ArtKit کیت هنری
مهر سیمرغ در فجر ۴۱- شماره نهم؛

ردپای خون آلود منافقین بر پرده فجر

ردپای خون آلود منافقین بر پرده فجر کیت هنری: در هر دو فیلمی که در روز هشتم جشنواره چهل ویکم فیلم فجر روی پرده رفتند شاهد گوشه ای از خیانت ها و جنایت های گروهک منافقین در سالهای جنگ تحمیلی بودیم.



خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است که به مرور متن و حاشیه چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر می پردازد.
هر روز می توانید با «مهر سیمرغ ۴۱» در جریان آخرین تحولات بزرگ ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه و هم زمان با نهمین روز اکران فیلم های چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت و سایر سینماهای مردمی با نهمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۱» همراه شوید.
چهره روز؛ مجید مجیدی
با شش دوره نامزدی و چهار دوره شکار سیمرغ بهترین کارگردانی، از فیلمسازان رکورددار در دفترچه خاطرات جشنواره فیلم فجر بشمار می رود. مجید مجیدی از کارگردانان صاحب امضا در سینمای بعد از انقلاب به حساب می آید که آثارش هم در برقراری ارتباط با مخاطبان و هم در حوزه جلب نظر داوران و منتقدان، همیشه آثاری قابل توجه بوده اند.
او که فعالیت حرفه ای در سینما را در دهه ۶۰ با بازیگری شروع کرد از دهه ۷۰ سراغ کارگردانی رفت و اتفاقاً با همان نخستین فیلم های خود مثل «بدوک» و «پدر» نشان داد که عزمی جدی برای ادامه این مسیر دارد. مسیری که در میانه همان دهه ۷۰ با فیلم «بچه های آسمان» به یک اوج رسید و جایگاه این فیلمساز را در نگاه سینمادوستان ایران و البته جشنواره های داخلی و خارجی تثبت کرد.
مجید مجیدی که آخرین حضورش در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگردان مربوط به سال ۹۸ و فیلم «خورشید» می شود، امسال فیلمی را در ویترین جشنواره ندارد اما آنچه بهانه شد تا به عنوان یکی از چهره های جشنواره امسال به او بپردازیم، حضور تأثیرگذارش در پروسه تولید دو فیلم موفق جشنواره امسال است. مجید مجیدی و بابک خواجه پاشا در پشت صحنه «در آغوش درخت»
روز گذشته رونمایی از فیلم «اتاقک گلی» با واکنش مثبت اصحاب رسانه همراه شد، فیلمی که محمد عسگری در نخستین تجربه کارگردانی خود آنرا به سرانجام رسانده است. عسگری قبل از این سابقه دستیاری کارگردان هایی همچون مجید مجیدی و رضا میرکریمی را در کارنامه داشته و خودش در نشست رسانه ای فیلمش وقتی با پرسشی درباره ی شباهت بخش هایی از فیلمش با فیلم «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی مواجه گردید اظهار داشت: مگر می شود دانش آموخته استادی باشید و از او تأثیر نگیرید؟
امروز هم مقرر است در سانس اول سینمای اصحاب رسانه فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا رونمایی شود. یک کارگردان فیلم اولی دیگر که به پشتوانه تجربه همکاری اش با فیلمسازانی همچون مجید مجیدی و رضا میرکریمی، حالا نخستین فیلم بلند خودرا به جشنواره فجر رسانده است. مجید مجیدی در پروسه تولید این فیلم حضور موثری داشته و حتی در پشت صحنه آن هم حاضر شده بود.
خواجه پاشا در گفتگوی خود با خبرگزاری مهر درباره ی تأثیرپذیری از این فیلمساز اظهار داشت: «در مرحله پیش تولید بودیم که با آقای میرکریمی و آقای مجیدی صحبت کردم. بطور قطع جهان ذهنی من چه در نگارش فیلمنامه و چه در کارگردانی از این دو نفر نشأت گرفته چونکه سال ها دستیار این دو عزیز بودم و با آنها همکاری داشتم.»
بازتاب روز؛ درهای سینما به روی معترضین باز است
بعد از انتشار یادداشتی به قلم روح الله سهرابی در میانه روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر و خطاب او به طیفی از تحریم کنندگان جشنواره فیلم فجر در خصوص این که تا وقتی که جمهوری اسلامی مستقر است پای حرف خود بمانید و نه فیلم بسازید و نه فیلمی بازی کنید، این شائبه به وجود آمد که مدیریت سینمایی قائل به ایجاد محدودیت برای سینماگران معترض در ماه های اخیر است.
روز گذشته اما محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در گفتگویی اختصاصی به ارائه توضیحاتی در این حوزه پرداخت که بازتاب ویژه ای در محافل رسانه ای هم پیدا کرد.

خزاعی با تاکید بر این که آنچه از یادداشت روح الله سهرابی برداشت شد با روح این یادداشت هم خوان نبوده است به تبیین موضع سازمان سینمایی درباره ی سینماگران معترض و حتی تحریم کنندگان جشنواره فجر پرداخت و تاکید کرد: «آقای سهرابی در یادداشت خود نوشته بود هر کسی تصمیم گرفته است دیگر در سینمای ایران فعالیت نداشته باشد، این به مفهوم ترک این سینماست و این یک تصمیم شخصی است. اینطور نیست که ما کسی را مجبور نماییم و بگوییم شما حق ندارید کار کنید. فضای سینمای ایران به شکلی است که به عقیده من هر کسی که در لوای پرچم ایران و در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران بخواهد در آن فعالیت کند، از نظر من هیچ اشکالی ندارد.»
بخش مهم دیگری از صحبت های خزاعی که بصورت ویژه تر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت آنجا بود که به موضوع بازیگران کشف حجاب کرده اشاره داشت و اظهار داشت: «گر خانمی کشف حجاب کرده اما هنوز حاضر است با حجاب در یک فیلم حضور داشته باشد، یعنی در عمل می گوید من اشتباه کرده ام و می خواهم به عرصه فعالیت بازگردم، بطور قطع قرار نیست ما مانع او بشویم. هر کس در هر شرایطی احساس می کند اشتباه کرده و می خواهد بازگردد، حتما راه برایش باز است.»
مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر هم دو روز پیش با انتشار یادداشتی هم دلانه خطاب به اهالی سینما اظهار امیدواری کرده بود که با فروکش کردن غبارها، دوباره جشنواره فجر با حضور همه اهالی سینما بتواند حلاوت گذشته خودرا بازیاید.
نکته روز؛ روایت جنایات منافقین در چهار فیلم فجر
روز گذشته با رونمایی از دو فیلم «های پاور» و «اتاقک گلی» شمار فیلم هایی که در جشنواره امسال ارجاعاتی به جنایت ها و خیانت های گروهک منافقین از سال ها انقلاب و دفاع مقدس تا همین امروز داشته اند به عدد چهار رسید.
در یکی از داستان های فرعی فیلم «های پاور» که روایتی از عملیات والفجر هشت و کوشش های شهید ستاری برای نوآوری و خلاقیت در پدافند هوایی در مقابل حمله های دشمن داشت، شاهد تلاش اعضای این گروهک منحوس برای فشار به نیروهای داخلی و خیانت به کشور در حوزه فروش اطلاعات نظامی بودیم. نمایی از فیلم «اتاقک گلی»
در فیلم «اتاقک گلی» اما اشاره ای مستقیم تر به جنایت های این گروهک می شود. این فیلم روایتی از روزهای بعد از پذیرش قطعنامه و تلاش گروهک منافقین برای ورود نظامی به خاک کشور دارد و گوشه هایی از عملیات مرصاد را به تصویر در می آورد. گوشه هایی از جنایت های منافقین که در این فیلم به تصویر درآمده آنقدر تکان دهنده است که درباره ی میزان خشونت برخی نماهای فیلم در نشست رسانه ای آن سوالاتی عنوان شد. پدرام کریمی در مقام نویسنده فیلمنامه «اتاقک گلی» در پاسخ به این پرسش ها اظهار داشت: «اگر می خواستیم کاری که منافقین در آن دوران کردند به تصویر بکشیم اصلاً قابل پخش نمی شد بطورمثال آنها زیر گلوی همه شهدا باز تیغ می کشیدند که مطمئن باشند تمام کرده اند یا بطورمثال چشم یکی از شهدا را درآوردند ضمن این که ما قصد نداشتیم دوربین ما به سمت منافقین بروند و با عنایت به این که نیمی از منافقین خانم بودند می ترسیدیم بیننده سمپات شوند آقای صبوری تهیه کننده خودشان هم در همان اتاقک در زمان عملیات مرصاد بودند و آن روزها را یادشان است.»
پیش تر و در فیلم «شماره ۱۰» هم شاهد تلاش گروهک منافقین برای سوءاستفاده از اسرای ایرانی در سالهای جنگ تحمیلی و خیانت آنها به اسرای فرارکرده از اردوگاه های حزب بعث بودیم.
فیلم «سرهنگ ثریا» هم روایتی بی واسطه از مادران و پدرانی را به تصویر درآورده است که سال هاست چشم انتظار بازگشت فرزندان و عزیزان خود از دام منافقین هستند. رونمایی این فیلم بازتاب های بسیاری در محافل رسانه ای داشته و اکران آن در استانهای مختلف هم همچنان با استقبال ویژه مخاطبان همراه می شود.
پیشنهاد ویژه؛ فیلم غریب
از چند ماه قبل حدودا همه می دانستند که این محصول سازمان سینمایی اوج یکی از شاخص ترین آثار جشنواره فجر امسال خواهد بود. فیلمی که تهیه کنندگی اش را حامد عنقا برعهده دارد و محمدحسین لطیفی آنرا کارگردانی کرده است.
فیلم «غریب» روایت مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر درآورده است. از نظر پرداختن به یکی از چهره های شاخص دفاع مقدس، فیلم از آثار کنجکاوی برانگیز جشنواره بشمار می رود.

حضور حامد عنقا به عنوان یکی از تهیه کنندگان صاحب امضا در تلویزیون، در مقام تهیه کننده این فیلم سینمایی می تواند تجربه ای متفاوت را در کارنامه او رقم بزند. عنقا که قبل تر با محمدحسین لطیفی در سریال موفق «قلب یخی» همکاری داشت حالا در یک تجربه سینمایی مهم در کنار این فیلمساز باسابقه قرار گرفته است.
شاخص ترین چهره حاضر در ترکیب بازیگران فیلم «غریب» بابک حمیدیان است که ایفای نقش شهید بروجردی را برعهده داشته است. حمیدیان قبل تر تجربه بازی در نقش شهید اصغر وصالی را در فیلم «چ» در کارنامه داشته است. پردیس پورعابدینی هم که قبل تر در سریال «آقازاده» به تهیه کنندگی عنقا چهره شده بود، دیگر بازیگر این فیلم است.
فیلم سینمایی «غریب» امروز در دومین سانس در ساعت ۱۶ در پردیس سینمایی ملت برای اصحاب رسانه روی پرده می رود.

1401/11/20
12:44:18
5.0 / 5
325
تگهای خبر: اكران , بازی , بازیگر , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری