ArtKit کیت هنری

۴۰۰۰ مسجد كشور میزبان سنت اعتكاف، حضور و رویش جوانان در مراسم معنوی اعتكاف

۴۰۰۰ مسجد كشور میزبان سنت اعتكاف، حضور و رویش جوانان در مراسم معنوی اعتكاف به گزارش كیت هنری مدیر كل تشكل های دینی و مراكز فرهنگی با بیان این خبر كه بیشتر از چهارهزار مسجد در ۳۱ استان كشور برای برگزاری سنت حسنه اعتكاف میزبان مردم هستند اظهار داشت:


به گزارش كیت هنری به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین باباخانی امروز یكشنبه (۲۶ اسفندماه) در نشست تشریح برنامه های اعتكاف برای سال ۹۷ و ۹۸ با تاكید بر اینكه سنت حسنه اعتكاف یكی از ظرفیت های بزرگی است كه فرصت خودسازی و بازگشت به درون و بازبینی به اخلاق و رفتار را برای انسان میسر می كند، اظهار نمود: به بركت انقلاب اسلامی فضای جدیدی بعد از شكل گیری انقلاب درباره اعتكاف به وجود آمد. در چهل سال قبل افراد معدود و سن بالا در این مراسم حضور داشتند، اما امروز شاهد حضور دانشجویان، دانش آموزان و اقشار مختلف در محافل اعتكاف هستیم.
وی تصریح كرد: اعتكاف فرصت تفكر و توبه را برای انسان فراهم می آورد و خوشبختانه هر سال شاهد رویش حضور افراد جامعه در این مراسم هستیم. امسال هم همچون سال های گذشته سازمان تبلیغات اسلامی در ۳۱ استان و در حدود ۴۶۰۰ مسجد برای بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر برنامه دارد و ثبت نام معتكفین همچنان در حال انجام می باشد.
مدیركل تشكل های دینی و مراكز فرهنگی با عرضه برنامه های این سازمان در روزهای اعتكاف، خاطرنشان كرد: امسال بحث مردمی شدن اعتكاف بیشتر از سال های گذشته مورد توجه واقع شده است؛ نه اینكه در سال های گذشته مردم حضور نداشتند، اما امسال بر مبنای هماهنگی صورت گرفته بنا داریم بیشتر فعالیت ها را به عهده مردم بگذاریم. بحث مردمی شدن یكی از بحث های اساسی ما در مراسم اعتكاف امسال است؛ چون كه هر جا مردم خود با روحیه و نشاط حضور داشته اند، سبب نوآوری در آن مبحث شده اند. در مراسم محرم، صفر و اربعین مردم خود پیشتاز هستند و اینگونه حتی اگر در بعضی مواقع مسائل مالی به درستی اجرا نشود، مردم می توانند مسائل مالی را با همت خود رفع كنند.
باباخانی اضافه كرد: باید تلاش نماییم فضای مردمی اعتكاف را تقویت نماییم تا این سنت حسنه همچون گذشته بر قوت خود باقی بماند. در حدود ۳۷۰ گروه تبلیغی را در این ایام به مساجد سراسر كشور اعزام كرده ایم. همینطور اعزام قاری و مداح را هم در دستور كار داریم و طبق جلساتی كه برگزار شده هیأت های مذهبی درصدد بودند كه از ظرفیت مسجد استفاده كنند و بر همین مبنا امسال مداحان بیشتر از سال های گذشته در مساجد حضور دارند.
وی افزود: اعتكاف دانش آموزی یك فضای بسیار پرارزش و اثرگذار می باشد و امسال در پنج استان به صورت ویژه برگزار می گردد. این كار در استان های تهران، همدان، اصفهان، قم و قزوین اعتكاف دانش آموزی به صورت ویژه برگزار می گردد و در صدد هستیم در این ایام با استفاده از ظرفیت هنر برای دانش آموزان فضایی را ایجاد نماییم كه بهتر با مفاهیم دینی آشنا گردند. خوشبختانه در این سال ها شاهد حضور و رویش جوانان در مراسم معنوی اعتكاف هستیم؛ بر همین اساساً بانك ایده ها را راه اندازی كرده ایم تا از ایده جوانان برای بهتر كردن سطح كمی و كیفی مراسم اعتكاف استفاده نماییم و راه اندازه ستاد مردمی جشنواره اعتكاف هم یكی دیگر از برنامه های ما در این ایام است تا از این طریق آثار علمی و ادبی و هنری در این زمینه تألیف شود و راحت تر و بیشتر بتوانیم فضای معنوی اعتكاف را برای مردم بیان نماییم.
مدیركل تشكل های دینی و مراكز فرهنگی در ادامه با اضافه كردن این مورد كه در اعتكاف امسال كه همزمان با بیانیه مقام معظم رهبری در ارتباط با گام دوم انقلاب اسلامی است و رهبری در این بیانیه بر مبحث اخلاق و معنویت تاكید داشته اند، اظهار داشت: بنا داریم مباحث فكری و گفتگو محور را در مراسم معنوی اعتكاف داشته باشیم چون كه مقرر است این بیانیه در گام دوم انقلاب بعنوان اصول حاكم و راهبری برای نظام باشد. به علت اینكه ایام اعتكاف امسال با سال تحویل همزمان شده است با هماهنگی مركز رسیدگی به امور مساجد بنا داریم كه اگر در مسجدی بنا به دلایلی تعداد حضور افراد كمتر بود با سایر مساجد به صورت تلفیقی این مراسم را برگزار كنند. همینطور بنا داریم در بعضی برنامه های امسال هم مردمی كه معتكف نیستند بتوانند حضور پیدا كنند. مراسمی همچون لحظه سال تحویل، جشن میلاد حضرت علی (ع)، شهادت حضرت زینب (س) و مراسم معنوی «ام داود»؛ تا كسانی كه بنا به دلایلی نمی توانند حضور داشته باشند از این مراسم بی بهره نباشند. پیش بینی ما این است كه در سال آینده بنا به برنامه هایی كه داریم تعداد معتكفین به نزدیك یك میلیون معتكف برسد و امسال هم افرادی كه شاغل بوده اند و نمی توانستند در این مراسم شركت نمایند راحت تر می توانند در مراسم حضور پیدا كنند.
باباخانی افزود: سال قبل در حدود ۲۴۰ هزار نفر خانم، ۱۴۰ هزار نفر آقا و در حدود ۷۰ هزار نفر اعتكاف سال اولی داشتیم.



1397/12/26
14:46:52
5.0 / 5
4345
تگهای خبر: آینده , جشن , جشنواره , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری