ArtKit کیت هنری
همسایه شمالی-۱۶؛

نگاهی به تجارت سینمای روسیه در دوره جدید

نگاهی به تجارت سینمای روسیه در دوره جدید تجارت سینمای روسیه سه برابر سریع تر از اقتصاد واقعی کشور رشد کرد اما هنوز مسیری پر از دست انداز را پیش رو دارد.



به گزارش کیت هنری به نقل از مسکو تایم، صنعت سینمای روسیه در سالهای اخیر (پیش از پاندمی کرونا) با معرفی کارگردان های نسل نو و گسترش سینماها در راه رشد قرار داشت.
در سال ۲۰۱۸، با ۵۶ میلیون نفری که برای تماشای فیلم به سینما رفتند، روسیه به رکورد جدیدی از نظر تماشاگر در سینما رسید و فروشی ۳.۵ میلیارد روبلی (۲۰۰ میلیون دلار) را در باکس آفیس به دست آورد. این آمار به این معناست که یک نفر از هر سه روسی شبی را بیرون از منزل و در مقابل پرده نقره ای نشست.
با همه اینها بخش سینما هنوز در دوران نوجوانی خود است. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که تجارت سینما را انحصاری کرده بود، مجموع فروش ۵ زنجیره بزرگ سینمایی روسیه تنها یک سوم فروش گیشه را تشکیل می دهد. در همین حال سینماهای مسکو که به صورت مستقل فعالیت می نمایند با روند توسعه مراکز خرید بزرگ و ایجاد سینماهای زنجیره ای در این مناطق، هر روز با تعطیلی بیشتری مواجه می شوند.
سینمای انقلابی
سینما «اکتیابر» در مرکز مسکو هنوز بعنوان نماد سینمای انقلابی فعالیت دارد. این سالن سینما که در زمان اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد، بزرگ ترین سالن سینما در کشور و گل سرسبد سینماهای زنجیره ای «کارو»، سومین زنجیره بزرگ سینمایی در روسیه است که بیشتر در مناطق بزرگ شهری مسکو و سن پترزبورگ فعالیت دارد.
اولگا زینیاکوا تهیه کننده سابق سینما که حالا مدیر عامل جوان زنجیره «کارو» است، می گوید: «اکتیابر» که سال ۲۰۱۸ پنجاه ساله شد هنوز بزرگترین سینمای کشور است. یکی از عوامل محرک این سینما نمایش فیلمهای هنری است که در سینماهای دیگر نمی توانید ببینید. دیگر موردی که ۵۰ درصد گیشه را به خود اختصاص داده، برگزاری جشنواره هاست. ما جشنواره های فیلمهای بریتانیایی، ژاپنی، ایرلندی و بسیاری کشورهای دیگر را برگزار می نماییم. این فیلمها در بین مخاطبان محبوب هستند و مردم حاضرند برای دیدن فیلم هایی از این دست هزینه کنند.
جایگاه سینمای روسیه در اروپا
سینماها در روسیه هم مانند خیلی از مناطق دیگر باید هر روز بیشتر از پیش با سرویسهای پخش آنلاین مانند نتفلیکس رقابت کنند اما روسیه همچون کشورهایی است که به شدت از تکثیر غیرقانونی فیلمها رنج می برد. به قول زینیاکوا تکثیر غیرقانونی یک مشکل است اما ساخت فیلمهای خوب مشکل بزرگ تری است.
روسیه از سابقه طولانی در ساخت فیلمهای بزرگ برخوردار می باشد و فیلم هایی که توسط چهره هایی چون سرگئی بوندارچوک و سرگئی آیزنشتاین بعنوان پیشگامان سینما ساخته شدند، پیشروی جهان بودند. زینیاکوا اعتقاد دارد تفاوت زیادی در ذائقه روس ها و دیگر کشورهای اروپایی وجود ندارد و سینما بعنوان یک تجارت در همان مسیری قرار دارد که در غرب درحال توسعه است. فروش باکس آفیس در سالهای اخیر رو به رشد بوده است اما این تجارت مانند هر بخش دیگری تحت تاثیر شوک های خارجی که به اقتصاد وارد آمده، قرار گرفته است
وی می گوید: سینمای هنری را در نظر بگیرید. این بخش در اروپای غربی هم درحال رشد است و الان ۵ تا ۷ درصد از کل باکس آفیس را به خود مختص کرده است. ۲ سال پیش این رقم در روسیه فقط یک درصد بود و هم اکنون ۳ درصد شده که رشد قابل توجهی است و نشان داده است کلاسیک های شوروی هنوز در بین مردم طرفدار دارد.
فروش باکس آفیس در سالهای اخیر رو به رشد بوده است اما این تجارت مانند هر بخش دیگری تحت تاثیر شوک های خارجی که به اقتصاد وارد آمده، قرار گرفته است. سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بعد از سقوط قیمت نفت و کاهش شدید ارزش روبل، سالهای سختی برای سینماها هم بود.
زینیاکوا می گوید: سیاستی که ما در آن سال ها در پیش گرفتیم کاهش قیمت بلیت بود تا افرادی که جایگزین دیگری برای سرگرمی نداشتند به سینما دسترسی داشته باشند. بنابراین هم روسیه در سال ۲۰۱۷ از نظر آمار تماشاگران در اروپا در جایگاه نخست قرار گرفت. معتقدم اگر مشکل ارزی وجود نداشت، ما در باکس آفیس هم جزو ۳ جایگاه اول اروپا بودیم. وی یادآوری می کند هر چند روسیه حالا رتبه هفتم اروپا را دارد، اما هنوز این جایگاه به مفهوم در اختیار داشتن بازاری بزرگ است.
رشد سینمای داخلی و تولید فیلم
تولید فیلمهای روسی به صورت قابل توجهی درحال رشد است و نتفلیکس حاضر شد یک میلیون دلار برای به دست آوردن امتیاز سریال تلویزیونی «بهتر از مردم» پرداخت کند. این در زمان خودش یک رکورد بود و نشان داد این مجموعه علمی تخیلی که داستانش در آینده نزدیک که اندروییدها بخشی از جامعه هستند، می گذرد، چقدر خلاقانه ساخته شده است.
دولت روسیه همینطور از «موسکینو»، استودیویی در حومه پایتخت که به منظور تولید برنامه های باکیفیت بالا برای تلویزیون و فیلم راه اندازی شده، حمایت می کند. جمعیت زیاد روسیه هم تضمینی برای وجود تماشاگر مناسب برای فیلمهای روسی زبان در آینده است.
به گفته زینیاکوا، هم اکنون حدود ۲۰ درصد از تمام فیلمهای اکران شده در روسیه، ساخت داخل هستند و کیفیت فیلمها درحال رشد است.
وی می گوید: می توانم بگویم که روس ها فیلمهای داخلی را دوست دارند. بحث کیفیت است که همیشه درست است. مشکل این است که تعداد فیلم هایی که تولید می نماییم کافی نیست. ما سالانه حدود ۱۱۰ فیلم تولید می نماییم در حالیکه فرانسه چهار یا پنج برابر بیشتر تولید می کند.
موتور طبقه متوسط
توسعه صنعت سینمای روسیه با ظهور طبقه متوسط در روسیه گره خورده است و با ظهور سینماهای مختلف در مراکز خرید و هایپرمارکت ها که مانند قارچ در دوران جدید ظاهر شدند، رونق گرفت.
با این حال، مساله بزرگ تر این است که چطور می توان به خانواده ها و دانش آموزان - در کل جمعیت جوان - که باید مراقب بودجه شان باشند، دسترسی پیدا کرد. این در شرایطی است که هر روز جمعیت جوان کشور کاسته می شود و به قول زینیاکوا تماشاگران سینما پیرتر می شوند.
وی می گوید: از ۱۰ سال پیش ما داشتیم در مورد این مشکل صحبت می کردیم که چطور باید افراد مسن را به سینما بیاوریم؟ چطور می توان مخاطبانی با سن بیشتر از ۳۰ نفر را جذب سینما کرد؟
به همین منظور مجموعه «کارو» برنامه کاملی از پرفروش ترین فیلمهای خارجی را برای سال ۲۰۱۹ آماده کرد و از «شیر شاه» تا «یخ زده ۲» و «چگونه اژدهای خویش را تربیت کنیم» را در کشور به نمایش درآورد. هدف هم این بود تا خانواده ها را مورد هدف قرار دهد. توسعه صنعت سینمای روسیه با ظهور طبقه متوسط در روسیه گره خورده است و با ظهور سینماهای مختلف در مراکز خرید و هایپرمارکت ها که مانند قارچ در دوران جدید ظاهر شدند، رونق گرفت
به گفته این مدیر سینمایی ۲۰۱۸ سال فوق العاده ای برای فروش مجموعه «کارو» در روسیه بود چونکه نخستین سالی بود که کل بازار با کاهش فروش باکس آفیس درحدود ۱۵ تا ۲۰ درصد روبه رو شد اما «کارو» موفق شد نسبت به سال قبل ثابت بماند.
وی اضافه کرد: چند عامل تأثیر زیادی روی ما داشت. اولی محتوای فیلمهای خارجی بود که برای مخاطب روسی چندان جالب نبود - بخصوص فیلمهای پرفروش خارجی و آمریکایی- بنابراین محتوای روسی رشد زیادی را در درصد سهم در باکس آفیس ناخالص نشان داده است.
نکته دیگر آتشسوزی بزرگی بود که با تعداد زیاد قربانی، در یک مرکز خرید رخ داد و مردم را در دوره ای از رفتن به این مراکز منصرف کرد. در همین زمینه هر یک از سینماهای «کارو» بیشتر از ۱۰ بازرسی فنی آتش نشانی از نظر سازه های مختلف گذراندند و در همین حال خیلی از سینماها به علت عدم موفقیت در بازرسی تعطیل شدند و بالاخره جام جهانی روسیه باعث شد کل کشور بیشتر از یک ماه به یک مهمانی بزرگ تبدیل گردد.
اما به غیر از عوامل موردی، باید گفت سینمای روسیه به صورت پیوسته درحال رشد بوده است. یکی از نخستین گام ها در دوران جدید روسیه افتتاح «کداک کینومیر» در سال ۱۹۹۷ در میدان پوشکین بود که بعنوان نخستین سینمای سبک وسترن در روسیه شناخته شد و با نمایش فیلمهای پرفروش بین المللی مخاطبان زیادی را به سینماها کشاند.
زینیاکوا اضافه کرد: در آن سال ها رشد تجارت سینما بزرگترین رشد در بخش اقتصادی روسیه را رقم زد و هر سال ۳۰۰ درصد رشد می کرد. با این وجود رشد ۵ سال گذشته (تا قبل از کرونا) هم خوب بوده و فروش سینما هر سال حداقل ۱۰ درصد در سال رشد کرد.
چشم انداز فردا
۵ زنجیره اصلی سینمایی روسیه تنها ۳۰ درصد از بازار را در اختیار دارند و ۷۰ درصد از بازار را سینماهای تک یا زنجیره ای کوچک می سازند که هر یک شامل چند سینما در مناطق پراکنده هستند.
روند ادغام سینماها مانند سوپرمارکت های زنجیره ای که به اتمام رسیده، اخیرا در روسیه درحال وقوع است و سال ۲۰۱۷ هم ۲ زنجیره بزرگ سینما در هم ادغام شدند و بزرگترین زنجیره از نظر تعداد پرده ها و سینماها را شکل دادند. بعد از آن در رتبه دوم «کینو ماکس» و سپس «کارو» قرار دارند.
زینیاکوا می گوید: سرمایه گذاران «کارو» که شامل یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خصوصی در روسیه می شوند درحال توسعه از راه خرید سینماها هستند، اما اگر سینماها همان مسیر سوپرمارکت ها را دنبال کنند، تکمیل این فرایند سال ها طول خواهد کشید.
وی توضیح می دهد: بحث فقط اجاره نیست، بلکه نگهداری تجهیزات هم است چونکه هزینه آن به دلار است و همین مساله باعث می شود تا سینماهای کوچک نتوانند از عهده هزینه ها برآیند.


منبع:

1400/10/29
10:05:08
5.0 / 5
438
تگهای خبر: آینده , اكران , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری