ArtKit کیت هنری

موسیقی پاپ یعنی چه؟

موسیقی پاپ یعنی چه؟ در آخرین نشست بخش پژوهش از سی وششمین جشنواره موسیقی فجر یکشنبه ـ سوم اسفند ماه ـ کارن کیهانی و احسان ذبیحی فر درباره موضوع «ژانربندی انواع موسیقی» و تعریف موسیقی پاپ گفت و گو کردند.


به گزارش کیت هنری به نقل از ایسنا، کارن کیهانی آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه درباره ژانرهای موسیقی اظهار داشت: اگر از تاریخ موسیقی غرب مثال بزنیم، در قرون وسطی موسیقی به موسیقی مذهبی و غیرمذهبی تقسیم شده است. هر چقدر به سمت قرن ۲۰ و ۲۱ می رسیم گونه های موسیقی مذهبی تنوع بیشتری پیدا می کند و گونه موسیقی غیرمذهبی به طرز عجیب و غریبی زیاد می شود. طبیعتاً موضوع، یک موضوع تاریخی است و ما بعنوان کسانی که در نقطه ای از تاریخ ایستاده ایم یکسری نیازها داریم. تا قبل از به وجود آمدن موسیقی پاپ بعنوان یک ژانر جدی در موسیقی قرن بیستم نیازی به این طبقه بندی نبود.
در ادامه احسان ذبیحی فر آهنگساز، نوازنده و استاد دانشگاه، اظهار داشت: لازم است که تاکید نماییم در انواع هنرها در طول تاریخ انواع ژانرها وجود داشته تا تکلیف هر هنر و موسیقی با مخاطب و محدوده هایی که در آن حیطه خلاقیت ها انجام می شود، مشخص شود. فکر می کنم موسیقی عامه پسند طبقه بندی هایی دارد. بهتر است که موسیقی عامه پسند یا مردمی را بعنوان یک دسته بزرگتر در نظر بگیریم و بعد انواع آنرا مشخص نماییم.

کیهانی اظهار نمود: شما اگر به دایره المعارف موسیقی مراجعه کنید، در تمام دنیا وقتی به تعریف موسیقی پاپ می رسند ابتداً در مقدمه می گویند این یکی از پیچیده ترین طبقه بندی ها است. موزیکولوژها تا دوره ای اهتمام می کردند مشخص کنند چه چیزی پاپ است ولی به مروز زمان به این نتیجه رسیدند که چه چیزی پاپ نیست. یک موزیکولوژیست ژاپنی می گوید کنسرتی که ۲۰ هزار نفر تماشاگر دارد، اصلاً مهم نیست که چه صدایی از آن کنسرت بیرون می آید، بطور قطع آن کنسرت موسیقی پاپ است. با این تعریف از موسیقی پاپ اگر سمفونی پنجم بتهوون اجرا شود و تماشاگران زیادی آنرا تماشا کنند، آن وقت از یک اجرای جدی هنری فاصله می گیرد و پاپ گونه خواهد شد.

ذبیحی فر اظهار داشت: فکر می کنم مخاطبان موسیقی در هر فرهنگی باید متناسب با نوع جریان های موسیقی که در آن جغرافیا وجود دارد تصمیم گیری کنند. مثلاً در هندوستان ممکنست تک نوازی سیتار که موسیقی هنری هم شمرده می شود دو هزار مخاطب کاملاً جدی داشته باشد. نکته ای که آقای کیهانی گفتند درباره تمام کشورهای اروپایی می تواند صادق باشد. پیشنهاد می کنم ملاک را اسم خواننده ها و نوازنده ها قرار ندهیم، بلکه باید بر طبق نوع موسیقی این دسته بندی ها صورت گیرد. بطور کلی دو رویکرد داریم. نخست مخاطبان و نوع جامعه ای که به صورتی از موسیقی علاقمند می شود و دوم خود بنیان های موسیقیایی نوعی از موسیقی. درباره مخاطبان و چهره ها صحبت می نماییم. البته این ها می توانند مصداق هایی باشند برای آن دسته دومی که عرض کردم.

کیهانی که داور بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر است، درباره آثار ارسال شده به جشنواره اظهار داشت: آثاری که در این جشنواره شرکت کردند در فرمی ارائه شدند. مثلاً یک آلبوم می آمد در بخش موسیقی دستگاهی باکلام ارائه می شد. طبیعتاً وقتی هنرمندی اثرش را در حوزه موسیقی دستگاهی باکلام طبقه بندی می کند، آن وقت ما باید با آن تعریف به آن آلبوم نگاه نماییم. تعدادی از هنرمندان به اشتباه طبقه بندی آثارشان را انتخاب نموده بودند ولی ما موضوع را بسیار فنی و برمبنای ادعای خود هنرمند می دیدیم.

ذبیحی فر نیز در این رابطه اظهار نمود: ما برخی از موسیقی ها را داشتیم که در هیچ کدام از ژانرهای موجود نمی گنجیدند. این خودش یک بحث است ولی بحث دیگر این است که ما کارها را با کد می شنیدیم و نمی دانستیم اثر متعلق به چه کسی است. البته ما در جامعه موسیقی زندگی می نماییم و ممکن بود تعدادی از آثار را بشناسیم و حدس بزنیم آن آثار متعلق به چه کسی است.

کیهانی با اشاره به اینکه بزرگترین مساله جشنواره موسیقی فجر رویکرد است، افزود: اگر به دوسالانه ونیز در عرصه موسیقی نگاه کنید، نام آن دوسالانه موسیقی کلاسیک معاصر است. آنجا دیگر موسیقیدان های پاپ ایتالیا ناراحت نیستند که چرا آثارشان ارائه نمی گردد. فکر می کنم پیچیدگی های جشنواره موسیقی فجر نیازمند کار سالیانه است.

در ادامه این گفت و گو ذبیحی فر اظهار داشت: امسال در جشنواره موسیقی فجر در بخش حقوقی اقداماتی انجام دادند تا رضایت هر کسی که در جشنواره شرکت کرده است، گرفته شود. فکر می کنم جشنواره موسیقی فجر از این نظر یک سمت و سو پیدا می کند و ایمن تر می شود. نیاز است که دفتر موسیقی فعالان و متولیان موسیقی را دور هم جمع کند تا بتوانند نوع بندی ها را برای سالهای آتی مشخص کنند. فکر می کنم این جشنواره با این وسعت ژانر حتی باید رویکردهای دقیق تری درباره نوع برگزاری بخش مسابقه جشنواره داشته باشد. جشنواره موسیقی فجر باید در سالهای آتی به سیاست مشخصی برسد تا بخش مسابقه جشنواره به لحاظ فنی و تخصصی کیفیت بالاتری باشد.

ذبیحی فر افزود: هر چقدر آگاهی عمومی و تخصصی بالاتر برود تکلیف روشن تر می شود. ما برای خیلی از شرایط موسیقی نداریم و موسیقی هایی به شکل نادرست پخش می شود. ما در همین ژانرهای محدودی که داریم هم، آهنگساز اثر خودش را در ژانر دیگری معرفی می کند. چرا باید یک نوعی از موسیقی را ارائه نماییم که خودمان نمی دانیم این ژانری که ارائه می نماییم چه ژانری است؟ به نظرم لازم است که یک کار تخصصی تری صورت گیرد و یک سری واژگان رمزگشایی شود و نتیجه آن به آگاهی عموم و متخصصان برسد.

کیهانی درباره برخی واژه ها همچون موسیقی معاصر و موسیقی ملی اذعان کرد: مادامی که شما طبقه بندی تاریخی نداشته باشید، معاصر بودن هم معنا ندارد. درباره واژه ملی تحقیق زیادی کردم. این جریان به کلمه ناسیونالیسم در قرن ۱۹ میلادی برمی گردد که آهنگسازان متفاوتی از کشورهای مختلفی مانند روسیه، نروژ و لهستان سر و کله شان پیدا شد. عملاً موسیقی ملی که در ایران جا افتاده هم به همان جریان برمی گردد. موسیقی که کاملاً در ژانر موسیقی کلاسیک اروپایی قابل درک است ولی ناسیونالیستی است و المان های موسیقی ایران را دارد.

ذبیحی فر در بخش پایانی اظهار داشت: تأکیدی که بر نوع بندی ها داریم به مفهوم ارزش گذاری هیچ نوع موسیقی بر نوع دیگری نیست. اگر یک نوعی از موسیقی مخاطبان بیشتری دارد و در یک منطقه ای از ایران بیشتر کاربرد دارد، دلیل نمی گردد که ما بهر دلیلی غیر از موضوع موسیقیایی ژانربندی ها را انجام ندهیم. ما نباید فکر نماییم اگر یک اسمی را روی یک موسیقی می گذاریم، یعنی داریم آنرا ارزش گذاری می نماییم. ما به خاطر اینکه در ارکستر ملی چند ساز ملی وجود دارد نام آنرا ارکستر ملی گذاشته ایم، در صورتیکه در ارکستر سمفونیک هم این سابقه وجود دارد. اگر می گفتیم ارکستر موسیقی ملی تکلیف مشخص تر می شد.

کیهانی نیز در آخر اشاره کرد: قطع رابطه دانشگاه بعنوان یک نهاد پویا و بسیار مهم با جشنواره یکی از مهم ترین چیزهایی است که به نظرم باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.

نشست های بخش پژوهش این دوره از جشنواره در برنامه گفت وگوی فرهنگی رادیو گفت و گو در شش شب از ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه انجام شد.




1399/12/04
13:44:19
0.0 / 5
163
تگهای خبر: آلبوم , تخصص , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری