ArtKit کیت هنری

روح الله خالقی به دنبال ترند شدن نبود!

روح الله خالقی به دنبال ترند شدن نبود! به گزارش کیت هنری، مراسم اختتامیه سومین جشنواره آهنگسازی استاد روح الله خالقی با معرفی برگزیدگان این جشنواره و تجلیل از مقام استاد فرهاد فخرالدینی شامگاه ۲۱ آبان در تالار رودکی اجرا شد.


به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، سومین دوره جشنواره آهنگسازی استاد روح الله خالقی شب گذشته با معرفی برگزیدگان رشته های مختلف و با تقدیم نشان ویژه این جشنواره به فرهاد فخرالدینی با حضور جمعی از هنرمندان، مسؤلان فرهنگی و علاقه مندان شب گذشته در تالار رودکی پایان یافت.
در شروع این مراسم، محمدرضا عزیزی، دبیر سومین جشنواره آهنگسازی خالقی اظهار داشت: خالقی هیچگاه دنبال محبوبیت زودگذر نبود، دنبال به اصطلاح «ترند شدن» در زمانه ی خودش نبود. آنطور که فرهاد فخرالدینی می گفت او حتی در سالهای اول تاسیس هنرستان موسیقی، خودش با دستانِ مهربانش آن محل آغازینِ تحصیل موسیقی را آب و جارو می کرد! تنها عشق به هنر موسیقی ایرانی بود که برایش اهمیت داشت؛ چنانکه این عشق و فروتنی، در خط به خطِ کتاب مهم اش؛ سرگذشت موسیقی نمود پیدا کرده است، او که برنامه ی ساز و سخن را در زمانه ای تولید می کرد که پادکست ساختن مُد نبود! خالقی، آهنگسازی عاشق بود؛ عشقی به میهنش و مردمی که ۸۱ سال ای ایران او را عاشقانه زمزمه می کنند.
این آهنگساز و رهبر ارکستر اضافه کرد: جایزه خالقی هیچگاه برای رقابت نبوده است. ما نیامده ایم تا برنده و بازنده بسازیم؛ آمده ایم تا در کنار هم بایستیم و یاد بگیریم که موسیقی، هیچگاه میدان مسابقه نیست، بلکه میدان گفتگو و همدلی است. همان که خالقی و خالقی ها میان ساز و انسان، میان علم و احساس، میان میهن دوستی و هنر برقرار کردند.
او افزود: من همینجا قول می دهم که تا آخر، تا جایی که نفسم برسد، نام خالقی را نه به عنوان یک برند یا لوگو، بلکه به عنوان نمادی شریف در موسیقی ایران نگاه دارم و از هیچ تلاشی برای ایجاد سازوکاری برای ادامه ی این مسیر به دست اهل دل و اندیشه در آینده دریغ ننمایم.

خالقی به نقش اجتماعی و فرهنگی موسیقی در جامعه فکر می کرد


بعد از این سخنان پیام حسین علیزاده، استاد موسیقی ایرانی پخش گردید. علیزاده در پیامی که برای جشنواره ارسال کرده بود اظهار داشت: من خوش شانس بودم که با این انسان آشنا شدم؛ هر چند هنگامی که روح الله خالقی درگذشت، تازه دوران تحصیلم را آغاز نموده بودم اما ارتباطم با گلنوش خالقی فرزند این استاد ادامه داشت.
وی اظهار داشت: خوشحال هستم که همیشه در حالی که موسیقی ایران در فشار قرار دارد، دلسوزانی هستند که می توانند شرایطی بیافرینند تا نام و یاد بزرگان جاودانه بماند. ابتکار برگزاری این جشنواره و تغییراتی که در آن صورت گرفته، مهم و باارزش است.
علیزاده اضافه کرد: روح الله خالقی شخصیتی بسیار بزرگ و اثرگذار در موسیقی ایران بود. او یک روشنفکر بود؛ در دوره ای بسیار مهم از تاریخ موسیقی ایران که هر کس وارد این عرصه می شد، اگر ذهنی باز و روشن نداشت، نمی توانست اثری ماندگار بگذارد. خالقی تنها یک موسیقیدان نبود بلکه به نقش اجتماعی و فرهنگی موسیقی در جامعه هم فکر می کرد.
این آهنگساز با اشاره به نقش خالقی در دوران طلایی رادیو اظهار داشت: درخشان ترین دوران موسیقی ایران در رادیو رقم خورد و خالقی در آن نقش بسیار مهمی داشت. این هنرمند سرمشق بزرگی بود که نشان داد چطور می توان موسیقی ایرانی را مردمی کرد، بدون آن که از ارزش هنری آن کاسته شود. هنرمندان برجسته ای که در رادیو کار می کردند، با هدایت او توانستند موسیقی را در سطح مردم گسترش دهند و با این وجود اصالت و کیفیت را حفظ کنند.
وی با تقدیر از برگزارکنندگان سومین «جایزه ملی آهنگسازی استاد روح الله خالقی» اظهار داشت: هویت ایرانی باید در چنین رویدادهایی حفظ شود به ویژه برای نسل جوان که شاید شناخت کمتری از ریشه های موسیقی ایرانی داشته باشند. اگر هر آن چه در ایران با ارزش و اصیل است، به خوبی ارائه شود، می تواند در مقابل جریان های سطحی بایستد و اعتماد به نفس هنری را بازگرداند.

نام و یاد ایران در آثار خالقی جاری است


در ادامه مراسم بابک خضرایی، پژوهشگر موسیقی و رپیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران و داور بخش پژوهش سومین «جایزه ملی آهنگسازی استاد روح الله خالقی» با بررسی و مرور نگاههای مختلف نسبت به فرهنگ و موسیقی غرب در ایران اظهار داشت: بعد از مشروطه، گروهی از ایرانیان با نگاهی باز به جهان، دستیافته های فرهنگی غرب را نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان قسمتی از میراث بشری مورد توجه قرار دادند.
وی اظهار داشت: در کنار این گروه، دسته ای دیگر هم بودند که گمان می کردند تنها راه پیشرفت ایران، تقلید کامل از غرب است اما این نگاه، خیلی زود نادرستی خودرا نشان داد و حتی خود غربی ها هم به ایرانیان یادآور شدند که نباید فرهنگ چند هزار ساله شان را از دست بدهند.
خضرائی اضافه کرد: دراین میان، دسته سومی از اندیشمندان و هنرمندانی با انگیزه میهن دوستی، به استفاده از دستیافته های غربی برای پیشرفت ایران پرداختند، به عنوان مثال، عباس میرزا برای جبران شکست های نظامی، به آموزش و کسب دانش جدید روی آورد و کمال الملک مهارتهای نقاشی غربی را برای اعتلای هنر ایران به کار گرفت.
این استاد دانشگاه بیان کرد: روح الله خالقی هم از موسیقی اروپائی برای رشد موسیقی ملی ایران بهره گرفت و در تمام آثارش، نام و یاد ایران جاری است. خالقی هیچگاه در پی تقلید صرف از غرب نبود، او می خواست موسیقی را در خدمت وطن قرار دهد.

فرهاد فخرالدینی: خالقی جایگاه ویژه ای در تاریخ موسیقی ایران


در ادامه مراسم، پیامی از فرهاد فخرالدینی پخش گردید. فرهاد فخرالدینی در سخنان خود به نقش شخصیت های برجسته ای همچون روح الله خالقی در توسعه موسیقی مدرن کشور اشاره نمود و اظهار داشت: هرچند هنرمندان و چهره هایی مانند وزیری و صبا هم در این راه نقش داشته اند، اما خالقی به سبب همکاری نزدیک و تأثیرگذاری اش در کنار آنها، جایگاه ویژه ای در تاریخ موسیقی ایران دارد. او از سال ۱۳۲۳ در کنسرت ها و جشنواره های موسیقی و در چارچوب کارهای انجمن موسیقی حضور مؤثری داشت و با وجود کمبود دستمزد، موسیقی را نیازی حیاتی برای کشور می دانست؛ مردمی هم که ارزش کار او را می دانستند، با استقبال گرم خود این کمبود را جبران می کردند.
او اضافه کرد: خالقی همین طور در تأسیس مدرسه عالی موسیقی و هنرستان موسیقی ملی نقش اساسی داشت؛ اقدامی که باعث شد آموزش موسیقی در ایران شکل علمی تر و رسمی تری پیدا کند. وی در آن زمان کتاب ها و دستگاه ضبط صوت شخصی خودرا برای آموزش در اختیار هنرستان قرار می داد و با تواضع، ادب و عشق فراوان به کار می پرداخت.
این استاد موسیقی و رهبر پیشکسوت ارکستر در ادامه به مهارت های رهبری ارکستر و شیوه های ساده، آرام و با این وجود مؤثر خالقی اشاره نمود و اظهار داشت: نمونه ای از رفتار وی در رهبری ارکستر ذکر شده است که نشان میدهد با وجود نوازندگان کم تجربه، با سادگی، صبوری و بزرگواری راهنمایی می کرد. همچنین، در یکی از کنگره های بین المللی موسیقی در دانشگاه تهران، خالقی نشان داد که شخصیتی مستقل دارد و بدون تأثیرپذیری از نظر دیگران، به دیدگاه های خود پایبند است؛ حتی اگر این دیدگاه ها با نظر استادان بزرگ موسیقی متفاوت باشد.
فرهاد فخرالدینی در پایان، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره خالقی، بر اهمیت حفظ زیبایی های موسیقی و پرهیز از تعصبات بی جا تاکید کرد و اظهار داشت: آرزو می کنم کنشگران موسیقی در راه خود موفق و اثرگذار باشند و با این وجود، هوشیار به تمام جنبه های هنر باقی بمانند؛ چونکه موسیقی زبانی جهانی است و نباید در حصار تعصب ها گرفتار شود.
در ادامه نشان ویژه این نوبت از جشنواره آهنگسازی خالقی به فرهاد فخرالدینی اهدا شد. عطا نویدی مدیر روابط عمومی جشنواره در این بخش اعلام نمود این جایزه را علی اکبر قربانی به نمایندگی از استاد فخرالدینی تحویل می گیرد.

بعد از آن برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند:
بخش پژوهش
در این بخش مقاله علمی با عنوان «فلسفه دانایی در اندیشه روح الله خالقی: از زیبایی شناسی تا معرفت موسیقایی» تالیف علیرضا عزیزی، زهره طاهر و هاشم حسینی برای چاپ در کتاب پژوهشی دوسالانه جایزه خالقی انتخاب|شد.
بخش رقابتی
آثار برگزیده دبیر جشنواره: (این بخش توسط دبیرخانه جایزه برای امکان حمایت و انگیزه سازی برای جوانان و آهنگسازان اضافه شده است.)
«کیان» اثر باربد عامری: لوح تقدیر
«بانگ دریا» اثر علیرضا عبدالحسینی: لوح تقدیر
بخش آثار موسیقی ملهم از ادبیات و اساطیر ایرانی
«پوئم سمفونیک رستم و سهراب» اثر سبحان افسریان: دیپلم افتخار
«آذرابان» اثر حسن رحیمی: شایسته لوح تقدیر
بخش موسیقی با کلام
هیئت داوران در بخش موسیقی با کلام، هیچ یک از آثار را حایز رتبه اول و دوم ندانست.
مقام سوم: «بودن و سرودن» اثر حسن رحیمی- لوح تقدیر
بخش موسیقی بی کلام
هیئت داوران در بخش موسیقی بی صدا هیچ یک از آثار را حایز رتبه اول ندانست.
مقام دوم: «کوئینتت ایرانی «Heyman ا اثر شنتیا حیدری: لوح تقدیر
جایزه ویژه هیئت داوران
«پوئم سمفونیک رستم و سهراب» اثر سبحان افسریان: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار

به طور خلاصه ما نیامده ایم تا برنده و بازنده بسازیم؛ آمده ایم تا در کنار هم بایستیم و یاد بگیریم که موسیقی، هیچ گاه میدان مسابقه نیست، بلکه میدان گفتگو و همدلی است. همچنین، در یکی از کنگره های بین المللی موسیقی در دانشگاه تهران، خالقی نشان داد که شخصیتی مستقل دارد و بدون تأثیرپذیری از نظر دیگران، به دیدگاه های خود پایبند است؛ حتی اگر این دیدگاه ها با نظر استادان بزرگ موسیقی متفاوت باشد. بخش رقابتی آثار برگزیده دبیر جشنواره: (این بخش توسط دبیرخانه جایزه برای امکان حمایت و انگیزه سازی برای جوانان و آهنگسازان اضافه شده است.) کیان اثر باربد عامری: لوح تقدیر بانگ دریا اثر علیرضا عبدالحسینی: لوح تقدیر بخش آثار موسیقی ملهم از ادبیات و اساطیر ایرانی پوئم سمفونیک رستم و سهراب اثر سبحان افسریان: دیپلم افتخار آذرابان اثر حسن رحیمی: شایسته لوح تقدیر بخش موسیقی با کلام هیأت داوران در قسمت موسیقی با کلام، هیچ یک از آثار را حایز رتبه اول و دوم ندانست.
1404/08/23
11:04:31
5.0 / 5
25
تگهای خبر: آموزش , آینده , اختتامیه , برند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری ؛ کیت هنری، با ارائه انواع کیت های هنری، شما را در خلق آثار هنری زیبا و لذت بخش یاری می کند.