ArtKit کیت هنری
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

بدون اخوان ثالث شعر نو به محاق می رفت

بدون اخوان ثالث شعر نو به محاق می رفت به گزارش کیت هنری، خراسان رضوی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار داشت: اگر مهدی اخوان ثالث وجود نداشت شاید حملات سخت و دردناک شعر نو ستیزان، شعر نو را در فرهنگ معاصر ما به محاق می برد.



حسن بلخاری در مراسم سالروز بزرگداشت مهدی اخوان ثالث که امروز، چهار شهریور ماه بر مزار وی برگزار شد، درباره ی او اظهار نمود: سخن گفتن درباره ی اخوان هم دشوار است و هم آسان؛ آسان بدین جهت که اخوان این سعادت را داشته که حتی در زمان حیات خود، بزرگان فاضل و متفکران و اندیشمندان ایرانی درباره ی او سخن گفته اند و خود نیز آنها را شنیده است. بدین سبب کسی که امروز می خواهد اخوان را بشناسد، کافی است که به آثار مختلفی که در ارتباط با او انتشار یافته رجوع کند و معانی بلند و عمیقی را در آنها بیابد؛ این درحالی است که کمتر کسی در دوران حیات و بعد از حیات خود این سعادت را پیدا می کند که فاضلان بزرگ عصر درباره ی اش سخن بگویند.

وی با اشاره به این که سخن گفتن درباره ی اخوان از یک رو دشوار است، اضافه کرد: براهنی می گوید شبی به منزل شخصی به نام خبره زاده رفته بودیم که مهدی اخوان ثالث نیز در آنجا حضور داشت. در آن شب سخنان بسیاری رد و بدل شد اما در لحظه ای خاص اخوان اظهار داشت که در زمینه شعر جایگاه نخست متعلق به فردوسی و سپس متعلق به من است؛ لحن کلام اخوان نیز به شکلی نبود که تصور نماییم مزاح می کند یا سرسری سخن می گوید بلکه کاملا جدی سخن می گفت. او می گوید در آن لحظه خیلی تعجب کردم و با خود گفتم مگر امکان دارد که کسی خودرا با فردوسی مقایسه کند؟ فردوسی از نظر حماسه سرایی و زنده نگهداشتن زبان فارسی در جایی ایستاده که بعید است تا ابد کسی به آن قله برید؛ پس فردوسی شدن امر محالی بنظر می رسد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: براهنی می گوید کمی تعجب کردم که چرا اخوان چنین سخنی گفته اما کمی که فکر کردم، با خود گفتم کسی که این سخن را گفته، اخوان است نه یک انسان عادی؛ پس تامل کردم و به این نتیجه رسیدم که او درست می گوید چونکه اگر از نظر هندسه معنا و ساختار به بررسی تطبیقی شعر اخوان با فردوسی بپردازیم، هر ۲ روحیه کلاسیک دارند؛ پس او می گوید اگر از نظر روحیه کلاسیک اخوان را با فردوسی مقایسه نماییم، کلام اخوان مبتنی بر این که اول فردوسی سپس من نه فقط اغراق آمیز نیست بلکه حق است.

بلخاری با اعلان اینکه اخوان ثالث تنها در قالب غزل شعر نسروده بلکه قصیده نیز دارد و در شعر نو بعد از نیما کولاک کرده، اشاره کرد: اخوان شعر نو را در جایگاهی نشاند که ادب ایران با کمال تواضع سر فرود آورد و گفت این هم رشحه ای از رشحات زیبایی شناسی ذوقی فرهنگ و ملت ماست و جامعه ادبی شعر نو را به رسمیت شناخت.

وی با اشاره به سخنی از محمدرضا شفیعی کدکنی در خصوص این که شاعر باید مهندس باشد و اخوان هندسه معنا و زبان را می شناخت، اشاره کرد: برخی ها شاعر هستند اما چون اخوان مرزها را تغییر نمی دهند و مهندس زبان و معنا نیستند بلکه مقلد صرف هستند اما اخوان با وجود اقتدای کامل توام با تواضع نسبت به نیما به تعبیر سیمین بهبهانی در قلمروی اوزان نیمایی، اوزان جدیدی را وارد کرده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بیان کرد: وقتی براهنی از روحیه کلاسیک سخن می گوید، منظورش وحدت جمال و جلال است و این که اخوان هم زمین و زمانه خودرا می شناسد و هم تاریخ و فرهنگ تمدن خویش را. اخوان بعد از انقلاب فرهنگی مدتی در دانشگاه ها به تدریس پرداخت و به جهت اینکه او را بیشتر بشناسید بهتر است عناوینی که او تدریس کرده و مصاحبه هایی که انجام داده را بررسی کنید تا متوجه شوید که با یک ادیب دانشمند رو به رو هستید.

بلخاری افزود: مهدی اخوان ثالث یکی از کسانی است که در سلسله شاعران بزرگ این تمدن نسبت عظیمی میان جهان سنت و مدرنیته ایجاد کرد. کسانی که در قلمروی ادب شعری و ادبیات ایران تمام آثار اخوان را مورد مطالعه قرار دهند و قدرت تحلیل داشته باشند، به صراحت به این نکته می رسند که اخوان میراث دار گذشتگان بود اما در گذشته نماند و حتی در زبان سراغ شعر نو رفت.





منبع:

1401/06/05
09:34:38
5.0 / 5
331
تگهای خبر: دانشگاه , زیبایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری