ArtKit کیت هنری
مدیر رادیو صبا اعلام كرد

كوشش برای تولید برندهای طنز

كوشش برای تولید برندهای طنز به گزارش کیت هنری مدیر رادیو صبا با اشاره به اینکه از سال جدید این شبکه تغییراتی در برنامه های خود بوجود می آورد و هدف آن دو برابر شدن شنوندگان رادیو صبا تا تابستان سال جدید است، از تولید برنامه های طنز برای دیگر شبکه های رادیویی در سال آینده اطلاع داد.


به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، نشست خبری ویژه برنامه های نوروزی رادیو صبا امروز شنبه (۱۶ اسفندماه) با حضور مدیر این شبکه رادیویی به صورت مجازی برگزار شد.
حمیدرضا افتخاری ـ مدیر رادیو صبا ـ در این جلسه درباره برنامه های نوروزی این شبکه توضیح داد: ۱۸ برنامه داریم که از ۲۱ اسفند ماه، همزمان با مبعث پیامبر(ص) برنامه های نوروزی را آغاز خواهیم کرد. سه برنامه زنده، دو برنامه روتین و یک برنامه ویژه سال تحویل است که به مدت ۱۵۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می شود.
او سپس به معرفی این برنامه ها پرداخت و اظهار داشت: «همسفر صبا» برنامه صبحگاهی با اجرای زوج موفق اجرا می شود؛ برنامه عصرگاهی هم «دو صفر ۱۴» با تم طنز و محوریت اطلاع رسانی پخش می شود. بقیه برنامه ها تولیدی هستند و هم اکنون روند تولیدشان به پایان رسیده است و در حال گذراندن مراحل نهایی تدوین هستند. بخشی از برنامه ها از ۲۱ و قسمتی دیگر از ۲۸ اسفند ماه همزمان با تعطیلات نوروزی پخش می شود.
افتخاری در ادامه شرح و معرفی این ویژه برنامه ها اضافه کرد: بخشی از برنامه هایمان نمایشی است؛ برنامه «طنز و ترانه» از ۲۱ اسفند ماه ساعت ۹ بامداد آغاز می شود و تکرارش هشت شب است. این برنامه ترکیبی از قطعات نمایشی طنز و ترانه های مورد علاقه شنونده هاست؛ ۱۲ بازیگر و ۶ نویسنده برای این برنامه کار کرده اند؛ تهیه کننده آقای امجدی فر و مجری برنامه خانم فریبا باقری هستند.
«لبخند ایران» یکی دیگر از برنامه های مجله های نمایشی است که یک برنامه مشترک با مراکز استان است. از ۱۳ مرکز استان برنامه های تولیدی با رویکرد طنز برای نوروز دریافت شده است که در یک برنامه نیم ساعته پخش می شود.
برنامه «دوبه دو» که توسط گروه سیاسی تولید می شود؛ نگاهش آماده سازی برای ایام انتخابات است.
سه مجموعه مستند هم پخش خواهیم کرد: «نغمه در نغمه» که درباره موسیقی محلی است، ریشه یابی می کند که نغمه های فولکلور چطور به وجود آمده اند و در دل تاریخ حاوی چه پیامی هستند.
مدیر رادیو صبا اضافه کرد: مردم سال جاری هم باید در خانه بمانند و سفر خطرآفرین خواهد بود؛ سفارش می نماییم مردم همچنان در خانه بمانند و از سفر پرهیز کنند اما می توانند با رادیو صبا سفر کنند. «ایرانگشت» برنامه مستندی است که با کارشناسی دکتر یعقوب زاده و قطعات نمایشی شنونده ها را به جای جای ایران می برد؛ این برنامه ساعت۱۹ پخش می شود.
«۱-۱۴۰۰» هم برنامه ای مستند است که به اتفاقات سال قبل از نگاه طنز می پردازد و سال ۹۹ را مرور می کند.
این مدیر رادیویی ضمن اشاره به تولید سه مجموعه موسیقی محور، در این حوزه اظهار نمود: مسابقه «زیر چتر ترانه» ویژه نوروز در یک بسته ۶۰ دقیقه ای آماده شده است و با آنچه تا هم اکنون روی آنتن بوده کمی متفاوت می باشد. سه گروه پس از آزمون ورودی وارد مسابقه می شوند و هر روز در یک چالش جدید شرکت می کنند تا به مرحله نهایی برسند و روز ۱۳ فروردین برنده این مسابقه معرفی شود. می خواهیم که سه نفر برگزیده را حمایت نماییم برای تولید تیتراژ برای یکی از برنامه های شبکه، یعنی سه تیتراژ توسط برگزیدگان خوانده می شود. آقای عزتی تهیه کننده و داوران محمدرضا عیوضی، مهرداد یکتا و مازیار عصری هستند. در بعضی برنامه ها شاهین آرین هم به برنامه اضافه می شود و آقای قناعت پیشه هم که خودش تجربه خواندگی دارد مجری برنامه است. برنامه «آوای بهار» برای ساعت ۴ پس از ظهر ایام تعطیلات آماده شده که تلفیقی از دلگویه ها و ترانه های بهاری را پخش می کند. «گرامافون» هم جزو برنامه های روتین شبکه است اما به صورت ویژه در نوروز پخش می شود. این برنامه ترانه های ایرانی قدیمی را پخش خواهد نمود.
به قول وی در بخش نمایش و نمایش ترکیبی سه مجموعه با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی روی آنتن رادیو صبا می رود و در این حوزه توضیح داد: مجموعه «نقل و نبات» که اپیزودیک است با تهیه کنندگی عبدالله زاده و کارگردانی مینو جبارزاده از روز ۲۱ اسفند ماه ساعت ۱۴ پخش می شود؛ یک کار ۲۰ دقیقه ای است که جذابیت های نمایشی خودش را دارد.
برنامه «نوروز پشت خاکریز» که به مرور خاطرات رزمندگان دفاع مقدس در روزهای عید می پردازد.
یک نمایش هم درباره حضور در فضای مجازی در روزهای کرونا است ک به تهیه کنندگی صباغان و با اجرا و بازی زنده دلان و قلنبر روی آنتن می رود.
مدیر رادیو صبا از تولید و پخش سه مجموعه برنامه روایی اطلاع داد و اظهار داشت: «قصه های نوروز» به نویسندگی و تهیه کنندگی ملیحه مرادی و اجرای امیرحسین مرادی؛ مروری می کند بر افسانه های ایرانی در حوزه نوروز. برنامه دیگری به نام «نامه نوروز» که تهیه کنندگی این کار را هم ملیحه مرادی عهده دار است، مروری دارد بر ادبیات کهن ایران و بازخوانی متونی که در ارتباط با نوروز است. کار نیمه نمایشی «کلاس اول ب» که با داستان های نورورزی شوخی می کند و در واقع داستان های طنز نوروزی را عرضه می کند.
افتخاری اظهار داشت: سه ویژه برنامه هم داریم؛ «الهیه» برای شبهای میلاد ائمه در شعبان، «بخوان به نام او» ویژه برنامه عید مبعث و «گل نرگس» هم ویژه برنامه نیمه شعبان و جشن حضرت ولی عصر (عج).
مدیر رادیو صبا در پاسخ به این سؤال که برای احیای برنامه های برند قدیمی طنز رادیو چه برنامه ای دارید و آیا تدارکی دارید که برنامه ای مثل «عصرانه» با اجرای آقای کاردان به رادیو برگردد؟ اظهار داشت: بعضی برنامه های طنز رادیو که ما با آنها خاطره داریم شاید برای زمان خودشان بودند و هم اکنون موقع پخششان نباشد اما برنامه هایی که بتوانند مخاطب داشته باشند حتما در دستور کارمان است. من با آقای کاردان صحبت های زیادی داشته ام اما پای کار که می رسد ایشان احساس نگرانی می کنند و فکر می کنند هم اکنون وقتش نیست که «عصرانه» به رادیو برگردد؛ من در اینجا یک مرتبه دیگر از ایشان دعوت می کنم که به خانه خودشان برگردند و برنامه را زنده کنیم؛ ان شاءالله که فرصت داشته باشند و این امکان فراهم گردد.
او درباره تدارک برای تولید برنامه هایی با مبحث نام گذاری سال از جانب مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ما باید آمادگی اش را داشته باشیم. تمهیداتش چیده شده و یک تیم آماده هستند که بلافاصله بعد از اعلام شعار سال توسط رهبری کار تولید را آغاز کنند. فعلا قطعات کوتاهی را برای نوروز آماده می نماییم تا بعد با برنامه ریزی بلندمدت تا آخر سال بتوانیم برای تبیین این شعار متناسب با مأموریت و امکاناتمان قدم برداریم.
افتخاری درباره تربیت نویسنده و برنامه سازان متبحر در حوزه طنز اظهار داشت: یکی از برنامه های جدی ما برای سال آینده جذب و تربیت نویسنده و مجری اختصاصی برای برنامه های طنز رادیو است. ما تمهیدمان برگزاری یک مسابقه بزرگ در حوزه نویسندگی و اجرای طنز است که خروجی این مسابقه دوستانی باشند که بتوانند در برنامه های رادیو بخصوص رادیو صبا فعالیت کنند.
وی همینطور درباره برندهای طنز رادیو در سال۱۴۰۰ اظهار داشت: من می گویم همه برنامه های سال ۱۴۰۰ برند هستند اما مخاطب باید کمک نماید و برنامه ها را به برند تبدیل کند؛ برنامه «طنز و ترانه»، «صبح صبا»، «قند پارسی» و دیگر برنامه ها جزو برنامه های پرمخاطبمان هستند.
افتخاری درباره ظرفیت های معرفی ویژه برنامه های نوروز اظهار داشت: برنامه «طنز و ترانه» ما به صورت تصویری ضبط شده و همزمان از تلویزیون تیبا و ایرانصدا پخش می شود؛ بقیه برنامه ها هم بخش های جذابشان از راه فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. با شبکه نسیم هم صحبت هایی برای اجرای یک برنامه مشترک داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است.
مدیر رادیو صبا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برای فراگیری موج رادیو صبا چه اقداماتی انجام شده است؟ اظهار نمود: نزدیک ۹ ماه است که فرستنده هایمان در مراکز استان تقویت شده اند و دوستان در بخش فنی در تلاش اند تا پوشش شبکه بیشتر شود. رادیو نما هم در بحث اچ دی شدن شبکه ها گرفتار مشکل شد اما با تنظیم مجدد روی گیرنده دیجیتال این امکان همچنان فراهم است هم به صورت اس دی و هم اچ دی قابل مشاهده می باشد.
افتخاری درباره برنامه های رادیو صبا با مبحث طنز دفاع مقدس اظهار داشت: هم اکنون برنامه «لبخند خوبان» را داریم. در نوروز هم برنامه «نوروز پشت خاکریز» را داریم. پس از عید هم تمهید داریم که هر روز به مدت نیم ساعت برنامه ای در ارتباط با طنز دفاع مقدس را داشته باشیم.
او درباره استفاده از گوینده های قدیمی در برنامه های رادیویی اظهار داشت: تهیه کننده بر مبنای نیاز برنامه، مجری و عوامل را انتخاب می کند. این استفاده از مجری ها بستگی به نگاه و ایده تهیه کننده دارد و در گروه تایید نهایی می شود.
این مدیر رادیویی درباره رقابت رادیو با تلویزیون و کوشش برای جذب مخاطب به رادیو اظهار داشت: تمهیدمان برای جذب مخاطب این است که برنامه خوب ساختیم اما باید قبول نماییم هر رسانه ای مخاطب خودش را دارد. ما وظیفه مان تولید برنامه های جذاب است که اگر مخاطبی در ساعتی تصمیم بگیرد رسانه شنیداری را انتخاب نماید، برایش راضی کننده باشد؛ ما تلویزیون را رقیب خودمان نمی بینیم مکمل است و مخاطب این حق را دارد که از سبد رسانه ای، انتخاب خودش را داشته باشد. امکان دارد مخاطب ساعت هایی حس و حال تصویر داشته باشد و زمان هایی حس و حال صدا، که ما تلاش کردیم برای آن ساعت ها برنامه های جالبی داشته باشیم.
افتخاری در ادامه در پاسخ به این سؤال که رادیو صبا برای گروه سنی پایین تر چه برنامه هایی دارد؟ اظهار داشت: در روزهای نوروز گروه سنی را مورد توجه قرار ندادیم اما بعد نوروز به این مورد توجه خواهیم کرد؛ البته برنامه «کلاس اول ب» رویکرد نوجوانانه دارد.
افتخاری درباره پرداختن به برنامه های طنز با عنایت به شرایط جامعه و نیاز بیشتر مردم به این برنامه ها اظهار داشت: با عنایت به شرایطی که در جامعه است فشارهای پاندمی کرونا و گرانی، مردم به فضای شاد و مفرح نیاز دارند و ما مسئولیت خویش را در این حوزه دوچندان دیدیم. از آذر ماه دو گروه، ۳۲ برنامه در حال پخش شبکه را آغاز به ارزیابی کردند و در یک ماه نتایج را برای بنده ارسال کردند؛ خودمان هم در یک تیم پنج نفره تمام برنامه ها را ارزیابی کردیم و نتیجه این شد که برخی از برنامه های باید حذف، تعدادی تقویت و تعدادی باید حفظ می شدند تعدادی برنامه شبیه هم بودند که باید این شباهت از بین می رفت؛ در مجموع به جدول پخشی رسیدیم که از ۱۴ فروردین تقدیم بینندگان می شود. برنامه های برندمان همچنان پخش می شوند. تلاش می نماییم مسابقاتمان هم تقویت شوند. یکی از نقاط صعف شبکه این بود که ما در مقوله سرگرمی کمی مشکل داشتیم. در حوزه علمی و دیگر حوزه ها هم میتوان برنامه سرگرمی تولید کرد. نتیجه تلاش همکارانم از ۱۴ فروردین شنیده می شود.
او با اشاره به اینکه استفاده از طنزپردازان شناخته شده در دستور کارمان هست اما با این موافق نیستم که مخاطب فقط به خاطر یک چهره برنامه را نگاه کند، اظهار نمود: اگر دنبال چهره ها هستیم به منظور عرضه برنامه جذاب و شنیدنی است نه اینکه فقط از چهره ها استفاده نماییم به جهت اینکه مقطعی مخاطب را جذب نماییم، این توسعه پایداری را به همراه ندارد.
مدیر شبکه رادیویی صبا دوبرابر شدن مخاطبان در تابستان را دورنمای این شبکه عنوان نمود و اظهار داشت که لازمه اش عرضه رادیو صبایی متفاوت با نگاه مثبت است.
افتخاری درباره استفاده از گوینده های شبکه های دیگر در رادیو صبا اظهار داشت: ما باید نامهای خودمان را داشته باشیم؛ سیاست رادیو صبا این است که خودش نیروی کارآمد تربیت کند و از گوینده های شبکه های دیگر استفاده نکند؛ امکان دارد از هنرمندان تئاتر و دوبله استفاده نماییم. باید هویت صوتی رادیو صبا را ایجاد نماییم و شنونده وقتی صدایی شنید بداند دارد رادیو صبا را گوش می کند.
او با اشاره به اینکه باید انواع مختلف طنز در شبکه عرضه شود، توضیح داد: تلاش می شود حرف روز بزنیم و مطلبی باشد که مخاطب امروزمان با آن درگیر است. اگر در «صبح صبا» درباره گرانی مرغ صحبت می نماییم مساله روز همه ماست.
مدیر رادیو صبا با تکیه بر اینکه میان شبکه های رادیویی رقابت وجود ندارد، اظهار داشت: ما ۱۴ رادیو داریم که با هم رقیب نیستیم و هر کدام کار خودمان را انجام می دهیم. شاید بعضی از برنامه ها با هم رقابت داشته باشند که این رقابت سازنده است و کمک می نماید گرفتار رکود نشوند. من شبکه های دیگر را مکمل می دانم و نه رقیب؛ با نظر معاونت صدا قرار شده است که ما از سال آینده تولید برنامه های طنز برای شبکه های دیگر را هم بر عهده بگیریم؛ مثل رادیو نمایش که تولید نمایش برای دیگر شبکه ها را بر عهده می گیرد، ما هم برای شبکه هایی که فرصت و نیروی مناسبی برای تولید برنامه های طنز ندارند، برنامه طنز تولید خواهیم کرد؛ این به این مفهوم نیست که دیگر شبکه ها طنز تولید نمی کنند اما می توانند بخشی از تولیداتشان را به ما بسپارند و ما به صورت اختصاصی متناسب با مأموریت های همان شبکه برایشان برنامه های طنز تولید می نماییم. این خودش موید این است که ما با هم رقیب نیستیم.
افتخاری در انتها اظهار داشت: امیدوارم دفعه بعد برگزاری نشست حضوری باشد و نفس به نفس درباره برنامه های رادیو صبا صحبت نماییم. ان شاءالله آنجا من سربلند باشم و نتیجه این برنامه ریزی ها مثبت باشد.





منبع:

1399/12/16
14:05:41
0.0 / 5
1014
تگهای خبر: آینده , بازیگر , برند , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری