جریان شناسی سیاسی عاشورا
كیت هنری: بذل و بخشش هایی كه پس از پیامبر(ص) انجام می گرفت در گذر زمان به صورت یك سیر طبیعی درآمد و در زمان معاویه این روش تقسیم بیت المال صورت مشروع به خود گرفت و مال های حرام بیت المال زیر پوست افراد جامعه جمع و شكم هایشان بر اثر مصرف بیت المال مسلمین پر شد و موجب شد مردم و بزرگان جامعه صدای حق را نشنوند و در نهایت پسر پیامبر(ص) را در صحرای كربلا تنها گذاشته و قداست خاندان پیامبر(ص) را با زر و سیم حاصل از غصب بیت المال معاوضه كردند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم معصومی- استاد دانشگاه و دبیر علمی گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی دوده (ع) - در یادداشتی كه در اختیار ایسنا قرار داده است، به جریان سیاسی و اجتماعی قیام امام حسین(ع) و علت وقوع عاشورا به صورت سلسه وار پرداخته است.
در بخش هفتم این یادداشت آمده است:
زمینه ها و ریشه های اجتماعی
۳) انحراف از سیاست های اقتصادی پیامبر(ص)
پیامبر اسلام(ص) جزو معدود انبیایی بود كه خداوند مانند حضرت داوود و سلیمان در كنار رسالتشان امر حكومت را نیز به ایشان عطا كرد تا به دست آخرین دین آسمانی خود، دولت-ملت سازی را به صورت كامل پیاده كند. آن هم در جغرافیای سیاسی كه تا آن روز دولت-ملتی مستقل برای خود تجربه نكرده بود پس ایشان نخستین شخصی بودند كه با آوردن دین جدید و برای پیاده كردن معارف الهی نیاز به تشكیل حكومت شدند تا بتوانند اهداف خود(گسترش دین الهی در كره زمین) را پیاده سازند.
چون در طول تاریخ انبیای الهی به سبب عدم بسط ید در حكومت داری نتوانستند اوامر و نواهی خداوند را در جامعه خود بطور كامل پیاده كنند اما پیامبر اسلام(ص) با دارا بودن چنین شئونی، حكومتی را برپا كرده و در عرصه اجتماع برنامه زیستی را جهت تعالی انسان ها ارائه كردند.
یكی از مهم ترین معیار در حكومت داری امور اقتصادی می باشد. كه پیامبر اكرم(ص) نیز آنرا به نحو احسن در سیستم حكومتی خود تدبیر و پیاده كردند. ایشان در تقسیم بیت المال، عرب را بر عجم و فقیر را با غنی مساوی در نظر می گرفتند و همچین برای همه به صورت مساوی از غنائم سهمی در اختیارشان می گذاشتند.
اما پس از ایشان جامعه اسلامی در امور اقتصادی راه انحراف را در پیش گرفت و شكاف عمیقی بین فقیر و غنی بوجود آمد و صحابه در مرور زمان به افراد ثروتنمد در جامعه اسلامی تبدیل شدند. كه این امر در حكومت امام علی(ع) كه بر طبق سنت نبوی اداره می شد گران به اتمام رسید و موجب مخالفت شدید با ایشان گردید. همین منوال ادامه پیدا كرد تا سالیانی پس از پیامبر(ص) این نوع بذل و بخشش ها به صورت یك سیر طبیعی به خود گرفت و در زمان معاویه این روش تقسیم بیت المال به صورت مشروع درآمد و مال های حرام بیت المال زیر پوست افراد جامعه جا گرفت و شكم هایشان بر اثر مصرف بیت المال مسلمین پر شد و موجب شد مردم و بزرگان جامعه صدای حق را نشنوند و در نهایت پسر پیامبر(ص) را در صحرای كربلا تنها گذاشته و قداست خاندان پیامبر(ص) را با زر و سیم حاصل از غصب بیت المال معاوضه كردند.
این امور ناشی از بینش هایی بود كه پس از پیامبر(ص) به انحراف كشیده شده بود. چون پیامبر(ص) جامعه اسلامی را برمبنای ارزش های اصیل الهی-اسلامی پایه گذاری كرده بود و تقوا، از خود گذشتگی، كمك به محرومین، كسب رضای خدا و... محور اصلی بینش مسلمانان قرار گرفته بود و پیامبر(ص) برای رسیدن به این هدف ۲۳ سال زحمت كشید و در نهایت با نصب امام به دستور خداوند آجر آخر را برای تكمیل این ساختار انجام داد.
اما متاسفانه پس از ایشان با نخستین انحراف در بینش كه كنار زدن امام از هدایت جامعه اسلامی بود آغاز شد و بجای ارزش های الهی-اسلامی دنیا پرستی و رفاه طلبی در جامعه و بین بزرگان و صحابه بوجود آمد در امتداد تغییر بینش انحرافت اقتصادی نیز در جامعه رخ خودرا نمایان كرد.
در این امر سیستم اقتصادی خلفای ثلاث روند سعودی به این امر بخشیدند وقتی در جامعه ای بینش ها تغییر پیدا كرد در گذر زمان رفتارها نیز متأثر از بینش شده و رفتار در اجتماع برمبنای بینش جدید شكل می گیرد زمانی كه در دوره خلفای ثلاث آغاز به كشور گشایی شد.
غنائم فراوانی به سمت مركز خلافت اسلامی سرازیر شد چون بینش افراد در جامعه به سمت دنیاگرایی سوق پیدا كرده بود غنائم كشورهای دیگر به صورت غیر مساوی برمبنای سیستم مالی خلیفه دوم در میان مهاجرین و انصار و همین طور اشراف زادگان تقسیم شد و موجب تجمع ثروت در دست عده ای قلیل در جامعه اسلامی شد. همچنانكه ذكر شد این تقسیم ناعادلانه در زمان خلیفه سوم به اوج رسید و در زمان معاویه بیت المال جزو اموال شخصی خلیفه درآمد و امویان را نسبت به سایرین اموال فراوانی داد. در این بین صدای هر مخالفی را در نطفه خفه كردند و در نهایت توسط همین اموال بیت المال كه برای بزرگان كوفه هزینه شد سر پسر پیامبر(ص) را از تن جدا كردند.
نكته قابل توجه اینكه انحراف در سیستم اقتصادی كه پس از پیامبر(ص) بوجود آمد در گذر زمان شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی را دستخوش تغییرات فراوانی كرد و در نهایت شرایطی را بوجود آورد كه واقعه خونبار كربلا رقم بخورد.
منبع: كیت هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب