ArtKit کیت هنری
در نشست فیلم مطرح شد؛

تعارض فیلم سیاسی نیست

تعارض فیلم سیاسی نیست كیت هنری: محمدرضا لطفی كارگردان فیلم سینمایی تعارض از فیلم های راه یافته به بخش نگاه نو سی هشتمین جشنواره فیلم فجر اصرار كرد این فیلم را با نگاه سیاسی كارگردانی نكرده است.



به گزارش كیت هنری به نقل از مهر، نشست رسانه ای فیلم سینمایی «تعارض» به كارگردانی محمدرضا لطفی نخستین نشستی بود كه امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت انجام شد.
در این جلسه رسانه ای محمدرضا لطفی نویسنده و كارگردان، امیر سیدزاده تهیه كننده، بابك قائم تدوین، حمید یراقچیان موسیقی، حسین قورچیان صداگذار، رضا بهبودی و سودابه بیضایی بازیگران، پدرام زرگر طراح گریم، افسانه صرفه جو طراح صحنه و لباس و علی اكبر گراگویی صدابردار حضور داشتند.
علی علایی نیز منتقد میهمان نشست بود.
لطفی در ابتدای نشست بیان كرد: قصد دارم در ابتدا سه نكته را متذكر شوم. من از سال ۷۸ كار مطبوعات و نقد فیلم انجام می دهد و افتخار می كنم كه از جامعه نقد و مطبوعات وارد سینما شده ام. شما روزنامه نگاران خیلی زحمت می كشید و خوشحالم كه یقه فیلمسازان را می گیرید و از سینما دفاع می كنید. متأسفانه در جشنواره به زحمات شما توجهی نمی گردد. باید بگویم كه هیچ شخصی حق ندارد به شما توهین كند و این حق شماست كه فیلمسازان را مورد پرسش قرار دهید و من می خواهم به احترامتان از جا برخیزم.
در ادامه لطفی و عوامل فیلمش به احترام خبرنگاران حاضر در سالن از جا بلند شدند و برای آنها دست زدند.
وی سپس افزود: نكته دوم درباره فیلم اول یا دوم بودن فیلم است. فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» بچه من است و نمی توانم زیر فرش قایمش كنم. و زمانی كه مساله فیلم اولی یا دومی بودن من عنوان شد برای خودم هم معضل شد. لطفاً این مساله را پس از جشنواره پیگیری كنید.
لطفی افزود: هم اكنون همه فیلم ها چه بلند و چه كوتاه به صورت دیجیتال تصویربرداری می شوند و كیفیت فیلم تعیین می كند كه از چه نوعی است. این مساله برای من و بقیه دوستانم معضل است و دوست دارم این آنرا پیگیری كنید. نكته سوم هم اینكه من از تك تك عوامل فیلمم و مخصوصاً تهیه كننده تشكر می كنم كه همراه و در كنار من بودند.
در ادامه علایی عنوان كرد: من سینمای موردعلاقه ام كلاسیك است اما همیشه شرط علاقمند شدن به فیلم را جذابیتش برای مخاطب می دانم. در این فیلم با یك فیلم سایكو درام روبرو می باشیم كه كاراكتر اصلی اش یكی از انواع افسردگی را دارد. در فیلم مسائلی چون جهان های موازی و مبحث زمان مطرح می شود. زمان در فیلم هم چندپاره می شود هم می شكند و هم در یك قاب روایت های مختلفی از زمان داریم.
در ادامه سیدزاده درباره كار كردن با فیلم اولی ها اظهار داشت: چون این نوع فیلم ها خیلی سخت و پیچیده هستند و كسی حاضر نمی گردد این فیلم ها را بسازد من تهیه كنندگی آنهارا قبول می كنم.
فیلم من، فیلم قطعیت نیست
لطفی درباره سیاسی بودن فیلم توضیح داد: من درباره جهان امروز فیلم می سازم. این فیلم، فیلم قطعیت نیست و بین واقعیت و رؤیا اتفاق می افتد. ما در جهانی زندگی می نماییم كه سیاست از همه چیر به ما نزدیكتر است. من منتقد هستم و كارم نقد كردن است و در این فیلم هم همین كار را می كنم. من از سال ۸۲ در سالن رسانه فیلم دیدم و همه آثار را رصد كردم پس اگر می خواستم فیلم سیاسی بسازم بلد بودم اما درباره انسان فیلم ساخته ام.
بهبودی درباره همكاری در ۲ فیلم لطفی و اینكه ترجیح می دهد در فیلم هایی كه در گروه «هنر و تجربه» اكران می شوند، بازی كند، اظهار داشت: موجب افتخارم است كه در آثار لطفی بازی كردم. مساله دیگر در انتخاب هایی كه دارم به كار گرفتن درست مضمون و ساختار سینما و دیگر اندیشه حاكم درون فیلمنامه است كه برایم بسیار مهمست پس صرف حضور در نقش اول یك فیلم و دستمزد كلان گرفتن كه البته نگرفتم، ساختار، ایده و اندیشه فیلم نیز برایم بسیار مهمست.
وی تصریح كرد: آقای لطفی را از چند سال قبل می شناسم و همكاری ما همكاری جستجوگرانه ای بوده است. این فیلم حداقل ۲ سال و نیم پیشینه دارد و امثال وی كه اهتمام در نوآوری و اندیشیدن دارند برای من اولویت دارند به نسبت كسانی كه خودشان را موظف می دانند كه سالی یك فیلم بسازند. بدین سبب من همچنان مشتاق و آماده ام كه كار درست ارائه دهم. همین طور ترجیح این است كه نون و ماستم را بخورم و در فیلمی كه ندانم سرمایه اش از كجا آمده، بازی نكنم. آقای سیدزاده زحمت زیادی كشیده است و الان ما لذتش را درك می نماییم.
لطفی با انتقاد به داوری نشدن بازیگران و عوامل فیلم های بخش نگاه نو ابراز امیدوارم كرد از سال آینده این معضل برطرف شود.
بیضایی نیز درباره حضور در آثار مستقل توضیح داد: متأسفانه این روزها سینمایمان فقیر شده است. سینما از دیدگاه من راهی است كه یك جهان بینی و نگاهی به مخاطب اضافه شود و فكر می كنم فیلم آقای لطفی این نكته را دارد.
ریتم كند تبدیل به فحش شده است!
لطفی درباره كند بودن ریتم فیلم اظهار داشت: این روزها ریتم كند تبدیل به فحش شده است. مثلاً چرا باید از فیلم مجید برزگر بیرون بیاییم در صورتیكه این نوع ریتم لازمه این سینماست. در این فیلم نیز این ریتم در امتداد فیلم و خاصیت و جهان بینی آن است.
وی اضافه كرد: امسال یكی از درخشان ترین فیلم هایی كه دیدم فیلم «ابر باران می گیرد» مجید برزگر بود اما متأسفانه دیدم عده ای سالن را ترك كردند. خواهش می كنم كمی بیشتر حوصله داشته باشیم و حواسمان باشد كه اینستاگرام دارد چه بلایی سرمان می آورد.
این كارگردان افزود: سیاه و سفید بودن قسمتی از فرم فیلم است. یكی از عناصری كه می تواند مخاطب را درگیر كند رنگ است و شخصیت اصلی فیلم من مشكلش این است كه می گوید من را نمی بینند پس سیاه و سفید بودن فیلم در امتداد وضعیت شخصیت فیلم بود.
بابك قائم تدوینگر فیلم با اشاره به اینكه فیلم در ۱۴ قاب گرفته شده است، بیان كرد: فیلم به خاطر نوع روایت بعضی از فضاها را از تدوینگر می گیرد و در نهایت به این فرم فیلمبرداری رسیدیم.
یراقچیان نیز درباره موسیقی فیلم توضیح داد: موسیقی فیلم در حقیقت یك سبك باروك است كه خودم نوشتم. ما ۲ قانون زمان و عدم قطعیت را می شناسیم كه عنصر زمان در این فیلم از اهمیت زیای برخوردارست و برمبنای قانون قطعیت می توان به این فكر كرد كه ممكنست گذشته ما هك شده باشد. در موسیقی فیلم نیز تمام این مسائل مورد توجه قرار گرفته و سه شیوه موسیقی باروك، الكترونیك و رومنس در هم تنیده شده است و سعی شده عنصر زمانی نیز در بازی ها مورد توجه قرار گیرد.
قورچیان صداگذار و گراگویی صدابردار فیلم نیز درباره خاصیت های صداگذاری و صدابرداری فیلم صحبت كردند و یادآور شدند كه سعی شده بعضی از بار درام نیز روی صدای فیلم باشد و صدای فیلم بدون غلو به گوش مخاطب برسد.
افسانه صرفه جو طراح صحنه و لباس فیلم نیز تصریح كرد: من خودم وقتی دیدم فیلم به سیاه و سفید تبدیل گشته غافلگیر شدم و اگر از اول می دانستم برای رنگ بندی كار دیگری می كردم. با وجود اینكه فضا محدود بود اما من تلاش كردم آشیفتگی شخصیت اصلی را به درستی نشان دهم.
پدرام زرگر درباره چهره پردازی فیلم توضیح داد: آنقدر محمدرضا لطفی فیلم را جامع و كامل توضیح داده بود كه من در جریان همه موارد بودم و تلاش كردم گریم از فیلم بیرون نزند.
صندوق خیریه ای برای فیلم اولی ها
در اختتام نشست سیدزاده درباره بازگشت سرمایه اش برای ساخت فیلم های بعدی بیان كرد: ما صندوق خیریه ای داریم كه نذر كارگردان اولی ها كرده ایم و حدود ۱۵ سال است كه فعال است. هیچ كدام از مدیران دولتی هم تابحال هیچ خیری به این خیریه نرسانده اند. من تا امروز خانه و دفتر كارم را فروخته ام و هزینه كرده ام و هیچ دریافتی دولتی هم به صورت وام نداشته ام اما خوشحالم كه فیلمسازانی كه ۱۵ سال پیش فیلم اولشان را در دفتر من ساختند، هنوز آن فیلم را بهترین فیلم كارنامه شأن می دانند.


منبع:

1398/11/19
23:05:50
5.0 / 5
3975
تگهای خبر: آینده , اكران , بازیگر , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری