ArtKit کیت هنری
تیری فرمو از كن ۲۰۱۸ می گوید

سخت ترین كار نه گفتن به فیلم هاست، همچنان سلفی ممنوع!

سخت ترین كار نه گفتن به فیلم هاست، همچنان سلفی ممنوع! كیت هنری: تیری فرمو مدیر هنری جشنواره فیلم كن بعد از اعلام اسامی شركت كنندگان در جشنواره هفتاد و یكم كه روز گذشته پنجشنبه صورت گرفت، در مصاحبه ای درباره مهمترین تصمیم های امسال حرف زد.



به گزارش كیت هنری به نقل از اسكرین دیلی، بعنوان فردی كه بعد از اعلام جزئیات انتخاب های امسال جشنواره فیلم كن و گفتگو با حدود ۵۰۰ خبرنگار و حضور در یك كنفرانس تلویزیونی تازه ساعت ۳ بامداد می تواند برود بخوابد، تیری فرمو خیلی تر و تازه به نظر می رسد و كاملا با انرژی به پرسش های اسكرین دیلی پاسخ می دهد.
مصاحبه چنین است:
*از كنفرانس مطبوعاتی امروز بامداد نگران بودید؟ به نظر می رسید امسال جای حرف و حدیث زیادی وجود داشته باشد.
-نه اصلا. معرفی نهایی فهرست شركت كنندگان همیشه خوشایند است. البته فرآیند انتخاب هم سخت و هم دلپذیر است. اول برای این كه باید همه فیلم ها را ببینی. بعد باید برای انتخاب بحث كنی. بعد سخت ترین بخش است كه باید به بعضی از فیلم ها نه بگویی و در عین حال حواست باشد كه طوری این انتخاب ها را انجام دهی كه مردم هنوز دوست داشته باشند كه بیایند و به تماشای آنها بنشینند.
*یك نظریه در انگلیس مطرح شده و آن این كه فیلم جدید مایك لی با عنوان «پترلو» برای این در بخش رسمی كن انتخاب نشد كه توزیع كننده فرانسوی نداشت. آیا این دلیش بود؟ آیا چنین چیزی در مقررات كن هست؟
-فیلمی كه در بخش رقابتی شركت می كند باید به توزیع كننده فروخته شده باشد و این درباره «پترلو» هم صادق است و این همان مقررات جدی ای است كه موقعیت بحث برانگیزی برای نتفلیكس تولید كرد. البته شایعات اغلب بی اساس هستند.
*امسال سال ناامیدكننده ای برای انگلستان در كن بود. می گردد این را بگوییم؟
-اوم... نه.
*من از فستیوال كن سریز دیدن كردم. مخاطبان خیلی جوان بودند و البته خیلی هم سلفی گرفته می شد. فكر می كنید كن و سینما ممكن است نسل جوان مخاطبان شان را از دست بدهند و نسل جدید بیشتر به تلویزیون اقبال داشته باشد؟
-نه، اصلا. برعكس. همان گونه كه پی یر لسكور در كنفرانس مطبوعاتی گفت ما ابتكارهای جدید برای تشویق و دعوت از جوان ترها داریم تا به فستیوال بیایند. مثل برنامه «سه روز در كن» كه دعوتی از جوان های ۱۸ تا ۲۸ ساله است و ما برای این بخش ۶۰۰ درخواست در یك روز گرفتیم. یعنی راحت ۲۰ هزار نفر با این برنامه به فستیوال می آیند.
كن سریز یك فستیوال مردمی است نه تخصصی كه با هدف سینمای جهانی ترتیب داده شده باشد. نمی گردد سیاست سلفی گرفتن این دو را با هم مقایسه كرد.
*این قانون منع سلفی شما توجه زیادی را برانگیخت. چطور می خواهید این كار را انجام دهید؟
ما در ۱۵ سال اخیر سلفی گرفتن را ممنوع نكرده بودیم چون مشكلی نبود، ولی حالا هست-باید ببینیم. این یك قانون است كه همه باید به آن احترام بگذارند. در برلین، ونیز، اسكار و سزار، مردم روی فرش قرمز نمی روند اما دموكراسی حاكم بر كن و فرش قرمز آن چیزی است كه سبب شده تا ما از همه بخواهیم به این قوانین احترام بگذارند. ما در ۱۵ سال اخیر سلفی گرفتن را ممنوع نكرده بودیم چون مشكلی نبود، ولی حالا هست.
*اما خود این ممنوعیت حالا به مفهوم دموكراتیزه بودن فرش قرمز است؟ در حالیكه قبلا این تنها راه دسترسی به ستاره ها بود؟
-بله مطمئنا، اما مردم می توانند این كار را در هر بخش دیگر زندگی خودشان انجام دهند. می توانند در سن تروپه سلفی بگیرند، اما در جشنواره فیلم كن نه. وقتی كلیسا می روی، می روی دعا كنی نه این كه سلفی بگیری.
*پس شما دارید جشنواره كن را با كلیسا مقایسه می كنید؟
-(می خندد) خب، قبلا از فوتبال بهره برده بودم، این مقایسه جدید بود.
*نتفلیكس، یا بهتر بگوییم غیبت آن، یكی از مبحث هایی است كه در كن بوجود آمده است. از بیانیه این كمپانی كه گفت هیچ یك از فیلم هایش را به جشنواره نمی آورد تعجب كردید؟ فكر می كنید تد ساراندوس چرا این تصمیم را گرفت؟
-من مقاله را نخواندم.
*سلفی گرفتن شما را هم نقد كرده...
-آه، او سلفی گرفتن را دوست دارد. ببین وقتی ما از نتفلیكس حرف می زنیم، دوست داریم دیالوگی داشته باشیم. هر دو تای ما یك مشكل داریم. آنها یك مدل اقتصادی دارند كه نمی خواهند تغییر دهند و فرانسه هم مقرراتی دارد كه می گوید فیلم ها باید به سینما بیایند و نمایش داده شوند. سال پیش آنها آمدند اما بعد از آن حاضر نبودند فیلم هایشان را به سینما بیاورند. ما امسال گفتیم ببینید ما این مقررات را داریم و آنها می توانستند بگویند ما در بخش رقابتی نخواهیم بود اما در بخش خارج رقابتی شركت می نماییم. برای فیلم آلفونسو كوارون ما منتظریم تا آن فیلم در فرانسه اكران شود. می دانم عاشقش خواهم بود و همچنان آنها را دوست خواهم داشت. آنها بعنوان قهرمان تقدیر می شوند.
*بله ولی این یك رقابت است. اگر آنها در سینماهای فرانسه اكران شوند نمی توانند طبق پلت فرم خودشان عمل كند.
ویژگی فرانسه این است كه از كن می خواهد فیلم هایی را در بخش رقابتی نمایش دهد كه در سینماها به نمایش درآمده باشند-من از آنها می خواهم این مقررات را بپذیرند. آنها هر سال ده ها و ده ها فیلم را در نتقلیكس نمایش می دهند. یعنی نمی توانند تنها یك فیلمشان را در سال در فرانسه اكران كنند و به كن بیایند؟ اگر به چین بروید، آنجا با سانسور روبه رو هستید. نمی گردد هر چی بخواهی آنجا نشان بدهی. هر كشوری خصوصیت های خودش را دارد. خصوصیت فرانسه این است كه از كن می خواهد فیلم هایی را در بخش رقابتی نمایش دهد كه در سینماها به نمایش درآمده باشند.
*فكر می كنید كن و نتفلیكس می توانند آشتی كنند؟
-تا به حال كه من تنها تجربیات خوب با نتفلیكس داشتم. سال پیش دو فیلم داشتند اما با نقدهای زیادی روبه رو شدیم. نزدیك بود كارم را از دست بدهم. خیلی خشونت آمیز شده بود. من تد ساراندوس را خیلی دوست دارم. یك روز دوباره با هم روی فرش قرمز خواهیم بود. خیلی چیزها می تواند تغییر كند. نتفلیكس می تواند تغییر كند، كن می تواند تغییر كند. فیلم آلفونسو كوارون فیلم زیبایی است و من امیدوارم پروژه شگفت انگیز اورسون ولز را هم داشته باشیم.
*فكر می كنید كن تغییری نسبت به نوع نمایندگی زنان داشته باشد؟
-مسئولیت من سینماست. من مشروعیتی درباره صحبت كردن درباره مسایل زنان ندارم. كن بر اساس ارزش های هنری انتخاب می كند نه اجتماعی. وقتی درباره زنان مساله ای مطرح می شود، فستیوال ترجیح می دهد تا با انجمن ها، شخصیت ها و هنرمندان همكاری كند تا ببیند چه كار می تواند بكند. در طول سال ها فیلم های زیادی از كارگردان های زن در بخش رسمی نشان داده شده زیرا زنان بیشتری وارد این حرفه شده اند.
*به عنوان پنجاهمین سالگرد ماه می ۱۹۶۸ فرانسه كه باعث هم شد كن برگزار نشود، آیا می توان گفت یك چیزهایی از این دست از فرانسه امروز را در فستیوال می بینیم: مثل اعتصاب راه آهن، اعتراضات در دانشگاه نانتری، نقد سیاست های فستیوال و البته نمایش فیلمی از ژان-لوك گدار؟
-در جشنواره كن همیشه «۱۹۶۸» است. هر روز، هر سال. امسال پنجاهمین سال آن رویداد است اما فكر می كنم جامعه می خواهد آینده را ببیند و بقیه دنیا هم همین طور. بنابراین هم ما در فیلم های انتخاب امسال به سراغ مصر، كنیا و لبنان رفته ایم و دورتر هم می رویم. ما می خواهیم جهانی باشیم و تمام چیزهای لازم برای یك جشن خوب را داریم.

1397/01/24
14:07:41
5.0 / 5
43
تگهای خبر: جشن , جشنواره , سینما , فستیوال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری