تلاش کهنسالان برای رهایی از انزوا پیرمردی که تمارض می کند!
کیت هنری: پیام اینالویی کارگردان فیلم کوتاه تمارض با اشاره به ترس شخصی اش از دوران کهنسالی اظهار داشت که این فیلم روایت پیرمردی است که با تمارض می خواهد از انزوا رهایی پیدا کند.
پیام اینالویی کارگردان فیلم کوتاه «تمارض» که در قسمت مسابقه چهل ودومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت، در گفتگو با گزارشگر مهر بیان کرد: منشأ اصلی و منبع الهام من برای ساخت فیلمی در رابطه با دوران کهنسالی، در درجه اول از ترس شخصی خودم از این دوره از زندگی نشأت می گیرد. دورانی که فرد به احتمال زیاد به علت کندی در فرایند یادگیری، بی حوصلگی، بیماری و کاهش دقت، از پیشرفت ها و دانش روز جهان عقب می ماند. خیلی از همسالان شما احتمالا از شما فاصله گرفته اند، دوستان امکان دارد رفته باشند یا حتی در قید حیات نباشند. در زمان کهنسالی کم کم به یک مسئولیت و بار برای دیگران تبدیل می شوید، آن هم در بهترین حالت که دارای فرزندانی مهربان و حمایتگری باشید. من از این برهه هراس زیادی دارم اما ایده اولیه «تمارض» در دوران کرونا و بر پایه اتفاقی که برای پدرم رخ داد، در ذهنم متولد شد. بعد از آن، رفتارهای مشابهی را در بین سالمندان جامعه اطراف خود مشاهده کردم که من را به این فکر رساند که امکان دارد این نوع رفتار در این سنین شایع باشد. بعد از مطالعه چند مقاله و مشاهدات عینی، درونمایه اصلی فیلم در ذهنم تثبیت شد و در نهایت فیلم نامه را نوشتم.
تلاش برای رهایی از انزوای ناخواسته
وی در رابطه با داستان این فیلم توضیح داد: مبحث فیلم «تمارض» صرفا در رابطه با تنهایی نیست، بلکه در واقع به بررسی لایه ای عمیق تر از مفهوم خلوت و انزوا می پردازد. خلوت را نباید صرفا به مفهوم تنهایی تفسیر کرد. گاهی انسان نیازمند فراغت است و گاهی هم نیاز دارد که با دیگران ارتباط برقرار کند. اما زمانیکه پیوند فرد با محیط اجتماعی به درستی شکل نمی گیرد یا اطرافیان او را از مشارکت در تعاملات مؤثر محروم می کنند، این وضعیت به انزوایی ناخواسته، احساس ناامیدی و احیاناً بی ارزشی می انجامد. این کارگردان اشاره کرد: در چنین شرایطی، برخی افراد برای حفظ حداقلی از ارتباط و زنده نگاه داشتن حس تعلق، به رفتارهای غیرمستقیم یا نمایشی روی می آورند؛ کنش هایی که از احتیاج به دیده شدن و فهمیده شدن سرچشمه می گیرد. فیلم «تمارض» دقیقا به همین نقطه ظریف و انسانی می پردازد؛ جایی که پیرمرد داستان در کوشش برای رهایی از انزوای ناخواسته و خلوت نامطلوب خود، دست به رفتارهایی می زند که هرچند در نگاه اول امکان دارد متقلبانه یا رقت انگیز به نظر برسد، اما در پسِ آن، نیاز عمیقی به ارتباط، توجه و خروج از بی صدایی نهفته است.
شرایط ایده آل اساساً وجود ندارد
وی در رابطه با روند تولید فیلم «تمارض» توضیح داد: پیش تولید این فیلم در بهمن ۱۴۰۳ شروع شد و بعد از حدود پانزده روز، فیلمبرداری آن کلید خورد. در راه ساخت هر فیلمی، بطور طبیعی با کمبودها و محدودیت هایی روبه رو می شویم که این امر، جزئی جدایی ناپذیر از فرایند آفرینش هنری است. هیچ گاه شرایط بطور کامل مهیا نیست و همواره نواقصی به چشم می خورد؛ در چنین موقعیتی، باید با پذیرش این حقیقت ها و وجود همان کاستی ها، کار را پیش برد. در فرایند فیلمسازی، اساساً مفهومی به نام «شرایط ایده آل» وجود خارجی ندارد و باید بر آن چه امکان دارد متمرکز شد. باید چالش ها را با خلاقیت پشت سر گذاشت، در نهایت فیلم را هرچه سریعتر کلید زد و تحت هر شرایطی آنرا به انتها رساند.
اینالویی اشاره کرد: یکی از مهم ترین مباحثی که کمک می نماید از پس این چالش ها بربیایید، داشتن یک تیم همراه، متخصص و متعهد است. در مراحل پیش تولید و تولید «تمارض» با چالش های فراوانی مواجه شدیم. یکی از مهم ترین مسائلی که با آن روبه رو بودیم، مدیریت بودجه محدود فیلم نسبت بسختی صحنه هایی بود که قصد داشتیم فیلمبرداری نماییم.
وی اضافه کرد: در مورد سکانس های ماشینی باتوجه به دکوپاژی که برای آن درنظر گرفته بودیم، ابتدا قصد داشتیم تمام صحنه ها را در استودیو ضبط نماییم که هزینه بالایی داشت. سپس تصمیم گرفتیم که بصورت Car-mount خارج از استودیو فیلمبرداری نماییم. هوای سرد، زمان محدود و مشکلات فنی کار را خیلی مشکل کرده بود، چونکه به علت محدودیت بودجه میبایست همه آن سکانس ها را در یک روز فیلمبرداری می کردیم و همین استرس زمان فشار زیادی به همه عوامل وارد کرده بود.
۱۸ ساعت فیلمبرداری بدون وقفه
این کارگردان بیان کرد: در یک روز دیگر، لوکیشن خانه شخصیت اصلی فیلم را تنها ۲ روز در اختیار داشتیم و هر کس فیلم نامه را می خواند، اطمینان داشت که این لوکیشن با این حجم از سکانس چهار روز کار خواهد داشت. من خوش شانس بودم که با تیمی وارد میدان شدم که آمده بودند کار را تمام کنند. روز اول تا دیروقت کار کرده بودیم و همه خسته بودند، اما کلی پلان برای روز آخر این لوکیشن مانده بود. اگر پلان ها را تمام نمی کردیم، توان مالی برای یک روز اجاره بیشتر لوکیشن را نداشتیم و تیم ما ۱۸ ساعت بدون استراحت پای کار ایستاد تا بدون جا انداختن حتی یک پلان کار را به سر انجام برساند و با خیال آسوده آن لوکیشن را تحویل دادیم و فردا بامداد اول وقت مجدد سر صحنه آماده بودند. به جرأت می گویم در ساخت «تمارض» عشق تک تک بچه ها دیده می شود و با قلبشان حضور داشتند که از تک تکشان خیلی ممنونم.
ماجرای انتخاب اسماعیل محرابی برای «تمارض»
وی در رابطه با انتخاب اسماعیل محرابی برای ایفای نقش اصلی توضیح داد: برای نقش اصلی، از همان ابتدای نوشتن فیلم نامه، آقای اسماعیل محرابی را درنظر داشتم. وقتی با ایشان صحبت کردم، متوجه شدم که این نقش را خیلی دوست دارند. بنابراین، در انتخاب بازیگر این نقش به چالش خاصی برخورد نکردیم. البته پیشنهاد شد که از نابازیگر استفاده نمائیم اما من اعتقاد داشتم که باید این نقش را یک بازیگر حرفه ای ایفا کند؛ برای اینکه این نقش در موقعیت ها و لحظات حساسی قرار می گیرد که احتیاج به درک عمیق و مهارت کافی برای ایفای آن دارد. به همین دلیل، تاکید من از ابتدا روی آقای محرابی بود.
اینالویی اضافه کرد: برای انتخاب بازیگر نقش نگار، داستان متفاوت بود. جزییات چهره و فیزیک برای من مهم بود اما بیش از همه می خواستم ببینم بازیگر چه طور با یک لحظه خاص در فیلم برخورد می کند و صدایش چه طور شنیده می شود. همچنین، ترکیب او با آقای محرابی چه تصویری را به ما می دهد. بدین سبب فهرستی از بازیگرانی که فکر می کردیم برای این نقش مناسب هستند، تهیه کردیم و آنها را به دفتر دعوت کردیم. ساعت ها گفتگو کردیم و حتی سکانس خاصی را اجرا کردیم. همه بازیگران حرفه ای و متعهد به کارشان بودند و نهایت تلاش خویش را به کار می بردند. در نهایت بعد از بررسی های متعدد، تصمیم گرفتیم که شقایق تنگستانی نقش نگار را ایفا کند.
این کارگردان در انتها ضمن اشاره به اهمیت انتخاب بازیگران اظهار داشت: در مورد همه نقش ها، وسواس زیادی وجود داشت. بازیگران یکی از مهم ترین ارکان فیلم هستند؛ مهم نیست که نقش کوتاه باشد یا بلند، اگر نقشی در فیلم نامه دیده شده است پس اهمیت دارد و باید برای انتخاب بازیگرش با دقت عمل شود. من اعتقاد دارم که بدون داشتن بازیگران خوب، نمی توان داستانی تعریف کرد که با احساس و قلب مخاطب ارتباط برقرار کند. براستی، بدون بازیگران خوب، فیلم خوبی نیز نخواهید داشت. در فیلم کوتاه «تمارض» اسماعیل محرابی، شقایق تنگستانی و پیام اینالویی نقش های اصلی را ایفا کرده اند. سجاد میرسعید، آیدا افقی و سهراب کولیوند از دیگر بازیگران و همینطور مسیحا گنجی فر و باران بهرامی نیز به عنوان بازیگران خردسال حضور دارند. سایر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از یوسف وجدان دوست مجری طرح، ابوالفضل نباتی مدیر فیلمبرداری، فرامرز وجدان دوست برنامه ریز و دستیار اول کارگردان، مهدی یگانه مدیر صدابرداری، رؤیا ذوالفقاری طراح لباس، فرهاد احمدی طراح صحنه، نگین دراج طراح چهره پردازی، یاسر نظری مدیر تولید، سمیرا مسلمی منشی صحنه، سعید احدی دستیار اول فیلم بردار، میلاد قناتی نورپرداز، رز ارغوان عکاس، سهراب کولیوند مدیر تدارکات و پریا بیگدلی مشاور امور رسانه و اطلاع رسانی.
بطور خلاصه، به جرأت می گویم در ساخت تمارض عشق تک تک بچه ها دیده می شود و با قلبشان حضور داشتند که از تک تکشان خیلی ممنونم. جزئیات چهره و فیزیک برای من مهم بود اما بالاتر از همه می خواستم ببینم بازیگر چه طور با یک لحظه خاص در فیلم برخورد می کند و صدایش چه طور شنیده می شود. به این دلیل لیستی از بازیگرانی که فکر می کردیم برای این نقش مناسب هستند، تهیه کردیم و آنها را به دفتر دعوت کردیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کیت هنری در مورد این مطلب