یكی از پول سازترین صنایع دنیا
به گزارش کیت هنری بوشهر عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران می گوید گردشگری یکی از پول سازترین صنایع در سطح دنیا است اما کارآفرینان در صنعت توریسم بایستی بیشتر از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند.
حیدر حکمت شعار، در نخستین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی اظهار داشت: صنعت توریسم همچون هر صنعت دیگری، مجموعه ای از همکاران و عرضه کنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش می کنند.
به گفته وی گردشگری یکی از پول سازترین صنایع در سطح دنیا به حساب می آید و کشورهایی همانند ویتنام، تایلند، مالزی و... از این فرصت استفاده کافی را می برند. اگر صنعت توریسم فعال گردد، همزمان در واقع ۱۸ شغل و کسب و کار نظیر هتل ها، رستوران ها، دفاتر حمل و نقل مسافر، بومگردی ها و در کل بخش عمده ای از بازار فعال می گردند که در هیچ صنعتی این پیوند برقرار نمی گردد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران اضافه کرد: در ارزیابی ها وضعیت گردشگری در استان هایی همچون یزد، اصفهان، فارس و تبریز و مشهد و... در حد متوسط و قابل قبولی است ولی وضعیت این صنعت در استان بوشهر با عنایت به تاریخچه قوی و پتانسیل های موجود اصلا خوب و قابل قبول نیست.
حکمت شعار با برشمردن انواع گردشگری اظهار داشت: گردشگری فقط دریایی نیست و منحصر به فصل بهار نبوده، بلکه میتوان با ایجاد تجارب جذاب خرماچینی در فصل تابستان و مردادماه هم توریست جذب کرد و در مجموع انواع مختلفی مثل گردشگری مقاومت، گردشگری سیاه (جنگ یا...)، گردشگری، درمان، مذهب و... وجود دارد.
وی افزود: لازم به توضیح است که استان بوشهر دارای ظرفیت و پتانسیل همه و یا اغلب گردشگری های متنوع است اما گردشگری دریایی همچون مهمترین شکل های بالقوه جهت توسعه خوشه صنعتی گردشگری در استان بوشهر و منطقه قلمداد می گردد که البته پیش روی توسعه آن همانند سایر اقسام گردشگری در استان و کشور موانعی جدی وجود دارد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به یکی از حضار در خصوص چرایی ضعف صنعت توریسم در استان بوشهر، تصریح کرد: این مورد خیلی مفصل است و میتوان طبق تجربه موجود به مواردی اشاره نمود که بر مبنای اولویت و اهمیت عبارتند از: ۱- کم کاری و کم آگاهی خود شهروندان نسبت به پتانسیل های منطقه و کم لطفی و یا بی توجهی خود افراد به استان، ۲- کم کاری و یا کم لطفی بعضی از رسانه های ملی نسبت به استان، ۳- نبود یا کمبود کسب و کارهای قوی در صنعت توریسم برای معرفی ظرفیتها و پتانسیل های منطقه، ۴- عدم درک صحیح دولتها از اهمیت توسعه خوشه صنعتی گردشگری و کمبود حمایت های مادی و معنوی و ضعف زیرساختی شدید. ۵- عدم پشتیبانی از سرمایه گذاران بخش خصوصی از جانب دولتها و حاکمان و نبود برنامه ای برای پشتیبانی از توسعه سرمایه گذاریهای خصوصی در زمینه توسعه صنعت توریسم از منظر زیرساخت ها و....
این فعال حوزه گردشگری در ادامه از تجربیات خود در مناطق و کشورهای دریایی سرتاسر دنیا پیرامون توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر اظهار داشت: این بایستی در چارچوب یک حرکت مردمی و کارآفرینی بدون چشمداشت به حمایت دولتی صورت پذیرد و دولت و حاکمیت نقش تأمین کننده امنیت و برخی زیرساختهای حیاتی را بر عهده بگیرد. اگر کارآفرینی چشم به حمایت دولت داشته و انتظار داشته باشد حرکتها از سمت دولت صورت پذیرد، بطور قطع این نگرش حاصلی جز شکست و عدم تحقق اهداف در بر نخواهد داشت.
حیدر حکمت شعار توضیح داد: از طرفی چون ضعف زیرساختی وجود داشته و حمایت مطلوبی هم از جانب دولت ها صورت نمی پذیرد بایستی در حد توان و ظرفیت، تیم های نوآور بکوشند تا برای مسائلی که تحت کنترلشان بوده ایده ها و راه حل هایی خلاقانه عرضه نمایند و چون کمتر کاری صورت پذیرفته است با اندک اقدامات موثر در این حوزه میتوان منافع بسیاری را ایجاد کرد و کافی است محصول یا خدمت مدنظر ارزش کلیدی و منحصر به فرد مورد نیاز مشتری را عرضه نماید.
وی ضمن اشاره به تجربیات خود تصریح کرد: گردشگران مرفه داخلی و علی الخصوص خارجیها به شدت از تجملات و تکنولوژی سطح بالا و اسکان در هتل های مجلل و مناطق سرسبز و... فراری هستند و تمایل بسیار شدیدی به بهره گیری از ظرفیتهای موجود داشته و شدیدا طرفدار سادگی هستند و تجربه کردن محصولات ارگانیک و بهره گیری از بومگردی ها و مشارکت در ساخت صنایع دستی و ماهیگیری و... را به شدت طلب می کنند و عمیقا از دیدن طبیعت بکر و البته مشاهده دریا و ساحل خلیج فارس لذت می برند.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری افزود: البته لازم به ذکر است همه توریستهای داخلی و خارجی در عین حال سادگی دوستی و دوری از تکنولوژی و تجملات به شدت از سرویس بهداشتی نامناسب بیزارند و همواره در استان بوشهر از این مساله گلایه دارند که این تصویر مطلوبی از استان و مدیریت شهری آن عرضه نمی دهد و حل آن هم آنچنان پیچیده به نظر نمیرسد.
این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: پس میتوان گفت استان بوشهر خصوصا با دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس جذابیت بسیار بالایی داشته و کارآفرینان بایستی مبتنی بر فناوری، ارزش های منحصر به فرد و در عین حال فرصتهای تجربه لذتبخش و سادهای برای گردشگران فراهم آورند که به سهم خود از این صنعت بهره لازم را ببرند و همینطور استان بوشهر را بهتر معرفی نمایند.
حکمت شعار تصریح کرد: نکته پایانی اینکه کارآفرینان در صنعت توریسم بایستی بیشتر از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند و با هوش فرهنگی و کارآفرینی بالا، عاشقانه با کسب و کار خود زندگی نمایند تا کسب و کار پایدار و گردشگری پایدار تحقق یابد.
به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، نخستین رویداد دورهمی با محوریت گردشگری دریائی با حضور «حیدر حکمت شعار»، از فعالان با سابقه صنعت توریسم و عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران، بعنوان میهمان و به همّت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب