ArtKit کیت هنری
گزارش كیت هنری به نقل از مهر؛

دغدغه هایی كه در خرمشهربعلاوه۳۰ قاب شدند، روایت حسرت و حماسه

دغدغه هایی كه در خرمشهربعلاوه۳۰ قاب شدند، روایت حسرت و حماسه به گزارش كیت هنری فریدون فربود هدف از برگزاری نمایشگاه خرمشهر+۳۰ را یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر دانست كه سال هاست تنها به یك سمبل تبدیل گشته و تاكید كرد مردم این شهر لایق زندگی بهتری هستند.



خبرگزاری مهر - گروه هنر- آزاده فضلی: حماسه سوم خرداد ۶۱ یكی از رخدادهایی است كه در ذهن همه مردم ایران ماندگار شده است. یكی از رسانه هایی كه توانست آن روزها را در یاد و خاطره ها زنده نگاه دارد، تصاویری بود كه مقاومت، دفاع و آزاد شدن خرمشهر را ثبت كردند.
هر ساله نمایشگاه های مختلف هنری با مبحث آزادسازی خرمشهر از جانب نهادها و هنرمندان مختلف برپا می شود كه اغلب آنها هم نمایشگاه عكس هستند.
امسال و همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی، نمایشگاه عكس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» با حمایت اداره كل هنرهای تجسمی و به كیوریتوری فریدون فربود در گالری فرمانفرمای تهران برگزار شده است كه ۳۶ عكس و چیدمان از ۱۳ هنرمند در چارچوب آن به معرض نمایش گذاشته شده است. «خرمشهر +۳۰» یك نمایشگاه گروهی كیوریتوریال با موضوعیت خرمشهر و آنچه با گذشت ۳۰ سال از اتمام جنگ بر این شهر گذشته، است.
خلق آثار هنری بر پایه «عكس»
به گفته فریدون فربود كیوریتور این نمایشگاه، تمام آثار نمایشگاه بر پایه عكس خلق شده اند، به صورت مثال در بین آثار نمایشگاه، آثاری را می بینیم كه خالقان آنها بعنوان عكاس شناخته نمی شوند اما از تصویر و عكس در خلق اثرشان بهره برده اند. مثلاً رودابه باقری نژاد از تصاویر قدیمی كه زندگی روزمره مردم خرمشهر را نشان داده است بهره برده و با چیدمانی خاص، آنرا به صورت یك «آرت ورك» یا اثر هنری بر پایه عكاسی عرضه كرده است. یا احسان ضیایی كه هنرمند چند رسانه ای است و از عكس معروف آزادسازی خرمشهر سعید صادقی كه پیش تر در رسانه ها انتشار یافته، بهره برده و با تكنیك خاص خود آنرا به یك اثر هنری متفاوت تبدیل نموده است كه صرفاً می تواند یك عكس نباشد. ازاین رو چون نوع عرضه آثار از سایز و قاب گرفته تا روش نصب آثار بر روی دیوار كمی غیرمتعارف تر از سایر نمایشگاه های عكس بود تصمیم بر آن شد تا عنوان چیدمان و عكس در نام نمایشگاه در كنار هم بیاید.

روایت نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» به شكلی است كه از خرمشهر پیش از جنگ شروع می شود و به امروز خرمشهر هم می پردازد. پیمان ابدالی موزیسین هم با خلق یك قطعه موسیقی، در این نمایشگاه حضور دارد كه در طول زمان بازدید، در فضای گالری فرمانفرما پخش می شود تا مخاطب با تصاویر قرابت بیشتری را احساس كند.
نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» وضعیت شهری را كه با گذشت بیشتر از ۳۰ سال از آخر جنگ، هنوز از زیر بار ویرانی ها قد راست نكرده و تنها به سمبلی از مقاومت تبدیل گشته را روایت می كند سال هاست نمایشگاه های عكس با مبحث خرمشهر و آزادسازی خرمشهر با عناوین مختلف برگزار می گردند كه گاهی به تكرار هم می افتند. كمتر پیش می آید این نوع نمایشگاه ها حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند و به روایتی از آن سال ها بسنده می كنند.
فربود درباره اینكه آیا این نمایشگاه حرف جدیدی برای گفتن دارد یا خیر، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بله درست است، در طول سال های گذشته نمایشگاه های عكس زیادی با مبحث خرمشهر و آزادسازی آن برگزار شده اما این نمایشگاه روایتی دیگر از خرمشهر، آزادسازی آن، ساكنان آن دیار و آنچه این شهر قبل از پیروزی انقلاب تابحال پشت سر گذاشته را به ما نشان داده است و وضعیت شهری را كه با گذشت بیشتر از ۳۰ سال از آخر جنگ، هنوز از زیر بار ویرانی ها قد راست نكرده و تنها به سمبلی از مقاومت تبدیل گشته را روایت می كند.
این هنرمند تاكید دارد: اینكه حرف جدیدی داشته یا نه را فكر می كنم باید از مخاطبان و بازدیدكنندگان نمایشگاه بپرسید، اما تا آنجا كه به من بعنوان كیوریتور نمایشگاه مربوط است، می توانم بگویم كه با همكاری هنرمندان و البته گالری تلاش كرده ایم حرف جدیدی داشته باشیم و خرمشهر را متفاوت تر از سایر نمایشگاه ها با این مساله نشان دهیم.
یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر
وی در تشریح این رویكرد متفاوت اظهار داشت: مثلاً در كنار نمایش آثار یك موسیقی خاص توسط پیمان ابدالی برای آنچه در این سال ها بر خرمشهر گذشته، ساخته شده كه هم در فضای كلی نمایشگاه و هم به صورت جداگانه در یكی از بخش های گالری به همراه تصاویری از بهرام محمدی فرد پخش می شود و از آنجائیكه نمایشگاه مورد توجه خیلی از مخاطبان و اساتید دانشگاه قرار گرفته و بازخوردهای خوبی از آن داشته ایم، می توانم بگویم بله اساسا حرف جدیدی داشته كه اینچنین به دل مخاطب هم نشسته است.

فربود همینطور درباره هدفش از برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: چهار سال پیش وقتی برای نخستین بار به خرمشهر رفتم و دیدم در خرمشهر هنوز مردم زیادی در خانه هایی با جای گلوله بر دیوارها زندگی می كنند، بسیار دلم گرفت. از آن موقع هر سال به خرمشهر رفته ام اما متأسفانه تفاوت چندانی ندیده ام و چون معتقدم مردم خرمشهر با مقاومتشان در مقابل تجاوز عراق حق بزرگی بر گردن ایران دارند و خون های پاك زیادی كه برای حفظ این شهر بر زمین ریخته شده، هیچگاه نمی خواستند خرمشهر ویرانه باقی بماند، تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفتم كه خوشبختانه با همراهی هنرمندانی كه مثل من فكر می كردند هم روبرو شد. ازاین رو می توانم بگویم هدف از برگزاری این نمایشگاه یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر در آن ۵۷۸ روز بوده كه سال هاست تنها به یك سمبل تبدیل گشته و هم مرور وضعیت شهری است كه مردمش لایق زندگی بهتر و داشتن امكانات بیشتری هستند.
حضور هنرمندان نسل های مختلف با رویكرد متفاوت
جاسم غضبانپور، محمد فرنود و محسن راستانی سه عكاس جنگ هستند كه در نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» تصاویر مستند خویش را از خرمشهر به معرض نمایش گذاشته اند. در بین آثار این عكاسان پیشكسوت، آثاری از هنرمندان جوان چون آرمین امیریان، احسان ضیایی و امید شلمانی هم دیده می شود كه هر كدام به شكلی به مبحث خرمشهر پرداختند.
چون نمی خواستم در این نمایشگاه فقط تصاویری مستند یا خبری از آزادسازی خرمشهر را به نمایش بگذارم، برایم مهم بود كه هنرمندانی از نسل های مختلف و با نوع و رویكرد متفاوت نسبت به عكاسی و مبحث نمایشگاه را جمع كنم كیوریتور نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» درباره انتخاب هنرمندان و خصوصیت كه سبب شد این هنرمندان انتخاب شوند هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: «خرمشهر + ۳۰» روایتی است از آنچه كه در چند دهه اخیر بر خرمشهر گذشته و خصوصیت انتخاب هنرمندان را در واقع خط روایی كه دنبالش بودم تعیین كرده، چون یك بخش روایت پیش از انقلاب بود كه آثار چندانی از آن در دسترس نبود و تنها هنرمندانی كه اهل خرمشهر بودند می توانستند آنرا با آثارشان بازنمایی كنند. یك بخش به اشغال خرمشهر، جنگ و آزادسازی می پرداخت كه تقریباً در این سال ها بیشترین حجم نمایشگاه ها با مبحث خرمشهر را به خود اختصاص داده بود. بخش دیگر پس از اتمام جنگ و زندگی روزمره مردم خرمشهر بود كه در این سال ها چندان به آن پرداخته نشده و بخش پایانی هم اوضاع امروز (چند سال اخیر) خرمشهر بود.
فربود تاكید كرد: چون نمی خواستم در این نمایشگاه فقط تصاویری مستند یا خبری از آزادسازی خرمشهر را به نمایش بگذارم، برایم مهم بود كه هنرمندانی از نسل های مختلف و با نوع و رویكرد متفاوت نسبت به عكاسی و مبحث نمایشگاه را جمع كنم، البته با این نگاه كه آنها هم دغدغه ای مشابه من نسبت به خرمشهر داشته باشند. ازاین رو حدود ۲ تا ۳ ماه قبل مبحث نمایشگاه را با گروه مختلفی از عكاسان و چند هنرمند غیر عكاس كه مدنظر داشتم در بین گذاشتم تا بتوانم در كنار تصاویری مستند از خرمشهر، آزاد سازی آن و تصاویری از سال های جنگ، نگاهی مفهومی هم به خرمشهر و آنچه بر آن گذشته داشته باشم.
وی اضافه كرد: انتخاب من در ابتدا فهرست مفصلی از عكاسان مطرح، عكاسان جنگ به همراه عكاسان جوان بود، اما تعدادی به سبب مشغله نتوانستند حضور داشته باشند، چند نفری نرسیدند كارشان را به سرانجام برسانند، برخی در دسترس نبودند، برخی هم آثارشان در اختیار انجمن دفاع مقدس بود كه امكان چاپ آثار را نداشت و در نهایت با عنایت به گپ وگفت ها و استودیو ویزیت ها به مجموعه ای منسجم رسیدم كه هم از خصوصیت تنوع رویكرد به عكاسی برخوردار بود، هم نسل های مختلف هنرمندان را در بر می گرفت و هم خط روایی كه می خواستم، شكل می داد و در نتیجه نمایشگاه با ۳۶ اثر و یك قطعه موسیقی از ۱۳ هنرمند، ۲۷ اردیبهشت در گالری فرمانفرما راه اندازی شد.

هنرمند دغدغه مند باشد از هر تكنیكی برای خلق استفاده كند
فربود درباره هنرمندان حاضر در نمایشگاه توضیح داد: اساتیدی چون مهدی مقیم نژاد، جاسم غضبانپور، محسن راستانی، محمد فرنود، بهرام محمدی فرد و ساسان توكلی فارسانی كه هر یك رویكرد متفاوتی نسبت به عكاسی دارند و آثارشان، عكاسی ایده محور، عكاسی خبری، عكاسی مستند اجتماعی یا عكاسی جنگ را در بر می گیرد و هر یك در آثارشان هم خصوصیت های خاص خویش را دارند، اما افزون بر این خصوصیت های تكنیكی، محسن راستانی و جاسم غضبانپور متولد خرمشهر بودند و در زمان آزادسازی و سال های جنگ از خرمشهر عكاسی كرده بودند.
وی افزود: محمد فرنود و بهرام محمدی فرد هم مثل آنها از جنگ و آزادسازی خرمشهر تصاویر بسیاری داشتند، ساسان توكلی فارسانی هم كه یكی از مهمترین مجموعه های زندگی روزمره مردم ایران را در دهه ۸۰ شمسی عكاسی كرده بود و مهدی مقیم نژاد هم گفته بود یك اثر برای نمایشگاه خلق خواهدنمود كه خوب همه این خصوصیت ها سبب می شد حضور آنها در این نمایشگاه قطعی باشد و بودن شأن برایم بسیار سبب دلگرمی بود، مضاف بر اینكه آنها دغدغه ای مشابه من هم نسبت به خرمشهر داشتند.
كیوریتور نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» در انتها در مورد حضور و آثار آرمین امیریان و امید شلمانی كه هنرمندان نسل جدید هستند هم به خبرگار مهر اظهار داشت: در مورد عكاسان جوانی چون آرمین امیریان و امید شلمانی باید بگویم كه حضورشان در این گروه بسیار برایم جذاب و لذت بخش بود چون این اتفاق توانست نشان دهد اگر هنرمند دغدغه مند باشد می تواند از هر رویكرد و تكنیكی برای خلق اثر و بیان دغدغه اش استفاده نماید و با وجود آنكه كارهایشان عكاسی صحنه پردازی شده است اما هر دو با رویكرد خاص خود نسبت به عكاسی، كاملاً دقیق در آثارشان به مبحث نمایشگاه پرداخته و تكنیك و رویكردشان را در خدمت بیان مبحث قرار داده اند كه این نكته به نظر من بسیار نكته مهمی بود و البته باید بگویم آثار بهروز بادروج و سعیده افروخته هم كه عكاسی مستند اجتماعی از وضعیت امروز خرمشهر و مردم آن هستند جمع آثار و روایت خرمشهر +۳۰ را كاملاً تكمیل می كند، بخصوص آثار سعیده افروخته كه كاملاً به اوضاع شهر و احوال مردم خرمشهر پرداخته است.
نمایشگاه گروهی عكس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» تا ۱۰ خرداد ماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان كریمخان زند، خردمند شمالی، كوچه اعرابی ۲ برپاست.

1398/03/03
23:06:19
5.0 / 5
4229
تگهای خبر: تصویر , دانشگاه , رسانه , عكاس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری