ArtKit کیت هنری
سیمای نوروزی زیر ذره بین مهر ؛

ماه عسل علیخانی در عصر جدید، جوان عاشق رقابت است

ماه عسل علیخانی در عصر جدید، جوان عاشق رقابت است به گزارش كیت هنری عصر جدید و خندوانه دو رقیب اصلی در جذب مخاطبان شبانه سیما در نوروز ۹۸ هستند، رقابتی كه رأس ساعت ۲۳ هر شب كلید می خورد؛ این دو برنامه تا به اینجا چه كارنامه ای داشته اند؟



خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: احتمالاً اگر این شب ها وقت كرده باشید در كنار دید و بازدیدهای نوروزی، برنامه های سیما را هم از شبكه های مختلف تلویزیون دنبال كنید احتمالاً با این تصویر مواجه بوده اید؛ در دورهمی ها و پس از اتمام قطار سریال های نوروزی در ساعت ۲۳، مخاطبان سیما به دو دسته تقسیم می شوند؛ عده ای كه دوست دارند «عصر جدید» ببینند و عده ای كه «خندوانه» را انتخاب می كنند چون هر دو در یك بازه زمانی پخش می شدند و قاعدتاً مخاطب باید از یكی صرف نظر كند تا به تماشای دیگری بنشیند.
با این حال این دو برنامه تركیبی تقریباً و در رقابتی بسیار نزدیك هر دو جزو پربیننده ترین آثار این شب های تلویزیون هستند، هرچند كه به هر دو آنها انتقاداتی هم وارد بوده اما باز هم هر شب مخاطبان با همه حرص خوردن ها برای پیروزی یا شكست شركت كننده های «عصر جدید» و یا هیجان و شور رقابت های دوستانه «خندوانه» به انتظار تماشای این دو برنامه می نشینند.
در این گزارش نگاهی گذرا به اهم نقاط قوت و ضعف این دور برنامه موفق نوروزی انداخته ایم.
عصر جدید؛ نشانه های یك برنامه سرگرم كننده
پخش «عصر جدید» قبل از روزهای نوروز شروع شد و تقریباً با هر قسمت از برنامه كه روی آنتن رفت مخالفان و موافقان زیادی نسبت به این برنامه اظهار نظر می كردند و بحث ها درباره شركت كنندگان برنامه، نحوه داوری و اینكه چه كسی حقش بود كه دیده شود و یا چه كسی اصلاً نباید به این برنامه راه می یافت از قبل از تعطیلات كلید خورده بود.
از همین منظر و در نخستین نگاه درباره یك برنامه تلویزیونی می توان گفت همین كه اثری بتواند مورد بحث گسترده مخاطبان قرار بگیرد یعنی نخستین قدم یعنی «جذب مخاطب» را برداشته است. حضور شركت كننده های مختلف با تنوع توانمندی ها و مهارت های حاضران هم یكی از دیگر علل سرگرم كنندگی این برنامه است. شركت كننده هایی كه با هر سن و سالی و از هر خطه و منطقه ای در برنامه حضور می یابند و در یك اجرای چند دقیقه ای مهارت خویش را به نمایش می گذارند.
اگرچه هنوز بخش زیادی از این مهارت ها به استعدادهای ورزشی یا حركات نمایشی اختصاص دارد و كمتر به سمت هنرها و یا سرگرمی های دیگر رفته است. با این وجود شاید انتظار می رود برنامه بتواند مسیری به مخاطب نشان دهد كه در این زمینه ها هم شركت كننده بتواند خویش را به عرصه آزمون و خطا بسپارد. با این وجود برای سیمای به شدت سلبریتی زده سال های اخیر كه معمولاً در همه برنامه های شبانه اش از چهره ها استفاده می نماید تا مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد، دیدن شركت كننده هایی كه از خود مردم هستند و می تواند سرگرم كننده باشد اتفاق نیكویی است.

ملاك داوری؛ استعداد یا تخصص؟
با وجود این اتفاق مبارك اما حضور بعضی از شركت كننده ها در «عصر جدید» هنوز هم سوال برانگیز است و سبب شده بخش داوری برنامه «عصر جدید» را با یك چالش مواجه كند. مخاطب هنوز نمی داند داوری برنامه برپایه چه المان هایی صورت می گیرد آیا برنامه مقرر است یك استعداد جدید را معرفی نماید كه در این صورت نباید چندان به روش اجرای شركت كننده هایی كه از این استعدادها برخوردار می باشند ولی با سنین كم و یا غیرحرفه ای هستند ایراد گرفت.
برای سیمای به شدت سلبریتی زده سال های اخیر، دیدن شركت كننده هایی كه از خود مردم هستند و می تواند سرگرم كننده باشد در «عصر جدید» اتفاق نیكویی است این نكته ای است كه در بیشتر اجراها دیده می شود و به آنها خرده گرفته می شود كه اجرای صحنه ای جذابی نداشته اند و شركت كننده هایی كه اجرایشان از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد به مراحل فینال راه می یابند. افرادی كه شاید حتی مردم عادی هم به علت اجراهایشان آنها را بشناسند.
این همان چالشی است كه از پخش نخستین قسمت این برنامه این سوال را بوجود آورده كه اگر «عصر جدید» فضایی برای افراد با استعداد است چرا قهرمان های ورزشی و كسانی كه چندین سال است در یك حرفه مشغول به كار هستند و حتی مقام كسب كرده اند در این برنامه حضور دارند.
به طور مثال در یكی از شب های نوروز ۹۸ «گروه آوازی تهران» در این برنامه شركت كرد؛ گروهی كه سال هاست در حال فعالیت در حوزه موسیقی هستند و بر كسی هم اهمیت و جذابیت كار این گروه بدون ساز پوشیده نیست، اما این گروه حدود ۱۲ سال پیش نخستین كنسرت خویش را برگزار كرده و آریا عظیمی نژاد با علم به اینكه آنها یك گروه فعال و حرفه ای هستند برایشان بلند می شود و دست می زند و یا رویا نونهالی كه به قول خود پیش تر مخاطب اجرای رسمی این گروه بوده با رأی سفید آنها را به فینال بدرقه می كند.
این بلاتكلیفی در ملاك رای به شركت كننده ها كه برای بعضی با سخت گیری و برای بعضی با شعف و احساس انجام می شود می تواند ابتدا به تاثیر داوری و سپس به خود مسابقه و رقابت خدشه وارد كند.

نقش احسان علیخانی در داوری
شاید زمانی كه احسان علیخانی خویش را بعنوان مجری معرفی و البته عنوان نمود كه نمی خواسته در این برنامه حضور داشته باشد، كسی فكر نمی كرد حضورش در بعضی مقاطع اهمیت پیدا كند. با این وجود علیخانی پررنگ ترین نقش را برای خودش تا به اینجا تعیین كرده است.
او همانطور كه چندی قبل هم در یكی از قسمت های برنامه گفت به شكلی نقش «وكیل مدافع» برخی شركت كننده ها را ایفا می كند و بعضاً تلاش در تغییر رای داوران دارد. گاهی كه داوران با جدیت و شاید با ادله خود به بركناری یك نفر رای می دهند با طرح مباحثی مثلاً از زندگی شخصی فرد تلاش در تغییر رای داوران دارد.
این اتفاق روی صحنه و حتی برای مخاطبی كه از بیرون نگاه می كند گاهی می تواند حركت جذابی هم باشد؛ اینكه شركت كننده ای كه با ضربدر به بیرون بازی رفته حالا شانس باردیگر ای پیدا می كند و شاید علیخانی به خصوصیات یك «شوی صحنه ای» فكر می كند كه وارد چنین بازی هایی می شود اما نخستین نكته چنین كاری این است كه نشان داده است خود علیخانی هم بعضی ملاك ها در داوری ها را قابل قبول نمی داند.
از طرف دیگر علیخانی مجری برنامه پربیننده «ماه عسل» است كه سال ها در اجرای آن موفقیت به دست آورد و نشان داد كه بلد است به منظور زندگی هایی كه شاید جذاب هم نیستند سناریو بچیند و همه اتفاقاتی را كه شاید در صفحه حوادث می خواندیم و از كنارشان رد می شدیم با درام و اتفاقاتی همراه كند كه هر شب مخاطب را پای برنامه خود بنشاند و حالا در این برنامه هم انگار خواه ناخواه به سمت رویه ای كشیده می شود كه قبل از این هم داشته؛ اما رفتار حرفه ای این است كه بین «ماه عسل» و یك رقابت جدی در «عصر جدید» تمایز قایل شود.
خندوانه؛ خرده لذت های دورهم نشینی شبانه
واقعیت این است كه در قیاس با تجربه های قبلی باید اذعان نماییم رامبد جوان امسال برای «خندوانه» تدارك خاصی نداشته جز مهمانانی كه قرار بوده بیایند و با هم بیشتر بازی كنند و رقابت.
این بار «خندوانه» سبدی از بازی های مختلف تدارك دیده است كه خیلی هم جدید نیستند و برخلاف همیشه كه رامبد با جدیت، رقابت ها را برگزار می كرد بیشتر مقرر است فضایی مفرح و سرگرم كننده باشد و بنابراین هم خانواده ها توانستند از زمان پخش «خندوانه» ساعاتی هم با یكدیگر گپ بزنند و هم به تماشای آن بپردازند!
البته این نبودِ نگاه جدی در طراحی بازی ها برنامه را با ضعف هم مواجه كرده و بیشتر به بازی و سرگرمی ای برای تماشای میهمانان و چهره ها تبدیل نموده است.

رامبدِ عاشق مبارزه
رامبد جوان همیشه گفته است كه عاشق مبارزه و رقابت است و بنابراین گاهی خودش هم در رقابت ها حضور دارد. در رقابت هایی كه در برنامه نوروزی «خندوانه» شروع شد اكثراً چهار میهمان دعوت می شدند كه دو به دو با داوری سپند امیرسلیمانی (كه از اقتدار و جذابیت كافی در قضاوت برخوردار نیست) با هم به رقابت پرداختند. اما از جایی به بعد سه میهمان دعوت شدند كه دو نفر در یك گروه حضور داشتند و نفر سوم با خود رامبد در گروه دیگر تیم می شد!
وقتی عوامل سریال «دلدادگان» به كل كل در میدان رقابت پرداختند و عصبانی و هیجانی شدند، رامبد مجبور شد توضیح دهد كه خودش از شركت كنندگان می خواهد كه «به یكدیگر رحم نكنند و حتی اگر لازم شد بازی را به هم بزنند» حضور رامبد در كنار مهمانانی كه شاید كم حرف و ساكت تر هستند باآنكه به یك رقابت پویاتر و هیجانی تر كمك كرد اما مخاطب ناخودآگاه می توانست نوعی تبعیض را بین او و گروه رقیب احساس كند حتی اگر چنین چیزی وجود نداشته باشد.
نكته ای كه برای روشن كردنش چندین بار محمود كریمی گزارشگر پشت صحنه آنرا با سپند امیر سلیمانی طرح كرد و به شوخی به وی خاطرنشان كرد كه مردم می گویند كه او به یك سمت غش كرده تا او بگوید نه چنین نیست!
هرچند شاید مخاطب هنوز با معنای رقابت و چالش های جدی آن آشنا نشده باشد اما جسارت رامبد در جدیت رقابت ها چه در خنداننده شوها و چه در هر بازی دیگری این را نشان داده است كه در بازی و رقابت (البته جدای از آن شائبه تبعیض ها!) باید جدی بود و كوشش كرد و جنگید.
شاید بنابراین است كه وقتی عوامل سریال «دلدادگان» به كل كل در میدان رقابت پرداختند و عصبانی و هیجانی می شدند آنقدر بازخوردهای مختلف دریافت نمودند كه خود رامبد مجبور شد توضیح دهد كه خودش از شركت كنندگان می خواهد كه «به یكدیگر رحم نكنند و حتی اگر لازم شد بازی را به هم بزنند»

پرداختن هر شبی به انجمن ها
فارغ از این جزئیات اما یكی از خصوصیت های «خندوانه» نوروزی تا به اینجا این بوده است كه می تواند سفارش ها و پند و آگاهی رسانی را هم در چارچوب یك برنامه تركیبی به مخاطب ارائه كند بگونه ای كه نه سفارشی باشد و نه از قالب برنامه بیرون بزند.
رامبد امسال در هر برنامه یك انجمن را دعوت كرد و با این جمله كه «ما معتقدیم اگر نسبت به هم ناآگاه باشیم می توانیم به هم صدمه بزنیم» تلاش كرد تا مخاطبان را نسبت به یك انجمن، اعضای آن و خصوصیت های افراد درگیر با یك بیماری یا پدیده آشنا كند.
«خندوانه» مقرر است پس از باكس نوروزی خود یك دوره استراحت داشته باشد تا در حوالی تابستان ۹۸ با انرژی باردیگر بازگردد؛ باید دید رامبد جوان برای ادامه این مسیر و سرگرمی بیشتر مخاطبانش كه سرمایه او هستند چه طراحی های جدیدی خواهد داشت. آیا مقرر است روی ایده های قبلی خود سوار شود و یا ایده های جدیدی برای رضایت مخاطبانش خواهد آورد.

1398/01/13
13:37:23
5.0 / 5
4462
تگهای خبر: تصویر , سریال , طراحی , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری