ArtKit کیت هنری
نگاهی به فیلم هایی با مضمون ترور ؛

تصویر تروریست ها در سینمای ایران

تصویر تروریست ها در سینمای ایران به گزارش کیت هنری، پرداختن به فیلم هایی با مضامین جنایت های تروریستی در سینمای ایران علاوه بر این که می تواند ابعاد این فجایع را به مخاطبان یادآوری کند، همدری با خانواده های داغدار را هم به دنبال خواهد داشت.


خبرگزاری مهر -گروه هنر-حامد قریب؛ اتفاقات تلخ و ناگواری چون جنایت تروریستی که در شهر کرمان رخ داد، همچون مسائلی است که هیچ وقت از خاطره جمعی مردم این شهر و کشور عزیزمان ایران پاک نخواهد شد. چونکه خیلی از هموطنانمان به دنباله این فاجعه کشته شده و خانواده آنها تا آخر عمر در غم از دست دادن عزیزانشان روزگار می گذرانند. در چنین شرایطی سینما با نمایش آثاری که به این فجایع می پردازد، می تواند نقشی حیاتی بازی کند. با ساخت فیلم در رابطه با این موضوعات و نمایش عمومی آن روی پرده نقره ای، خانواده بازماندگان باآنکه از دیدن آثار غمگین می شوند اما همین که احساس کنند، فراموش نشده اند خویش را عضو خانواده بزرگ تری به نام ملت ایران دانسته و شاید این اتفاق همچون مرهمی، تا اندازه ای داغشان را آرام کند.
علاوه بر این، ساخت فیلم در رابطه با این چنین رخدادهای هولناکی، می تواند باعث حساسیت بیشتر این مورد شود تا مسؤولان امنیتی بیشتر از گذشته شرایطی را برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی مورد توجه قرار دهند. اما متأسفانه به رغم رخ دادن اتفاقات ناگوار در تاریخ معاصر ایران، تعداد آثار ساخته شده در رابطه با موضوع هایی این چنین، بخصوص در سالهای اخیر اندک است. عده ای معتقد هستند که این اتفاق به محدودیت هایی برای ساخت اثر در رابطه با موضوعات خاص مرتبط می باشد و عده دیگر علت آنرا بالا رفتن هزینه فیلمسازی برای بخش خصوصی عنوان می کنند. اگر این علتها را هم بپذیریم، باید پرسید، چطور با وجود نهادهای قدرتمندی که از بودجه های دولتی برخوردار می باشند، ساخت آثاری این چنین در اولویت قرار نگرفته است.
سینمای ایران در یک دهه اخیر، سالهای پرفراز و کم نشیبی را طی کرده و الان به تعداد محدودی اثر مشابه هم اکتفا می کند. در واقع این سینما که روزگاری جریان فکری جامعه را تعیین می کرد، حالا کمتر بازتاب دهنده اتفاقات پیرامون کشورمان است.
در همین راستا و به بهانه حادثه تروریستی کرمان که منجر به شهادت تعداد زیادی از هموطنانمان شد به معرفی برخی آثاری پرداختیم که در سالهای اخیر به نحوی با حادثه های تروریستی مرتبط بوده اند.
«ماجرای نیمروز ۱ و ۲»؛ روایتی از ترورهای مجاهدین
سری فیلمهای «ماجرای نیمروز ۱ و ۲» ساخته محمدحسین مهدویان، همچون آثاری به شمار می آیند که در زمان ساخته شدنشان با موافقان و مخالفان گوناگونی رو به رو شده اند. جدا از قرائت تاریخی که این اثر از ماجراهای دهه شصت دارد، یکی از معدود فیلم هایی است که تصویر هولناکی از ترورهای گروه مجاهدین را به نمایش می گذارد و ازاین رو حداقل بخش مهمی از چهره این گروه تروریستی را برای همگان هویدا می کند.

«ماجرای نیمروز ۱» به روایت داستان ترورهای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۱۳۶۰ و اتفاقات پس از عزل ابوالحسن بنی صدر می پردازد و به صورتی از پس نشان دادن تصویر هولناک جنایت، توسط گروههای تروریستی به خوبی بر می آید.
«ماجرای نیمروز، ردخون» هم به روایت اتفاقات پیرامون بعد از جنگ ایران و عراق در سال ۶۷، حمله گروه تروریستی مجاهدین به ایران و خنثی سازی آن توسط عملیات مرصاد می پردازد. این فیلم با نشان دادن خیانت گروه تروریستی مجاهدین در حمله به کشور خودشان، جدا از هر اتفاق دیگری، بُعد جدیدی از جنایت آنها را به معرض نمایش گذاشته است.
«روز صفر»؛ وقتی انتحاری خنثی می شود!
اولین ساخته سعید ملکان در سمت کارگردان، فیلم «روز صفر» نام دارد. داستان اصلی این فیلم به چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی رهبر گروه تروریستی جندالله می پردازد. در این فیلم علاوه بر تصویری که از یک تروریست و اقداماتش به معرض نمایش گذاشته شده، داستانی موازی از حضور یک عامل انتحاری در تهران را هم می بینیم. این عامل انتحاری پسر بچه ای است که در زمان انفجار گرفتار تردید می شود. امیر جدیدی که در این فیلم نقش مأمور امنیتی را بازی کرده است، با حضور در صحنه، پسر را مجاب می کند تا از انفجار خود، خودداری کند.

در واقع این اثر، تصویر جدیدی از عملکرد نهادهای امنیتی کشورمان در خنثی سازی عملیات های تروریستی را به معرض نمایش گذاشته و ازاین رو حائز اهمیت می باشد.
«شبی که ماه کامل شد»؛ تصویری مخوف از یک گروه تروریستی
داستان این فیلم برپایه داستان واقعی عبدالحمید ریگی (برادر عبدالمالک ریگی) و همسرش فایزه منصوری ساخته شده است. در واقع «شبی که ماه کامل شد» با روایت داستانی از زندگی دختر جوانی که درگیر عشق مردی شهرستانی می شود، داستان خویش را شروع کرده و در ادامه تصویری تازه از فعالیت یک گروه تروریستی را به نمایش می گذارد.
اگرچه اغلب جنایت های نشان داده شده در این اثر در خارج از خاک ایران رخ می دهد اما شاید این اثر، تنها فیلمی باشد که بخشی از شخصیت و زندگی شخصی عبدالمالک ریگی را محور خود قرار داده و بعضی از جنایت های وی نسبت به خانواده خویش را هم به نمایش می گذارد.

در واقع «شبی که ماه کامل شد» با این کار از قهرمان سازی ریگی در سالهای آینده جلوگیری کرده است.
«بادیگارد»؛ فرمانده ای که برای امنیت، جان خویش را فدا می کند
این فیلم یکی از مهم ترین آثار اخیر ابراهیم حاتمی کیا است که در زمان ساخت و اکرانش با حواشی بسیاری همراه بود. از طرفی شباهت ظاهری شخصیت اصلی فیلم به سردار سلیمانی و از طرفی روایت داستان بادیگارد ساده ای که در کار خود گرفتار شک و شبهه شده و از کار کنار گذاشته می شود اما با این وجود در پایان برای حفظ جان دیگران، جان خویش را فدا می کند.

«بادیگارد» علاوه بر روایت داستانی که بخشی از مخاطبان را با خود همراه می کند، یکی از معدود آثاری است که تصویر جدیدی از عملیات عامل های انتحاری برای ترور شخصیت های بلند پایه و در ادامه تلاشهای دیگری را که با بمب گذاری صورت می گیرد به نمایش می گذارد.
«هناس»؛ روایت ترور دانشمند هسته ای توسط اسرائیل
یکی از تازه ترین آثار ساخته شده با مضمون ترور، فیلم «هناس» ساخته حسین دارابی است که سال ۱۴۰۰ در جشنواره فیلم فجر به معرض نمایش گذاشته شد.

این فیلم با پرداختی عاشقانه از روایت تلاشهای عاشقانه زنی که برای بیرون کشیدن زندگی اش از تشویش و تلاطم تلاش می کند، به ماجرای کشته شدن داریوش رضایی نژاد دانشمند هسته ای ایران می پردازد که توسط اسرائیل ترور شد. اتفاقی هولناک که باید زنگ خطر را بیشتر از پیش برای نهادهای امنیتی به صدا درآورد.

1402/10/15
18:17:22
5.0 / 5
236
تگهای خبر: آینده , اكران , بازی , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری