ArtKit کیت هنری

یكی از پول­ سازترین صنایع دنیا

یكی از پول­ سازترین صنایع دنیا به گزارش کیت هنری بوشهر عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران می گوید گردشگری یکی از پول­ سازترین صنایع در سطح دنیا است اما کارآفرینان در صنعت توریسم بایستی بیشتر از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند.


حیدر حکمت شعار، در نخستین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتاب­دهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی اظهار داشت: صنعت توریسم همچون هر صنعت دیگری، مجموعه ­ای از همکاران و عرضه­ کنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش می ­کنند.
به گفته وی گردشگری یکی از پول­ سازترین صنایع در سطح دنیا به حساب می آید و کشورهایی همانند ویتنام، تایلند، مالزی و... از این فرصت استفاده کافی را می برند. اگر صنعت توریسم فعال گردد، همزمان در واقع ۱۸ شغل و کسب و کار نظیر هتل ­ها، رستوران ­ها، دفاتر حمل و نقل مسافر، بوم­گردی ­ها و در کل بخش عمده ­ای از بازار فعال می­ گردند که در هیچ صنعتی این پیوند برقرار نمی ­گردد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران اضافه کرد: در ارزیابی ها وضعیت گردشگری در استان ­هایی همچون یزد، اصفهان، فارس و تبریز و مشهد و... در حد متوسط و قابل ­قبولی است ولی وضعیت این صنعت در استان بوشهر با عنایت به تاریخچه قوی و پتانسیل ­های موجود اصلا خوب و قابل­ قبول نیست.
حکمت شعار با برشمردن انواع گردشگری اظهار داشت: گردشگری فقط دریایی نیست و منحصر به فصل بهار نبوده، بلکه می­توان با ایجاد تجارب جذاب خرماچینی در فصل تابستان و مردادماه هم توریست جذب کرد و در مجموع انواع مختلفی مثل گردشگری مقاومت، گردشگری سیاه (جنگ یا...)، گردشگری، درمان، مذهب و... وجود دارد.
وی افزود: لازم به توضیح است که استان بوشهر دارای ظرفیت و پتانسیل همه و یا اغلب گردشگری­ های متنوع است اما گردشگری دریایی همچون مهم­ترین شکل ­های بالقوه جهت توسعه خوشه صنعتی گردشگری در استان بوشهر و منطقه قلمداد می­ گردد که البته پیش روی توسعه آن همانند سایر اقسام گردشگری در استان و کشور موانعی جدی وجود دارد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به یکی از حضار در خصوص چرایی ضعف صنعت توریسم در استان بوشهر، تصریح کرد: این مورد خیلی مفصل است و می­توان طبق تجربه موجود به مواردی اشاره نمود که بر مبنای اولویت و اهمیت عبارتند از: ۱- کم­ کاری و کم ­آگاهی خود شهروندان نسبت به پتانسیل ­های منطقه و کم ­لطفی و یا بی­ توجهی خود افراد به استان، ۲- کم کاری و یا کم ­لطفی بعضی از رسانه های ملی نسبت به استان، ۳- نبود یا کمبود کسب و کارهای قوی در صنعت توریسم برای معرفی ظرفیت­ها و پتانسیل­ های منطقه، ۴- عدم درک صحیح دولت­ها از اهمیت توسعه خوشه صنعتی گردشگری و کمبود حمایت­ های مادی و معنوی و ضعف زیرساختی شدید. ۵- عدم پشتیبانی از سرمایه ­گذاران بخش خصوصی از جانب دولت­ها و حاکمان و نبود برنامه­ ای برای پشتیبانی از توسعه سرمایه­ گذاری­های خصوصی در زمینه توسعه صنعت توریسم از منظر زیرساخت­ ها و....
این فعال حوزه گردشگری در ادامه از تجربیات خود در مناطق و کشورهای دریایی سرتاسر دنیا پیرامون توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر اظهار داشت: این بایستی در چارچوب یک حرکت مردمی و کارآفرینی بدون چشم­داشت به حمایت دولتی صورت پذیرد و دولت و حاکمیت نقش تأمین ­کننده امنیت و برخی زیرساخت­های حیاتی را بر عهده بگیرد. اگر کارآفرینی چشم به حمایت دولت داشته و انتظار داشته باشد حرکت­ها از سمت دولت صورت پذیرد، بطور قطع این نگرش حاصلی جز شکست و عدم تحقق اهداف در بر نخواهد داشت.
حیدر حکمت شعار توضیح داد: از طرفی چون ضعف زیرساختی وجود داشته و حمایت مطلوبی هم از جانب دولت­ ها صورت نمی ­پذیرد بایستی در حد توان و ظرفیت، تیم ­های نوآور بکوشند تا برای مسائلی که تحت کنترل­شان بوده ایده ­ها و راه ­حل­ هایی خلاقانه عرضه نمایند و چون کمتر کاری صورت پذیرفته است با اندک اقدامات موثر در این حوزه می­توان منافع بسیاری را ایجاد کرد و کافی است محصول یا خدمت مدنظر ارزش کلیدی و منحصر به فرد مورد نیاز مشتری را عرضه نماید.
وی ضمن اشاره به تجربیات خود تصریح کرد: گردشگران مرفه داخلی و علی­ الخصوص خارجی­ها به شدت از تجملات و تکنولوژی سطح بالا و اسکان در هتل­ های مجلل و مناطق سرسبز و... فراری­ هستند و تمایل بسیار شدیدی به بهره­ گیری از ظرفیت­های موجود داشته و شدیدا طرفدار سادگی­ هستند و تجربه کردن محصولات ارگانیک و بهره ­گیری از بوم­گردی ­ها و مشارکت در ساخت صنایع دستی و ماهیگیری و... را به شدت طلب می­ کنند و عمیقا از دیدن طبیعت بکر و البته مشاهده دریا و ساحل خلیج فارس لذت می ­برند.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری افزود: البته لازم به ذکر است همه توریستهای داخلی و خارجی در عین حال سادگی­ دوستی و دوری از تکنولوژی و تجملات به شدت از سرویس بهداشتی نامناسب بیزارند و همواره در استان بوشهر از این مساله گلایه دارند که این تصویر مطلوبی از استان و مدیریت شهری آن عرضه نمی ­دهد و حل آن هم آنچنان پیچیده به نظر نمی­رسد.
این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: پس می­توان گفت استان بوشهر خصوصا با دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس جذابیت بسیار بالایی داشته و کارآفرینان بایستی مبتنی بر فناوری، ارزش ­های منحصر به فرد و در عین حال فرصت­های تجربه لذت­بخش و ساده­ای برای گردشگران فراهم آورند که به سهم خود از این صنعت بهره لازم را ببرند و همینطور استان بوشهر را بهتر معرفی نمایند.
حکمت شعار تصریح کرد: نکته پایانی اینکه کارآفرینان در صنعت توریسم بایستی بیشتر از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند و با هوش فرهنگی و کارآفرینی بالا، عاشقانه با کسب و کار خود زندگی نمایند تا کسب و کار پایدار و گردشگری پایدار تحقق یابد.
به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، نخستین رویداد دورهمی با محوریت گردشگری دریائی با حضور «حیدر حکمت شعار»، از فعالان با سابقه صنعت توریسم و عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران، بعنوان میهمان و به همّت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.



1399/11/18
20:57:32
0.0 / 5
313
تگهای خبر: برند , تصویر , دانشگاه , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری