ArtKit کیت هنری
در پاتوق فیلم كوتاه مطرح كرد؛

تهیه کنندگان امروز بی ریشه شده اند

تهیه کنندگان امروز بی ریشه شده اند کیت هنری: دومین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه روز 26 اردیبهشت اجرا شد.


به گزارش کیت هنری به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان، دومین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت با نمایش ۴ فیلم کوتاه داستانی، اجرا شد. در این نشست فیلم های کوتاه داستانی «خنده بی خود گوزن ها» به کارگردانی سجاد ایمانی، «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، «دشنه» به کارگردانی سامان تفرشی و انیمیشن کوتاه «پرنده باز» به کارگردانی سیداحمد جعفریان به نمایش درآمد و با حضور محمدتقی فهیم منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مشکل سینمای امروز غفلت از ذخیره سینمای کوتاه است محمدتقی فهیم هم در ابتدا ضمن اشاره به علاقه خود به فیلم کوتاه اظهار داشت: هر بار فیلم کوتاه می بینم آنچه از ابتدا ما را عاشق سینما کرد را در فیلم کوتاه پیدا می کنم. اگر امروز سینمای بلند ما به این وضع گرفتار شده به سبب عدم استفاده از این ذخیره است. همه فیلمسازان و تهیه کننده های قدیمی همیشه از زمینهای خاکی استعدادها را کشف می کردند و به میدان می آوردند. امروز اما تهیه کنندگان سینما و تلویزیون در دفاتر خود نشسته اند و نگاه شان همیشه به فهرست مقابل شان است. نتیجه اش می شود همین سینمای فاقد ژانر و فاقد تنوعی که امروز شاهدش هستیم. وی ادامه داد: درخت های داخل پارک که دائم آب به آنها می دهند، ریشه های تنبلی دارند اما آنها که در بیان و باغ رشد می کنند، ریشه هایشان مدام به دنبال آب است و قوی می شود. تهیه کنندگان امروز ما گویی بی ریشه شده اند. پیشنهادم این است که انجمن سینمای جوانان رسما از تهیه کنندگان برای حضور در این جمع ها دعوت کند تا بیایند و فیلم های کوتاه را ببینند. انرژی، استعداد، ذوق و سلیقه واقعی اینجاست. فهیم در ادامه درباره فیلم «جان داد» اظهار داشت: زمانی که داور جشنواره بودم به این فیلم رأی دادم و به آن جایزه دادیم، قاعدتا نباید از آن بد بگویم. اما این فیلم بین آن فیلم هایی که دیدیم بهتر بود و خاصیت های مثبتی داشت اما وقتی از منظر نقد نگاه می نماییم، مسئله متفاوت از داوری است. فیلم مقرر است قصه این دختر را برای ما روایت کند و ما باید با دختربچه هم ذات پنداری نماییم و جای او قرار بگیریم. اما چه کسی با این دختر هم ذات پنداری می کند؟ من بعنوان مخاطب این حس را نداشتم. من در این فیلم بیشتر با مرد همراه می شوم و هم ذات پنداری می کنم و این نقض غرض فیلمساز است. با اهمیت ترین و کلیدی ترین جای فیلم جایی است که پدر به دخترش می گوید اگر این ماهی ها را صید نکنم، چگونه می خواهی زندگی کنی؟ این اصلی ترین مسئله در همین جامعه امروز ماست. اتفاقا از نظر سینمایی هم بهترین سکانس فیلم است. فیلم کوتاهی که تنه به سینمای بلند حرفه ای می زند در ادامه محمدتقی فهیم درباره «خنده بی خود گوزن ها» اظهار داشت: برخلاف فیلم «جان داد» مشکل اصلی این فیلم در فیلمنامه آنست. فیلم در مرحله اجرا، واقعا یک فیلم است و معتقدم از بسیاری از فیلم های بلند امروز سینما، حرفه ای تر است. فیلم کوتاه امروز دیگر آن کار تجربی که برخی به دنبال آن هستند، نیست. این فیلم یک فیلم کامل است که باید در معرض تماشا قرار بگیرد. داستان «سینمای تجربی» متفاوت می باشد این بحث است و این کارها را نمی توان سینمای تجربی دانست. وی ادامه داد: فیلم «خنده بی خود گوزن ها» یک نمونه است از فیلم های کوتاهی که می تواند به سینمای بلند تنه بزند. فیلمساز تا حدودی توانسته از ابزار عبور کند. اگر فیلمسازی ابزار را کامل بشناسد، در مرحله بعد می تواند اثری خلق کند که دارای حس باشد و ما با آن ارتباط برقرار نماییم. داستان «بورخس» و روایت آدم فروشی و جهنم خودساخته فهیم درباره فیلم «دشنه» هم بیان کرد: هر قصه را می توان هر طور تعریف کرد و این فیلم هم تعریف آقای تفرشی از قصه «بورخس» است. من این قصه را خیلی دوست دارم و سال ها پیش آنرا خوانده بودم. راوی اول شخص در این داستان خود بورخس است و گویی آدم با خود او روبه رو می شود. این داستان یک شاهکار است اما آقای تفرشی به نظر من آنرا خراب کرده است! تمام تلاش قصه بورخس این است که بگوید آدم فروش خودش برای خودش جهنم به وجود می آورد و تحقیرشدگی یک آدم فروش همیشه با او هست و هیچگاه از بین نمی رود. پاشنه آشیل فیلم آقای تفرشی عدم توجه به همین نکته است. در ادامه فرید سجادی حسینی بازیگر باسابقه سینما به بهانه حضور در فیلم «دشنه» درباره همکاری با فیلمسازان جوان در فیلم های کوتاه اظهار داشت: من آقای تفرشی را از سال ها قبل می شناختم و به تفکر و نگاهش به سینما از قبل آشنا بودم اما کلا به جوانان بیشتر از هم سن و سالهای خودم اعتماد دارم. شاید گاهی موفق نباشند اما ایده های بسیاری دارند و بهتر از ما و نوتر از ما می بینند. انگیزه جوانانه این فیلمسازان ما را هم سر ذوق می آورد. برای این کار همه سختی کشیدند و برای ما پیرمردها کار مشکل تر هم بود. نقد و بررسی انیمیشن کوتاه «پرنده باز» به کارگردانی سیداحمد جعفریان به سبب غیبت کارگردان در جلسه برگزار نشد.


منبع:

1401/02/27
22:58:16
5.0 / 5
233
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری