ArtKit کیت هنری
به بهانه رونمایی از نسخه اصلاح شده؛

فرزند بامداد بالاخره فیلم شد، حلوایی كه بهروزافخمی از غوره ساخت!

فرزند بامداد بالاخره فیلم شد، حلوایی كه بهروزافخمی از غوره ساخت! به گزارش كیت هنری رونمایی از نسخه بازتدوین شده بهروز افخمی از فیلم فرزند بامداد نشان داد در تمام این سال ها، مدعای این كارگردان درباره نسخه اكران شده از این فیلم در جشنواره بیست ونهم فجر، برحق بوده است.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- محمد صابری: بهروز افخمی نویسنده و كارگردان فیلم سینمایی «فرزند صبح» كه طی نزدیك به یك دهه گذشته اصرار داشت نسخه به نمایش درآمده از این فیلم در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر (سال ۸۹) متعلق به او نیست و برای قضاوت درباره این اثر باید در انتظار نسخه بازتدوین شده از جانب خودش بمانیم، سرانجام روز گذشته از نسخه مورد تایید خود رونمایی نمود.
رونمایی از نسخه بازتدوین شده فیلم سینمایی «فرزند صبح» در حوزه هنری بیشتر از هر چیز مدعای بهروز افخمی درباره ضرورت تدوین مجدد فیلم از جانب كارگردان برای تبدیل شدن آن به یك فیلم سینمایی قابل دفاع را تایید نمود.
یك بازخوانی؛ فیلمی كه فیلم نبود!
پروژه «فرزند صبح» بدون تردید از نظر بازه زمانی تولید یكی از ركوردداران در سینمای ایران به حساب می آید. فیلمی كه در سال ۸۳ كلید خورد، بعد به واسطه تصمیم كارگردان برای توقف تولید به بهانه بزرگ شدن بازیگر نقش اصلی، ادامه ساخت آن تا سال ۸۵ متوقف گردید، تصویربرداری اش تا سال ۸۶ ادامه پیدا كرد و بعد از یك فرایند پس تولید طولانی كه سفر دو ساله كارگردان به خارج از كشور هم در آن بی تأثیر نبود، رونمایی آن به جشنواره فجر سال ۸۹ موكول شد.
جالب اینكه آنچه به دنبال این فرایند ۶ ساله روی پرده جشنواره فیلم فجر رفت، با اعتراض شدید كارگردان مواجه گردید كه می گفت «این فیلم من نیست»!بهروز افخمی در جمع معترضان به «فرزند صبح» در جشنواره فیلم فجر
نه فقط بهروز افخمی در مقام كارگردان و نویسنده كه حتی اغلب مخاطبان حرفه ای سینما كه فرصت تماشای نسخه به نمایش درآمده از فیلم را در جشنواره فجر پیدا كردند، به درستی می دانستند آنچه بر پرده دیده اند را به سختی می توان یك «فیلم» دانست چه رسد به اینكه بخواهند درباره كیفیت آن اظهار نظر كنند!
اصل ماجرا هم این بود كه محمدرضا شرف الدین در مقام تهیه كننده فیلم به علت طولانی شدن فرایند تولید، در آن مقطع به ستوه آمد و با تصمیم خود نسخه ای از فیلم را تدوین و به دبیرخانه فجر بیست و نهم عرضه كرده بود. از آنجائیكه برپایه قانون مالك اصلی فیلم تهیه كننده است، اعتراض افخمی به مهدی مسعودشاهی دبیر وقت جشنواره هم نتوانست مانع اكران آن شود.
افخمی اما گویی به تصور ذهنی خود از فیلمی كه می خواست بسازد باور داشت و بنابراین پای «فیلم خودش» ایستاد و دست به اعتراض علنی ضد «فیلم تهیه كننده» زد؛ همراه شدن با خنده ها و كف و سوت های اعتراضی مخاطبان در سالن رسانه های جشنواره بیست ونهم حین اكران فیلم نخستین گام این اعتراض علنی بود. نشست رسانه ای بعد از اكران هم فرصتی شد تا افخمی علل خویش را برای اعتراض به نسخه به نمایش درآمده، تشریح كند؛ همان نشستی كه در آن با صدای بلند اعلام نمود مشكل اصلی «فرزند صبح»ی كه ما دیدیم و از آن عصبانی بودیم، تدوین بوده و اگر فرصت دهیم تا او خود فیلمی را كه ساخته تدوین كند، حاصلش بهترین پاسخ به نقدها و فریادها خواهد بود!
حق با بهروز افخمی بود
روز گذشته بهروز افخمی در حاشیه برگزاری یكی از كارگاه های بازیگری خود در حوزه هنری، طبق اعلام قبلی بالاخره نسخه مورد تایید خود از «فرزند صبح» را رونمایی نمود.
در نخستین مواجهه و قبل از آغاز اكران فیلم، حضور كم رنگ اصحاب رسانه و منتقدان در این برنامه (كه یك روز پیشتر رسانه ای شده بود) قابل توجه بود؛ گویی كسی باور نداشت كه «فرزند صبح» قابل اصلاح بوده و بنابراین كمتر كسی برای تماشای نسخه ای دیگر از آن، كنجكاوی و اشتیاق از خود نشان داد.

با این همه اما بهروز افخمی بعد از گذشت ۹ سال، بالاخره نسخه بازتدوین شده مدنظر خویش را كه به گواه تیتراژ، مبتنی بر همان نسخه ای است كه قبل از جشنواره بیست ونهم فجر با همراهی زنده یاد سیف الله داد تدوین كرده بود، رونمایی نمود تا پاسخ همه نقدهای وارد به این فیلم را بدهد.
«فرزند صبح» بهروز افخمی، حالا یك «فیلم» است كه حتی می توان آنرا دوست نداشت. می توان از نقاط ضعف و زاویه نگاه خالقش گفت و ای كاش ها را درباره محتوا و ساختارش لیست كرد اما دیگر یك پروژه هدر شده نیست«روایت آشفته»، «گاف های مختلف تاریخی»، «دوبله مضحك» و مهمتر از همه این ها «ارائه تصویری معوج و خشن از كودكی حضرت امام(ره)» كلیدواژه های مشترك اغلب نقدهایی بودند كه بعد از رونمایی فیلم «فرزند صبح» در جشنواره فجر سال 89 در فضای رسانه ای مطرح می شد.
فیلم آنقدر از نظر ساختار و محتوا غیرقابل دفاع بود كه افخمی خود هم به جرگه معترضان پیوست و در عین حال كوشش كرد از منظر فنی، از امكان اصلاح فیلم با تدوین مجدد بگوید.
همین طور هم شد؛ در نسخه موردتأیید افخمی از «فرزند صبح» همه چیز سر جای خود است. روایت فیلم مبتنی بر گفتگوی ذهنی «روح الله» با پدر شكل می گیرد و در همین مختصات هم رفت و برگشت در دوره های مختلف سنی حضرت امام(ره) در داستان فیلم، توجیه پیدا كرده است. موسیقی پرحجم بهزاد عبدی، همراه با صدای زنده یاد فرهاد مهراد، اتمسفر شنیداری فیلم را كاملاً به خدمت این فضای ذهنی درآورده و به زنجیر اتصالی میان تصاویر فیلم و سنسورهای احساسی مخاطب تبدیل گشته است. دوبله های عجیب و اغراق شده نسخه قبل به صورت كامل حذف و از صدای اصلی بازیگران استفاده شده است.
همین اصلاحات ساختاری، به صورت كامل بر محتوای فیلم هم تأثیر گذاشته و برخلاف نسخه قبلی كه «روح الله» را نوجوانی «خیالاتی، فضول و تاحدودی شرور» تصویر كرده بود، این دفعه شاهد تصویری «آرمانگرا، كنجكاو و در عین حال متعصب» از كاراكتر اصلی هستیم؛ نوجوانی كه در گفتگویی ذهنی با پدر آرمانخواه و مادر حق طلبش، تجربه های تلخ پیرامونش را رصد می كند و گام به گام «بزرگ» می شود.
فیلمی كه بالاخره «فیلم» شد
«فرزند صبح» بهروز افخمی، حالا یك «فیلم» است كه حتی می توان آنرا دوست نداشت. می توان از نقاط ضعف و زاویه نگاه خالقش گلایه و ای كاش ها را درباره محتوا و ساختارش لیست كرد اما دیگر یك پروژه هدر شده نیست.
«فرزند صبح» حالا روایت شاعرانه زندگی یكی از بزرگمردان تاریخ معاصر است، كه بهروز افخمی با اتكاء به تجربه خاص روایت گری خود بخصوص در چارچوب فیلم «گاو خونی» آنرا به سرانجام رسانده و به آلبوم خاطرات سینمای ایران اهدا كرده است.
بهروز افخمی هرچند برپایه خصوصیت شخصی خود كمی بیش از حد برای رساندن ایده ای كه ۱۵ سال پیش در ذهن داشت، به پرده نقره ای سینما صبر پیشه كرد اما سرانجام توانست از غوره ای كه مزاج بسیاری از سینمادوستان را ترش كرده بود، حلوایی شیرین بسازد؛ فیلمی كه حتی اگر به اندازه نگارنده این یادداشت كوتاه به آن علاقمند نشوید، بازهم بعید است كه گره به ابروانتان بیاندازد و همچون تجربه جمعی مواجهه با آن در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر، عصبانی تان كند!
سینمای ایران حالا یك اثر جدی درباره بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران در كارنامه خود دارد كه می توانیم بعنوان یك «فیلم» درباره ضعف و قوت آن گفتگو نماییم و این دستاورد ارزش این همه سال صبر را داشت.

1398/05/21
17:18:23
5.0 / 5
91
تگهای خبر: آلبوم , اكران , بازیگر , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
ArtKit کیت هنری
artkit.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كیت هنری محفوظ است

كیت هنری

کیتهای هنری