ArtKit کیت هنری
در نشست مجازی نهاد مطرح شد؛

توجه ویژه به هنر معاصر در دوره ی جدید فرهنگستان هنر

توجه ویژه به هنر معاصر در دوره ی جدید فرهنگستان هنر کیت هنری: نهمین نشست مجازی نهاد پیرامون ماهیت و کارکرد خانه ها و انجمن های هنری با موضوع فرهنگستان هنر؛ روز گذشته، امروز، فردا عصر روز یکشنبه 9 آبان در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران اجرا شد.



به گزارش کیت هنری به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این برنامه آسیه مزینانی به گفت و گو با دکتر علیرضا اسماعیلی، دبیر فرهنگستان هنر پرداخت. این برنامه با یاد زنده یاد ایران درودی، هنرمند نقاش شروع شد.
در ابتدای این جلسه دکتر علیرضا اسماعیلی، درباره پیشینه فرهنگستان هنر بیان کرد: فرهنگستان هنر در میان فرهنگستان های چهارگانه کشور جز فرهنگستان های جوان است و در سال ۱۳۷۷ برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. هدف از راه اندازی آن پاسداری از هنر ایران اسلامی، الگوسازی و سیاست پردازی در زمینه های مختلف هنر بوده است. بنا بر اساسنامه، این فرهنگستان با بهره مندی و حضور اعضای پیوسته، وابسته و افتخاری خود و همچنین اعضای گروههای تخصصی کارهای مختلفی را طی این دو دهه انجام داده است. آنچه تا حالا انجام شده را می توان در ساحت های مختلفی تقسیم بندی کرد که یکی از حوزه هایی که به شکل جدی در اوایل دهه اول انجام شده، بحث شناسایی و تبیین سبک ها و مکاتب هنری و جریان های هنری گذشته و معاصر است. کارهای پیشین بیشتر در بخش الگوسازی صورت می گرفت و در دوره اخیر به بخش سیاستگذاری و سیاست پردازی در زمینه هنر متمرکز شده تا بتوان در این عرصه که کمتر به آن توجه شده، در برنامه های آتی، به گونه ای ویژه و گسترده تر توجه و عمل نماییم.
در قسمتی از این جلسه مزینانی درباره ایده اولیه شکل گیری فرهنگستان هنر پرسید و این که آیا برمبنای یک تمایل دولتی بوده و یا درخواستی از طرف فضای هنری که دولت را متقاعد کرد که چنین نهادی را تأسیس کند، بوده است؟
اسماعیلی در پاسخ اظهار داشت: هم دولت به این نتیجه رسیده بود که به چنین مجموعه ای در کنار سایر فرهنگستان هایی که به شکل تخصصی به سایر موضوعات می پرداختند، نیاز است. هنر نیز در کشور ما از اهمیت و جایگاه ویژه برخوردار بوده و گستردگی زیادی دارد که این ضرورت پرداخت را ایجاد می کرد. بطور قطع درخواست جامعه هنری هم بوده است. خیلی از افراد که در این عرصه فعالیت داشتند نیز پیشنهاداتی را ارائه کردند. در نهایت منجر به تأسیس و شکل گیری این نهاد شد.
در ادامه آسیه مزینانی درباره ساختار فرهنگستان هنر و چگونگی ارتباطش با شورای عالی انقلاب فرهنگی پرسید و اسماعیلی اظهار داشت: فرهنگستان هنر بعنوان یک نهاد مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است اما با شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ نهاد بالادستی در ارتباطست. رؤسای فرهنگستان ها با پیشنهاد ریاست جمهور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند. فرهنگستان ها به شکل هیئت امنایی اداره شده و رییس هیئت امنای آنها نیز معاون اول رییس جمهور است.
آسیه مزینانی با اشاره به پویایی فضای هنر اظهار داشت: آیا فرهنگستان هنر حالا نهادی زنده و تأثیر گذار است یا خیر؟
دبیر فرهنگستان هنر عنوان کرد: این نهاد در دوره فعالیت خود فراز و نشیب هایی داشته است. کارهایی که در بخش پژوهش، آموزش و … دیگر بخش ها در زمینه هنر بوده، اثرگذار و جریان ساز بوده است. فرهنگستان هنر در بخش معرفی و شناسایی مکاتب و شخصیت های هنری که حتی گاهی در خارج از ایران مصادره هم شده اند، نقش مهمی داشته است. این فرهنگستان در معرفی تاریخ هنر ایران و آنچه که در شاخه های هنر معاصر بوده فعالیت نموده و نیز در زمینه آموزش هنر اهتمام کرده تا در تحلیل و ارزیابی وضعیت آموزش هنر در معرفی رشته ها و سرفصل های جدید هنری به دانشگاه ها و آموزش عالی فعالیت کند.
وی افزود: در زمینه آموزش و پرورش نیز کارهایی صورت گرفته که بصورت ویژه در امتداد سیاست پردازی و الگوسازی است. باتوجه به امکانات، بودجه و شرایطی که فرهنگستان هنر داشته در معرفی و شناساندن حوزه های هنری کشور نقش مؤثری داشته است.
مزینانی با اشاره به انتقادهای وارد بر فرهنگستان هنر اظهار داشت که تحقیقات و تحقیقات درباره تاریخ هنر مخصوصاً در هنرهای سنتی نقش بسیار مهمی داشته است اما گویی نسبتی با وضعیت هنر امروز ما ندارد.
اسماعیلی در پاسخ تصریح کرد: فرهنگستان هنر به هنر معاصر هم توجه داشته و هم اندیشی هایی در زمینه مباحث تاریخ معاصر هنر برگزار کرده است. بخش قابل توجهی از کتاب های فرهنگستان هنر بعنوان منابع و مأخذ مهمی از تاریخ معاصر است و بعنوان کتاب های درسی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید این نقد وجود داشته باشد که توازن بوده یا خیر که اهتمام ما این بود که این کار صورت گیرد. در مؤسسه فرهنگی هنری صبا در زمینه هنر تجسمی خیلی از رویدادهای هنری برگزار می گردد و بخش عمده اش بحث هنر معاصر است.
نشست هایی در مجموعه مؤسسه فرهنگی هنری آسمان به شکل خاص به حوزه هنر معاصر توجه کرده که ارتباط و تعامل خوبی نیز بین فرهنگستان هنر، سازمان ها و نهادهای هنری و نیز انجمن ها و تشکل های هنری برقرار شده است. در فرهنگستان هنر، بخشی برای پرداختن به بحث تعامل با هنرمندان تعریف شده است.
دبیر فرهنگستان هنر با اشاره به تأثیرپذیری رویدادهای فرهنگی و هنری از شرایط پاندمی کرونا اظهار نمود: کرونا روی فعالیت همه نهادها و سازمان های هنری کشور و حتی بخش خصوصی، اثر داشته تا برگزاری رویدادها کاهش پیدا کند. الان که شرایط بهتر و رو به بهبود است، کارهای زیادی طراحی و تهیه شده که ان شاءالله صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: فعالیت فرهنگستان در بخش هنر معاصر کم نبوده است. کارهایی در زمینه های هویت ساز که موجب احیا و معرفی هویت تاریخی ما می شود و در زمینه های مختلف هنری که سازمان ها و نهادهای دیگر و بخش خصوصی به آن ورود نکردند، انجام شده است. اهتمام ما این است که در دوره ی جدید به هنر معاصر به شکل ویژه ای توجه گردد. بحث تحلیل و بررسی جشنواره های هنری و برنامه هایی که در زمینه هنر معاصر انجام می شود نیز جز برنامه های فرهنگستان هنر است.
اسماعیلی بیان کرد: آنچه در وظایف و اهداف فرهنگستان ها در اساسنامه تعریف شده و از آنها انتظار می رود، بیشتر بحث سیاست پردازی و الگوسازی است که خطوط کلی را مشخص نماید و به طرح های پژوهشی کلان بپردازد. در دوره اول فعالیت فرهنگستان هنر باتوجه به خلائی که بود، شکل فعالیت طور دیگری شد. الان ما یک برنامه چهار ساله را با کمک همکاران تدوین کردیم که مبنای کار قرار گرفته و در آن تعریف شده است که در زمینه سیاست پردازی و الگوسازی که بیشتر هم از فرهنگستان هنر انتظار می رود، فعالیت کند.
اسماعیلی توضیح داد: در بحث هنر معاصر برنامه های جدید فرهنگستان هنر، نگاه ویژه ای دارد. بحث های اقتصاد هنر، صنایع خلاق هنری، کپی رایت و قوانین و مقررات مالکیت هنری و … جزو برنامه ها قرار گرفته است. ما تفاهم نامه ای با پارک علم و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که به شکل خاص با استارتاپ های هنری ارتباط برقرار شود.
وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت دیپلماسی هنری اظهار نمود: باتوجه به اثرگذاری دیپلماسی در زمینه های مختلف توجه ویژه ای به دیپلماسی هنری داشتیم. کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یونسکو و میراث فرهنگی در فرهنگستان هنر شکل گرفته است که در این عرصه به شکل خیلی تخصصی و ویژه ورود پیدا نماییم. در بخش هنر دیجیتال، یکی از برنامه هایی که مدنظر قرار گرفته، دوسالانه هنر دیجیتال جهان اسلام است که برنامه ریزی اولیه آن صورت گرفته که دوستان درحال تدارک برگزاری هستند.
در بخش دیگری از نشست مجازی دبیر فرهنگستان هنر به لزوم ارتباط با هنرمندان اصرار کرد و اظهار داشت: نکته اساسی کارهای ما رابطه بیشتر با خود هنرمندان است. ما این ارتباط را نه فقط در تهران بلکه در سطح کشوری دیده ایم. پرداختن به هنر استانها و ایجاد ارتباط با هنرمندان در همه نقاط کشور جز برنامه ها است.
اسماعیلی درباره رعایت اهمیت اجرائی سیاست پردازی های فرهنگستان هنر مطرح کرد: یکی از برنامه های گروههای تخصصی مجزا، تنظیم بیانیه هایی در زمینه های مختلف است. در هر حوزه هنری یک گروه تخصصی داریم که تلاش می کنند آنچه در سیاستگذاری و سیاست پردازی لازم است را در قالب بیانیه عرضه کنند. اخیراً ۳-۴ بیانیه از جانب گروه معماری داشته ایم که به سازمان های بالادستی ارسال شد تا ان شاءالله بتواند اثرگذار باشد.


منبع:

1400/08/10
23:07:04
5.0 / 5
850
تگهای خبر: آموزش , تخصص , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری