فقط زمان را اندازه گیری می کردند و تذکر می دادند و در مقابل توهین هایی که در بعضی از مناظره ها می شد، هیچ عکس العملی نداشتند و این خوب نبود. مجری هم باید سبب گرما و حرارت مناظره شود و هم از حدود اخلاق و حق پایش را فراتر نگذارد و برای رسیدن به هدفش هر ابزاری را توجیه نکند. مجری باید شجاع باشد و مقهور موقعیت حرفه ای یا منزلت اجتماعی کاندیداها نشود. باید به بیان بدنی، حرکات دست و اشاره های چشم و ابرو پیشانی و لب مسلط باشد. در حقیقت آنچه خوبان همه دارند، مجری مناظره باید داشته باشد تا بتواند صحنه را مدیریت کند. می گویند مجری مناظره مثل برج مراقبتی است که می داند چه زمانی اجازه تیک اف و اوج و چه زمانی اجازه فرود را به خلبان بدهد و تبعیضی بین خلبان ها و کشورها قائل نیست. مجری مناظره برمبنای تجربیاتش شاید بتواند حدس بزند که رئیس جمهور آینده کیست؛ بدین سبب نباید کاری کند که این نگاه از نوع کنش او مشخص شود و همه او را به سوگیری متهم کنند.
امیراحمدی که به طرح اظهارات جنجالی در تلویزیون مشهور است و مدتی هم به سبب اظهار نظری ورزشی از تلویزیون کنار گذاشته شد، درباره لزوم حق گرایی و حق طلبی مجری ها نیز اظهار داشت: بیشتر کارشناس ها معتقدند در صنعت ارتباطات هیچ چیزی مهم تر از کسب اعتماد مخاطبان و ایجاد اعتماد به رسانه ها نیست. اعتماد به رسانه، سرمایه اصلی هر رسانه ای است. برخی از کارشناسان معتقدند که نقاط اتصال رسانه با مردم مجری ها هستند و رفتار مجری ها می تواند سبب تقویت این ارتباط یا سست شدن آن بشود. یکی از وظایف مجری علاوه بر انتقال پیام به مخاطب، طرح و پیگیری مطالبات به حق مخاطبان است که سبب رضایت و رفاه اجتماعی بیشتر می شود. حق گویی و حق طلبی از الزامات برای یک رسانه است و همه ما وظیفه داریم صدای کسانی باشیم که حنجره ای برای فریاد کردن و منبر و تریبونی برای مطالباتشان ندارند.
این مجری تلویزیون در ادامه در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا تا حالا از مجریان زن برای اجرای مناظره ها استفاده نشده است؟ عنوان کرد: ما یک ضعف فرهنگی و ساختاری انباشته و تاریخی دراین زمینه داریم. این مساله به قدری جلوه دارد و کمبودش در کشور ما بعنوان یک نقطه ضعف حس می شود که مثلا یکی از کاندیداها وعده می دهد اگر من رئیس جمهور شوم حتما از دو بانو در کابینه ام استفاده می کنم و برای بانوان حق و حقوق ویژه ای را در نظر می گیرم. در حقیقت می خواهد این تهدید را برای جمع رأی بیشتر تبدیل به فرصت کند. وقتی نگاه مبتنی به ناتوانی زن در همه ارکان حاکم است، طبیعی است که در سازمان صداوسیما هم این نگاه ساری و جاری باشد و مختص این سازمان نیست.
امیراحمدی اضافه کرد: از آن جایی که خانم ها در هوش کلامی متبحرتر از آقایان هستند و می توانند به آسانی با بیانشان، کارشناس را گوشه رینگ ببرند، متاسفانه در شبکه خبر برخی از کارشناسان وقتی یک بانو از آنها سوال می کند، نوع سوال پرسیدن مجری زن را نوعی استنطاق و حساب کِشی به حساب می آورند و برای همین تحمل این که یک بانو به قول خودشان از آنها استنطاق کند را ندارند.
او با اشاره به کم بودن مجری های خانم در حوزه های تخصصی خصوصاً سیاسی عنوان کرد: متاسفانه سازمان ما مجری زن برای برنامه های تخصصی خصوصاً برنامه های سیاسی تربیت نکرده و پرورش نداده است. الان در این عرصه در بین بانوان دو مجری داریم که مسلط هستند؛ یکی اطلاعاتش بیشتر است و دیگری کم کم دارد وارد این عرصه می شود. اما خب اعتماد کردن به این دو بانو در شرایطی که برنامه های مناظره جزو پربیننده ترین برنامه هاست که هم مردم می بینند و هم مسئولان، ریسک بزرگی دارد که مسئولان ما حاضر نیستند این ریسک را قبول کنند. به نظر من خود بانوان هم باید خودی نشان داده و توانمندی هایشان را تقویت نمایند تا شاید برای سال های آتی حداقل شاهد اجرای یک بانو و یک آقا برای اجرای مناظره ها باشیم.
مجری برنامه «صبح بخیر ایران» درباره اجرای برنامه های سیاسی و تفاوتش با دیگر برنامه های تلویزیونی هم چنین توضیح داد: برنامه های سیاسی به لحاظ ساختاری برنامه های خشک، تخت و یکدستی هستند و دست برنامه ساز جهت استفاده از عناصر مختلف بصری و موسیقایی باز نیست. در همه برنامه های سیاسی یکی ـ دو موزیک حماسی پخش می شود و تصاویری خشک که همه از جنگ، تظاهرات، انفجار و... در دنیا می گوید. برای همین برنامه های سیاسی در بین مردم اقبال چندانی ندارد و مردم بیشتر از برنامه های اجتماعی و ورزشی استقبال می کنند. برنامه های سیاسی سهمشان هم در سبد پخش برنامه های صداوسیما بسیار کم است.
امیراحمدی درباره اجرای برنامه های سیاسی تلویزیون اظهار داشت: کسی که مجری برنامه های سیاسی می شود، باید بداند که فقط هفته ای یک برنامه دارد آن هم در بین مجری های دیگر اگر نوبتش بشود. دوم این که اجرای برنامه های سیاسی روحیات خاصی را می طلبد. مجریان سیاسی هم کمتر دیده می شوند و هم کمتر محبوب می شوند؛ برای همین هر کسی وارد این رشته می شود باید برای دل خودش و روحیات خودش وارد این برنامه ها شود. مجری برنامه های سیاسی دائما باید روزنامه ها، مجلات و اظهار نظرهای افراد مختلف سیاسی را بخواند و تحلیل کند و معمولا کم آدمی پیدا می شود که بخواهد همه زندگی اش را برای مطالعه اظهار نظر افراد مختلف بگذارد.
این مجری تلویزیون در آخر در پاسخ به این پرسش که آیا به اجرای برنامه های سیاسی تمایل دارد؟ اشاره کرد: من توانایی اجرای برنامه های سیاسی را دارم و مولفه های لازم برای این اجرا را هم دارا هستم؛ اما از آن جا که مصلحت اندیش نیستم و اگر یک آدم سیاسی در برنامه روبه روی من بنشیند و به شکلی حرف بزند که نه سیخ بسوزد و نه کباب، من برنمیتابم و ترجیح می دهم که خیلی قاطعانه جوابش را بدهم و حق مردم را مطالبه کنم، سراغ این برنامه ها نمی روم. یکی ـ دو دفعه تجربه کردم و دیدم که دوستان ما طاقت ندارند و منجر به ممنوع الکاری من می شد. من جوان بودم و آرمان گرا و فکر می کردم باید با مردم صادق باشیم و کار خودم را می کردم که در نهایت ترجیح دادند من برنامه سیاسی اجرا نکنم و برنامه های انگیزشی و اجتماعی اجرا کنم.
امیراحمدی به ایسنا اظهار داشت: مطمئن باشید که اگر من روزی برنامه سیاسی اجرا کنم، برنامه ام جزو پرطرفدارترین ها می شود؛ این تعریف از خود نیست بلکه بیانِ قسمتی از توانمندی های من است که به آن ایمان و اعتقاد دارم.




منبع:

1400/03/11
10:32:48
5.0 / 5
919
تگهای خبر: آینده , برند , تخصص , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری